"אחרי בצפר" : מדוע התלמיד רץ ללמוד שם בשעות הערב?

1356

לפני כמה חודשים ביקרתי והתארחתי בקיבוץ בצפון הארץ , ואז בשעות הערב אמר לי אחד הילדים מהקיבוץ , "אני רץ ל"בצפר " ולחפש מחשב פנוי ".

 התפלאתי מכך שילד רץ ללמוד בהתלהבות אחרי הצהריים ואז התברר לי כי מדובר בביה"ס וירטואלי מסוג אחר לחלוטין .

חקרתי ובדקתי וגיליתי כי מדובר  בפרוייקט "אחרי בצפר" – מיזם חינוכי-דיגיטלי שפועל במספר בתי ספר ברחבי הארץ, ומטפח למידה עצמאית בקרב תלמידים (בתוך שעות הלימודים, וגם "אחרי בצפר"). 

https://Kursim.co

אחרי בצפר

מיזם "אחרי בצפר" נוצר, כדי שכל ילד יוכל ללמוד בצורה פשוטה כלים טכנולוגיים וליצור כל מה שעולה בדמיונו:

 איך לבנות אפליקציות ומשחקי מחשב!

איך להקים ערוץ יוטיוב, לערוך וידיאו ותמונות!

אחת המטרות  החשובות  של מיזם " אחרי בצפר"  ( מה שחסר בבתי ספר רגילים  יותר מכל!! )  היא עידוד למידה עצמאית: הרבה לפני הקורונה, האמינו המייסדים כי ילדים, בדיוק כמו מבוגרים, צריכים לעבוד על כישורי הלמידה העצמאית שלהם.

היכולת להתמקד על תחום עניין, לחקור עליו באינטרנט, ולזקק את המידע לידע – היא קריטית להצלחה ופריחה בעולם החדש שמאיץ למול עינינו.

ביקרתי במיזם מקוון נפלא זה וראיינתי את שני היזמים  המייסדים .
  • האנשים מאחורי המיזם הם:
  • יובל אוחנה – בן 27, מייסד ואחראי טכנולוגיה.
  •     דור כהן – בן 27, מייסד ואחראי תוכן. ב5 השנים האחרונות עובד עם ילדים ומלמד טכנלוגיה ומחשבים במגוון מסגרות וגילאים.

מה הניע אותכם להקים את המערכת והקורסים המקוונים ?

המיזם נולד באחד מהשיעורים שלימדתי (דור). כיתה מסוימת הביעה תסכול שכולם צריכים ללמוד את אותו הנושא כשבפועל יש לכל אחד עניין אחר ורמה אחרת. החלטתי להתחיל לבנות להם הדרכות דיגיטליות במגוון נושאים, וכשראיתי את היכולת וההתלהבות שלהם ללמוד כל אחד את הנושא שהוא בחר בקצב שלו, שם הכל התחיל. יובל מיד קפץ פנימה, והמיזם בעצם נבנה על וסביב הדברים שאני ויובל מאמינים בהם לאורך כל הדרך. שנינו לומדים עצמאים שהחליטו לא ללכת לאקדמיה ולבנות את הדרך שלהם בעצמם, שנינו סקרנים וחוקרים, שנינו מאמינים שהתנסות מעשית ובניית תוצרים מוחשיים היא החלק הכי חשוב בלמידה, ושנינו מאמינים שכדי להצליח היום צריך ללמוד גם לרוחב, ולא רק לעומק. זא ללמוד מגוון כישורים, ולא רק דבר אחד לעומקו.

מה מייחד את המיזם מקוון שלכם ?

התנסות עם הידיים: אנחנו לא מתיימרים לשים אתכם על "המסלול הבטוח" לתכנות, עיצוב או כל דבר אחר. המטרה היא לטעום ולהתנסות בטכנולוגיות השונות, כדי לשרטט את מפת הדרכים בכוחות עצמנו. כמו מומחים רבים ברחבי העולם, גם אנחנו מאמינים בשילוב הכישורים הקיימים, לטובת יצירת שלם שגדול מסך חלקיו – והדרך היחידה היא ניסוי וטעייה.

מינוף "זמן מסך" לצמיחה והתפתחות: השקענו כמויות אדירות של זמן ואנרגיה, כדי להפוך את התוכן למותאם ומונגש בדיוק לילדים, כך שיהיה טבעי ומהנה לצרוך אותו, ואנחנו היחידים שמציעים "מנוי אכול כפי יכולתך" – כדי שתרגישו חופשי להתנסות בתחומים שונים ומגוונים, לשלב ולשתף תוצרים.

על מה מבוססת הפלטפורמה המקוונת ומה היא הייחודיות שלה ? 

הפלטפורמה  המקוונת מבוססת ובנויה כמו אתרי הקורסים הגדולים בעולם, אבל, יש לה ייחודיות שאין לאף פלטפורמה אחרת לילדים. קודם כל שהיא נבנתה מתוך השטח, בשיתוף פעולה עם הילדים, על פי בקשות שלהם והערות שלהם, וממשיכה לדייק את עצמה כל הזמן בדיוק עבור הילדים. דבר שני, היות והתוכן תפור למידותהם של הילדים, הם באמת מסוגלים לבצע למידה עצמאית משמעותית, שמקנה להם תחושת הצלחה וביטחון, והיא יכולת קריטית בעולם של היום. דבר שלישי, אנחנו הפלטפורמה היחידה כרגע ששמה דגש על למידה לרוחב. איננו מתיימרים להפוך אף ילד ל"מוצר מוגמר", לא למתכנת ולא למעצב גרפי. אנחנו רואים ערך רב יותר בללמוד ולשלב מגוון נושאים, ולעזור לילדים להבין מה עובד עבורם ומה לא.


האם מדובר בקורס סינכרוני או א-סינכרוני ?

כל הקורסים  המקוונים  לתלמידים הם א-סינכרונים. בדיוק כמו בפלטפורמות הלמידה הגדולות בעולם, הלומד מתחבר מתי שהוא רוצה, ולומד איזה קורס שהוא רוצה בקצב שלו. הקורסים והשיעורים בנויים בצורה הדרגתית שהושקעה בה המון מחשבה, ומצליחה לקחת את הלומד מנקודה א' לנקודה ב', ולהעניק לו הבנה עמוקה של הנושא. גם לתלמיד וגם למי שמעליו בהיררכיה הדיגיטלית, בין אם זה המורה שלו או ההורה שלו, יש אפשרות לעקוב אחרי קצב ההתקדמות שלו בקורס, המעורבות שלו בפורומים השונים והפעילויות השונות באתר, ואפילו בהצלחות שלו בבחנים המפוזרים לאורך הקורס.

כיצד מאורגנים התכנים הדיגיטליים  והנושאים בקורס מקוון

כל הקורסים שלנו בנויים באותה הצורה בדיוק:
כל קורס מפורק לכמה פרויקטים. בסוף כל פרויקט, הלומד מגיע לתוצר מוחשי שאנחנו מעודדים לשתף עם הקהילה הלומדת, עם חברים ומשפחה. במהלך כל הקורס הלומד אקטיבי. הוא "מלכלך את הידיים", מתנסה, טועה, ומטמיע את החומר בצורה הכי טובה שיש.
בנוסף, בהרבה מהקורסים בחרנו לא לאפשר ללומד לדלג על פרויקטים ושיעורים. הושקעה הרבה מחשבה בעיצוב הלמידה, והכוונה היא לקחת את הלומד בצורה מדורגת מרמה אחרת לרמה הבאה, ולא "להכין אותו לכשלון" על ידי כך שיקח על עצמו משהו שגדול למידותיו.

כיצד מתבצעת האינטראקציה בין הלומד והמנטור האם באופן סינכרוני או סינכרוני ?

אז כאן יש שתי תשובות נפרדות, מכוון והמוצר שלנו פועל גם בתוך בתי ספר, וגם בשוק הפרטי.

כאשר פועל המוצר בתוך בית ספר, המנטור כמובן יהיה המורה. תפקידו יהיה לרכך את הנחיתה של חלק מהתלמידים על כוכב הלכת המוזר שנקרא "למידה עצמאית", לכוון מעט אם סטו ממסלול הלמידה, לתמוך, ולאפשר.

כאשר פועל המוצר בבית פרטי, סביבת התמיכה של הלומד תיהיה קבוצת הקורס  המקוון אליה הוא משויך, קבוצת התמיכה בוואטספ או באתר, הפורומים השונים, וכמובן צוות האתר בכל מקרה. המטרה היא לעזור ללומד לפתח את היכולת ללמוד בקבוצה ולהעזר בחבריו הלומדים כשהוא נתקע, כמו שיעשה כל לומד עצמאי מבוגר שידרש ללמוד יכולת חדשה.

חשוב לומר, בשני המקרים, אנחנו מעודדים את הלומדים להיות מעורים בתוך הפלטפורמה המקוונת  כמה שיותר. לכתוב הערות, להגיב על שאלות ושיעורים, להעלות תוצרים ועוד. אנחנו מאמינים שקהילה חזקה של לומדים תתרום לא פחות מהתוכן עצמו.

חזרתי מהמיפגש עם היזמים אופטימי , בכל זאת יש גורמים בישראל שמנסים להדליק את זיק הלמידה העצמאית והחקרנית שכבה בבתי הספר . מגיע להם מילה טובה ואולי גם פרס חינוך.

אתר האינטרנט של "אחרי בצפר" ( קישור)

· · · · · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *