חוסן דיגיטלי במערכת החינוך

681

מאת: אורית טאטי, ממונה על התקשוב במחוז מרכז, משרד החינוך

מתי בפעם האחרונה בחנת את החוסן הדיגיטלי של בית הספר שלך ? 

במציאות המשתנה תדיר חייב כל ארגון חינוכי לדאוג לחוסן הדיגיטלי שלו.

מערכת החינוך מתמודדת עם מצבי חירום ובשל כך בתי הספר נדרשים לטפח גם את החוסן הדיגיטלי שלהם.

בשיחות שקיימנו עם קהילת מדריכי ורכזי התקשוב של מחוז מרכז מצאנו מספר עובדות חשובות אשר מרכיבות את החוסן הדיגיטלי של הארגון החינוכי, להלן מגוון דרכים ופתרונות בהם משתמשים ארגונים חינוכיים בכדי להתאושש במהירות או להסתגל למשברים : 

  1. אבטחת מידע ושמירה על פרטיות  – סייבר בחירום

יש לדאוג לסביבה מאובטחת ושמירה על נהלי אבטחת מידע במרחבים הדיגיטליים הסינכרוניים והא-סינכרוניים בדגש על התנהלות רק בסיסמאות הזדהות אחידה של משרד החינוך. לצערנו, מרחב הסייבר והדיגיטל מהווה חזית נוספת במלחמה גם האויבים עושים בו שימוש. פגשנו בתי הספר בזמני מלחמה חשופים לאיומי סייבר, מתקפות על אתרי אינטרנט ופריצות למפגשים סינכרוניים ולכן הקפדה ושמירה על נהלי משרד החינוך בתחום אבטחת המידע נדרשת ביתר שאת בעת מלחמה. מצאנו כי בתי ספר אשר השקיעו לכל אורך השנים בהקניית מיומנויות של אבטחת מידע, מוגנות, פרטיות, בטיחות ברשת, זכויות יוצרים וטיפול במידע במרחב הקיברנטי הצליחו להתמודד טוב יותר עם עולם האקלים הוירטואלי. כי יצירת סביבת למידה דיגיטלית בטוחה, מוגנת, הוגנת ומניעה וצמצום של סיכונים הקשורים לפגיעה בפרטיותם של תלמידים ומורים בשיגרה מביא איתו אפס בעיות ואתגרי סייבר בזמן חירום.  על כן, יש צורך לחשוף בפני קהילת בית הספר הדרכות והרצאות בנושא התנהלות בסייבר בדגש על פייק ניוז, פישינג, התמודדות עם תכנים פוגעניים וכיוצא בזה.

  1. טיפוח וטיפול בתשתיות 

2.1 התשתית הטכנולוגית 

סביבת ענן מאובטחת בהזדהות אחידה ותוכנה לניהול פדגוגי הם מרכיבים חיוניים של המשכיות ועמידות דיגיטלית ארגונית מדובר בהשקעה בתשתית הליבה הדיגיטלית הבית ספרית.

מצאנו שבתי הספר אשר הטמיעו סביבת ענן באופן הוליסטי כחלק מתשתיות וסדירויות של תכנית הלימודים הבית ספרית הם הצליחו להעביר את בית הספר ממצב למידה פיזי למצב למידה וירטואלי מאפס למאה. למידה היברידית סינכרונית וא-סינכרונית על בסיס של סביבת ענן מאובטחת מאפשרת מוגנות, שיתוף, שימור הידע והבנייתו בשיגרה, מייצרת חוסן באוריינות בקרב מורים ותלמידים בעת משבר.

בנוסף, כל ארגון חינוכי חייב לנהל את הדאטה הבית ספרי בתוכנה לניהול פדגוגי לעבודה מבוססת נתונים ברמה היומיומית בזמן שיגרה ובעת חירום המערכות מספקות מענה מקצועי לטיפול בפערי חירום כי היכולת לנתח דאטה בצורה מאובטחת ומהירה הוא המפתח להצלחה בעולם המשתנה.

2.2 התשתית האנושית – ההון האנושי 

ארגון חינוכי אשר מבקש לייצר עמידות טכנולוגית ולשרוד את השינויים באבולוציה צריך לטפח מנהיגות דיגיטלית, קרי רכז טכנו-פדגוג (רכז תקשוב) אשר ינהיג ויצעיד את חדר המורים וקהילת בית ספר למקום בטוח ומוגן ללמידה.  בנוסף לכך, יש להשקיע בפדגוגיה ובפרקטיקות ללמידה מרחוק , צריכה והתאמה של תוכן דיגיטלי ללומדים כאשר צוות המורים בונה ומפיק את התוכן בעבור קהילת הלומדים שלו על בסיס מאפייני הלומדים ומתן מענה לצרכים מיוחדים.

ציבור עו"ה מרגישים ביטחון וחוסן כאשר הם מלמדים את תחום הדעת שלהם כשהם שולטים היטב בכלים הדיגיטליים אשר תומכים בתהליכים הפדגוגיים.

ארגון שמנהל את הלמידה באופן אג'ילי ביומיום ומשלב ימי למידה מקוונים ומשנה את פרדיגמה ההוראה של המורים, מציע מגוון מרחבי למידה ללומדים בזמן משבר יצליח לשמור על שיגרה. 

והדבר הנוסף החשוב מכל, טיפוח תרבות ומסוגלות ללמידה עצמאית ועצמית אשר מתפתחת לאורך זמן ועלינו להשקיע במיומנות הזו בשגרה על מנת לייצר חוסן במצבי חירום גם אצל לומדים וגם אצל המלמדים. 

  1. אימוץ טכנולוגיות

כדי לספק חינוך איכותי גם בשעת חירום על בית הספר לאמץ טכנולוגיות מתקדמות בשיגרה, לבחון את מידת האפקטיביות, העמידות והשרידות שלהן על מנת לקבל החלטות לטווח ארוך. לצורך כך יש לספק תנאים בסיסיים הכוללים : 

  • תשתית אינטרנט מהיר בפס רחב זהו תנאי בסיסי לעבודה מתוקשבת.
  • ציוד – לכל עו"ה ותלמיד/ה צריך להיות גישה לכל סוג של אמצעי קצה (מחשב, טאבלט או סמארטפון) על כן בתי ספר הקימו שירות של "ספריית השאלה" על מנת לתת מענה למלמדים וללומדים מרחוק. 
  • תוכנות ומערכות לניהול למידה – הרחבנו על כך בסעיף 2.1 העוסק בתשתיות. 
  1.  מנהיגות מתוקשבת בשעת משבר

ידוע לכל כי בשעת משבר נמדדת המנהיגות המתוקשבת של רכזי התקשוב בבתי הספר וכבר בתקופת הקורונה במחקר של ראמ"ה נמצא כי הדמויות האפקטיביות שתמכו בקהילת בית ספר בימי הלמידה מרחוק הם רכזי התקשוב. 

מזמינים אתכם מנהיגי התקשוב שלנו להפגין אופטימיות, להפיץ תקווה, לנדב בידע, להיות יצירתיים כי משברים הם הזדמנות לחדש ולהתאים את עצמנו למצב החדש. 

לקחת אחריות, להיות מקצועיים, ניתן גם לעודד ליוזמות זה יכול לסייע במציאת פתרונות חדשים לאתגרים ובשיפור המצב. 

נסכם, חוסן דיגיטלי במערכת החינוך הוא חיוני כדי להבטיח שבתי הספר יוכלו להתמודד עם משברים.

סקרנו יחד עם מדריכי ורכזי התקשוב שלנו במחוז מרכז את העקרונות לחוסן דיגיטלי בית ספרי. כאשר בית הספר פועל כך בשיגרה אין שום סיבה שהוא לא יצלח את המשבר הבא.  כי רק ארגונים בעלי חוסן דיגיטלי גבוה מצליחים להתמודד עם המשבר בצורה יעילה יותר.

גם אתם מוזמנים לתרום לחוסן הדיגיטלי של מערכת החינוך בחירום וגם בשיגרה על ידי השתתפות בתוכניות העוסקות ביזמות דיגיטלית, שיתוף ברעיונות חדשים לשילוב טכנולוגיה בחינוך והעלאת המודעות לחשיבות של חוסן דיגיטלי במערכת החינוך. 

תמיד כאן בשבילכם !

אורית טאטי וצוות מדריכי התקשוב במרכז

​​בקרו אותנו : ​edum.org.il

אודות הכותבת

אורית טאטי, ממונה על התקשוב במחוז מרכז משרד החינוך למעלה מעשר שנים. בעלת תואר שני בטכנולוגיה בחינוך אוני' בר-אילן. מומחיות בפיתוח מקצועי בתחום הטכנו-פדגוגיה, טיפוח תפיסת חינוך דיגיטלית וניהול צוות והעצמה של בעלי תפקידים מדריכי ורכזי תקשוב במוסדות החינוך.

·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *