חשבתם ש -ChatGPT מועיל לחינוך ולהשבחתו , אז חשבתם  ?

1290

נאמר לא מעט על חוסר התוחלת שבשיעורי הבית, והיותם ביטוי להוראה חסרת-מעוף…

סוף-סוף הטכנולוגיה מדגימה את זה

ChatGPT הוא צ'אטבוט מקוון מבוסס בינה מלאכותית עוצמתית ורב-תכליתית. אתם יכולים לשאול את ChatGPT כל דבר והוא ייצור מענה מבוסס טקסט כדי לענות היטב על הבקשה שלכם.

יש ל ChatGPT  , במיוחד בגרסה  4 , יכולת לכתוב מאמרים , לעבור בחינות באוניברסיטה ולהצליח גם במשימות חישוביות ולכן מיליוני סטודנטים ותלמידים ברחבי העולם החלו להשתמש בו לשיעורי הבית שלהם.

מתברר כי השימוש הנפוץ ביותר בבינה המלכותית הוא הכנת/אי-הכנת שיעורי בית. לא בדיוק המוצר הפרודוקטיבי שאמור היה להיות.

מקור

מורים ומרצים  נאבקים במציאות חדשה: בינה מלאכותית נגישה בקלות המאפשרת לתלמידים  ולסטודנטים לעשות קיצורי דרך עצומים בחינוך שלהם – וכפי שמתברר, נראה שרבים כבר הפכו להיות מיומנים מאד בהעתקת עבודות שנכתבו ע"י הבינה המלאכותית ובהסתרה של השימוש בCHATGPT 

לאחרונה, משתמש בטוויטר שיתף כיצד בן דודו , תלמיד בביה"ס בחטיבת ביניים בארה"ב  נתפס  על ידי המורה  בהכנת שיעורי בית  באנגלית  באמצעות הצ'אטבוט מבוסס הבינה המלאכותית , הכול בגלל משפט בודד. ראוי לציין כי באחת השורות שלו בשיעורי הבית נכתב, "כמודל שפת בינה מלאכותית, אין לי ציפיות או דעות אישיות." נראה שאותו תלמיד בכיתה ז' העתיק לחלוטין את תגובת הצ'אטבוט ושכח למחוק את אותה שורה מהמטלה שלו. . הטעות הקטנה של אי הסרת המשפט באותם שיעורי הבית גילתה למורה שהתלמיד הכין את המטלה בשיעורי הבית באנגלית באמצעות הCHATGPT .

מקור 

"הגשנו 3 עבודות ש-GPT כתב – וקיבלנו 90 פלוס"

סקר חדש של פרופ' גילה קורץ וד"ר מיטל אמזלג מהפקולטה לטכנולוגיות למידה ב-HIT, המכון הטכנולוגי חולון, מצא כי 70% מהסטודנטים משתמשים בבינה מלאכותית במהלך הלמידה, כאשר במקום הראשון נמצא ChatGPT ובפער גדול. אז האם התועלת של כלי ה-AI עולה על הנזק או להפך? ומה אפשר לעשות במקרה של עבודות שלמות שהצ'אטבוט כתב והוגשו למרצה?

 

 "אני סטודנט לתואר שני במנהל עסקים, יש לנו הרבה עבודות בשפה האנגלית, ואנחנו צריכים לקרוא מאמרים ארוכים. אנחנו משתמשים ב- שואלים אותו אם הוא מכיר את המאמר, מדביקים את השאלה שקיבלנו והוא הצ'אט מבוסס בינה מלאכותית  מוציא תשובה. כדי שלא יעלו על זה, אנחנו עוברים לאפליקציה אחרת, מעתיקים את התשובות של GPT לשם והיא הופכת את הטקסט שלו למילים שלנו. אנחנו מגישים את זה ככה, די סומכים עליו, עד כה הוא לא טעה. עשינו 3 עבודות כבר עם הצ'אט שקיבלנו עליהן 90 פלוס", כך מספר סטודנט באחת מהמכללות הידועות במרכז הארץ.

השימוש בבינה המלאכותית בקרב סטודנטים ותלמידים הפך לבלתי נמנע, מרגע שחרורו של ChatGPT לקהל הרחב. במחקר חדש שנערך על ידי צוות חוקרות מהפקולטה לטכנולוגיות למידה ב-HIT, המכון הטכנולוגי חולון, פרופ' גילה קורץ, דיקנית הפקולטה, וד"ר מיטל אמזלג, נבחנו עמדות סטודנטים כלפי שילוב כלי בינה מלאכותית (AI) בלמידה אקדמית וסוגיות אתיות הכרוכות בכך. מדגם של כ-700 סטודנטים מכלל המוסדות האקדמיים בישראל ענו על שאלון מקוון במהלך חודש מאי 2023.

מהממצאים עולה כי 70% מהסטודנטים עושים שימוש בישומי בינה מלאכותית בלמידתם האקדמית, כאשר chatGPT הוא המנצח. 95% מהסטודנטים בחרו בו כיישום הראשי שמסייע להם בלמידה, והרחק אחריו נמצא  DALL-E2, מנוע ליצירת תמונות מטקסט, גם הוא של חברת OpenAI.

השימושים המובילים בלמידה הינם הכנת תרגילים או עבודות (70%) הסבר על תכני למידה לא ברורים או חיפש אחר חומר לימודי (80%) וסיכום תכני למידה (60%).

למרות השימוש הנרחב, הסטודנטים מודעים למגבלות יישומי AI בהנצחת טעויות (75%) ובפגיעה בפרטיות (55%). כמחצית מהסטודנטים דיווחו כי הם מתמודדים עם דילמות אתיות לגבי השימוש בכלי AI במידה מסוימת עד רבה מאד.


על פי החוקרות, הסקר מעלה את הצורך לשנות את צורת הלימוד באקדמיה כך שתנטרל את היותו של ה-AI מכלי לפתרון תרגילים, ותהפוך אותו לכלי עזר בלבד. "כלי AI יכולים להיות שותף נפלא לסטודנטים. עם זאת, הלמידה היא תהליך אישי של הסטודנט של רכישת ידע ומיומנויות, שבסופו של דבר יגבירו את סיכויי קבלתו למשרות נחשקות. אם הבינה המלאכותית תלמד במקומו מה השגנו?", אומרת אמזלג.

מקור

ChatGPT והעתקה  – שתי המילים הללו מתחברות לעתים קרובות יותר לאחרונה.

השימוש בצ'אט בוט המופעל על ידי בינה מלאכותית (AI) הפעיל פעמוני אזעקה בחוגי החינוך בארה"ב כאיום העיקרי  על האותנטיות של עבודות הסטודנטים .

באוניברסיטת פורמן בארה"ב , דארן היק – פרופסור לפילוסופיה – תפס סטודנט מגיש חיבור שנוצר על ידי בינה מלאכותית, כך מדווח אתר האינטרנט Insider .

כמו כן, אנטוני הומן, פרופסור ללימודי פילוסופיה באוניברסיטת צפון מישיגן, אמר לאתר החדשות שהוא תפס שני סטודנטים מגישים מאמרים שנכתבו על ידי ChatGPT.

העיתון South China Morning Post (SCMP) דיווח כי סטודנטים באוניברסיטה הסינית של הונג קונג (CUHK) עלולים להיות מגורשים אם הם ישתמשו בכלי AI, כולל ChatGPT, בצורה לא נכונה או ללא אישור בעבודות ובמטלות שלהם .

מקור

 כלי העזר הדיגיטליים לגילוי שימוש בבינה מלאכותית אינם יעילים

מרצים ומחנכים מודאגים גם מכך שבינה מלאכותית תהיה בעלת השפעה גדולה על השכלת תלמידיהם, והתחילו להיעזר באפליקציות לזיהוי בינה מלאכותית המנסות לברר אם תלמיד או סטודנט  השתמש ב-ChatGPT.

אבל, יבול הכלים  הדיגיטליים הנוכחי,  עדיין בפיתוח פעיל והם רחוקים מלהיות מושלמים. כך לדוגמא התלמידים והסטודנטים למדו להערים על התוכנה החדשנית  gptzero לגילוי סימני בינה מלאכותית  בעבודות ובשיעורי בית.  

מקור

יום אחד  בעתיד הלא רחוק הCHATGPT ילמד את סגנונו האישי של התלמיד או הסטודנט

כלי הבינה המלאכותית ChatGPT יהפוך לעוזר אישי מותאם למשתמש – כך רואה OpenAI את עתיד המוצר שהיא פיתחה. לפי החזון שבו שיתף המנכ"ל סם אלטמן עובדים בחברה, העוזר האישי יוכל למשל ללמוד את סגנונו הספציפי של המשתמש ולכתוב עבורו מיילים או לסייע ביצירת מסמכים למשימות ספציפיות. 

לפי דיווח האינפורמיישן, שחשף את הסיפור, ישנם אתגרים טכניים רבים בפיתוח מבוסס התאמה אישית (פרסונליזציה) ברמה גבוהה למשתמש ולכן ההערכה היא שלא מדובר במוצר שיוצג בעתיד הקרוב. OpenAI תצטרך למצוא דרך לאמן את המודל הקיים על בסיס מידע אישי של משתמשים ולא מידע רחב היקף שנסרק כיום עבור ChatGPT. בשל הרגישות הגבוהה שלו, מידע אישי נמצא כיום תחת חומה שמחייבת הסכמה או חיבור (login) וסיסמה. מיילים, אנשי קשר ומסמכים שמאוחסנים באפליקציות עסקיות אחרות כמו וורד או גוגל דוקס – והגישה אליהם, באופן טבעי, מוגבלת לסריקה חיצונית. על מנת לייצר עוזר מותאם אישית, המשתמשים יצטרכו לאפשר את הגישה לאותו מידע.

לכתבה המלאה

ChatGPT  למד את תוכנית הלימודים

פרופ' פו-שן לו, מאמן הנבחרת האולימפית של ארה"ב במתמטיקה, הקים בית ספר בו פלטפורמת הלימוד שואבת השראה מעולם הגיימינג והמורים גדולים בשנתיים מהתלמידים. עבורו זו הדרך לגרום לילדים לאהוב את התחום, ולהכשיר אותם לשרוד בעולם של בינה מלאכותית. ריאיון

לדברי לו, בינה מלאכותית נהפכה לבעיה חמורה עבור בתי ספר, ולמעשה, הפכה את כל שיטת הלימוד הקיימת למיותרת. "בתי ספר רבים בארה"ב התחילו עכשיו לחסום את הגישה ל–ChatGPT מכיוון שהשימוש היה בחינם, וכל התלמידים העתיקו מ–ChatGPT — אז בהתאם לתורת המשחקים — תן אתר בחינם שמאפשר לתלמידים לרמות, וחלקם יעשו זאת. התוצאה היא שתוך סמסטר לימודים אחד ChatGPT נחשף לתוכנית הלימודים המלאה של ארה"ב, קיבל הזדמנות להתאמן על התשובות, לקבל משוב חיובי או שלילי ולשפר את עצמו. הקונספט שלו הוא הרי ללמוד דפוסים.

"רק שככה גם מלמדים תלמידים, לדוגמה, טריגונומטריה: אנשים משננים נוסחאות וחוזרים על הדפוסים של הפתרונות. מי שעושה את זה ככה הוא גרוע יותר מ–ChatGPT. זו קריאת התעוררות ענקית לחינוך: אנחנו צריכים להתרחק מהתאמת דפוסים ותבניות, ולגלות דרכים משלנו לפתרון של בעיות".

לראיון המלא בעיתון " הארץ"

Renana Neidman 

ברגע שיבינו שהתוצר הסופי הוא רק חלק קטן בהערכה הכל ישתנה. בינה מלאכותית לא יכולה להחליף חשיבה מסדר גבוה וחשיבה אסטרטגית. היא לא יכולה להחליף הערכה מעצבת ולכן הגיע הזמן ששיטת ההערכה תשתנה. הציון הוא על הדרך ולא על התוצר הסופי ….

Renana Neidman 

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *