אפשר גם אחרת : אפשרויות ישיבה גמישות בכיתה

566

אנו מאחלים לכל המורים , המחנכים והתלמידים שנת לימודים מעניינת !!

עיצוב הכיתות משפיע על הישגי התלמידים, לכן מערכות החינוך בכל העולם מתאימות את מרחבי הלמידה לשיטות לימוד מודרניות

אפשרויות ישיבה גמישות נעשו פופולריות בכיתות לתלמידים בכל הגילאים בשנים האחרונות.  בעיקר בבתי ספר בארה"ב ולאחרונה גם מעט בישראל .  במקום לדרוש מהתלמידים לשבת, לפעמים שעות בכל פעם, ליד שולחנות וכיסאות מסורתיים, מחנכים התנסו בכל סוגי האפשרויות להושבה לתלמידים: צמיגים מחודשים, שקיות שעועית, כדורי יוגה וכריות ספה הן רק כמה דוגמאות.

אפשרויות אלו נמצאו במחקרים כדי להגביר את מעורבות התלמידים. עם ישיבה גמישה, התלמידים יכולים לבחור היכן הם יושבים, מה שיכול לאפשר להם תחושת שליטה רבה יותר על סביבת הלמידה שלהם.

מחקר שנערך על ידי פרופסור פיטר בארט לעיצוב בתי ספר באוניברסיטת סלפורד, בריטניה, מחברי תוכנית   HEAD  (הוכחות ועיצוב הוליסטיים )

המחקר פורץ הדרך שלהם כלל סקרים מפורטים של למעלה מ-150 כיתות מ-27 בתי ספר שונים,
כדי לאסוף נתונים סטטיסטיים על הישגים והתנהגות של תלמידים הלומדים במרחבים אלה.
המחקר הראה :שבתי ספר יסודיים מתוכננים היטב יכולים להגביר באופן משמעותי את הביצועים האקדמיים של ילדים , במיוחד בנושאים כמו קריאה, כתיבה ומתמטיקה.

עד 2024 מספר התלמידים בישראל צפוי להגיע לכ- 2 מיליון תלמידים, תוספת כוללת של כ-178 אלף תלמידים ביחס לשנת 2019. התלמידים והצוות החינוכי מבלים את רוב שעות הבוקר שלהם בכיתות.
לכן חיוני לעצב בתי ספר כך שהכיתות יהיו  גמישות מעבר למה שהחוק דורש ולייצר סביבה גמישה.

ארכיטקטורה של הכיתה נקבעה ע"פ פדגוגיה שמרנית

"חשוב להבין כי קביעת פרוגרמת הבינוי ביטאה פדגוגיה שמרנית. ארכיטקטורת הכיתה כמרחב למידה שיקפה ותמכה בפדגוגיה ופרקטיקות ההוראה שהתקיימו באותה העת: שגרת לימודים פרונטלית המחלקת את הכיתה למספר שולחנות זוגיים זהים ומורה אחד, המהווה את מרכז הכוח, בעל הידע, העומד בנקודה פרונטלית ומרכז אליו את מבטם של כל  יושבי השולחנות. וממילא, שאין לתלמידים שגם כך הם בגדר "טבולה רסה", צורך במרחב תנועה, כל שעליהם לעשות הוא להישאר קרוב עד כמה שניתן לבעל הידע ולגמוע בהקשבה מלאה את כל עולם הידע שיש לו להציע. בצורה זו, מוכתבת שיטת לימוד קונבציונלית המגדירה מסגרת פיזית קשיחה, המקשה על ניסיונות לשינוי מתכונת הלימוד. הכיתות מיועדות לשימוש קבוע ואחיד, אינן נוחות לקיום מסגרת גמישה ורבגונית בפעילויות הלימוד ומקשות על שינוי בהיקף קבוצות הלימוד או בצורת ההוראה ולא מאפשרות חופש תנועה וניוד".

מקור וקרדיט :

עידית אבו, מעצבת פנים, מתמחה בתכנון מרחבי למידה ועבודה. 

קישור לאתר החשוב  של עידית אבו

בשנים האחרונות עולה המודעות במערכת החינוך בישראל כי יצירה של סביבות למידה נעימות בעלות מרחבים מעוצבים במוסדות החינוך תשפיע בצורה מכרעת על מידת הצלחתם של התלמידים, הן בלימודים והן בחיים. בעוד שבעבר הייתה נטייה לזלזל בחשיבות שיש לעיצוב המרחב הלימודי ביחס להישגים הלימודיים והאושר הכללי של התלמידים, כיום מחקרים רבים מוכיחים כי למרכיבים כמו צבעים, נוחות והאווירה הכללית בחלל יש יכולת להביא לשיפור ברמת הריכוז ובהישגים הלימודיים.


Gremmen M. C. et al. (2018). The importance of near-seated peers for elementary students' academic engagement and achievement, Journal of Applied Developmental Psychology, 57, 42-52

  • לסידורי הישיבה בכיתה ולחברויות השפעה על האווירה הכיתתית ועל הישגי התלמידים.
  • השפעות אלה נבחנו מיוחד בחטיבה ובשנים הראשונות של התיכון, אך לא נערך מחקר הבוחן את השפעתם בכיתות היסודיות.
  • המחקר הנוכחי בדק את השפעתם של חברים על הישגים אקדמיים ומעורבות בלימודים אך שיער שיש קשר גם בין סידורי הישיבה (הקירבה הפיזית) ומידת החברות בין התלמידים, לבין הישגיהם.
  • מן המחקר עלה כי חברים משפיעים זה על זה אקדמית ללא קשר למידת הקירבה הפיזית שלהם.
  • לעומת זאת עלה כי עמיתים לספסל הלימודים שאינם חברים, אך יושבים בסמוך זה לזה, משפיעים גם הם על שכניהם אך הפעם זו השפעה שלילית: הישגיהם הופכים שונים זה מזה. ככל שהישגיו של האחד משתפרים, כך נסוגים הישגיו של רעהו, ולהיפך.
  • עם זאת, לאורך זמן, אם תירקם חברות בין השותפים לשולחן, אזי תיתכן השפעה חיובית, כלומר השפעה של דמיון בין השניים: ציוניהם יעלו (או ירדו) בהתאמה.

  למאמר המלא  בעברית בפורטל מס"ע

ראו גם :

עבודת דוקטורט המוכיחה את הקשר בין מוטיבציה ללמידה ותצורות ישיבה גמישות בכיתות

Teacher Perceptions on Flexible Seating in the Classroom: Effects on Student Engagement and Student Achievement

Grimm, Pepper Anne

דגמים ודוגמאות :

מרחבי הלמידה -ביה"ס נבון , הרצליה

בית הספר היסודי ע"ש יצחק נבון הינו בית ספר ציבורי צומח אשר נפתח בספטמבר 2018.

בית הספר מוביל פדגוגיה ייחודית המבוססת על שלוש אבני דרך: מסעות למידה, התאמה אישית ובחירה.

שנת הקמה: שנת הלימודים תשע"ט (2018 – 2019)

מנהלת בית הספר: שירלי רוזמן

"הרבה מהלמידה מתקיימת מחוץ לכיתה: במסדרונות, חדרי הספח, על הדשא.
מטרתנו היא לייצר אהבה ללמידה ולייצר סביבה גמישה המותאמת להעדפות של כל תלמיד ותלמידה. לכל אחד ואחת יש אפשרות לבחון צורות למידה שונות ומיקומים שוים ולראות מהו המקום המועדף עליהם.ן ומקדם את הלמידה שלהם"

קישור  לאתר ביה"ס

מרחב למידה גמיש בביה"ס היסודי הר אדר

מרחב למידה גמיש בביה"ס היסודי הר אדר, הוא שיעור במערכת (בדרך כלל שני שיעורים ברצף), שבו התלמידים מתכנסים ובוחרים לעבור בתחנות שונות ולעבוד בהתאם למאפיין של כל תחנה.

השיעור מתקיים בדרך כלל בשכבה או במסגרת רב-גילית והוא מאפשר לכל תלמיד/ה למצוא את הקול הייחודי שלה/שלו. התלמידים מתנסים בדרכי הוראה ובסגנונות למידה שונים, מבינים שיש הרבה דרכים שבהן הם יכולים להתקדם, לצמוח ולהצליח, וכל אחד לומד לבחור את הדרך המתאימה לו.

המרחב הגמיש מזמן עבודת צוות שבה המורים מפרקים את יחידת ההוראה, חושבים יצירתית ובונים תחנות מגוונות המאפשרות לתלמידים חוויית הצלחה לימודית חברתית ערכית. בתוך כך נוצרת זירה המזמנת גם לחברי הצוות התפתחות, צמיחה, בחירה, חוויות הצלחה ופיתוח קול אישי.

תפקיד המורה הוא גם לסייע במידה שתלמיד/ה או קבוצה לא הצליחו למצוא מענים בכוחותיהם.

במהלך הפעילות במרחב, הצוות החינוכי מדריך, מכוון, מדבר בגובה העיניים עם התלמידים ונהנה לראות את שמחת הגילוי והאושר בקרב הלומדים. הכלל במרחב הוא שכל אחד יכול לעזור ולבקש עזרה מתלמידים אחרים.

Designing for Student-Centered Learning

עיצוב מרחבי למידה חדשניים – ראיון עם ד"ר יעל מילוא שוסמן

EDhub: Building a 21st Century Space to

Transform Learning

ראו גם:

פינות עבודה מפעילות ומרחבי בחירה בביה"ס והישגי תלמידים קישור

· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *