למידה מקוונת בזמן כּוֹלֶרָה (קורונה) : תמיד חוזרים לPADLET

4865

הערת המביא לדפוס :  פראפרזה על הספר אהבה בימי כולרה

מאת : עמי סלנט , עורך האתר ידע וסקרנות דיגיטלית

רקע

בלמידה מקוונת אנו מבחינים בשלושה ערוצי פעולה אפשריים :

  1. ערוץ למידה מקוון סינכרוני , למידה סינכרונית בזמן אמיתי , כאשר המרצה/המורה משדר באינטרנט את השיעור והלומדים מגיבים ועונים בזמן אמיתי מולו) .

בלמידה סינכרונית שמערכת מאפשרת לתלמידים לשאול את המורה או את שאר התלמידים שאלות מיידית דרך הודעות מיידיות.

2. ערוץ למידה א-סינכרוני , משמעותו למידה בפרקי זמן עצמאיים ללא תקשורת בזמן אמת מול המורה/מרצה, אך בהמשך נוצרת אינטראקציה בין המורה ובין הלומד)

היתרון של למידה אסינכרונית היא שניתן לעשות הכול בקצב האישי שלך.

למידה א- סינכרונית פירושה לימוד מרחוק, כאשר האינטראקציה העיקרית הינה בין הלומד לבין חומרי הלמידה, שחלקם מקושר ברמת היפרטקסט או לתמונה או לאתרי אינטרנט. התלמיד יכול לגשת לחומרי הלמידה מהמחשב בבית הספר או מביתו, וללמוד באופן עצמאי בכל שעות היממה, ללא תלות במורה. במסגרת זו ניתן לכלול גם את הפורום, המהווה מפגש לדיון א-סינכרוני.

3. למידה משולבת – סינכרונית ו-א-סינכרונית, מציעה למעשה שילוב בין שתי שיטות הלמידה. כלומר; בחלק מן הזמן התלמיד נמצא באינטראקציה עם מורה מרוחק, ובחלק מן הזמן באינטראקציה עם חומרי למידה ברשת. במהלך השיעור הסינכרוני יכול התלמיד לקבל מטלה וללמוד באופן עצמאי, מתוך חומרי הלמידה ברשת, ולאחר זמן מה לחזור וללמוד שוב במסגרת הכיתה הווירטואלית.

מחקר שנערך בקרב שתי קבוצות סטודנטים שלמדו בשיטת הלמידה מרחוק באוניברסיטת ג`ורג`יה בארה"ב מצא, כי עיקר האפקטיביות של הלמידה מרחוק (הסינכרונית) היא בתמיכה בתלמידים. האפקטיביות של העברת התכנים בתקשורת אינה גבוהה יותר מאשר העברת תכנים בצורה מודפסת, אך מרכיב ההנחיה המתוקשבת הוא ההופך את הלמידה בתקשורת למשמעותית יותר. כלומר; יש חשיבות רבה יותר לכלי ההנחיה ופחות לצורת ארגון החומרים והתכנים בתקשורת המחשבים. 

מנסיוני הצנוע בהוראה מקוונת ב20 השנים האחרונות ( אוניברסיטת בר אילן , המחלקה למידענות/אינפורמטיקה,ו במקביל הקורסים המקוונים למורים " להיות מורה מתוקשב" ) התברר לי כי הלומדים מעדיפים למידה מרחוק בגישה האסינכרונית ולעתים גם השיטה המשולבת ) .

בשנים שהעברתי את הקורסים בגישה הסינכרונית ( באמצעות  Blackboard Learn  ) ה-Engagement של הלומדים היה נמוך ואילו בקורסים בלמידה מרחוק  בשיטה האסינכרונית ( שילוב אתר אינטרנט -מרכז משאבים מקוון , פורום מקוון , קבוצה סגורה בפייסבוק)  שיעור ה Engagement היה גבוה יחסית.

אז לאיזה ערוץ שייך Padlet?

בקורסים הא-סינכרונים שהעברתי למורים (12 שנים) זכה הלוח המקוון השיתופי PADLET  להצלחה יחסית גבוהה מבחינת ההטמעה של המורים/מורות בבתי הספר, ולכן חשבתי ,עכשיו , כי בצוק העתים כדאי להעלות אותו מחדש מהאוב , ובינתיים הוא גם הספיק להשתכלל ולהתאים עצמו גם למכשירים ניידים.

"מילארד סינים לא טועים"

… ויש עוד סיבה טובה להשתמש בו בלמידה מרחוק בערוץ אסינכרוני , והיא : "מילארד סינים לא טועים", מאז התפרצות נגיף הקורנה בסין בסוף דצמבר 2019 נעשו שם הרבה ניסיונות עם פלטפורמות ללמידה מרחוק סינכרוניות ואסינכרוניות , ולאורך זמן התברר כי המורים וגם הלומדים שם מעדיפים למידה אסינכרונית וכיום מרבית המורים שם מלמדים בערץ אסינכרוני של למידה מרחוק (מקור) .  

מה מאפשר הPADLET ?

היישום  Padlet  מאפשר יצירת קיר שיתופי מקוון, חינמי, פשוט ונוח לשימוש של מרצים , תלמידים סטודנטים בכל זמן ובכל מקום. המורה יכול ליצור מגוון משימות לתלמידים, תוך הצגת תהליך העבודה, תוך צירוף של קבצים שונים החל מקבצי תמלילן וכלה בסרטונים או בצילום עצמי בווידאו.

שיטות עבודה מוצעות:

1. לוח עבודה  מקוון אישי

ניתן ללמד את התלמיד לעשות שימוש בלוח דבקיות זה בכדי לאסוף חומרים ומידע לצורך חקירה או כתיבת עבודה.

2. לוח  מקוון שיתופי לקבוצה

התלמידים יפתחו את אותו לוח דרך אתר הכתה (או מהמייל שלהם) ויאספו אליו חומרים ותכנים לצורך עבודה משותפת

3. לוח  מקוון כיתתי

כל תלמידי הכתה יעלו אל הלוח מידע לפי בקשת המורה, בשלב הבא ניתן לבקש מהתלמידים להוסיף תמונה או סרטון שיתמוך בפתק שהעלו, אפשר למיין את הפתקים לקבוצות, אפשר לבקש מהתלמידים להגיב אחד לכתבי השני.

מקור וקרדיט

הלוח המקוון  PADLET מתאים להצגת נושא ורעיונות על ידי תלמידי הכיתה או  ליצירת פורטפוליו, כל זאת ONLINE

ניתן להעלות אל הלוח מגוון תכנים: קישורים, מסמכים, תמונות וכו'.

הכלי מאפשר גם הוספת תגובה לרעיונות שהלו משתמשים אחרים.

*** למורים המעוניינים לעשות שימוש בכלי בכיתה – ניתן לבקש מהתלמידים לסרוק QR כדי להגיע אל הלוח באמצעות הטלפון הנייד. לחיצה על סמן הפלוס (+) או לחיצה כפולה על הלוח תאפשר לתלמידים לכתוב את שמם + טקסט + להוסיף קישור או להוסיף תמונה. תלמידים אחרים יוכלו לדפדף בין כל התכנים שהעלו חבריהם. לנוחיותכם, QR נוצר אוטומטית ברגע יצירת הלוח – לחצו על כפתור השיתוף

מקור וקרדיט : אפרת מזרחי מעטוף ,

Padlet |  לוח שיתופי מקוון | כלים קטנים גדולים

תכונות חדשות ב – Padlet המאפשרות לו לשמש גם כלי הערכה כמותית. הכלי מאפשר מעתה להצביע על פתקים שנוספו לקיר ולתת לכל פתק דירוג או ציון. כך ניתן לראות כמה משתמשים אוהבים פוסט מסויים ובאיזה מידה. כל זה נעשה באמצעות ההגדרה החדשה "תגובות" ב – Padlet. הצבעה על פתקים לחיוב או לשלילה ניתן לעשות באמצעות אייקון אגודל. אייקון "אהבתי" מאפשר להראות שאתה אוהב פתק. אייקון כוכב מאפשר לתת דירוג כוכבים בין אחד לחמישה לכל פתק. אייקון ״ציון״ מאפשר לתת לכל פתק ציון על סולם מותאם אישית מראש (0-20 או 0-100).

מקור : Erez Porat‎    טכנולוגיה חינוך ולמידה

פרקי הדרכה

מדריך ליצירת לוח תוכן שיתופי (pdf) , מדריך מודפס של יוסי ברק

קישור

טיפ תקשוב – פאדלט padlet – המינהל לחינוך התיישבותי פנימייתי …

 סרטון הדרכה ללוח פתקים שיתופי   padlet

הדרכה ליצירת לוח שיתופי  padlet

 סרט וידאו של המורה יניב סננס

דוגמאות ודגמים

אור אנדן פרסם מספר רעיונות ליצירת למידה משמעותית באמצעות לוח שיתופי במקצועות גאוגרפיה ומתמטיקה:

מקור: Padlet |  לוח שיתופי מקוון | כלים קטנים גדולים

למורים לאנגלית :

Five Ways to Use Padlet in Class | Education World

 סרטי וידאו – הדרכה אנגלית

How to organize padlets using folders

Padlet Basic (free) comes with the following features:

  • Search
  • Themes
  • Stats
  • Premium wallpapers
  • Cross-device support for uploaded videos

There is a selection of great templates to get you started. 

Frequently asked questions and support documentation for Padlet 

Using Padlet in the Classroom | Miss Lamb's Blog

How to Use Padlet in the Classroom: A Fantastic Teaching

Padlet: a motivational tool for developing research skills

בישראל

בית ספר חמ"ד בראשית רחובות

למידה עצמית היא אחת מאבני היסוד של בית ספרנו- מכוונים ומעודדים את התלמיד כיצד ללמוד נכון. המורה הוא המנחה.
בכיתה ב׳ יצרו לוח שיתופי בנושא אליעזר בן יהודה. כל תלמיד שיתף בלוח משהו קטן שלמד על אליעזר בן יהודה (באופן עצמאי) והיום כל תלמיד הסביר בכיתה  ( עכשיו  גם  (ONLINE את מה שכתב ולתלמידים מאגר מידע שהם יצרו על אליעזר בן יהודה
מצורף הלוח לעיונכם

רכזי תקשוב , מחוז המרכז

יוזמה של : ‎ Orit Tati‎  התקשוב במרכז

"להלן לוח padlet שיתופי שיצרנו במיוחד בשבילכם ולשימושכם בימים אלה. נשמח אם כל אחד מכם יכנס וישתף בקצרה במנגנוני למידה מרחוק הקיימים בבית הספר שלכם, כך נוכל ללמוד אחד מהשני בזמן קצר ובצורה יעילה."

קישור  

משפחות מילים ' http://bit.ly/2xFlkp7

השילוב המנצח בלמידה מתוקשבת: משחק חידון אינטראקטיבי עם לוח שיתופי מקוון
שילוב בין PADLET והיישום  Kahoot


ספריות

להרשמה ליישום

להקמת יישום בעברית 

הורדת היישום למערכות הפעלה של אפל ואייפון

עלויות ותמחור

הלוח השיתופי Padlet משנים את מודל התמחור שלהם ומעתה לא עוד בחינם בלבד. התכנית הבסיסית (החינמית) תציע אפשרות ליצירת עד 3 פאדלטים בלבד (!), העלאת קבצים עד 10 MB ללא חסימת מודעות פרסום.
התכנית בתשלום ($8.25 לחודש) תציע יצירת מספר לא מוגבל של פאדלטים, להעלות קבצים של עד 250 MB היא נטולת פרסומות, מלווה בצ'אט ותמיכה טלפונית, אפשרות לדומיינים מותאמים אישית ויצירת תיקיות.

בשתי התכניות ניתן יהיה: לצייר באמצעות מסך מגע, להקליט אודיו, וידאו, צילום, לחפש תמונה וסרטון YouTube, לשלב מפות, Themes, תגובות, הערות, להתאים תוכן, לחפש, לקבל נתונים סטטיסטיים, וידאו חוצה פלטפורמה, וטפטים מסוגים שונים (ד"ר ארז פורת )

יצירת קבוצת פייסבוק יעודית ללמידה משולבת עם הלוח המקוון השיתופי

 מורים שנדרשים עתה לפתע לעבור ללמד ONLINE  צריכים גם להקים קבוצת פייסבוק סגורה על מנת לתמוך בתלמידים הלומדים מהבית. קבוצת הפייסוק הסגורה הופכת , למעשה לפורום מקוון התומך בתלמידים לכל אורך תהליך הלמידה מרחוק  וניתן , בעת הצורך לנצל את קבוצת הפייסבוק למיפגשים סינכרוניים קבועים בזמן אמיתי , כלומר , כל התלמידים יפגשו אחת ליומיים בשעה מוגדרת לדיון מקוןו בהנחיית המורה .

ניתן להעלות את קבצי ההרצאה/מטלות לתלמידים ישירות לאתר הפייסבוק. הנוחיות בשיטה זו היא נגישות ישרה של המשתמשים באתר לקבצים.

מניסיוני, התלמידים  ניצלו את קבוצת הפייסבוק כבמה ציבורית לשאול את המורה שאלות בקשר לתכנים של שהועלו בPadlet  כאשר השאלות והתשובות היו זמינות לכל הלומדים ונקראו על ידם.

אני ממליץ גם להטמיע את הפלפטפורמה המקוונת Workplace  של פייסבוק בלמידה המקוונת מרחוק עם התלמידים או הסטודנטים.

למידע נוסף ולהתנסות שלי  עם הפלפטפורמה המקוונת Workplace  של פייסבוק 

מקורות

What Teachers in China Have Learned in the Past Month

קבוצת הפייסבוק טכנולוגיה חינוך ולמידה

התנסות עם מערכת Workplace של פייסבוק לצוותי עבודה

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *