משוב הוא שמן הסיכה של ההוראה והלמידה, עם זאת בלמידה מקוונת הוא לעתים התאדה

5328

ליקט , למד וערך : עמי סלנט , עורך האתר  "ידע סקרנות דיגיטלית"

גרסה מס' 2 , 26 ביולי 2020 (המלצות ותובנות נוספות יתקבלו בתודה ויופיעו בגרסה הבאה של הסקירה)

 שלוש הערות פתיחה:  

הערה 1 : בעקבות המאמר החשוב של פרופסור דונאלד קלראק ביולי 2020 בבלוג שלו , ליקטתי וסיכמתי עוד מחקרים ומאמרים על חשיבות המשוב בלמידה מרחוק ( פרופסור דונלד קלארק היה בזמנו אחד המנחים שלי בעת לימודי באנגליה ולצד היותו מרצה וחוקר מבריק בחינוך הוא גם הקים וניהל כמה סטארט-אפים מתקדמים לפיתוח סביבות למידה מקוונות באנגליה והוא גם מעביר קורסים מקוונים באוניברסיטאות באנגליה)

הערה 2 : יכול להיות שהסקירה שלפניכם מכלילה מדי , כי בוודאי יש מורים ומרצים לא מעטים שמיישמים את עקרונות המשוב בהוראה מקוונת ובקורסים מקוונים אצלם , אך הם לא בהכרח הרוב.

הערה 3 : בראיונות שערכתי בחודשים האחרונים עם תלמידים בכל שכבות הגיל מצאתי כי מעט מהם זכו למשוב נכון ושיטתי בעת הלמידה האסינכרונית ובוודאי לא במהלך הלמידה הסינכרונית (זום).

נקודות עיקריות :

  • למידה ומשוב הם תכונה חיונית בלמידה מקוונת , זהו תהליך מתמשך  שאינו אירוע בודד . כאשר תלמידים לומדים , לדוגמא, באינטרנט על תקופות, מושגים ויסודות במדע ונושאים אחרים הם אינם כפותים ע"י לוח זמנים מדוייק כמו בכיתה הפרונטלית . המורה בסביבה המקוונת צריך לעבוד קשה יותר כדי שהלומדים יגלו עניין ויתחברו למטלה  , משוב הוא הניצוץ והגירוי שמביא אותם לשלב הבא. משוב הוא התהליך שמניע למידה מקוונת.
  • עדיף לתת לתלמידים פחות מטלות מקוונות ולוודא שמטלות אלה אכן מקבלות התייחסות ראויה מצד המורה. 
  • משוב הוא לפעמים מתן תשובות ישירות לשאלות ישירות, אבל יותר מכך בהוראה מקוונת , הוא מתן כיוונים והכוונות לתלמידים כיצד הם יכולים למצוא את התשובות בעצמם. כלומר,  להניע אותם להעמקה ולחקר הנושא. משוב כיצד להשתמש בחיפוש בגוגל בצורה יעילה יותר, כיצד לשתמש ב- Google Scholar או לכתוב משהו בתמציתיות יותר .
  •  בסקירה יש גם המלצות על כלים מתוקשבים פתוחים שמאפשרים למורים לכוונן משוב בצורה מאתגרת ויעילה .
  • מחקרים: הצלחת קורסים מקוונים בחינוך הגבוה אין משמעותה רק חומרי למידה מאורגנים היטב אלא גם משובים יעילים בין הלומדים עצמם והלומדים עם המרצה.
  • ממצאי המחקר מצאו כי אותם סטודנטים שקיבלו משובים מדויקים ומשובים עקרוניים ( משוב בונה) הצליחו בלימודיהם בצורה משמעותית יותר בהשוואה לסטודנטים שלא קיבלו משובים. יחד עם זאת , לאורך זמן , האפקטיביות הגבוהה ביותר על ההתקדמות ברצף הלמידה של הסטודנטים הייתה של המשוב הדיגיטלי הבונה .
  • בסקירה מוצגות גם טכנולוגיות חדשות בקורסים מקוונים שיש בהן כדי להקל על המורים/מרצים בהכוונת המשוב . מדובר על Learning Analytics.

מבוא : חשיבות המשוב בהוראה-למידה

משוב הוא הכלי היעיל ביותר שעומד לרשותם של מורים בניסיונם להשפיע על למידתם והתנהגותם של תלמידיהם. מחקרים רבים מלמדים שהצלחתם של תלמידים תלויה במידה מכרעת באיכות המשובים שקיבלו ממוריהם. למשוב חיובי יש השפעה חינוכית גדולה יותר מגורמים אחרים כגון גודל הכיתה, תכנית הלימודים או אמצעי התקשוב.

על פי פרופסור הטי , משוב  נכון של מורים ועמיתים בלמידה נמצא בראש סולם גורמי ההצלחה של למידה בכלל ולמידה מקוונת בפרט. כפי שתרמוסטט מתאים את טמפרטורת החדר, משוב אפקטיבי עוזר לקיים סביבת למידה תומכת

מקורות:

ערן רון "אגו קטן, עגלות מלאות": עצות למשוב בונה, הד החינוך, אוגוסט 2012 , עמודים 46-47.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112.

פרופסור ג'ון הטי הוא מנהלו של "המכון למחקר חינוכי" של אוניברסיטת מלבורן באוסטרליה, ומנהל את "מעבדת למידה נראית" באוניברסיטת אוקלנד בניו זילנד (קישור לספרו בעברית) .

משוב כתהליך מתמשך ולא אירוע בודד

למידה ומשוב הם תכונה חיונית בלמידה מקוונת , זהו תהליך מתמשך  שאינו אירוע בודד . כאשר תלמידים לומדים באינטרנט על תקופות, , מושגים ויסודות במדע ונושאים שונים הם אינם כפותים ע"י לוח זמנים מדוייק כמו בכיתה הפרונטלית . המורה  בסביבה המקוונת צריך לעבוד קשה יותר כדי שהלומדים יגלו עניין ויתחברו למטלה , משוב הוא הניצוץ והגירוי שמביא אותם לשלב הבא. משוב הוא התהליך שמניע למידה מקוונת.

מקור : פרופסור דונאלד קלארק, יולי 2020

Donald Clark. "Feedback is the lubricating oil of teaching and learning. Yet feedback in online learning – is its mostly absent…"Donald Clark plan B, July 17 2020

 הזום לא מעודד בהכרח משוב מצד המורה כי הוא רפליקה של הוראה פרונטלית בכיתה

בתקופה זו של האצת הלמידה מרחוק בעקבות הקורונה מורים ומרצים מיהרו לפלטפורמות סינכרוניות כגון זום, הקליטו קטעי וידאו ותכנים  דיגטליים אשר, רחוקים מלהיות הוראה מאתגרת. אם להיות להיות הוגנים, נעשה מאמץ מסוים לגרום ללומדים למצוא עניין בלמידה מרחוק, בדרך כלל ע"י שאלות מנחות או משימות מקוונות הניתנות ע"י המורים/מרצים. הליכים ופעולות אלו בוצעו באמצעות פלטפורמות מקוונות כגון גוגל קלאסרום או מוודל אבל מה שחסר לעיתים קרובות זה FEEDBACK טוב.

הכוח המניע של משוב בעיתו

משוב הוא שמן הסיכה של ההוראה והלמידה. המשוב הוא, ליתר דיוק, מאיץ. הוא מזרז את הלמידה ומקטין את משך זמן ההוראה. זה מניע ודוחף את הלומדים קדימה.

מרבית התסכול שחווים הלומדים בכיתה הפרונטלית נובע ממשוב גרוע, איטי או לא מספק: המבוכה בשאלות שנשאלות בכיתה מול אחרים, אפילו אחד לאחד על ידי מורה , הפחד לשאול שאלות בכיתה הפרונטלית וגם בכיתה המקוונת או במפגש זום הגורמים ללומדים להרגיש טיפשים, חוסר ההזדמנות שלהם לבקש הבהרה או לשאול שאלות בשיעור זום, בכיתה או בהרצאה, תשובת הדוא"ל שלוקח ימים עד שתחזור , ובסוף מקבלים רק והערה קצרה של המורה על עבודת התלמיד או הערות לא ספציפיות  כגון "המטלה שלך לא עומדת בציפיות"

כלים מתוקשבים כגון  Mentimeter  או Nearpod או kahoot  בלמידה מרחוק מאפשרים למורים ולמרצים לכוון משוב ספציפי ללומדים בעת הצורך. זה יכול להיות במסגרת הפעלה מקוונת, או סקר מקוון במרחב הכיתתי הדיגיטלי המאפשר משוב מהיר, מדויק ושימושי. משוב מותאם בלמידה מקוונת יכול גם להניע פעילויות חקר נוספות של התלמיד ולהניע את הלומד למשימה או לרמה הבאה.  משוב מתואם ומקוון של המורה מקדם למידה אדפטיבית המספקת התאמות בזמן אמת בלמידה עבור כל תלמיד , כאשר התלמידים עוברים בעצמם את מסע הלמידה. תפקיד המשוב המקוון שמפעיל המורה באמצעות כלים מתוקשבים שונים במרחב הכיתתי הדיגיטלי  הוא לתקן, לייצג ולבחון מחדש בכדי לוודא שאף אחד מהתלמידים לא יוצא מהמסלול, כמו ה- GPS (וייז) במכונית שלך. אתה פונה לא נכון ויוצא מהמסלול, המשוב העיקבי של המורה בלמידה מרחוק מחזיר את הלומד למסלול שימוש נכון במשוב ע"י המורה בלמידה מרחוק  יש בו כדי לקדם בלמידה בהתאמה אישית, מכיוון שיש צורך לכוון את המשוב כלפי הלומד בסביבה המקוונת. . משוב לא צריך להיות ברמה הקבוצתית, הוא צריך להיות פרטני ללומד.,

קצת מסובך לתת משוב בזום. רוב המורות מעדיפות לשים את הילדים על השתק כדי שיוכלו להעביר את החומר.

"נכון, זום הוא לא מערכת אינטראקטיבית, אלא משחזרת את שיטת הלימוד בכיתה המסורתית. אני הבנתי שהדבר הכי חשוב לילדים הוא התגובה".

"אנחנו משתמשים באפליקציה אחת: גוגל לכיתה. שם רואים את הילדים והם יכולים להגיב. גם למיקרוסופט יש פלטפורמה כזאת. אלה סביבות מותאמות מבחינת רמת האבטחה והן חינמיות". (יעל ביבר־אביעד, מנהלת בית הספר היסודי אלונים בראשון לציון)

Anat Shifrony אנחנו מעבדים את חומרי ההוראה שלנו ומתאימים אותם לעבודה בסביבת ZOOM וזה לוקח המון זמן…גם מערכי שיעור משתנים…אצלנו בבית הספר הוחלט לחלק כל כיתה לקבוצות קטנות ולתת מפגשי זום של כ-30 דקות לקבוצה-כי לילדים ביסודי לוקח זמן להתארגן ולהיכנס למפגש. ואז בעצם משך הפעילות כ-20 דקות. וזה נהדר – אני עושה להם שיעורים מבוססי פעילות אינטראקטיבית-ושיח ויש לתלמידים גם אפשרות להתבטא בקבוצה הקטנה. הם ממש רוצים את הקשר הזה. בנוסף, השיעור מבוסס תמיד על פרויקט שהתלמידים צריכים לבצע. ואז יש לי המון עבודות לבדוק ולשלוח גם משוב מתאים לכל תלמיד…ולדבר עם הילדים שצריכים עזרה…בקיצור…אנחנו מאוד עמוסים. אבל בכיף-לדעתי תקופה ממש מאתגרת……

כלים מתוקשבים מומלצים לעידוד משוב בלמידה מרחוק

Nearpod  פלטפורמה מקוונת להוראה אינטראקטיבית (קישור)

השילוב המנצח בלמידה מתוקשבת: משחק חידון אינטראקטיבי עם לוח שיתופי מקוון (קישור)

Mentimeter : כלי דיגיטלי ליצירת מצגת אינטראקטיבית או סקר המאפשר משוב מהתלמידים

Mentimeter הוא כלי המאפשר יצירת מצגת אינטראקטיבית/סקר עם שאלות מסוגים שונים, וכך מתאפשרים שיתוף פעולה מתוקשב ומתן משוב מהתלמידים. השקפים העומדים לרשותנו: שקף מסוג חד ברירה, בחירת תמונה, ענן מילים, דירוג, דעה חופשית, ניקוד, דירוג בגרף, בחירת מנצח והבעת דעה. נוסף לכך אפשר ליצור בוחן, וכן ישנן תבניות ליצירת שקפים נוספים ללא פעילות. את התשובות ניתן להציג במגוון דרכים, למשל עמודות, ענן מילים ועוד. התשובות יוצגו על מסך המורה. ניתן ליצור מצגת בשפה העברית, אך שפת הממשק היא אנגלית. הגרסה החינמית מאפשרת שלוש הפעלות בפעילות.

מקור

AnswerGarden 

 AnswerGarden הוא כלי משוב מינימליסטי אותו ניתן לשתף באתר הכיתה באמצעות קישור או הטמעה. המורה מעלה שאלה והתלמידים מקלידים אל הכלי את תשובותיהם (ללא צורך בהרשמה / סיסמה) – תשובות התלמידים יוצגו אוטומטית ב'ענן מילים'.

  • מאפשר כניסת תלמיד באמצעות קישור  – דרך מחשב או סמאטפון או טאבלט (ללא צורך באפליקציה).
  • יוצר אוטומטית קוד QR לסריקה על ידי מכשירי סמארטפון או טאבלט.

לסקירה באתר של אפרת מעטוף (קישור)

דוגמא מהחודש האחרון (קישור)

Padlet כלי זה מאפשר העלאת פוסטים מילוליים ו/או חזותיים או קוליים על קיר שיתופי, והוספת תגובות לפוסטים (קישור לסקירה בעברית באתר ידע וסקרנות דיגיטלית)

כלים למשוב מקוון בסביבת מוודל :

Increase Your Online Toolkit by Adding Moodle Feedback Tools

 משוב עמיתים באמצעות פורומים מקוונים

עודדו דיון כיתתי בפורום מקוון שבו המורה אינו בהכרח במרכז. אפשרו גם לתלמידים לשאול שאלות, להגיב על דברי חבריהם, להעריך ולמשב את דברי חבריהם ואת דבריכם. 

קבוצות דיון  (פורומים מקוונים) הן כלי שמאפשר ללומדים להתחבר ולשתף פעולה בכל מקום ובכל זמן. בקבוצת דיון לימודית אפשר להחליף דעות, לשאול שאלות, לדון בדילמות, לבחון סוגיות מכיוונים שונים, לשתף בתובנות מתהליך הלמידה, לתת ולקבל משוב וליצור תוצרי למידה משותפים. קבוצת דיון מספקת ללומדים מרחב בטוח שבו יכולה להתבצע למידת עמיתים.

בין אם מדובר בקבוצת דיון שמלווה תהליך למידה סינכרוני או א-סינכרוני, בקבוצת דיון שהיא חלק אינטגרלי מסביבת הלמידה המקוונת או בכזאת שיושבת על פלטפורמה חיצונית (כדוגמת קבוצות פייסבוק) – האינטראקציה בין הלומדים  והמשובים עשויה לגרום ללומדים להיות פעילים יותר, ולהגביר את המעורבות שלהם בתהליך הלמידה.

מקור , עדי סימון בר

הפורומים המקוונים הפתוחים של גוגל (קישור)

משוב חיובי באימייל קצרצר

מרחוק : כשכולנו נמצאים רחוק כל כך זה מזה והכל מוגש ברשת, אך טבעי לשלוח אימיילים קצרצרים בני שתי שורות על כל מטלה קטנה, ולהדגיש משהו ספציפי שעבד היטב. אני שולחת אימיילים כאלה בשיקול דעת, כדי שלא אבלה נצח במתן ציונים למטלות מהירות. עם זאת, אני רוצה שהתלמידים שלי יידעו שראיתי את עבודתם וחשבתי עליהם.

מקרוב: הייתי שמחה להמשיך בכך גם בכיתה, גם אם מדובר בדקה אחת בזמן השיעור כשהתלמידים עובדים על משהו אחר. זו עשויה להיות הזדמנות לתת משוב קבוע ופרטי יותר מאשר להגיד משהו בקול רם בכיתה.

מקור : שרה קופר , אסטרטגיות ההוראה מרחוק שהייתי רוצה לקחת איתי גם לכיתה

ראו גם :

מאמר מומלץ באנגלית מאפריל 2020 לגבי משוב בלמידה מרחוק עם הצעות לכלים מתוקשבים מתאימים ומועילים למתן משוב (קישור)

Designing for Feedback: Formative Assessments in Online Distance Learning

  לא רק משוב באמצעות כלים מתוקשבים

משוב יעיל ומותאם  של המורה/מרצה  בלמידה מרחוק אינו סתם מנגנון תיקון, כמו הווסת במנוע, הוא דוושת ההאצה. משוב טוב הוא קריאה לפעולה. הוא יכול לשחרר את התלמיד מהבלבול או התפיסה השגויה בו הוא נמצא ולדחוף אותו להתקדם  בעצמו ביחידת הלימוד.  משוב נכון יכול להניע את התלמיד קדימה, לדחוף אותו הלאה לעשות משהו כדי לפתור את הבעיה או להעמיק את הידע אודותיה. משוב הוא לפעמים מתן תשובות ישירות לשאלות ישירות, אבל יותר מכך בהוראה מקוונת , הוא מתן כיוונים והכוונות לתלמידים כיצד הם יכולים למצוא את התשובות בעצמם. כלומר,  להניע אותם להעמקה ולחקר הנושא. משוב כיצד להשתמש בחיפוש בגוגל בצורה יעילה יותר, כיצד לשתמש ב- Google Scholar או לכתוב משהו בתמציתיות יותר .

מקור : פרופסור דונאלד קלארק, יולי 2020

Donald Clark. "Feedback is the lubricating oil of teaching and learning. Yet feedback in online learning – is its mostly absent…"Donald Clark plan B, July 17 2020

לולאת משוב-בונה צריכה להיות מיושמת גם בלמידה מרחוק ואפילו ביתר שאת

משוב של מורה יכול להיות בעל השלכות שליליות על התלמיד לא רק בשיעור אלא גם לאורך השנה ולכן רצוי לתכנן את המשוב בזהירות ובשיקול דעת פדגוגי.

לולאת משוב-בונה מתחילה בשבח , אח"כ מצביעה על תיקון נדרש או שינוי כיוון ומסתיימת שוב בשבח הלומד או המאמץ שלו.

משוב בונה צריך להתחשב גם בשונות של הלומדים  בכיתה טיפוסית בביה"ס או אוניברסיטה  ויותר מכך בלמידה מרחוק.  יש שונות רבה ולכן צריכה להיות רגישות מצד המורה לשונות של התלמידים . אין דין משוב לתלמיד X כדין משוב לתלמיד Y . אסור שהתלמיד בשיעור וגם אחרי השיעור ירגיש מובס הוא צריך לכלול גם אלמנטים של תקווה.

מקור :Laura Reynolds "Giving Student Feedback: 20 Tips To Do It Right" informed, 2013

 שלבי משוב מומלצים במיוחד ללמידה מרחק

בכל הזדמנות שבה אנחנו מגיבים כיום באינטרנט לתשובות תלמידים, לעבודות שהגישו או לתוצרי פרויקטים שלהם, נפעל על פי ארבעה שלבים:

  1. רפלקציה (Reflect)
    נגיב במשפט שיש בו תגובה מנומקת.
    כלומר: לא רק – זה נכון/לא נכון, אני אוהב/ת את זה, זו טעות…
    אלא: זה מוצא חן בעיניי כי… זה רעיון טוב בגלל ש… אני חושב/ת שזו טעות מפני ש…
  2. חקירה (Inquire)
    נשאל שאלות העמקה ושאלות המשך כדי לפתח את התשובה הראשונית של התלמיד/ה ולאתגר אותה.
    למשל: איך הגעת לתשובה? מה הדרך שעשית? כיצד המוצר שלך עונה על הצורך?
  3. הצעה (Suggest)
    נציע הצעות נקודתיות במטרה לעזור לתלמיד/ה לשפר את התשובה או הפרויקט, ולחזק נקודות תורפה.
    למשל: אולי כדאי לנסות להחליף את החלק X שלא עובד טוב בחלק Y ולראות מה יקרה…
  4. שדרוג (Elevate)
    נעלה רעיונות שעשויים להוביל את התלמיד/ה לחקירת כיוונים חדשים.
    למשל: יכול להיות מעניין לבדוק אם התשובה שמצאתם תצליח לעבוד גם במקרה שהתנאים ישתנו ל…

מקור וקרדיט : המרחב הפדגוגי של משרד החינוך

משוב כפעולה מעודדת

במתן המשוב בסביבות למידה מקוונות חשוב לעודד את ההבנה ששגיאות הן חלק מתהליך הלימוד והן מספקות מקור לצמיחה

בסביבה המקוונת על המורה לעודד תגובה מושכלת מצד הלומד ולקדם מטרות למידה (עניין בחומר הלימוד), ולא מטרות הישג (עניין בציון)

מקור : אתר אבני ראשה

למידה מקוונת מבוססת משוב :  מיזם פטל במכון וייצמן

מיזם PeTeL להוראה ולמידה מותאמת אישית  (Personalized Teaching and Learning)
הוא פיתוח של מדעני המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, מפתחי תוכנה ומורים נבחרים מרחבי הארץ. המיזם מיועד לקדם את הלמידה וההוראה של מדע ומתמטיקה בבתי ספר תיכוניים בארץ תוך התאמה אישית לידע של כל לומד בכל נקודת זמן.

סביבת PeTeL, מבוססת על פלטפורמת מוודל Moodle, הקיימת ברוב בתי הספר בארץ ובכלל זה בתי הספר אשר משתמשים בתוכנת המשו"ב. הסביבה מונגשת ללא עלות, מיועדת למורי פיזיקה, כימיה וביולוגיה בארץ ומציעה מאגר תוכן שיתופי נפרד לכל אחד מהמקצועות. הסביבה האישית של כל מורה מאפשרת לנהל את רצף ההוראה הכיתתי ומשקפת למורה בזמן אמת את מצבם של הלומדים בכיתה במהלך ההוראה מבחינת הבנה, תפקוד והצלחה במטלות, ובכך תומכת במורה בהוראה ולמידה מותאמות אישית. תפיסה זו מובילה את הרעיון הנמצא בבסיס המיזם, לפיה רצפי ההוראה שמתכנן המורה עבור תלמידיו, מבוססים על משובים שוטפים על הידע של הלומדים. מטרתם של משובים אלו לאפשר אינטראקציה בין התלמידים והמורה, הכוללת אבחון ידע של כל תלמיד בכיתה בשלבים השונים של הלמידה והכוונה שלו לחומרי למידה המתאימים למצב הידע שלו.

מקור

פרקי הדרכה

 שיר בוים שוורץ ( מט"ח) העבירה השתלמות מועילה ומעניינת למורים על משוב בלמידה מקוונת. היא הציגה את 7 המפתחות של משוב עפ"י   וויגינס ועוד אסטרטגיות מועילות ליצירת משוב בסביבה מקוונת כגון משוב עמיתים.

רצוי לתת את המשב כמה שיותר רוב לזמן הביצוע של התלמיד בסביבה המקוונת .

מקור וקרדיט : שיר בוים שוורץ ( מט"ח)
משוב מקדם למידה בקורס מקוון- שיר בוים שוורץ
מקור וקרדיט " שיר בוים שוורץ ( מט"ח)

 להדרכה של שיר בוים שוורץ ביוטיוב

 המאמר המלא של פרופסור וויגינס מתורגם לעברית ע"י מכון ברנקו וייס (קישור)

מחקרים

מרצים בלמידה מרחוק לא יודעים לתת משוב

 המחקר נערך קרב סטודנטים באוניברסיטאות מובילות בטייוואן . אוכלוסיית המחקר כללה 219 סטודנטים בוגרים.

ראיונות שנערכו  עם הסטדנטים מעידים על שביעות רצון גבוהה  מבחינתם ועל יעילות הלמידה מרחוק לעומת למידה מסורתית , בעיקר מבחינת חומרי הלמידה . לעומת זאת סגל המרצים והמדריכים היה פחות חיובי וטען כי אין הבדל מהותי בין שתי סביבות הלמידה . הפער נוצר מכך שהמרצים והמדריכים באוניברסיטאות לא הבינו כי בלמידה מקוונת צריך לתת משובים יותר מהירים  ויותר יעילים ללומדים ולכן הצלחת קורסים מקוונים בחינוך הגבוה אין משמעותה רק חומרי למידה מאורגנים היטב אלא גם משובים יעילים בין הלומדים למרצים/מדריכים.

קישור לתקציר באנגלית

Ching-Hong Liu, "The comparison of learning effectiveness between traditional face-to-face learning and e-learning among goal-oriented users," 6th International Conference on Digital Content, Multimedia Technology and its Applications, Seoul, 2010, pp. 255-260.

מחקר : השפעת משובים דיגיטליים על למידה מתוקשבת של סטודנטים.

בהמשך למחקרים שנערכו השנה בעולם בדק המחקר הנוכחי את ההשפעה של סוגים שונים של משובים דיגיטאליים על למידה מתוקשבת של סטודנטים. נבדקו 3 סוגים שונים של משובים דיגיטליים בלמידה מתוקשבת: משוב מדויק לתשובה הנכונה , משוב בונה (המציין כיוון עקרוני של התקדמות הלומד) והעדר כל משוב . ממצאי המחקר מצאו כי אותם סטודנטים שקיבלו משובים מדויקים ומשובים עקרוניים ( משוב בונה) הצליחו בלימודיהם בצורה משמעותית יותר בהשוואה לסטודנטים שלא קיבלו משובים. יחד עם זאת , לאורך זמן , האפקטיביות הגבוהה ביותר על ההתקדמות ברצף הלמידה של הסטודנטים הייתה של המשוב הדיגיטלי הבונה .

מקור :

Valdez, Alfred. Computer-based feedback and goal intervention: learning effects , Educational Technology, Research and Development , 60, 5 (Oct 2012): 769-784.

מחקר : השפעה של מערכת משוב מקוונת על סטודנטים

המשוב ממלא תפקיד חשוב בתמיכה בתהליך הלמידה של הסטודנטים. עם זאת, מתן משוב הוא עדיין חריג למדי בהשכלה גבוהה. יתר על כן, מחקרים על תכנון משוב יעיל כמו גם השפעותיו הוא נדירים. על מנת לתרום להתפתחות תחום זה, פיתחו החוקרים באוניברסיטת קלן ויישמו מערכת משוב מבוססת אינטרנט במהלך ההרצאות שלהם באוניברסיטה. ההשפעות של משוב המקוון הזה על תהליך הלמידה של התלמידים מוצגות במאמר זה.  למשוב המקוון היה השפעה על ההבדלים בהצלחת הלמידה והמוטיבציה של הסטודנטים כמו גם בהערכת יכולותיהם, כל אלו נותחו במסגרת הניסוי. סטודנטים שקיבלו משוב פרטני באמצעות מערכת  מקוונת זו השיגו ציונים גבוהים יותר והראו רמות מוטיבציה מוגברות. יתר על כן, הם הרגישו מוכשרים יותר בכל הקשור לפתרון משימות שהיו הקשורות לחומר הלימוד.

מקור:

Van Kol, Simone; Rietz, Christian. "Effects of Web-Based Feedback on Students' Learning" , International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, v28 n3 p385-394,  2016

ראו גם :

Thomas, R. A., West, R. E., & Borup, J. (2017). An analysis of instructor social presence in online text and asynchronous video feedback comments. The Internet and Higher Education, 33, 61-73.

כיווני פיתוח טכנולוגיים לכינוון המשוב של המרצים

Analytics  Learning בלמידה מרחוק : הכיוון המסמן לשיפור המשוב של המרצים בקורסים מקוונים

אין ויכוח לגבי חשיבות מתן וכיוונון משוב לשיפור תהליך הלמידה בסביבה  מקוונת. עם זאת, המכשול העיקרי הוא עומסי עבודה משמעותיים המגבילים  לעתים את יכולתם של המרצים לספק משוב מתאים ונכון בזמן משמעותי. כאן נכנסים לתמונה טכנולוגיות חדשות בקורסים מקוונים שיש בהן כדי להקל על המורים/מרצים בהכוונת המשוב . מדובר על Learning Analytics

חקר נתוני למידה learning analytics   תחום העוסק במדידה, איסוף, ניתוח,פירוש והצגה של נתונים על לומדים, פעילותם וההקשר בו הם פועלים, וזאת לצורך הבנה ושיפור של תהליכי למידה והסביבות והכלים התומכים בהם .

מקורות

Pardo, Abelardo; Jovanovic, Jelena; Dawson, Shane; Gaševic, Dragan; Mirriahi, Negin "Using Learning Analytics to Scale the Provision of Personalised Feedback" British Journal of Educational Technology, v50 n1 p128-138 Jan 2019

Bart, Rienties; Olney, Tom; Nichols, Mark; Herodotou, Christothea "Effective Usage of Learning Analytics: What Do Practitioners Want and Where Should Distance Learning Institutions Be Going?"Open Learning, v35 n2 p178-195 2020

התאמה והתאמה אישית  ברגע שהמערכת הממוחשבת של learning analytics   מקבלת את הסימן, היא יכולה להתאים אישית את סביבת הלמידה לכל לומד. לדוגמא, אם הלומד/ לומדת מקדיש/ה זמן מועט מאוד לעומת שאר הלומדים בניסיון לפתור את הבעיה, המערכת יכולה להציג בזמן אמת רמזים כדי שהלומד./ה ימשיכו בפתרון הבעיה.

זה חיוני משום שקבלת משוב חיונית ללמידה. זה לא היה אפשרי בעבר, כאשר הלומדים אלצו לחכות לפחות מספר ימים כדי לקבל ציון על עבודותיהם.

כאשר הלומדים משתמשים במערכת למשך זמן ממושך, המחנכים יהיו מסוגלים לעקוב מה עובד ומה לא עובד ולהתאים את החומר בהתאם לכך. למעשה, בקרוב כל תלמיד יוכל לעבוד עם תכנית לימודים מותאמת אישית עבורו.

אפשר לבצע Learning Analytics גם באמצעים פשוטים יחסית

חקר נתוני למידה Learning Analytics אינו בהכרח תהליך של טכנולוגיה מורכבת ופלטפורמות מתוקשבות כבדות ויקרות . ניתן לבצע תהליך של חקר למידה בקורס מקוון באמצעות טכנולוגיה פשוטה של קליקרים המותקנים בפלאפונים של הסטודנטים , לצד טפסים מקוונים של גוגל .

המידע שנאסף ע"י המרצים מהקליקרים ומהשאלונים המקוונים של גוגל סיפק להם תמונת מצב מהימנה על מצב הלומדים , על רמת הקושי ועל שינויים שהם צריכים לערוך בתכנית הקורס. המאמר מסביר את התהליך שביצעו המרצים בעצמם ואת היתרונות שלו מבחינת חקר הנתונים .מסתבר כי כאשר מרצים מעורבים בעצמם בתהליך חקר נתוני הלמידה אז המוטיבציה לשנות ולשפר דרכי הוראה היא גבוהה יותר .

Choi, S. P. M., Lam, S. S., Li, K. C., & Wong, B. T. M. (2018). Learning Analytics at Low Cost: At-risk Student Prediction with Clicker Data and Systematic Proactive Interventions. Educational Technology & Society, 21 (2), 273–290.

מקור :חקר נתוני למידה learning Analytics בלמידה מקוונת : תמונת מצב 2018 (קישור)

·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *