100 הכלים הדיגיטליים והפלטפורמות הדיגיטלית המובילות בעולם ללמידה , סקר 2023

2045

הסקירה כוללת 2 חלקים :

חלק א' :  דיווח של אור דניאל

חלק ב' : ניתוח המשמעויות של סקר הכלים מבחינה חינוכית , כולל פרקי הדרכה ע"י עמי סלנט

מאת: אור דניאל Or Daniel

ג׳יין הארט מפרסמת כל שנה את 100 הכלים המובילים בלמידה  מקוונת . ממש לאחרונה פורסמה הרשימה של 2023 ונחשו איזה כלים הגיע לעשירייה הראשונה ?

 ג׳יין הארט היא מומחית המאגדת כלים טכנולוגיים ללמידה כבר משנת 2007 (מוכרת מאוד בעולם הלמידה). החודש התפרסם סקר הכלים הגדול והוותיק בעולם אותו הארט מובילה, הסקר מבוצע ב-17 השנים האחרונות ונערך אחת לשנה. אם כך, מהם הכלים הטכנולוגיים ללמידה המובילים בעולם? ומהם הכלים המרכזיים ביותר בעבודתם של אנשי ונשות הלמידה בארגונים? וגם בתחומי החינוך !!

 הסקר מבוסס על הצבעה  מקוונת של אנשי למידה מקוונת ואנשי חינוך .

בסך הכול , היו השנה  2,022 הצבעות והשנה היו יותר קולות ממגזר החינוך מאשר בשנה שעברה, ולכן רבים מהכלים החינוכיים חזרו לרשימה.

כל הטוב בקישור https://toptools4learning.com/

שווה מאוד לעיין בזהירות ולהבין לאן הרוח נושבת.

link

https://toptools4learning.com/

link

 Jane Hart is the Founder of the Centre for Learning & Performance Technologies (C4LPT) and author of the online resource Modern Workplace Learning 2023

חלק ב'

ניתוח המשמעויות של הסקר

מאת: עמי סלנט

לא בכדי הגיעה יוטיוב למקום ראשון בסקר הכלים. השימוש בפלטפורמת הוידאו של יוטיוב בהוראה ובלמידה צובר תאוצה משנה לשנה.

בראייה רחבה, משאבי מידע ומאגרי ידע קודמים אצל המורים  לכלים דיגיטליים ספציפיים וטוב שכך.

הפיתוח האחרון של יוטיוב לטובת מערכות החינוך בעולם הוא Introducing Player for Education

רבים מאיתנו — תלמידים ומורים כאחד — משתמשים ביוטיוב לבידור, אבל הפלטפורמה היא גם יעד פופולרי לתוכן למידה כללי. בין אם זה סרטוני הדרכה, ,  אירועים היסטוריים,  הדרכות תוכנה או הדרכה לאומנויות ואומנות, וידאו, כמדיום, שימושי באופן טבעי בהצגה או הסבר של מושגים או רעיונות חדשים. זה משתרע  על פני טווח  נושאים רחב ללימוד תוכן בכל הנושאים ולקהלים בכל גיל. רוצים למצוא ניסוי איך להכין אלקטרומגנט עם סוללת AA, חוט נחושת ומסמר? זה שם. או מה למצוא על אסטרטגיה להובלת דיונים מבוססי חקר בעולם? זה, הרשימה עוד ועוד… ועוד ועוד.

בעוד שהרבה סרטוני YouTube עדיין מגיעים מיוצרים בודדים, או בעלי תחושה ביתית יותר, יש שורה של יוצרי תוכן למידה ותיקים – כמו Khan Academy או Crash Course – שהתחילו בפלטפורמה. ואמצעי תקשורת ידועים רבים מפרסמים כעת תוכן חינוכי  מעולה גם ליוטיוב, עם ערוצי וידאו חינוכיים המוצעים חינם.

כיום ניתן לייצור ערוץ YouTube עבור הכיתה או בית הספר שלכם. על ידי יצירת ערוץ משלכם , תוכלו להזמין תלמידים ליצור תוכן משלהם, כגון סרטוני הדרכה, ביקורות על סרטים או ספרים, שידורי מסך של המצגות שלהם ועוד. אתם יכולים אפילו ליצור ערוץ המשמש כתיק דיגיטלי קולקטיבי של העבודות וההישגים של הכיתה שלכם לשנה.

כמורה ניתן לאצור רשימת השמעה עבור יחידת הוראה או פרויקט. תכונת הפלייליסט של YouTube היא דרך מצוינת לאסוף, לשמור ולשתף אוספים של סרטונים שמצאתם. עבור כל יחידת הוראה נתונה, תוכל לאצור רשימה של סרטונים רלוונטיים או קשורים לתלמידים לצפייה. יצירת רשימת השמעה ב-YouTube היא די קלה, ואתם יכולים לשנות את הגדרות החשיפה והשיתוף של הפלייליסט לפי הצורך. אפשר גם לאתגר תלמידים לחקור וליצור פלייליסטים משלהם!

יש יותר ויותר מורים בעולם המשתמשים  בYOUTUBE  ליצירת טיולים וירטואליים שיאפשרו לתלמידים הצצה לעולמות ומקומות שאליהם יהיה למורה ולבית הספר קשה או בלתי אפשרי להגיע איתם, והמסע הווירטואלי מאפשר חוויה ייחודית ומעניינת של טיול וביקור משותף במקומות אלו.סיור וירטואלי מבוסס סרטוני יויטיוב תמיד מעורר סקרנות אצל  התלמידים.

  • בלמידה מבוססת וידאו יש יותר עומס קוגניטיבי על הלומד  ולכן חשוב לפרק את סרטי הוידאו לקטעים/מפרקים .
  • בסרט וידאו לימודי חייבים לייצור הפרדה למקטעים וסיכום ביניים בין כל אחד מהם.
  • כל קטע וידאו צריך להיות רק 6 דקות אחרת נוצר עומס קוגנטיבי ועייפות וידאו .
  • חשוב לייצור קישור בין סרטי הוידאו ולוח שיתופי מקוון  ( כגון PADLET) שבו יוכלו הלומדים להגיב ולהתייחס מייד לתכני הוידאו .
  • הפעלה אקטיבית בעקבות כל קטע וידאו תניע את הלומד ותפחית עייפות קוגניטיבית.

 מקור

יצירת ערוץ YouTube – YouTube עזרה

יצירת ערוץ ביוטיוב העלאת סרטונים אליו וניהולם

ב-2021 השיקה יוטיוב את התשובה שלה לטיקטוק – SHORTS, שהכפילה את כמות היוצרים בפלטפורמה 

יוטיוב מחדשת: יוטיוב לא נחה ופועלת להמשיך לשמר את מעמדה בצד היוצרים ובצד המשתמשים תוך שהיא מפתחת ערוצים חדשים לצמיחה. יוטיוב החלה לשלב פיצ'ר חדש שמאפשר להוסיף דיבוב אוטומטי למספר שפות לשימוש יוצרים בפלטפורמה מבוסס טכנולוגיה של Aloud שצמחה בחממה הטכנולוגית של גוגל. הפיצ'ר החדש נבחן בקרב יוצרים נבחרים ויסייע להוסיף דיבוב במהירות וללא עלות לסרטונים.

ראו גם :

צפייה משותפת בסרטי וידאו בלמידה מרחוק וללמידה מקוונת : כמה כלים דיגיטלים מועילים

ארגז הכלים למורים , למרצים וללומדים : תוספים ויישומים לשיפור חווית המשתמש ביוטיוב

יוטיוב מאפשרת להיות מנויים על נושאים (topics) כדי לגלות תוכן חדש, אבל החדשנות שלהם בתקופה האחרונה באה לידי ביטוי באלגוריתם ממוחשב היוצר בעצמו ערוצי יוטיוב לפי נושאים. בערוצי תוכן אלו ניתן למצוא סרטי וידאו שמויינו על ידי האלגוריתם על פי ניתוח הנושאים בכל וידאו ושיוך הסרטים לערוץ תוכן נושאי.

לסקירה המלאה

כמה עובדות שאולי לא ידעתם על אתר YOUTUBE

450  שעות וידאו מועלות ליוטיוב מדי דקה, 2.2 מיליארד בני אדם מבקרים בו מדי חודש. זה האתר השני בפופולריות שלו בעולם (אחרי גוגל, שגם רכשה אותו בראשית הדרך), ומנוע החיפוש השני הכי שמיש בעולם (שוב, אחרי גוגל).

ב-2016 היו ביוטיוב כאלפיים ערוצים עם מיליון עוקבים. ב-2022 המספר הזה כבר עמד על 29 אלף.

נכון לינואר 2022 שבע פלטפורמות המדיה החברתית המובילות הן פייסבוק (עם 2.74 מיליארד משתמשים), יוטיוב (עם 2.29 מיליארד), וואטסאפ (2 מיליארד), מסנג'ר (1.3 מיליארד), אינסטגרם (1.213 מיליארד), וויצ'ט (689 מיליון) וטיקטוק (617 מיליון).

הפלטפורמה של Microsoft Teams ממשיכה לצבור אוהדים בתחומי הארגונים וגם בתחומי החינוך . בסקר היא מופיעה כבר במקום 3 ברשימה .

עם עיצוב חדש, ממשק מהיר יותר ופשוט יותר וגם פיצ'רי AI, הגירסה החדשה של  נראית מעניינת במיוחד

הגירסה החדשה של Teams נבנתה מאפס, כך על פי מיקרוסופט, שטוענת כי אספה לא מעט פידבקים מקהילת המשתמשים בתהליך.

השינויים ל-Teams הם לא רק מאחורי הקלעים, אלא גם ויזואליים. במיקרוסופט טוענים שהממשק הרבה יותר פשוט עכשיו, כך שיהיה לכם קל הרבה יותר למצוא את מה שאתם מחפשים בטימז, ולבצע את כל הפעולות עם פחות קליקים. 

 מבחינת המורים פותח לאחרונה  Classwork   מרחב כיתתי דיגיטלי חדש לניהול אינטגטיבי של כל חומרי למידה והמטלות ב-Teams for Education שיגיע ביוני!

הפלטפורמה החדשה נועדה לעזור לכם המורים לייעל את תהליך תכנון השיעור ולארגן את משאבי הכיתה שלכם בצורה  דיגיטלית יעילה יותר. Classwork היא מרחב דיגיטלי מאוחד ואינטגרטיבי ליצירה וארגון משאבי כיתות, כולל מטלות, דפי מחברת כיתה של OneNote, קישורי אינטרנט, קבצים וערוצים של Teams. המשמעות היא שאתם כבר לא צריכים לנווט במספר אפליקציות ופלטפורמות כדי למצוא את מה שאתם צריכים. עם Classwork המורים יכולים לארגן ולאצור תצוגה של תוכן ומשאבים שיעזרו לתלמידים ( למידע נוסף)

ב-Microsoft Education  ממשיכים  להתמקד בהזדמנויות לחסוך זמן למורים ולמורות ע"י שילוב בינה מלאכותית.

ניתן כעת ליצור קטע ישירות ב-Reading Progress, מה שמאפשר להתאים אותו דיפרנציאלית לתלמיד/ה, קבוצת תלמידים/ות או כיתה.

ניתן לייצר קטעי קריאה לפי: נושא, גיל, אורך ושפה.

 ראו גם :

פלטפורמות מקוונות ללמידה היברידית: עלייתה של TEAMS

••     האם קיים רכיב ב- teamsהדומה לרכיב בוחן ב  Moodle

••     כן. לשילוב בוחן ב-teams השתמשו ברכיב הנקרא טופס. אפשר להוסיף אותו כקישור במטלה בתוך הכיתה הדיגיטלית שלכם.

איך פותחים כיתה חדשה בטימז? מהתחלה ועד הסוף!

איך מתחילים – כניסה והורדה

הדרכה מקוונת על Microsoft Teams

0:08 / 4:40

Microsoft Teams-כיצד יוצרים לתלמידים מטלה

כלי התקדמות קריאה (Reading progress) בטימס – ההסבר המלא למורה!

איך להוסיף מחוונים למטלות בטימז

כחלק ממערכת המטלות בטימז יש אפשרות להגדיר מחוונים (רובריקות) מפורטים לתלמיד, שמגדירים לתלמיד מה מצופה ממנו, ומאפשרים הערכה קלה יותר למורה. ניתן לייצא את המחוון לצורך הערכה רוחבית על ידי רכזי מקצועות או לשכפל אותו בין מטלות.

כלי הבינה המלאכותית כבר הגיעו למקום הרביעי בסקר הכלים

עיקר השימוש הוא ב ChatGPT

ChatGPT  הוא צ'אטבוט מקוון מבוסס בינה מלאכותית עוצמתית ורב-תכליתית. אתם יכולים לשאול את ChatGPT כל דבר והוא ייצור מענה מבוסס טקסט כדי לענות היטב על הבקשה שלכם.

יש ל ChatGPT  , במיוחד בגרסה  4 , יכולת לכתוב מאמרים , לעבור בחינות באוניברסיטה ולהצליח גם במשימות חישוביות ולכן מיליוני סטודנטים ותלמידים ברחבי העולם החלו להשתמש בו לשיעורי הבית שלהם.

מתברר כי השימוש הנפוץ ביותר בבינה המלכותית הוא הכנת/אי-הכנת שיעורי בית. לא בדיוק המוצר הפרודוקטיבי שאמור היה להיות.

השימוש בבינה המלאכותית בקרב סטודנטים ותלמידים הפך לבלתי נמנע, מרגע שחרורו של  ChatGPT  לקהל הרחב. במחקר חדש שנערך על ידי צוות חוקרות מהפקולטה לטכנולוגיות למידה ב-HIT, המכון הטכנולוגי חולון, פרופ' גילה קורץ, דיקנית הפקולטה, וד"ר מיטל אמזלג, נבחנו עמדות סטודנטים כלפי שילוב כלי בינה מלאכותית (AI) בלמידה אקדמית וסוגיות אתיות הכרוכות בכך. מדגם של כ-700 סטודנטים מכלל המוסדות האקדמיים בישראל ענו על שאלון מקוון במהלך חודש מאי 2023.

מהממצאים עולה כי 70% מהסטודנטים עושים שימוש בישומי בינה מלאכותית בלמידתם האקדמית, כאשר chatGPT הוא המנצח. 95% מהסטודנטים בחרו בו כיישום הראשי שמסייע להם בלמידה, והרחק אחריו נמצא  DALL-E2, מנוע ליצירת תמונות מטקסט, גם הוא של חברת OpenAI.

השימושים המובילים בלמידה הינם הכנת תרגילים או עבודות (70%) הסבר על תכני למידה לא ברורים או חיפש אחר חומר לימודי (80%) וסיכום תכני למידה (60%). ( למידע נוסף )

 השימוש בפלטפורמת הלמידה מרחוק ZOOM  הולך ויורד , ומנגד השימוש בפלטפורמת  Google Classroom הולך ומתרחב בעולם , בעיקר בבתי ספר . קפיצה בסקר למקום 15 בסקר.

ראו גם :

החידושים בפלטפורמת גוגל קלאסרום 2023

עיצוב חדש לגוגל קלאסרום + הסבר על קלאסרום🏫

פלטפורמת Spotify   עלתה למקום 12 בסקר הכלים , לא בגלל אוספי השירים והמוסיקה אלא בגלל היכולת לייצר בקלות פודקסטים בחינוך ובהדרכה.


ללומדים שונים, ערוצי למידה דומיננטיים שונים (או שילוב בין ערוצים דומיננטיים). שימוש בהֶסְכֵּת (פודקסט) חושף את הלומדים לאפשרות לימוד באמצעות הערוץ השמיעתי נוסף לערוץ הוויזואלי/ טקסטואלי השכיחים יותר.

ספוטיפיי מוסיפה אפשרות ליצירת פודקאסטים ישירות מהאפליקציה

איך עושים פודקאסט?

הוספת פודקאסט חדש לספוטיפיי:

ראו גם:

פודקאסטים ככלי למידה

מה נשמע? שילוב פודקאסטים בהוראה

· · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *