אוריינות מידע הלכה למעשה : מאגרי מידע מותאמים לחיפוש לתלמידים

3661

חקר ,לִימֵּד , ליקט וערך : עמי סלנט , מידען ועורך האתר "ידע וסקרנות דיגיטלית

הסקירה כוללת:

חלק א' : רשימת מאגרים בעברית להקניית אוריינות מידע לגילאי ביה"ס היסודי

חלק ב': מאגרי מידע לתלמידי חט"ב וחטיבה עליונה

חלק ג' : הפעלות ודרכי למידה לתלמידים מבחינת חיפוש וארגון המידע וגם כלים דיגיטליים מומלצים

חלק ד' : מחקרים

חלק ה' : נספחים

מדוע כתבתי מחדש את הסקירה אודות אוריינות מידע לתלמידים ?

פנתה אלי לאחרונה רוני , אחת המורות המעורכות בישראל, המלמדת גם בבתי ספר יסודיים,  בבקשה לסייע לה בהקניית אוריינות מידע לתלמידים . היא כתבה לי :

3

"הכיוון שלי טיפה שונה, והוא נוגע לסינון מידע. אני רוצה שהתלמידים שלי יוכלו לכתוב עבודה/לעשות פרוייקט, תוך שימוש במאגרי מידע מקוונים. הבעיה היא, שבגיל 10-11, הם צריכים מקורות מידע נגישים יותר מוויקיפדיה, למשל. בנוסף, הם צריכים להיות מסוגלים לברור את המקורות בהם הם משתמשים. ואנגלית –  עבור 99 אחוז מהם- לא רלוונטית."

"ממש שמחה שהרמת את הכפפה! גם כך אני מאד מסתייגת מהקונספציה של משהח'נ, כאילו אין טעם להנחיל ידע, משום שכולו מצוי בקצות אצבעותינו… אז להוסיף חטא על פשע ולא ללמד אותם על מקורות המידע, ההיררכיה ביניהם, הצורך לבדוק בשבע עיניים כל פיסת מידע…"

הסקירה הזו , המוצגת לפניכם והמעודכנת , היא למעשה מערך שיעור רציף של הקורס מידענות חינוכית שהעברתי בין השנים 2008- 2019 למורים בישראל . בזכות סגר הקורונה, זכיתם לקורס חינמי עתה במידענות חינוכית וניתן גם להפנות אלי שאלות בקבוצת הפייסבוק של הקורס כאן בקישור.

מה זה אוריינות מידע ? 

בתחום החינוך והלמידה המושג מתייחס ליכולת הלומד לזהות את הצורך במידע, לאתר ולאסוף מידע, להעריך מידע, לנתח ולפרש את המידע ולהציגו בצורה משמעותית  ופותחו מספר שיטות להקניית מיומנויות מידע.

התפיסה , האומרת שספר הלימוד המודפס אינו מקור המידע היחיד שעומד לרשותם של מורים ותלמידים , היא פועל יוצא מלמידה המאמצת את טיפוח האוריינות הדיגיטלית .

 משאבי הוראה-למידה נגישים היום באמצעות רשת האינטרנט , ומציעים טקסטים , תמונות , הקלטות וסרטי וידאו . השימוש בהם בכיתה מחבר את התלמידים לעולם הדיגיטלי , והפוטנציאל שלהם להשבחת הדיאלוג הלימודי הוא רב . 

התובנה לגיבוש התשובות הנכונות על ידי התלמידים היא לא על ידי חיפוש שטחי במנועי חיפוש , כפי שנהוג היום , אלא על ידי יכולות סינון וחיפוש מתקדמות במנועי חיפוש וצירוף העובדות בצורה המעידה על תובנה וידע שנרכשו.  יש צורך לדעת כיצד ל"חצוב"  ול"ארוג" את התשובות הנכונות על ידי חיפוש מתקדם במנועי חיפוש והצלבת מקורות המידע והעובדות.

ספרי הלימוד של היום פוגעים באינטלגנציה של הילדים

חלק א' : רשימת מאגרי המידע לגילאי בתי ספר יסודיים

אֵאוּרִיקַה – האנציקלופדיה של הסקרנות

אתר אינטרנט נפלא שהוקם ע"י ד"ר נדב דפני במיוחד לילדים בגילאי בתי הספר היסודיים וחט"ב

"לכל ערך באאוריקה יש טקסט ממוקד, בהיר ופשוט לקריאה, תמונות מדהימות ומסודרות בגלריה רחבה, סרטונים שממחישים אותו (עם הומור, זוויות התבוננות מגוונות ודרכים לא שגרתיות להציג דברים). ובסוף כל ערך יש תגיות שמקשרות לתחומים הרלוונטיים – לחיצה על תגית תפתח לכם עושר של תכנים בנושא שלה ותרחיב את ההבנה של הערך שבו התחלתם. לערכים גאוגרפיים הוספנו קישורים למפות דינמיות ועשירות באפשרויות. לערכים רבים יש התנסות וירטואלית שמאפשרת חוויית מציאות וירטואלית ב-360 מעלות!"

בסוף כל ערך יש תגיות שמקשרות לתחומים הרלוונטיים – לחיצה על תגית תפתח לכם עושר של תכנים בנושא שלה ותרחיב את ההבנה של הערך שבו התחלתם. לערכים גאוגרפיים הוספנו קישורים למפות דינמיות ועשירות באפשרויות. לערכים רבים יש התנסות וירטואלית שמאפשרת חוויית מציאות וירטואלית ב-360 מעלות!

יתרון נוסף : ניתן לאוסוף את פריטי המידע המעניינים לקיר אישי באתר המקוון .

גלים אתר גלים הוא סביבה לימודית מתוקשבת. התכניות באתר מבוססות על תכנית הלימודים של משרד החינוך ומאפשרות לימוד חוויתי המשלב ידע, הנאה  ותקשורת.

ניתן לחפש באתר על פי מקצועות ותחומי דעת וגם על פי נושאים

אתר גלים החדש – סרטון הדרכה


 דףדף ספרים, סופרים, מאיירים , פנאי ועניין. מגוון המלצות לספרים, קטעי קריאה וביקורת על ספרים, תערוכות איוריים, הפעלות לילדים וגם למבוגרים.

האתר נוסד והוקם על ידי סופרת הילדים נירה הראל בשיתוף עם המאייר דני קרמן

מטרות האתר הן עידוד קריאת ספרים איכותיים לילדים ולנוער, יצירת סביבה אינטרנטית המעוררת התעניינות בקריאה, העמקת ההיכרות עם סופרים ומאיירים לילדים, העשרה בתחום ספרות ילדים וחיזוק מרכזיותה של ספרות ילדים בישראל.
האתר נחלק לחמישה מדורים: ספרים: קטעים מתוך ספרים מובחרים ומציע פעילויות, ביקורות והמלצות; סופרים: סופרים, משוררים ומתרגמים לילדים, מהארץ ומהעולם; מאיירים: תערוכות של מאיירים ושל איורי ספרים; פנאי : מבחר פעילויות לילדים בתחומים שונים; עניין : העשרת ספרנים, הורים, מורים ומתעניינים מבוגרים

חלק ב' : מאגרי מידע לתלמידי חט"ב וחטיבה עליונה

הספרייה הוירטואלית של מט"ח

אפשר לחפש על פי :

  • מילות מפתח  
  • מחברים
  • מקורות
  • הוצאות לאור
  • סוגי פריט

אנציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו

אנציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו, מאת דוד תדהר: פרויקט של Touro College Libraries. האנציקלופדיה בעברית עם ממשק באנגלית.

אפשר לחפש חיפוש חופשי ואפשר לחפש על פי מפתח השמות והערכים .


פ
רויקט בן-יהודה
מיזם התנדבותי שפועל מאז שנת 1999, ועוסק ביצירת מהדורות אלקטרוניות של נכסי הספרות העברית וריכוזן באתר אינטרנט לטובת הציבור, בחינם ובאופן חופשי לשימוש.

המאגר עבר שדרוג מהותי לפני שנה וניתן לחפש על מונחים ותצוגות הממצאים מוצגת היטב והצורה מהירה וברורה .

המאגר מתאים מאוד להוראת הספרות ובהחלט גם להוראת שפה ולשון עברית !!

מאגר כותר של מט"ח

כותר – הספרייה המקוונת של ישראל הוא אתר אינטרנט המהווה ספרייה מקוונת למנויים של ספרי עיון בעברית, פרי פיתוח של המרכז לטכנולוגיה חינוכית בשיתוף עם מו"לים ישראלים. ספריית כותר מציעה מאות ספרים דיגיטליים ועיון מקוון במגוון רחב של נושאים מתחום מדעי הרוח והחברה, משפט, מדעי הטבע ומדעים מדויקים ועוד. 

ניתן לחפש על פי מילים בתוכן או שם הכותר

אתר האינטרנט "דעת" מן האתרים הגדולים בעולם בכמות הטקסטים העבריים בתחומי היהדות והרוח הנמצאים בו, ובמספר המשתמשים בו.
האתר כולל ספרים שלמים, מאמרים, כתבי עת, רשימות בבליוגרפיות מוערות של ספרות מגוונת, תמונות ומפות, איורים, צילומים ומצגות, במדעי היהדות והרוח בהקיפן הרחב.
מדורי האתר: תנ"ך: אלפי מאמרים על נושאים מגוונים בתנ"ך וכן לפי סדר התנ"ך; תושב"ע: ספרים שלמים, מאמרים ומחקרים; שבת ומועדים; תולדות עם ישראל; מחשבת ישראל: טקסטים קלאסיים מעוצבים לאינטרנט, ומאמרים מגוונים; ספרות קלאסית וספרות חדשה, אוסף שירים וסיפורים; לימודי ארץ ישראל; אתר מיוחד לשנת השמיטה; דילמות ערכיות; רפואה והלכה; תולדות החינוך היהודי ובעיות חינוכיות אקטואליות; חסידות: תולדותיהם של ההוגים המרכזיים ביהדות, סיפורי חסידים וביאוריהם; לימודי משפחה, משפט עברי, צבא ומלחמה: מוסר ומלחמה, הלכות צבא ומלחמה; שואה: אתרים ייחודים על גטו ורשה ושואת יהודי הונגריה, מאמרים ומחקרים על השואה; טקסט מלא של מאמרים שפורסמו בכ- 30 כתבי עת שונים; חינוך: כתבי עת, חומרי הדרכה, תוכניות לימודים בתחומי דעת שונים לבית הספר הממלכתי-דתי והממלכתי, מבחני בגרות ומבחנים תקופתיים למקצועות שונים; בדיחות וקריקטורות בנושאי חינוך.

אתר האינטרנט "דעת"

לתלמידים הלומדים אזרחות

הכנסת – מרכז מחקר ומידע  
המאגר מכיל מסמכים שהוגשו לחברי הכנסת, לוועדות הכנסת וליחידות הכנסת השונות. אופי המסמכים משתנה בהתאם למטרות כל מסמך, למסגרת הזמנים שבה נכתב ולסוג המידע או המחקר שהתבקש.

קישור

לתלמידים הלומדים אודות השואה

מאגר המידע על ילדים בשואה ( בעברית, אלפי עדויות וסיפורי חיים של ילדים בשואה)

לתלמידים הלומדים היסטוריה

פורטל ההיסטוריה "רגעים היסטוריים" , אלפי סקירות אינטגרטיביות על פי נושאים , מילות מפתח/תגיות ועוד

האתר "רגעים היסטוריים" הוקם במאי 2013 והוא מבוסס על מערכת איסוף שיטתית שנפרסה באינטרנט ובמאגרי מידע מקוונים בעולם.

האתר כולל סקירות אינטגרטיביות בתחומי ההיסטוריה ותולדות ישראל.

אוסף העיתונות הדיגיטלית בספרייה הלאומית -מומלץ מאוד לתלמידים הלומדים היסטוריה

לתלמידים הלומדים גיאוגרפיה וגיאוגרפיה של המזרח התיכון

ספר העובדות העולמי של ה-CIA (באנגלית: CIA World Factbook; או The World Factbook) הוא פרסום שנתי שמוציאה סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית (ה-CIA) לשימוש שלטונות ארצות הברית.

הוראת המדעים

מאגר המידע של מכון דוידסון

לתלמידים הלומדים תנ"ך

מאגר התנ"ך , מכללת הרצוג

וגם מאגר מילים נפוצות במקרא

הוראת אנגלית

מאגר הסיפורים של הBRITISH COUNCILN כולל מנוע חיפוש

וגם:

מאגר סיפורים קצרים באנגלית

בשני המאגרים הנ"ל יש מנועי חיפוש וניתן לתת לתלמידים משימות חיפוש באנגלית במאגרי מידע אלו המותאמים לילדים בכל הגילאים

Time for Kids is a great online news site with an emphasis on young K-6 students.

CNN Student News is a news resource just for students, sharing breaking and popular news such that students can relate and understand.

חלק ד' : הפעלות ודרכי למידה לתלמידים במאגרי המידע

"זה רעיון יפה, אבל התלמידים שלי לא יודעים לעשות את זה"

מחבר: חובב יחיאלי

"אם התלמידים יאספו בעצמם את המידע, ותהליך האיסוף עצמו יזכה להתייחסות בכיתה, הרי שמעבר לחומר הנלמד, התלמידים ילמדו לאתר ולמיין מידע. אין חולק על כך שזוהי אחת המיומנויות החשובות ביותר בעידן מהפכת המידע שבו אנו נמצאים.

יתכן שבשלב ראשון יש מעט מאד תלמידים שמתאימים למשימה מעין זו, אבל בוודאי זה לא ישתפר באופן ספונטני, ולכן חשוב להכניס שימוש במיומנויות אלו כחלק משגרת הלמידה ללא הבדלי גיל, מקצוע או אוכלוסייה"  חובב יחיאלי , 2013) .

למאמר של חובב יחיאלי

תכנית כח המידע

אנחנו כל הזמן מחפשים מידע ומשתמשים במידע: סרטים, תמונות, כתבות, מאמרים… בין אם לשימושנו האישי ובין אם לצורך משימות בבית הספר.

איפה למצוא את המידע? איך בכלל לחפש אותו? האם המידע שמצאתי מתאים למה שאני צריך? מה מותר ומה אסור לעשות עם המידע שמצאתי?

תוכנית הלימוד "כח המידע" מסבירה את כל הדברים האלו, וכוללת משימות תרגול שונות. מומלץ לעבוד יחד עם מורה, או עם אמא או אבא. התוכנית מיועדת עבור בני כיתות ה' ו-ו'.

קישור

ראו גם:

תכנית שאילתא של אלה פלג

ראו גם :

הקניית מיומנויות מידע לתלמידים ( רות טיטלבאום , מכון סאלד)

ראו גם:

דפנה רוט : אוריינות מידע בסביבה דיגיטלית

חיפוש על פי תגיות/מילות מפתח: מטלות לתלמידים

בכל הפעלה של אוריינות מידע לתלמידים היה מומלץ לתת לתלמידים , גם בכיתות הגבוהות של ביה"ס היסודי" לחפש  מידע בספריה הוירטואלית מט"ח . חשוב להסביר לתלמידים את ההבדל בין מילים בטקסט לבין מילות מפתח מבוקרות ולתת לתלמידים משימות חיפוש על פי מילות מפתח הקיימות בספריה הוירטואלית של מט"ח

להסביר להם כיצד ממקדים חיפוש על פי מילות מפתח

לדוגמא :

חיפוש ממוקד בנושא התיישבות

אחר כך לתת להם משימות חיפוש על פי מחברים וגם סוגי פריט.

 את המידע שמצאו במאגר לתת להם לארגן במאגר מידע משלהם באמצעות כמה וכמה כלים דיגיטליים מומלצים בהמשך הסקירה…

באנציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו מומלץ לתת לתלמידים לחפש על פי מפתח השמות והערכים ולהסביר להם קודם לכן מהו מפתח נושאים וערכים באנציקלופדיה או במאגר מידע

סינון מידע במאגרי מידע

ארכיון המדינה : אוסף מלחמת ששת הימים

מיקוד החיפוש בעזרת ענן תגיות במאגרי מידע

למה משמש ענן התגיות באתרי אינטרנט?

עָנָן תָּגִיּוֹת (tag cloud) הוא אוסף התגיות החשובות באתר אינטרנט. התגיות הללו הן נושאים המופיעים כקישורי אינטרנט לחיצים, כשגודל האות של כל תגית משקף את חשיבותה ומרכזיותה באתר.

לחיצה על כל תגית תציג את תכנים באתר שתויגו בה, כלומר תכנים שעוסקים בנושא זה.

הדירוג של גודל הפונט של תגית הוא ויזואלי. ככל שהתגית גדולה באותיות שלה – היא מרכזית יותר בו. גודל התגית משקף את מידת הפופולאריות שלה באתר, כלומר יותר רשומות מתויגות בה, או את הרלוונטיות שלה, כפי שקבעו מנהלי האתר (אם כי זה יותר נדיר) או פרמטרים סטטיסטיים מדידים כלשהם.

משום השוני בגודל התגיות שבענן התגיות, אנו מבינים שענן תגיות הוא כלי ויזואליציה, שיכול להראות במבט אחד את הנושאים בהם עוסק אתר אינטרנט ומה הנושאים היותר חזקים מאחרים (ד"ר נדב דפני).

דוגמא למאגר מידע מעניין בעברית עם ענן תגיות

ראו גם :

עולם ההאשטגים Hashtags: כלים ושיטות לאיתור מידע

הצלבת מידע במאגרי מידע לתלמידים

במאגר כותר חשוב להסביר לתלמידים מהו חיפוש מתקדם במאגרי מידע המאפשר חיתוך/הצלבה בין נושאים , שנים וגילאים ולתת לתלמידים משימות בחיפוש המתקדם של כותר

יתרון מהותי של מאגר  כותר הוא החיפוש המתקדם המאפשר לבצע חיתוכים  והצלבות על  פי נושאים , שנים וגילאים

לדוגמא

חיפוש מתקדם במנוע חיפוש Google לתלמידים

כפי שנטען בעבר , תלמידים וילדים הנראים לכאורה בקיאים מאד באינטרנט ובתפעול היישומים באינטרנט אינם יודעים כיצד לחפש ולהעריך בצורה נכונה את מקורות המידע באינטרנט. הבעיה מדווחת בספרות המקצועית כבר למעלה מעשור . עם זאת, גם כיום בעידן הרשתות החברתיות ומנועי החיפוש המשודרגים באינטרנט מרבית התלמידים אינם מפנימים את שיטות החיפוש המידעניות הנכונות באינטרנט וגם אינם מודעים לכך בכלל. התלמידים וגם הסטודנטים באוניברסיטאות אינם מודעים כלל למורכבות של עולם החיפוש באינטרנט. המחקר התלמידים נוטים להציב פקודות חיפוש רחבות מדי במנוע החיפוש ולבחור את התוצאות הראשונות המופיעות ברשימה.

כדי לאתר מידע באינטרנט בעזרת מנוע חיפוש באופן ממוקד ויעיל מומלץ להיעזר בשיטות מתקדמות. מסך החיפוש המתקדם של Google מסייע למשתמשים להציג שאילתה בצורה ממוקדת ולבצע חיתוך בין מילות החיפוש ובין מאפיינים שונים, כגון תאריך הפרסום, סוג הקובץ ועוד. בסרטון הדרכה זה מוצגות השיטות השונות לשימוש במסך החיפוש המתקדם. 

יותר קל להציב כמה פרמטרים בתבנית הטופס ולראותם במשולב כי בכל שלב חיפוש ניתן לחזור לטופס התבנית ולהחליף פרמטרים לחיפוש בגוגל.

גשו לחיפוש מתקדם במנוע החיפוש גוגל

דוגמא :

התנסות לתלמידים בסינון מידע במערכת חיפוש-נט של מכללת לוינסקי ( מבוססת PRIMO) קישור

אוריינות מידע חזותית : משימות חיפוש על פי מדרש תמונה

מדרש תמונה עוסק במיומנויות של התבוננות וניתוח תמונה בתחומים מגוונים: מיומנויות של בניית ידע, פיתוח הבעה תיאורית, תרגול נושאים בתכנית הלימודים , ומיומנויות של השלמת נרטיב היסטורי . כל אלה באמצעות למידה פעילה באמצעות גירוי חזותי. מתוך התיאור של התמונה ניתן לצאת ליצירת נרטיב על ידי התלמידים שמתאימים לתוכן של התמונה.

הקדמה : היבטים פדגוגיים של משימות מדרש תמונה לתלמידים

אוסף התצלומים הלאומי

אוסף תצלומים הלאומי של מדינת ישראל מכיל שנים של אירועים , אישים, נופים, שלום ומלחמה , עשייה ותרבות ועוד

למאגר של לשכת העיתונות הממשלתית

חיפוש מתקדם באוסף התצלומים הלאומי

ויקישיתוף הוא מיזם של קרן ויקימדיה שמאגד תמונות וקובצי מדיה חופשיים שבהם ניתן לעשות שימוש בכל מיזמי ויקימדיה בכל השפות, כולל בוויקיפדיה העברית,

ויקישיתוף

אוסף הצילומים של הספרייה הלאומית

מומלץ להציג לתלמידים בביה"ס היסודי מטלות איסוף מידע מותאמות גיל. לדוגמה: בדגם ההוראה הדיגיטלי משחוק בכיתה, התלמידים אוספים מידע כחלק מפעילות משחקית.

מקור

ארגון המידע ע"י התלמידים

את ממצאי החיפוש שאספו התלמידים הם צריכים לארגן בתוך מעטפת דיגיטלית כלשהי , כאשר הם נדרשים לבחור רק 4-6 פריטי מידעי נבחרים בכל נושא שחיפשו . הבחירה תאפשר להם לנסות להעריך את איכות המידע ופריטי המידע שמצאו במהלך דליית המידע .

מבחינת מעטפת דיגיטלית לארגון המידע מומלץ שכל תלמיד או צוות תלמידים יארגנו את הממצאים בלוח השיתופי עם יישום המיני-פדלט ( תוסף חדש המאפשר לארגון את הממצאים כקישורים בלוח המקוון מסוג פדלט)

לוח  מקוון שיתופי לקבוצה– שלב איסוף המידע

התלמידים יפתחו את אותו לוח דרך אתר הכתה (או מהמייל שלהם) ויאספו אליו חומרים ותכנים לצורך עבודה משותפת

דוגמא של לוח שיתופי של תלמידים  מבוסס PADLET בארה"ב

 דוגמא נוספת של לוח מטלות שיתופי מבוסס PADLET  מביה"ס בארה"ב

המורה יכול לתת לתלמידים משימה הכוללת איסוף קישורים בנושא מסויים ומיונם לפי קריטריונים ביישום רשת מתאים, ובכך הלומדים יביאו לידי ביטוי אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה דוגמת מיון, זיהוי רכיבים וקשרים ועוד.
תלמידים – יכולים ליצור רשימות מועדפים אישיות, לשתף אותן ולהעשירן, ובכך להרחיב ולהעשיר את סביבת הפעילות ברשת.
כיתה או קבוצה העובדת על נושא מסויים יכולה ליצור לעצמה רשימת קישורים הרלוונטית לנושא, על מנת להיעזר בה בשלבים שונים של העבודה.

מאגר סימניות כיתתי או צוותי

כחלק אינטגרלי מתהליך הקניית מיומנויות לאיסוף מידע התלמידים צריכים לבנות מאגר סימניות שיתופי שבו הם מתייגים את פריטי המידע הדיגיטליים שהם אספו ובחרו.

היתרון באתר בוקמרקינג  הוא שהמידע שמור במרחב האינטרנט (הענן) וניתן לגשת אליו מכל מחשב בעולם המחובר לרשת. ניתן אף לשמור מידע בכדי לשתפו עם אחרים.

פלטפורמות מקוונות מומלצות לבניית מאגר סימניות לעבודה קבוצתית של תלמידים :

לתלמידי בתי הספר היסודיים מומלץ יצירת אוסף קישורים בפלטפורמת פינטרסט :

כל קבוצת תלמידים תדרש לאסוף מידע באוספי הצילומים המקוונים של הספרייה הלאומית  ולארגן את ממצאי האיסוף בלוח פינטרסט שיתופי או לוח DRAGGO שיתופי  או מיני-פדלט  שיתופי..

"צאו למסעות איסוף מידע מרתקים בארץ-ישראל של מאה וחמישים השנים האחרונות. בעזרת אוספי התצלומים שלפניכם תוכלו לראות את ירושלים של המאה התשע-עשרה, תל אביב הנולדת לפני יותר ממאה שנה, ההתיישבות העובדת ובמדינת ישראל בראשיתה. ​​​​גלו אישים ומוסדות נודעים, אירועי תרבות ומפעלי כלכלה, חפירות ארכאולוגיות ומוסדות חינוך".

מראה עיניים: אוספי התצלומים של הספרייה הלאומית​

אוספי התצלומים של הספרייה כוללים מגוון עצום של תמונות מההיסטוריה של ארץ ישראל מסוף המאה ה19 ועד היום: אישים, מקומות, אירועים ועוד​. 

ראו גם :

התהליך של נעיצת פריטי מידע בלוח השעם של פינטרסט לפי נושא מקנה לתלמידים יכולות איסוף , מיון , בחירה מושכלת של פריטי מידע , וארגון התצוגה שלהם.

Using Pinterest in the Classroom | Mrs. T's Middle Grades

הקניית מיומנויות מידע: לוחות השראה ויזואליים של תלמידים או מורים באינטרנט : (Pinterest) פינטרסט

ארגון הסימניות ע"י התלמידים באמצעות DRAGO

כלי יעיל וחדשני לארגון מידעני של הסימניות שלכם או מקורות מידע שיש להם כתובת אינטרנט מזהה קבועה (URL ). היישום בנוי כלוח סיווגים וירטואלי בתוכו מציבים ומסווגים את הסימניות . מאפשר בניית כמה וכמה לוחות סיווגים.

השימוש בו מאד ידידותי ומאד אינטואטיבי. מגדירים קטגוריה של נושא ואח"כ ניתן להציב בתוכה את הקישור בליווי הסבר קצר או תיאור פריט המידע. ניתן למקם בקלות את הקישור במיקומים שונים בלוח האינטרנטי . ניתן לכתוב ערכים וסייוגים בעברית . מומלץ ביותר .

קישור ליישום

דוגמא ללוח סימניות שמבוסס על DRAGO

ארגון המידע באמצעות קובץ שיתופי בגוגל דרייב

תלמידים יכולים גם לבצע מטלת איסוף מידע משותפת. כל תלמיד, החבר בצוות שיעורי הבית, יכול לאסוף מידע באינטרנט על נושא מסוים או ערוץ מידע שהוא מכסה. לאחר מכן התלמידים מעלים כל אחד את קובץ האיסוף והערכת מקורות המידע שלהם לסביבת "הגוגל דוקס". 

draggo כלי המאפשר יצירת מאגר קישורים על פי קטגוריות.

תוכלו ליצור בעזרתו מספר לוחות (מוגבל ל-7) ולחלק כל לוח לקטגוריות. כאשר גם כאן ניתן לתת לכל לוח הרשאה משלו – פרטי / ציבורי.

קיימת אופציה לתוספת כפתור לדפדפן – לחיצה על הכפתור תשמור אוטומטית את האתר בו אתם גולשים בלוח ה-Draggo והקטגוריה שתבחרו.

בעת שמירת הקישור, תוכלו לתת לו שם (או להשתמש בברירת המחדל) ולהוסיף הערה קצרה אודותיו.

לצפייה בדוגמה למאגר קישורים בפלטפורמה זו – לחץ כאן

*** מאפשר שמירת קישורים גם מהטלפון החכם.

מקור וקרדיט : הבלוג המועיל של אפרת מעטוף "כלים גדולים קטנים"

לתלמידי החטיבה העליונה אני ממליץ על המעטפת הדיגיטלית של Tagpacker

 פלטפורמת  Tagpacker   לניהול וארגון תוכן רשתי , היא מאד ידידותית ואינטואיטיבית .

היישום מאפשר לתייג בקלות את פריטי המידע שצברתם לפי תגיות-נושא וגם לפי ספריות נושאים . ניתן לייצור סביב המאגר שהקמתם רשת שיתופית מקוונת.

מדובר על ישום חינמי לגמרי שיש לו מנגנון חיפוש יעיל מאוד . מומלץ מאוד. 

למידע נוסף

רשימת כל הכלים הדיגיטליים בעולם לארגון סימניות

התלמידים יכולים גם לארגן את המידע שאספו  בOnenote

ONENOTE מאפשרת ליצור הפניות לעמודים ולמקטעים בתוך המחברת בקלות. OneNote מתאים בצורה מושלמת להיות כלי עזר הכרחי בעת עריכת מחקר ואיסוף מידע מקבצים אחרים או מהאינטרנט

 OneNote מאפשרת ליצור מעין "מחברת דיגיטלית",  או אם תרצו שילוב בין פנקס, מחברת ויומן משוכלל לריכוז כל המידע במקום אחד תוך כדי אפשרות מיון יעיל ושליפה מהירה בעת הצורך. התלמידים יכולים
לקבץ מידע מסוגים שונים (טקסט, קול, סרטוני ווידאו, תמונות וכדומה)  וממקורות שונים (קבץ, אינטרנט, תוכנות Office ועוד) .  

יצירת תערוכות מקוונות על ידי תלמידים

זהו מודל פדגוגי חשוב כיום המביא לידי ביטוי את ההיבט היצירתי בהבניית-הידע. הרעיון כאן הוא ליצור, באמצעות כלי מתוקשב פתוח באינטרנט או במצגת תערוכות וירטואליות בנושאים שונים (אמנות, ספרות, מדע, היסטוריה וכו'). הכנת התערוכה מתבצעת ע"י בחירת נושא, חלוקתו לתת-נושאים (שכל אחד מהם יהיה "חדר" בתערוכה) ובחירת הפריטים שיוצגו בכל חדר. בתערוכה המוגמרת ניתן "לשוטט" או "לסייר" במסלול אקראי או במסלול שנבחר/הוגדר מראש על פי המטרה הלימודית.

ניתן לעבור בין החדרים, להתמקד בתמונות מסוימות, לקרוא הסבר על כל תמונה ועוד. גם כאן ניתן להכין את המשימה בעבודה שיתופית. מבחינה טכנית היא מחייבת היכרות עם התוכנה ליצירת התערוכה ועם תוכנה לעריכת תמונות. דוגמאות: תערוכת יצירות של צייר (חלוקה לפי תקופות/סגנונות), חייה של אישיות היסטורית, תערוכה על מדינה או ארץ, תערוכת ספרים (על פי סופר, ז'אנר, תקופה), סיור בתקופה היסטורית ועוד.

תערוכה מקוונת ומיומנויות הלומדים

יצירת תערוכה מקוונת פירושה השבחת מיומנויות קוגניטיביות אצל הלומדים , התמודדות עם תחקיר ועם חיפוש מידע מושכל ,  תוך כדי איסוף הם לומדים לקבל החלטות על סינון , כלומר קבלת החלטות לגבי בחירת פריטי המידע הנכונים , קבלת החלטות לגבי זכויות יוצרים של פריטים ויזואליים . קיטלוג וקביעת תגיות להבניית התערוכה המחדדים אצלם בחירת נושאים מוגדרת באמצעות קביעת נושאי משנה ,  תת-נושאים ונושאים קשורים   ( Macie Hall, 2014)

אני ממליץ במיוחד על פינטרסט כפלטפורמה לארגון תערוכה מקוונת

הנה דוגמא מתחום האמנות

פלטפורמה דיגיטלית אחרת ומומלצת לארגון תערוכה מקוונת היא WAKLET

ארגון תוכן רשתי : wakelet יצירת תלקיט

הערכת מידע ( לתלמידי החטיבה העליונה)

התובנה לגיבוש התשובות הנכונות על ידי התלמידים היא לא על ידי חיפוש שטחי במנועי חיפוש , כפי שנהוג היום , אלא על ידי יכולות סינון וחיפוש מתקדמות במנועי חיפוש וצירוף העובדות בצורה המעידה על תובנה וידע שנרכשו.  יש צורך לדעת כיצד ל"חצוב"  ול"ארוג" את התשובות הנכונות על ידי חיפוש מתקדם במנועי חיפוש והצלבת מקורות המידע והעובדות.

כותבות המאמר מלמדות בחטיבות ביניים בארה"ב.

למאמר באנגלית

ראו גם סקירה בעברית של משרד החינוך :

הערכת מידע ע"י תלמידי החטיבה העליונה : עקרונות להפעלת לומדים

חלק ד' : מחקרים

אוריינות מידע של תלמידי כיתות ה-ו

 סיכום עיקרי הממצאים מתוך עבודת הדוקטורט של ד"ר סיגל בן –עמרם , 2018: 

חשיבותה של למידה מידענית בלמידה מרחוק

מחקר : כיצד תלמידי תיכון מעריכים מידע במהלך החיפוש באינטרנט?

חלק ה' : נספחים

נספח מס' 1

מטלות איסוף המידע וההערכה הניתנות כיום לתלמידים הן כלליות מדי והן עדיין מושפעות מראייה מסורתית של הרגלי עבודה נושנים של המורים. מדובר על הרגלי עבודה המעודדים תלמידים למציאת התשובה לשאלה ללא כל ניסיון להשפיע על כיוונים שונים או להבנות בדרך משמעותית את הידע שנאסף. לתלמידים בימינו אין קושי כמו בעבר להשגת המידע ממקורות שונים ולכן הדגש במטלות מקוונות צריך להיות יותר לכיוון הבניית הידע שנאסף ועיצובו בדרך תכליתית המזכירה יותר למידה מבוססת פרויקט

Evaluating Internet-based Information: A Goals-based Approach

נספח מס' 2

בשעה שתחומי המידענות נותרים בגדר ציפיות וסטנדרטים בישראל נראה כי בעולם הגדול כבר עוברים ליצירת סביבות מתוקשבות המבוססות על מאגרי מידע ייעודיים מותאמים לילדים. מאגר המידע החדש Kids InfoBits פותח בארה"ב והוא מיועד לילדי גני ילדים וכיתות היסוד בבתי הספר (עד כיתה ה'). המאגר הצליח לארגן מאות מקורות מידע מגוונים המותאמים לילדים כמאגר מידע ממוחשב מרתק. המאגר הממוחשב מאורגן בצורה ידידותית וקלה המאפשרת גם לתלמידי כיתות א'-ב' לשאול שאילתות ולצמצם נושאים. המאגר מאפשר גם לילדים בגני ילדים להתחיל לרכוש מיומנויות מידעניות ע"י בחירת נושאים וצמצום נושאים. התלמידים הלומדים בכיתות היסוד בבתי הספר היסודיים יכולים להקליד שאילות ולחפש עפ"י עץ- נושאים, מפתח נושאים רגיל או ויזואלי. המאגר הממוחשב Kids Infobits המופץ בתשלום לבתי ספר וגני ילדים בארה"ב, אנגליה, קנדה ואוסטרליה כולל מלבד מאמרים מותאמים לילדים גם עובדות ונתונים על תופעות רבות והיסטוריה. המאגר הממוחשב פותח על ידי גדול יצרני מאגרי המידע, חברת Thomson-gale.

·      מסכים ומישקים במאגר הממוחשב החדש Kids InfoBits

·      הדגמה

סקירה זו נערכה וגובשה ע"י עמי סלנט בינואר 2021

· ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *