חוסן נפשי ולמידה מרחוק של תלמידים

1057

מאת: עמי סלנט , מידען , עורך האתר "ידע וסקרנות דיגיטלית"

פוסט מבהיל של רם כהן , אחד ממנהלי בתי הספר הטובים והמוערכים בישראל ( וגם אחד המוחצנים ביותר !! ) אודות מצבם הנפשי של התלמידים בבית ספרו בעקבות שיבושי הלימודים והלמידה מרחוק עשוי להעיד כי השהות בבית הספר היא הפתרון האולטימטיבי למצוקות הנפשיות של התלמידים ( קישור לפוסט) .

"את הגל הזה יש לעבור בלי זום כי נזקיו והסגרים שבזכותם פרח קשים פי כמה וכמה מנזקי הקורונה על כל הווריאנטים שלה גם יחד. ימי כעת קשים כמנהל בית ספר. בכל יום אני מקבל מספר פניות של הורים מבוהלים שחשופים לכותרות המאיימות והמפחידות שמפצירים בי לסגור את בית הספר ולעבור לזום בגלל התחלואה הקשה [?]. כך בדיוק כותבים לי, התחלואה קשה. אמנם אני מנהל כיום חדר מיון ולא בית ספר, ובכל שעה בערך על פני כל 24 השעות ביממה יש לי ילד/ה שמודיעים שהוא מאומת, אבל אף אחד מהם לא חולה ביותר מסתם נזלת, כאב גרון וקצת חום במקסימום. לעומת זאת, לפני שתקראו לסגירת המערכת או מעבר לזום כדאי שתדעו מה מצאנו כשחזרנו למעט שגרה אחרי הסגר הממושך והלמידה מרחוק.

מצאנו עליה דרמטית במספר הילדים המעשנים. ולא סתם מעשנים. יש ילדים שמכורים לסיגריות. גם בימי חורף מעטים וקרים, בגשם, התלמידים בכיתות הבוגרות יוצאים בהפסקה הרחק מבית הספר לעשן. על סיגריות אלקטרוניות צבעוניות ויפות עם ריח סחלבים, שהילדים הצעירים מוצצים כאילו היו סוכריות, התגברנו בקושי. רק אחרי שהחרמנו, זרקנו לפח, רדפנו, איימנו והענשנו, הצלחנו להיפרד בקושי מהנגע הזה. זמנית."

( קישור לפוסט) .

המעניין הוא שמצב דומה לא בא לידי ביטוי אצל קבוצת התלמידים שאני מראיין מאז תחילת מגיפת הקורונה לפני שנתיים וגם לא מדיווחי המורים שהשתלמו אצלי בלמידה מרחוק במשך שנים. יכול להיות שהירידה בחוסן הנפשי של התלמידים בתיכונט של רם כהן אינה קשורה בהכרח מהמעבר ללמידה מרחוק.

מהקשר שלי  לאורך השנים עם מנהלי בתי ספר וירטואליים בארה"ב ובקנדה מצאתי כי למידה מרחוק אינה גורמת שם למצוקות נפשיות של תלמידים ( מקור) .

מתוך המחקר של ד"ר צבי לירז :

עשינו מחקר קטן אצל עשרים וחמישה מורים בשמונה תכניות, ובארבע כיתות. 101 תלמידים, ייצא השבוע. הנה מעט ממה שאומרים תלמידים:

"למידה מאוד ממוקדת ולא חופרת, חומר לא חוזר על עצמו, בעקבות הקורונה התנהלות הלמידה השתנתה., מצאתי שיש לי יותר זמן ללמוד ולהתרכז בחומר הלימוד וגם בתחביבים שלי,הרבה פחות לחץ של מבחנים ויותר תכנון של זמן." (תלמיד).

"למדתי המון על עצמי, הגעתי לרמה גבוהה יותר מבחינה לימודית ועשיתי דברים ותחביבים שלא יצא לי לפני. נהנתי מאד ואני חושב שזאת הייתה תקופה מדהימה. הם מתיחסים אליך יותר ,שהמורה יכולה לעזור, פתאום למורה שלי היה יותר זמן בשבילי כשלא הבנתי משהו.
ראיתי את היכולת של המורים לתקשר עימי ולהעביר עוד שעות פרטניות שזה מאוד עזר לי ובדרך יותר נוחה וכיפית (תלמיד) . "

מקור

ישנן עדויות מחקריות שלמידה מקוונת מותאמת אישית לרמה של התלמיד עשויות להביא לשיפור ההישגים ביחס ללמידה מסורתית; הבעייה היא שהשיטה שאומצה בישראל, המוגדרת בספרות כ"למידה פרונטלית מרחוק", אכן נמצאה כפחות יעילה מלמידה מסורתית. אבל למידה מרחוק מועילה ומעודדת אינה בהכרח למידה פרונטלית .

:מקור

Muralidharan, Karthik, Abhijeet Singh, and Alejandro J. Ganimian. 2019. "Disrupting Education? Experimental Evidence on Technology-Aided Instruction in India." American Economic Review, 109 (4): 1426-60.

למידה מקוונת דורשת פיתוח של פדגוגיה אחרת. מי שחושב שלימודים אונליין זה לקחת את השיעור שהיית מעביר עם לוח וגיר מול הכיתה, ולעשות אותו במשך שעה מול הזום, טועה בגדול. זה ממש לא אמור לעבוד ככה. פרקי הזמן של הוראה מרחוק הם עד 15 דקות כי אין קשב, ולכן צריך לשלב בה מטלות ודברים אחרים. ניהול הזמן פה מורכב יותר. ברור שהמורים יצטרכו לעבור תהליך של למידה. זה קשה אבל אפשרי (פרופ׳ מנואל טרכטנברג).

משתנה נוסף המשפיע על עמדת ותחושות התלמידים הוא סוג הפלטפורמה ודרכי ההעברה של המורים בפלטפורות המקוונות . כך , לדוגמא , תלמידי תיכון אשר עברו מההוראה ולמידה באמצעות  זום לפלטפורמת  MICROSOFT  TIMES   (וגם גוגל-קלאסרום)  הרגישו נינוחים יותר בהשוואה לאותם תלמידים בכיתות בהם עיקר ההעברה היתה סינכרונית באמצעות זום. בדומה לכך ,שמתי לבי כי תלמידים שלמדו באמצעות פלטפורמת גוגל קלאסרום לא הביעו תסכול ולא התנגדו להמשך הלמידה מרחוק מהבית.

המשתנה השלישי שהשפיע על עמדת ותחושת התלמידים כלפי הלמידה מרחוק הוא כמות המטלות המקוונות ואיכותם . מורים שהמטירו על התלמידים כל הזמן מטלות מקוונות בלי הרף רק גרמו לתסכולם של התלמידים ולתחושת דחייה כלפי הלמידה מרחוק. התופעה הזו רווחה במיוחד בחודשים הראשונים של הקורונה אז המורים עוד לא הבינו כיצד להחזיק תלמידים בלמידה מרחוק :

מרבית המורים שיעתקו  אז את ההוראה שלהם לזום והגבירו את כמות המטלות, שהומטרו על התלמידים ללא הרף. התוצאה היתה בריחה מסיבית של התלמידים מהלמידה מרחוק. 

אפשר גם אחרת

תלמידי חטיבת ביניים שראיינתי בשנת 2020 סיפרו כי המורה שהעבירה בחודשים האחרונים שיעורים מקוונים  ארוכים בזום במשך כל היום , שינתה את דרכי ההעברה והעבירה שיעורי זום קצרים מאוד של רבע שעה ובשאר הזמן  יצרה צוותי למידה מקוונים משותפים של תלמידים שלמדו באמצעות פורומים מקוונים וקבוצות למידה ותמיכה סגורות בפייסבוק  בצורה א-סינכרונית . המורה ביקשה כל פעם מצוותי הלמידה להיפגש יחדיו בפורום המקוון  ( ומאוחר יותר אחרי החיסונים גם בבתים) .

לשאלתי , האם יסכימו ללמוד במתכונת כזו גם בשנה הבאה , הופתעתי לשמוע תשובות חיוביות.  

מתוך הסקירה :למידה מרחוק מנקודת מבטם של התלמידים

להערכתי,  חלק ממצוקות התלמידים כיום הוא תוצאה של פדגוגיה דיגיטלית רוויית טעויות . העדר משוב מקוון ( משוב הוא שמן הסיכה של ההוראה והלמידה, עם זאת בלמידה מקוונת הוא לעתים התאדה- קישור)

"כולנו בסך הכל ילדים שנקלעו למצב הלא ברור הזה.

אנחנו לומדים מהזום ומהגוגל קלאסרום וכל מיני אפליקציות אחרות, העומס של השיעורי בית והמשימות בכיתה לא הגיוני אנחנו בסך הכל ילדים לפני שאנחנו תלמידים 

אומרים לנו תחוו תעשו דברים מחוץ ללימודים, איך אפשר אם כל היום אנחנו על העבודות שנותנים לנו."

מקור : העצומה המקוונת באינטרנט של התלמידים

גם בראיונות שאני עורך כל הזמן עם תלמידים , כולם מדווחים על עומס עצום של מטלות מקוונות

אני , אגב, חושב שהם צודקים , למידה מרחוק זה לא רק מטלות אלא דיאלוג וסקרנות ומשוב .

הילדים שלא בחרו את המציאות  בה הם חיים, הם הנפגעים העיקריים ממנה משום שאין בידם  את הכוח לשנות אותה. הם למעשה כלואים בבתיהם מבלי יכולת להביע את תסכולם ו/ או לשנות את מצבם. 

אחד מהתלמידים שלמד עם רעייתי בעבר בביה"ס התיכון , מעולם לא הכין שיעורי בית , נענש על כך, חזר לסורו , וכיום הוא אחד הרופאים הבכירים בישראל ובעולם , פרופסור לרפואהבקורסים המקוונים שלו כיום אין מטלות מוכתבות , כל סטודנט לרפואה יכול לבחור לעצמו את פרוייקטון החקר .

"הלמידה מרחוק שהתקיימה עד היום היא ברוב המקרים רפליקה של הלמידה בכיתות", "מרבית המורים שיעתקו את ההוראה שלהם לזום והגבירו את כמות המטלות, שהומטרו על התלמידים ללא הרף. התוצאה היתה בריחה מסיבית של התלמידים מהלמידה מרחוק (מקור)

ראו גם : היבטיים רגשיים בהוראה בכיתה ובהוראה מקוונת: תמונת מצב 2021 (קישור)

כל מה שכתבתי כאן אינו מעיד כי שיטות  ההוראה בלמידה מרחוק בתיכונט הן פגומות , להפך מדובר בביה"ס תיכון מעולה ומורים מעולים, אבל המציאות החינוכית היא תמיד מורכבת יותר ולא חד-ממדית.

· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *