משרד החינוך פותח את שעריו של בית הספר הווירטואלי

1198

הקדמת מערכת " ידע וסקרנות דיגיטלית"

"עדיף מאוחר מאשר לעולם לא": משרד החינוך נערך , סוף סוף, ברמה מערכתית לפיתוח ביה"ס וירטואלי בישראל . בעולם, כבר מזמן החלו להפעיל תוכניות לבתי ספר וירטואליים ( ראו בנספח לסקירה) . ריכזנו כאן את כל הכתבות שהתפרסמו השבוע אודות היוזמה המבורכת של משרד החינוך לפתיחת מסלולי לימוד מקוונים לתלמידים בכל רחבי הארץ. יצויין כי  פז כהן, ומשה (קינליטורפז הגישו כבר בשנת 2020 תכנית חדשנית ומקיפה להקמת ביה"ס וירוטואלי להנהלת משרד החינוך הישראלי , אך גלגלי הביורוקרטיה במשרד החינוך לא איפשרו לתכנית לצלוח אז.

משרד החינוך השיק את האתר 'בית ספר וירטואלי' שיתחיל לפעול בשנת הלימודים הבאה. האתר מיועד ל-180 אלף תלמידי כיתות ז'-י"ב והשימוש בו הוא ללא עלות. האתר יהיה זמין בגרסה בעברית ובערבית.

המקצועות שאותם יהיה ניתן ללמוד באתר הם מתמטיקה אנגלית ופיזיקה בשלושה אופנים: שיעור פרונטלי ייעודי בנושאים אליהם יהיה אפשר להירשם מראש. קבוצות למידה בווטסאפ. ובנוסף, תהיה יכולת למנהלי בתי הספר להקצות שיעורים פרטיים לתלמידים כשהשיעורים הם גם וירטואליים וגם פיזיים.

פתיחת האתר מגיעה בעקבות תוצאות מוצלחות של ניסויים שהתקיימו במערכת החינוך, ולאור מגמה עולמית של פרסונליזציה בלמידה ושילוב למידה דיגיטלית וירטואלית לצד למידה פיזית בכיתה. מערכי השיעור באתר יוכנו על יד מורים במערכת החינוך אך השיעורים עצמם יועברו על ידי מורים שאינם חלק מהמערכת אך עומדים ברמת הידע והפדגוגיה הנדרשת.

מקור וקרדיט : מיכל מרנץ

קישור לכתבה

הפלטפורמה החדשה כוללת לא מעט פרויקטים ושיעורים און-ליין שכבר היו קיימים במערכת החינוך בשנים האחרונות וכעת התכנים עברו שדרוג לצד תכנים חדשים. מדובר במערך משלים ומתגבר של שיעורים דיגיטליים בהתאמה אישית, ללא כל עלות לתלמיד.

השיעורים בבית הספר הווירטואלי יועברו בשפה העברית והערבית בידי מורים ומורות מומחים במקצועות מתמטיקה, אנגלית ופיזיקה. השיעורים מותאמים לסגנונות הלמידה השונים ולקצב ההתקדמות האישי של התלמידים. אם תלמיד פספס שיעור או לא הבין את המורה – הוא יוכל להיכנס לאתר שם יחכו לו שיעורים וירטואליים על פי נושאים. עם זאת, בית הספר הווירטואלי לא הולך להחליף את הלימודים הפיזיים בבתי הספר.הפלטפורמה תאפשר גם שיעורים פרטיים לתלמידים מתקשים במימון בית ספר. כל מנהל יקבל ממש החינוך שוברים אותם יוכל להעניק לתלמידים מתקשים, באמצעותם הם יוכלו להזמין שיעור פרטי או בקבוצה קטנה בתוך בפלטפורמה, כמות השוברים היה מוגבלת והתלמידים יצטרכו לעבור מבחן בתחילת התהליך ובסופו. עלותה של המערכת החדשה – תוקצבה בעשרות מיליוני שקלים.

מקור וקרדיט : נועם (דבול) דביר

קישור לכתבה

מאת: ליאור דטל

התוכנית מוצגת בעקבות המחסור במורים בעיקר בתחומי המדעים, ועל רקע איומי השביתה של ארגון המורים בתיכונים בשנת הלימודים הבאה. למעשה מדובר בניסיון לספק מערכת ממוחשבת לתרגול תוכניות הלימודים במדעים בגילי החטיבות והתיכונים על רקע המחסור במורים איכותיים ומקצועיים, וכן נוכח תשומת לב מועטה ללימודי המדע בגילים אלה, ולצד זאת לספק לתלמידים נבחרים שאין בבתי הספר שלהם לימודי מדעים גישה להוראה מרחוק, במסגרת תוכנית דומה לאלו שכבר מיושמות כיום.

במסגרת התוכנית, למידה מרחוק ופתרונות שונים של המשרד ייארזו מחדש במערכת שתיפתח עבור תלמידים לכיתות ז-י"ב ותפעל בעברית ובערבית. בשלב הראשון המערכת תשים דגש על לימודי מתמטיקה, אנגלית ופיזיקה. זאת, בדומה לאתר "אופק" או "גלים" המיועד לתלמידים בבתי הספר היסודיים. המערכת תאפשר לתלמידים המעוניינים בכך בחטיבות ובתיכונים גישה לסרטונים קצרים ותרגול במקצועות האלה, והם יוכלו לקבל גם משימות לביצוע מתוך המערכת.

התוכנית תכלול גם אפשרות לשיעורי תגבור פרטיים או בקבוצה קטנה לתלמידים מתקשים או מצטיינים מרחוק, כאשר התלמידים הזכאים לכך ייבחרו על ידי המנהלים.

אחת הבעיות ביישום התוכנית קשורה למחסור גדול מאוד במורים למדעים. כדי להתגבר על המחסור, התלמידים בכיתות האלה יוכלו ללמוד את המקצועות האלה באמצעות למידה מרחוק על ידי מורים באינטרנט, אם אין בבתי הספר מורים למקצועות אלה. התוכנית תופעל על ידי מט"ח ותתבצע רק בבתי הספר שישתתפו בתוכנית להקמת כיתות הייטק.

משרד החינוך כבר מיישם בשנים האחרונות מספר תוכניות ללמידה מרחוק. בין היתר הוא מיישם תוכנית ללימודי חמש יחידות בכימיה ומתמטיקה מרחוק עבור תלמידים בפריפריה שאין בבתי הספר שלהם מורים להוראת המקצועות האלה (התיכון הווירטואלי), תוכנית שמאפשרת למורים לקיים שיעורים מרחוק וגם לנהל את תוכנית הלימודים שלהם מרחוק, וכן תוכנית לשיעורי תגבור קבוצתיים לתלמידים מתקשים מרחוק.

המשרד מיישם גם תוכנית בשם "בגרופ", שמאפשרת לתלמידים ללמוד עם תלמידים נוספים בקבוצות בוואטסאפ, סדנאות של למידה מרחוק במקצועות מדע וטכנולוגיה, ותוכנית בשם "המקפצה", המאפשרת שיעורים קבוצתיים או פרטיים לתלמידים הזקוקים לתגבור. אלה יכולות שהמשרד שם עליהם דגש עוד מתקופת הקורונה אך היו קיימים במערכת החינוך עוד לפני כן, וכעת משרד החינוך ימשיך ליישם אותן, במסגרת מיתוג מחדש בתוכנית החדשה.

מקור וקרדיט : ליאור דטל

קישור לכתבה

נספח

ההשלכות של סגרי הקורונה ומגיפת הקורונה על מערכות חינוך בעולם : הואץ המעבר לבתי ספר וירטואליים בארה"ב

בתי ספר תיכוניים וירטואליים – תמונת מצב בארץ ובעולם 2020

התיכון האקדמי המקוון – קווים לדמותו

אתגרים והתמודדויות של מנהלי בתי ספר וירטואליים

בתי ספר תיכוניים וירטואליים – תמונת מצב 2014

· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *