הקומה השלישית" החלה לצמוח והיא מתקדמת היטב : למידה היברדית-תמונת מצב 2020

5959

מאת : עמי סלנט

גרסה מס' 4 , 25 ליוני 2020

מבוא

עד לפני מגיפת הקורונה "הקומה הראשונה" הייתה הנפוצה ביותר , קראו לה למידה אסינכרונית , עם הגעת משפחת הפשע החדשה (משפחת קורונה) , "הקומה השנייה" השתלטה לחלוטין על כל מהות הלמידה וקראו לה למידה סינכרונית וסימן ההיכר שלה שמתנופף לכל עבר היה פלטפורמת הZoom. "לקומה" הזו נלוו גם כמה תופעות לוואי , ביניהן "עייפות זום" (קישור).

המורים , המחנכים , (ובמידה הרבה פחותה המרצים באקדמיה) בנו עתה בהצלחה "קומה שלישית", למידה היברידית , המשלבת נכון בין הלמידה הסינכרונית ובין הלמידה האסינכרונית והשילובים האלו ראויים להערכה רבה !!.

המונח "למידה מעורבת" (היברידית) נמצא בשימוש במערכות החינוך בעולם כבר מסוף שנות התשעים אך הוא נדחק לגמרי לקרן זווית.  

חוכמת הלמידה המקוונת כיום היא לדעת לשלב בין שתי "הקומות" . בשילוב הנכון צריך לדעת לצקת את המינונים המתאימים באופן שכל "קומה" תבוא לידי ביטוי משלים בלמידה המקוונת .

ועוד ראוי לציין כי "הקומה" השלישית נבנתה ע"י מנהלי בתי והמורים עצמם , כאשר משרד החינוך נותר בדרך כלל פאסיבי (למעט בעיר רחובות ומחוז המרכז של משרד החינוך שהיה מעורב) .

כבר קיימים ניצנים לא מעטים של למידה היברדית  ברחבי הארץ, פרי יוזמה של מורים ומנהלים שחשבו מחוץ לקופסה

המעברים בין ערוצי הלמידה ("הקומות" )

ערוץ למידה א-סינכרוני , משמעותו למידה בפרקי זמן עצמאיים ללא תקשורת בזמן אמת מול המורה/מרצה, אך בהמשך נוצרת אינטראקציה בין המורה ובין הלומד אם זה בפורום מקוון או בקבוצת לומדים בפייסבוק או בשיעור סינכרוני מבוסס ZOOM

ליקטנו כמה מההתנסויות המוצלחות של למידה היברדית בסקירה כאן  בהמשך ( בוודאי יש עוד ונשמח להוסיף) .

לפני הצגת ההתנסויות השונות ראוי וחשוב לשמוע את ד"ר מרב אסף, אחת המובילות הפדגוגיות בישראל בתחומי הוראה מקוונת , המלמדת במכללת קיי.

ד"ר מרב אסף על השילוב הנכון בין פעילויות סינכרוניות ופעילויות אסינכרוניות

הרצאה מעניינת וחשובה של ד"ר מרב אסף, מכללת קיי בכינוס מקוון שם על  השיקולים לשילוב הנכון בין למידה סינכרונית ואסינכרונית והשיקולים הדידקטיים להפעלת הלומדים  ( קישור).  מיפוי פעילויות מקוונות ככלי לתכנון הוראה מרחוק, ד"ר מירב אסף, הוצג בכנס "קפיצה למרחק: סיפורי הצלחה ואתגרים בלמידה ובהוראה בעקבות משבר הקורונה

 קישור

למצגת של ד"ר מרב אסף

 תכנית הכינוס המלאה

השקפים של ד"ר מרב אסף

עקרון הגמישות בהוראה עפ"י למידה היברדית

"חלק מהמיומנויות הבסיסיות הנדרשות למעברים בין למידה סינכרונית ללמידה אסינכרונית היא גמישות ויכולת התאמה מיטבית לתנאים בשטח.

מקור וקרדיט MINDCET

מעבר להוראה היברידית – עיקר הלמידה מתבצע בצורה עצמאית באמצעות משימות א-סינכרוניות, והתשתית שמאפשרת זאת היא ההנעה החברתית המתבצעת במפגשים הסינכרוניים

מרחב למידה היברידי – "נראה שהכי הגיוני לארגן את "מערכת המטרות" ברמה השבועית, כאשר צריך לוודא שלא נוצר עומס גדול מידי על התלמידים או המורים. תפקיד המחנך ו/או הרכז הפדגוגי יהיה לסנכרן את המשימות ברמה השבועית. יום הלמידה של התלמיד צריך לכלול היבטים של "איסוף" כמו גם חיבור חברתי לקבוצה. כאידיאל היינו ממליצים על מקסימום 2 שיעורים סינכרוניים ביום, בשאיפה בפתיחה ובסיום. מפגש הפתיחה יכול לחזק את ההנעה החברתית והחיבור למטרה המשותפת, כמו גם הצבת מטרות המשנה הקטנות לאותו היום )אילו משימות עומדות לפנינו במקצועות השונים(. מפגש סיום היום יכול לשמש לרפלקציה, הפקת לקחים וסיכום הישגים. המינון המדויק תלוי בהרבה אלמנטים ובמיוחד בגיל התלמידים. במידת הצורך ניתן"

אחדות ולא אחידות הכיתה מתקדמת ככיתה אך כל תלמיד בקצב שלו. על מנת לשמור על מסגרת זמן כיתתית ברמה מסויימת, מומלץ ליצור פעילויות העשרה והעמקה למהירים והזריזים, וכן להציע סיוע וחניכה של תלמידים מהירים לתלמידים מתקשים יותר, וכך שוב להגדיל את המענה.

מקור וקרדיט : מיזם למידה היברידית – החופש ללמד

למידה היברדית ובתי הספר

גלית לוי באתר  : Edunow המושג למידה היברידית, פרץ אלינו לתודעה בתקופה האחרונה ופירושו שילוב של אופני למידה שונים בתהליך הלמידה, שעיקרם: מפגשי פנים אל פנים, מפגשים סינכרוניים (זום, Google meet ,WebEx ועוד) ומפגשים א-סינכרוניים (מוודל, פודקאסט, טד, יוטיוב ועוד). הגישה החינוכית והנחות היסוד של למידה היברידית אינן מוגדרות עד הסוף עדיין והן מתהוות ממש בימים אלה. מה שכן ניתן לומר בבירור הוא שלשילוב של אופני למידה שונים יש יתרון משמעותי למורה, לתלמיד, לתהליך הלמידה ולתוצריו, על פני הלמידה החד – ערוצית.

במאמר זה, ברצוננו לחבור לתחושות ולצרכים שלכם בהובלת למידה היברידית ולהציג בפניכם 10 צעדים שאנו ממליצים לפעול על פיהם, כדי לתכנן תהליך למידה היברידי של יחידת לימוד או תוכנית לימודים שנתית כוללת. צעדים אלו גובשו מתוך הניסיון שצברנו בלמידה בימי הקורונה ובמסגרת שבועיים של למידה היברידית בחטיבות הביניים בעיר רחובות.

להמשך המאמר של גלית לוי

 10 צעדים לתכנון למידה היברידית יעילה | הגיע זמן חינוך

ימי למידה היברדיים בעיר רחובות

מה שהתפתח בעיר רחובות הוא המודל גמיש  (Flex Model)  של הלמידה ההיברדית  מודל שבו רוב הלמידה נעשית באופן אישי על ידי התלמידים באופן מקוון. המורים במודל זה מספקים תמיכה אם היא נדרשת בלמידה בקבוצות קטנות או בהדרכה אישית.

"בתחילת השבוע הושקו שבועיים של למידה היברדית למורי העל יסודי ולתלמידי חטיבות הביניים בעיר רחובות.
למה?
לא בגלל קפסולות ולא בגלל קורונה אלא משום שמהלך Open City, איתו פרצנו דרך בתחילת השנה ומבוסס על עקרונות הבחירה, הרלוונטיות, הגמישות, השיתופית ללא גבולות פיזיים "שבירת קירות בית הספר" התרחב בטבעיות ללמידה היברידית ללא מגבלות של מסגרת, זמן ומקום.

כך לדוגמא, באיירון VS סופרמן דנו התלמידים במאפיינים, עמדות, תפיסות של הגיבורים ובחנו את הקשרם לאירועים אקטואליים בתחומים חברתיים שונים שקרו בתקופת הקורנה. התלמידים הוזמנו להמשיך לחקור ולהעמיק במידע שמעניין אותם בעקבות המפגש, מעין "הידעת"? שאותו ירצו לחלוק עם חבריהם ולאחר תהליך החקר ועיבוד המידע להציג אותו באמצעות כלי דיגיטלי קראנו לזה "תגלית דיגיטלית".
בשורה התחתונה יצרנו לתלמידים הזדמנויות למידה שמאמנות אותם בשיתוף פעולה, שאילת שאלות, לחקור, להפעיל חשיבה ביקורתית, להיות יצירתיים, אג'ילים, לדעת להציג מידע בצורה מרתקת ובעיקר להיות לומדים עצמאיים.

כך למשל מנחי Open City הנחו מפגשים סינכרוניים בנושאים שמעניינים אותם כמו למשל דיפלומטיה, אמנות פלסטית, תכשיטנות, קונדיטוריה, אומנויות לחימה ועוד מדריכי תקשוב של במחוז ובמרכזי הפסגה הנחו תלמידים בכלים דיגטליים חדשניים שמדברים את שפת דור ה-Z. תארו לכם שבו זמנית נכנסו למפגש הסינכרוני כ-250 תלמידים מכל רחבי העיר – ללא מגבלות של מסגרת, זמן ומקום כבר אמרנו?

***
התוצרים
 1 פיתוח מיומנויות "לומד עצמאי" בקרב המורים והתלמידים.
2 מורים ותלמידים למדו, חקרו והכירו נושאים וכלים שמעניינים אותם ועל
פי בחירתם.
 3 חווית למידה משמעותית עם הרבה ערך לכולם.

***
קצת מדברי התלמידים שנשלחו למחנכים בתום יום הלמידה הראשון "לקחתי את זה שלא צריך לותר על דברים רק בגלל שזה לא זמן רגיל", "שאני צריכה להיות פתוחה לרעיונות חדשים כדי שאני אוכל להיעזר בהם בעתיד", "איך מכינים קומיקס באפליקציה", "האפשרויות בחירה של כל תלמיד ותלמיד בין הסדנאות ובשעות אחרות הייתה ממש טובה, ואני ממליצה לשמר אותה גם בפעילויות אחרות שאנחנו צריכים להשתתף".

***
מובילי המהלך
מנהלי בתי הספר העל יסודיים בעיר, רכזי ומנחי Open City ומחנכי הכיתות.
מנהלת חטיבת קציר ב', נציגת המנהלים וחברת צוות ההיגוי Pazit Shani
מדריכות מחוזיות Ravit Herman Orit Tati
מדריכי תקשוב של מחוז מרכז ושל מרכזי הפסגה
ועל כל אלה מנצחת חנה חרוסט המפקחת הכוללת בעיר רחובות בשיתוף עם  Efrat Zuckerman, מנהלת אגף החינוך, מחזיק תיק החינוך זהר בלום ו Galit Levy, יועצת אסטרטגית למהלך.

מקור

קישור 2

ראו גם :

יום לימודים היברידי בבית ספר טשרניחובסקי  חיפה (קישור).  

"פה-אתיקה": להתכוון לדבר בשיח ערכי רב-גוני: בין אישי, אמנותי …

מקור

מורות המלמדות על פי המודל ההיברדי

המורה לאנגלית והמחנכת ענת שפרוני על יישום הלמידה ההיברדית בהוראה מרחוק בביה"ס יסודי

קישור למאמר המרתק והחשוב של ענת שפרוני

המורה יעל שפירא משלבת בין למידה אסינכרונית ללמידה סינכרונית

למאמר בבלוג של רחל ארליך (קישור)


אורית אריה
 : "בכיתה ו' בניתי משימה ובה נתתי לילדים מאגר מקורות מידע של אירועים היסטורים ( טקסטים, פודקטסטים, סרטונים ) , הם התבקשו לבחור נושא וללמוד אותו, לכתוב עליו 5 עובדות חשובות. להכין תוצר שמראה הבנה כמו – סרטון, חידון, משחק, ציור, קומיקס… ולשתף בלוח פדלט . בסוף היה שאלון רפלקציה בגוגל כרום.
במפגש זום הראתי איך עושים והסברתי ונתתי זמן לשאלות.
יהיה מפגש סיכום להצגת תוצרים וילדים שילמדו ילדים איך להכין סרטון אנימציה, משחק בטריונטי וכו.
היו להם 3 ימים להגשה.
זה הצריך ממני ליווי של הילדים בווצאפ לעזרה ותיווך גם מבחינת מיומנויות שפה – הבנה, סיכום…וגם טכנית. היה לי חשוב שלא יטרידו את ההורים ולכן ממש הייתי מגוייסת.
היה מרתק ויצאו תוצרים נפלאים . צריך לקחת בחשבון שזו משימה ארוכה שדורשת מהמורה הרבה זמן . בעיניי, שווה כל רגע."

ענבל לוי כהן : "מלבד תוכנית שבועית מלאה הכוללת את כל מקצועות הליבה ושיעור העשרה, אני מלמדת שיעורים סינכרונים בקבוצות קטנות, משמע שעל מנת שההוראה תהיה איכותית אני חוזרת על כל שיעור מספר פעמים, אני נותנת משימות א- סינכרוניות ויושבת לבדוק אותם וחוזרת לכל תלמיד ותלמיד באופן אישי. אני דואגת לפעילויות הפגתיות וחברתיות, ובכל שבוע משוחחת בטלפון עם כל תלמידיי!! קבוצת הווטצאפ שלי עם הילדים פעילה יומם וליל וגם בשבתות כלומר, חופש אין לי! דקה עם הילדים הפרטיים שלי אין לי! וכמו שאתה מבין בחופש אני בטח לא נמצאת"

 סיכום

למידה היברדית – סינכרונית ו-א-סינכרונית, מציעה למעשה שילוב בין שתי שיטות הלמידה. כלומר; בחלק מן הזמן התלמיד נמצא באינטראקציה עם מורה מרוחק, ובחלק מן הזמן באינטראקציה עם חומרי למידה ברשת. במהלך השיעור הסינכרוני יכול התלמיד לקבל מטלה וללמוד בפלטפורמה אסינכרונית  (כגון פורום מקוון או ספרייה דיגיטלית ) באופן עצמאי, מתוך חומרי הלמידה ברשת, ולאחר זמן מה לחזור וללמוד שוב במסגרת הכיתה הווירטואלית עם הכיתה בצורה סינכרונית , כלומר באותה נקודת זמן.

בלמידה אסינכרונית המורים נשארים בקשר מקוון (לא רציף) עם התלמידים לסיוע ותמיכה בלמידה באמצעים דיגיטליים כמו צ'אט או שיחת ווידאו. אמצעי הקשר יכולים להיות פורום מקוון , קבוצה סגורה בפייסבוק או לוח שיתופי מקוון כגון PADLET .

יתרונות הלמידה ההיברדית

  • תחושה חזקה יותר של קהילת למידה בהשוואה ללמידה מקוונת במלואה (למידה סינכרונית) ואף בהשוואה ללמידה מסורתית.
  • תחושה חזקה יותר של תועלת, מוטיבציה ושביעות רצון אצל התלמידים.
  • תחושה רבה יותר של תמיכה בתלמיד מאשר בלמידה מקוונת במלואה ( למידה סינכרונית).
  • מורים מדווחים על שביעות רצון של לומדים משיטת לימוד זו

המלצות

רחל ארליך : "כל מנהל צריך לשבת עם מוריו על תוכנית למידה היברידית שתהיה ברורה ושקופה להורים ולמורים. והלמידה הזו צריכה להתחיל *ממש מתחילת השנה* כמדיניות פדגוגית. לא רק כי קל יותר לעבור ממנה לימות סגר ובחזרה, אלא משום שהיא מאפשרת יציאה מהאחידות ולמידה מסוג אחר "

ראו גם :

דגמי הוראה לשיעור היברידי ( מכללת לוינסקי)

דגמים של למידה היברדית באתר כיכר הידע המשותפת של פדרציית המו"פ החינוכי (קישור) .

ראו גם :
למידה היברידית – הלכה למעשה (קורס מייקרים דיגיטליים מתקדם)

קורס חדש למורים להקניית אסטרטגיות ושיטות הוראה בלמידה היברדית , בית ספר לחינוך , אוניברסיטת תל אביב (מרכזת הקורס נב גל). קישור

מחקרים

A Literature Review of the Factors Influencing E-Learning and Blended Learning in Relation to Learning Outcome, Student Satisfaction and Engagement

Nortvig, Anne-Mette; Petersen, Anne Kristine; Balle, Søren Hattesen

Electronic Journal of e-Learning, v16 n1 p46-55 2018

קישור למאגר ERIC

מחקרים על האפקטיביות של הלמידה מרחוק , ולמידה מקוונת | עמי סלנט

Thalheimer, W. (2017). Does elearning work? What the scientific research says! Available at http://www.work-learning.com/catalog.html.

Martyn, M. (2003). The Hybrid Online Model: Good Practice. Educause Quarterly, 26(1), 18-23. Retrieved June 25, 2020 from https://www.learntechlib.org/p/95304/.

· ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *