בתי ספר מסוג דלתון

654

הקדמת מערכת " ידע וסקרנות דיגיטלית"

לאור ההתרחבות של בתי ספר מסוג דלתון בעולם , בחרנו לתאר מקרוב את בתי הספר מסוג דלתון בהולנד שזוכים לפופולאריות  בהולנד . תכנית דלתון היא שיטת חינוך שבה התלמידים עובדים בקצב שלהם, ומקבלים עזרה פרטנית מהמורה בעת הצורך. אין הוראה רשמית בכיתה. התלמידים מגבשים בעצמם לוחות זמנים ואחראים על סיום העבודה על תכני הלימוד או המטלות שלהם. במשך הזמן,הצטרפו יותר מארבעים בתי ספר ברחבי העולם . הם חברים ברשת  דלטון הבינלאומית. זו רשת בינלאומית של בתי ספר הפרוסה במדינות שונות , בארה"ב , יפן בסינגפור , הונג קונג , צ'כיה , אוסטרליה , אוסטריה , תורכיה , סין , גרמניה והולנד ועוד. בית הספר דלטון הראשון , שנקרא במקור בית הספר של אוניברסיטת הילדים, נוסד על ידי הלן פארקהרסט בשנת 1919 בארה"ב .  "תוכנית דלטון" של פארקהרסט, שלאור משנתה החינוכית עדיין פועלים בתי הספר בארה"ב ובעולם, שיקפה את תנועת החינוך הפרוגרסיבי שהחלה בסוף המאה ה-19.

רשת בתי הספר מסוג דלתון בהולנד

היעדר התחרותיות, גם ברמה הפדגוגית וגם ברמה החברתית, מוביל לכך שיש כאן פחות תופעה של בריונות. למעשה, שיעור הילדים שהעידו כי חוו בריונות הוא הנמוך בקרב המדינות המפותחות, ושיעור הילדים שהעידו כי הם רוכשים בקלות חברים חדשים — גבוה.

בבתי הספר לא ניתנים עונשים, אין שיעורי בית עד גיל 10 ועד סוף היסודי גם אין ציונים מספריים בתעודות, אלא רק הערכות מילוליות שעוסקות בהיבטים התנהגותיים, חברתיים ורגשיים.

במדינה לא פועלים בתי ספר פרטיים. גם זרמי החינוך המיוחדים (כדוגמת מונטסורי, אנתרופוסופי וכו') והמוסדות הדתיים הם חלק ממערכת החינוך הציבורית. כך שמי שחפץ ללמוד בהם, יכול לעשות זאת בחינם. אחד מזרמי החינוך הפופולריים כאן, שנקרא דלתון, גורס שיש להתאים לכל תלמיד ותלמידה תוכנית לפי הצרכים, העניין והיכולות שלהם, שיש ללמד ילדים עצמאות, כישורים חברתיים ולטעת בהם תחושה של אחריות להם ולסביבתם. זה נעשה בדרכים שונות, כמו משימות חודשיות שעל הילדים לבצע. ליאוני דאן הארטוך, מנהלת בית ספר מזרם דלתון באמסטרדם, מסבירה שבמערכת החינוך ההולנדית מאמינים כי "ילדים חייבים לקחת אחריות על מעשיהם, אז אם הם עושים משהו לא בסדר, מצופה מהם להסביר מדוע ולעמוד מאחורי המעשה".

מקור וקרדיט : נטע אחיטוב , מוסף עיתון " הארץ"

המקום שבו גדלים הילדים המאושרים בעולם – סוף שבוע

בבית הספר הבא שלי, למדנו עפ"י שיטת דלתון. התוכנית היא כזו שהמורה נתנה משימת לשבועות בכל המקצועות, כולל אילו עמודים עלינו לקרוא ולהכין שיעורי בית, ומי שהיה זריז וסיים את העבודות לפני הזמן, אז המורה הייתה בודקת לו  את עבודותיו. אם הוא עשה נכונה את המשימות, אז הוא היה עוזר למורה לבדוק את העבודות של התלמידים האחרים בכתה. רצינו מאוד לבדוק את העבודות של תלמידים אחרים ולכן השתדלנו להזדרז ולסיים את העבודות שלנו לפני הזמן.

מקור

מקור 3

לקריאה נוספת

International Dalton schools

The Dalton School Home Page

The Dalton School in Manhattan, NY

Dalton School Hong Kong

A open and close-knit community

 

Dalton School – Wikipedia

The Dalton School

English – Nederlandse Dalton Vereniging

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *