מחקר: למידה באמצעות סרטוני וידאו יעילה יותר מאשר למידה בהרצאות פנים אל פנים

1097

גרסה מס' 4 , 22 לנובמבר 2023

הקדמת מערכת "ידע וסקרנות דיגיטלית"

מזה כמה שנים אנחנו עוקבים אחרי הפרקטיקות של שילוב וידאו בהוראה ובלמידה (קישור) ולאחרונה התפרסמו 2 מחקרים חשובים בנושא , האחד שנערך בקנדה , והשני בישראל . לפניכם תקציר של 2 המחקרים .

 מחקר חדש מצא כי למידה באמצעות סרטוני וידאו מוקלטים הייתה יותר אפקטיבית בהשוואה להרצאות פנים אל פנים במכללות.  הממצאים מבוססים על ניתוח  של 105 מחקרים שבדקו סטודנטים שנלמדו באמצעות הרצאות פנים אל פנים לעומת הרצאות מוקלטות מראש או שילוב של השניים.

בפברואר 2021 פורסם ב-Review of Educational Research  מחקר שמצא שסטודנטים למדו טוב יותר מסרטוני ווידאו מאשר הרצאה אישית, ולמדו הכי טוב משילוב של השניים.

"מרצים הופתעו בבירור מהממצאים", אומר ד"ר מייקל נוטל, החוקר הראשי של מחקר זה ופרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת קווינסלנד. "למחקר  הזה יש  אימפקט גבוה בתחום. צוטט פי 16 יותר ממחקר חינוכי החינוך הממוצע".

יש מקרים שבהם הרצאות וסדנאות טובות יותר מסרטונים", אומר החוקר הראשי פרופסור  נוטל." אבל רוב הזמן למידת באמצעות וידאו יעילה יותר. "כנראה בגלל שאנחנו עורכים את עצמנו בסרט הוידאו המוקלט  כדי להיות יותר תמציתיים. אנחנו מוותרים על  כל הסיפורים הלא רלוונטיים, וסטודנטים יכולים לדלג על החלקים של ההרצאות שלנו שהם חושבים שהם משעממים. זה היה ממש מפתיע, וקצת פגע באגו הישן לגלות שהם מעדיפים להיות מסוגלים לדלג על חלקים מההרצאה שלי במקום לשמוע את  הסיפורים שלי".

העובדה שהלומד יוכל לשלוט בחומרי הלמידה הוא תהליך חשוב באמת מוסיף  פרופסור נוטל. "כאשר הלומדים  יכולים לקבוע את  הקצב בעצמם, יש סיכוי גבוה יותר שהם יוכלו להדביק את הפער בחומר  אם הם מפספסים משהו", הוא אומר.

ממצאי מחקר אחר מצביעים על כך שבני אדם מתוכננים ללמוד בצורה הטובה ביותר כאשר הם מעבדים בתזמון משלהם מידע שמיעתי וחזותי כאחד.

לצורך המחקר, החוקרים בדקו יותר מ-105 מחקרים קודמים עם מדגם משולב של 7,776 סטודנטים ומצאו תוצאות מבטיחות להרצאות  וידאו מוקלטות. כאשר הלומדים למדו מווידאו במקום צורות ההוראה הרגילות, הציון הממוצע עלה מ-B ל-B+. כאשר התלמידים קיבלו שיעורי וידאו בנוסף ללימודים בכיתה קיימת, האימפקט היה גדול עוד יותר, כאשר הציונים שלהם עלו מ-B ל-A בממוצע.

מקור :

Videos Can Be More Effective Than In-Person Learning

ראו גם : מומחי תוכן: הדור הבא בהוראה

לירז אסידו (מכון טכנולוגי חולון), נוי מונסונגו (מכון טכנולוגי חולון), מיטל אמזלג (מכון טכנולוגי חולון)

תקציר

סרטוני וידאו הינם כלים אינטראקטיביים להעברת ידע באופן חווייתי ומעשיר, המשמשים לרוב ללמידה בלתי פורמלית. ניתן לשלב את סרטוני הוידאו בתהליכי למידה פורמליים, לשם גיוון ההוראה וכדי להפוך את הלמידה ליותר עכשווית ורלוונטית ללומדים במגמת מידע ונתונים המיועדת לכיתות י'-יב' , משלבת דרכי ההוראה סרטוני וידאו אותם   מעבירים מומחי תוכן שונים.

מטרת המחקר הייתה לבחון את ההבדל במוטיבציה ובהישגים הלימודיים, בין למידה באמצעות סרטונים המועברים על ידי מומחי תוכן לבין למידה עם מורה בכיתה, בקרב תלמידי המגמה. כמו כן, המחקר בחן את ההבדל בתפיסת רמת הידע של תלמידים בלמידה מגורמי הוראה שונים, ביניהם מורים ומומחי תוכן, זאת כיוון שבידם של מומחי התוכן להדריך את הלומדים מניסיונם האישי מהשטח מכאן, נובעת תרומתו הייחודית של מחקר זה המתמקד בסרטוני וידאו המועברים על ידי מומחי תוכן בלבד. במחקר השתתפו 138 תלמידי מגמת מידע ונתונים בכיתות י-'י"ב, אשר ענו על שאלון מקוון שהופץ ב20- בתי ספר תיכוניים ברחבי הארץ.

השאלון כלל שאלות סגורות ושאלה פתוחה לדיווח עצמי של ממוצע ציונים, והסתעף לפי שתי קבוצות. הראשונה, קבוצת התלמידים הלומדים באמצעות סרטוני הוידאו המועברים על ידי מומחי תוכן, והשנייה, קבוצת התלמידים שאינה לומדת באמצעות סרטוני וידאו, אלא עם מורה בכיתה.

 הממצאים מלמדים כי צפייה בכמות גדולה יותר של סרטוני וידאו המועברים על ידי מומחי התוכן, עשויה לשפר את ההישגים הלימודיים של התלמידים, ובאופן מובהק. כמו כן, נמצאה עלייה מובהקת בהישגים הלימודיים והמוטיבציה של תלמידים הצופים בסרטוני הוידאו המועברים על ידי מומחה תוכן, מאשר של תלמידים שאינם צופים.

יתרה מכך, נמצא כי תלמידים הלומדים מסרטונים תופסים את רמת הידע שלהם גבוהה יותר באופן מובהק בהשוואה ללמידה עם מורה בכיתה,  ללא סרטוני וידאו .

 למחקר זה השלכות יישומיות רבות, ביניהן שילוב מומחי תוכן כגורמי הוראה מן המניין, הכשרה של מומחי תוכן כמדריכי הוראה מקוונת בעזרת סרטוני וידאו והעברתם בהשכלה גבוהה ונמוכה כאחד. לנוכח חשיבות מומחי התוכן כגורמי הוראה בסרטוני הוידאו, קיים פוטנציאל מהותי לשילובם בתהליכי למידה במוסדות ובמשרד החינוך בפרט

מקור : כנס צ'ייס , האוניברסיטה הפתוחה , 2023

תכנית כנס צייס 2023

תובנות של אנשי חינוך בעקבות הסקירה

Tomer Baratz

"עמי, זה מאוד חשוב.

כמה הרהורים ושיתוף מניסיון.

יש משמעות מאוד גדולה לאורך הסרטון ולעריכה שלו.

שנית, קשב לסרטונים מזנק פלאים עם שאלות מנחות שמחדדות את הדריכות של הלומד.

מניסיון, לפחות לגבי בתי ספר, ניתן ליצור סרטונים בני 5 דקות להסבר שיעורים של 45 דקות.

דיוק במונחים וניסוח קולע חשובים.

יתרה מכך: שימוש נכון בסרטונים מדויקים יכול ממש לקדם למידה עבור תלמידים מאוכלוסיות מוחלשות".

· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *