אונסק"ו: תוכניות לימודים היברידיות הן העתיד של החינוך

951

ארגון אונסק"ו הבינלאומי גיבש לאחרונה מסמך עקרונות לתכנית לימודים היברידית עבור בתי ספר בעולם. התכנית שפורסמה באתר אונס"קו ידועה בשם HLCF והיא מצביעה על הכיוון שהעולם החינוכי צועד בעשור הקרוב .

התכנית הופצה לכל משרדי החינוך והתרבות בעולם . המסמך מדגיש את היסודות והמימדים הבאים שצריכה לכלול תכנית לימודים היברידית לבתי ספר בכל מדינה ומדינה :

סביבה מקוונת גמישה

  • סינכרונית
  • אסינכרונית
  • מותאמת ללמידה קבוצתית מקוונת
  • מטמיעה מערכות ניהול למידה (LMS )

מרחבי למידה מקוונים

  • המאפשרים התנסויות למידה מגוונת
  • הכוללים חומרי למידה מגוונים
  • מאגרים מקוונים של חומרי למידה

שיטות הוראה

  • המאפשרות גמישות בלמידה
  • המקדמות ומאפשרות למידה קבוצתית
  • היודעות לבצע הערכה של למידה היברידית

למסמך המלא של אונס"קו : Developing a Hybrid Learning Curriculum Framework for Schools

קישור

התרחבות הלמידה ההיברידית במערכות חינוך בעולם היא תוצאה מובהקת של מגיפת הקורונה אבל עם הכרה שהשיטה צריכה להתקיים גם אחרי המגיפה .

אחד מכל 10 מחוזות בתי ספר  בארה"ב שנסקרו על ידי צוות החשיבה למדיניות של Rand Corporation הודיע שהם מתכננים להמשיך בלמידה היברידית או מעורבת לאחר המגיפה, ואחד מכל חמישה כבר הפך את השיעורים הווירטואליים ההיברידים לקבועים במערכת החינוך המקומית בארה"ב .

רוב מוסדות החינוך מבינים כיום את היתרונות של שילוב של למידה סינכרונית וא-סינכרונית, וזהו ללא ספק השינוי האופקי הגדול ביותר של עידן החינוך המודרני.

מקור

האתגר : הכשרת המורים

בארה"ב המתח בין מורים למחוזות החינוך על ההוראה ההיברידית עולה בעקבות התוכניות לשלב את הלמידה ההיברידית לאורך זמן . לרוב המורים אין ניסיון ביישום למידה היברידית והם חוששים מהנטל העצום שיוטל עליהם ביישום הלמידה ההיברידית בבתי הספר. לכן , החלו שם  בתוכניות השתלמות ארציות ומקומיות שנועדו להכשיר את המורים לקראת הוראה היולמידה היברידית יעילה .

מקור

להערכתו של Richard Culatta, , מנכ"ל הארגון הבינלאומי לשילוב טכנולוגיה בחינוך , the International Society for Technology in Education, , הלמידה היברידית לא תיעלם והיא תתפוס מקום חשוב בחינוך העתידי של הילדים , ולכן החל הארגון שלו בפיתוח קורסים והשתלמויות להכשרת והכנת המורים לקראת למידה היברידית.

מקור

רקע

 למידה משולבת (היברידית) כוללת למידה מקוונת ולמידה פנים אל פנים בכיתה. למידה זו מקדמת את עצמאות הלומדים ומזמנת התאמה אישית לכל לומד/ת בהיבטי זמן, מקום, אופן ונתיב הלמידה.


למידה מסוג זה מאפשרת למורה ליצור קשר אישי עם התלמידים, לתכנן חומרי למידה מגוונים בהתאם למאפייניהם הייחודיים ולספק משוב איכותי ומיידי.

למידה מקוונת (שהינה מרכיב של הלמידה ההיברידית), יכולה להתבצע בבית הספר או במסגרת למידה מרחוק. מורה שמנהל/ת למידה מרחוק יכול/ה לבחור שיעורים אשר בהם כל המשתתפים פעילים באותו זמן (מפגשים  סינכרוניים), ולהוסיף שיעורים למרחב דיגיטלי כיתתי שאליו כל תלמיד/ה יכול/ה להיכנס בזמן המתאים לו/לה וללמוד בקצב אישי (שיעורים א-סינכרוניים).

הדרך האפקטיבית ביותר היא לשלב בין סוגי הלמידה השונים (Blended Learning).

למידע נוסף בפורטל הפדגוגי של משרד החינוך

· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *