כנס החינוך והתערוכה  BETT2024 בלונדון: רשמים של משתתפים

830

הקדמת עורך האתר "ידע וסקרנות דיגיטלית" ,  עמי סלנט , איש חינוך ומידען

ליקטתי בסקירה שלפניכם רשמים של משתתפים ישראליים בכנס החינוך BETT  בחודש ינואר 2024 בלונדון. כמו כן הוספתי קישורים לכלים הדיגיטליים וסביבות הלמידה שנסקרו .

גרסה מס' 4 , 29 ינואר 2024

מאת : עמוס רבן

Amos Raban   

סיכום היום הראשון בכנס  2024 BETT

הכוח של כנס  BETT  הוא בלמידה על הטרנדים העולמיים בכל מה שקשור לטכנולוגיות ולמידה. לא צריך לנסוע עד לונדון בשביל לספר לכם שכולם הולכים לדבר על בינה מלאכותית, זה ברור.

מה שמעניין בכנס עד כה הוא ההסתכלות ההוליסטית על השפעת הבינה המלאכותית, ובמיוחד הבינה המלאכותית היוצרת על עולם הלמידה בתחומי דעת שונים, בגילאים שונים, תעשיות שונות, וכמובן על עולם התעסוקה של היום, לא בעתיד, וגם על הגדרה ברורה של מיומנויות בינה מלאכותית שהן שלב בהמראה יוצאת דופן של מיומנויות האוריינות הדיגיטלית, ולא רק עוד שדרוג.

טרנד במובן המקורי שלו, ולא הייפ, כך שניתן יהיה לקיים דיון מעמיק על המהות ולא על הכלים.

בלטו שתי אמירות סופר מעניינית:

1. השלב הבא יהיה היישום האדיר של כלי הבינה המלאכותית בשדרוג משמעותי של תהליכי למידה, ממש לפי כל השלבים של מודל SAMR. אנחנו בשיאו של שלב ההחלפה, ה-s – המתמקד בהתלהבות מהחיסכון גדול בזמן ובאוטומציה ויעול של פעולות יומיומיות קיימות כמו כתיבת מיילים, סיכום תוכן, שדרוג של חיפוש אינטרנט, יצירת תמונות וכו'.

השלב הבא יאפשר אינטגרציה עמוקה בתהליכי למידה – המנצלים את העובדה שמדובר במחשב שניתן להתאים לצרכים הכי גדולים של תהליכי למידה:

– עזרה לתלמידים – ניצול הסובלנות האינסופית של המכונות להסביר לתלמידים, ובאמת זו סובלנות אינסופית, ללוות אותם באופן אישי ומותאם בתהליכי למידה – מלמידה עצמית בכיתה הפוכה ועד מוק שלם, במישוב אינסופי של אירועי הערכה מעצבת ומסכמת. לא כי זה חוסך זמן למורה – אלה פשוט כי אלה פעולות שלא ניתן לעשות בלי כלי בינה מלאכותית, לא משנה כמה ניסינו וכמה ננסה, לא נוכל לתת משוב בזמן אמת לכל התלמידים שלנו ועוד לשמור על אותו קו של שפיות.

2. כל מודעת דרושים של מיקרוסופט כבר דורשת מיומנות מובחנת של שימושים מגוונים בבינה מלאכותית. ברור, זו חברת טכנולוגיה. ועדיין. בתי ספר חייבים להקשיב לרעש הטרנד. לא לחסום, לא למנוע התנסות, בדיוק להיפך. להתנסות – הכח נמצא כאן אצל המורות והמורים.

ההיילייט של היום:

הלכתי לדוכן המרשים של פאדלט, שבמשך שנים ארוכות הם זוכים בעיני בכתר של מוצר האדטק הכי מדויק בעולם. התחלתי לדבר עם אחד המציגים ולהלל את ערימת הפיצ'רים החדשים שיצאו בחודשים האחרונים וגם כמה פיצ'רים שממש חסרים לי.

מסתבר שדיברתי עם ניטאש גואל, המייסד והבעלים, שבלי להתבלבל כתב את כל הדברים וממש התעניין (להפתעתי כתב במחברת, ולא בפאדלט, שוין)

אין על פאדלט בעולם כולו.

החידושים בPADLET (קישור)

ים של חידושים בפאדלט (Padlet) לכבוד האביב – עמוס רבן

חדש מפאדלט (Padlet): כל הפוסטים הופכים אוטומטית למצגת -עמוס רבן

הרשימו במיוחד:

מיקרוסופט.

נראה שמהפכת הבינה המלאכותית היוצרת עושה להם טוב לעור הפנים. חדים ומדויקים, וגם ממש רעננים וחדשניים.

– אנושיות: שיחה מעולה בין המדענית הראשית של מיקרוסופט לסגנית הנשיא לחינוך על בינה מלאכותית – שתי נשים סופר מרשימות שעשו טוב על הלב, וואוו.

– קו פיילוט – מיתוג חדש ברור לצ'אט ה-AI המרכזי והאינטגרציה שלו לכל עולם מיקרוסופט – היצירות שלו באמת באמת מרשימות.

רק האיכות בעברית עדיין מאוד מאוד מאכזבת בעיני.

החידושים שהכריזה חברת מיקרוסופט BETT2024

What’s New in Microsoft EDU – Bett 2024 Edition

לפחות ממה שאנחנו חווים בניסוי הערכה ו-AI במשרד החינוך (מי שרוצים לשמוע על זה עוד – דברו איתי)

– רידינג קואצ' – מוצר בינה מלאכותית חדש מהמם שיצא לפני כמה ימים שמאמן ילדים בקריאה בעזרת סיפורים שהם יכולים ליצור בעצמם וגם לקבוע את המשך הסיפור. אינטגרציה נהדרת בין האימרסיב רידר, הזיהוי הקולי וקו-פילוט. זמין דרך אפליקציית וינדוז והווב, עדיין אין אפליקציה לניידים. זה ממש חדש.

– כל חברת טכנולוגיה שמציגה על מסך גדול את הטקסונומיה של בלום מרוויחה אצלי הרבה נקודות, הייתה פה למידה.

זה לא משהו שיגרום לי חלילה לרוץ להשתמש בטימז, אבל בהחלט צברו בעיני המון נקודות ואמשיך לעקוב אחרי החידושים.

שימחו במיוחד:

כל אנשי ונשות החינוך דוברי העברית ו-EdTech שהגיעו לכנס, מרגיש ממש כמו אויר לנשימה לדבר חינוך וחדשנות בלי שכואבת הלסת אחר כך.

ברור שבשל המצב רבים לא הגיעו, וגם ביטלנו את כל תכנוני וארגוני המשלחת לבט השנה – אבל זורעים את הזרעים כבר למשלחת של שנה הבאה.

איכזבו במיוחד:

האמת, מארגני כנס בט. כנס שהגודל העצום שלו הוא פיצ'ר ולא באג – בזכות המיקום המעולה, לונדון, ובזכות רף ההשתתפות הנמוך – כניסה חינם, הפך השנה בהפתעה לכנס בתשלום לכל מי שלא מצליח להוכיח קשר ישיר לארגון חינוכי, ממשלתי, מגזר שלישי כלשהו צריך לשלם והרבה. ולא סתם תשלום של כמה עשרות פאונדים, אלא רף כניסה לעשירים בלבד או חברות מבוססות באופן שפוגע בחיבור האינטואיטיבי בין אנשי חינוך ולאנשי טכנולוגיה.

הפגיעה ניכרת בכל מקום – הרבה פחות משתתפים, הרבה חברות מובילות שכנראה בחרו שלא להגיע, עצוב לראות כבר בבוקר של היום הראשון ביתנים ריקים לחלוטין לאורך כל היום, אזורים עצומים שכנראה הושכרו מראש נותרו ריקים וגודרו בחוסר אלגנטיות במחיצות לבנות. מביך ממש.

והאבסורד הוא שעדיין יש מאות תלמידי בית ספר יסודיים מתרוצצים בין הרגליים רק כדי לאסוף גודיז. 

מקווה שילמדו מגודל הטעות העצומה שהם שעשו כאן.

 קישור ישיר לפוסט של עמוס רבן

Amos Raban

סיכום היום השני בכנס Bett 2024

יום בסימן של חיבורים – אנשים, טכנולוגיה והכל עם הכל

ההיילייט של היום – המשפט המהמם שאמר על הבמה בטקס פרסי ה-GESA פרננדו ולנזואלה, המצייג את תעשיית האדטק באמריקה הלטינית: עולם האד-טק לא יכול להיות רק הסיפור של ארצות הברית ואירופה. זו הזדמנות לתת במה לכל העולם – הפתרונות יכולים להגיע *דווקא* מהמקומות שלא הייתם מצפים להם.

סיכום טקס פרסי ה-GESA:

זכיתי להיות אורח של מיינדסט ביומיים של בוטקאמפ מעורר השראה ופרספקטיבה ל-30 הפיינליסטים מכל העולם ששיאו בטקס פרסי ה-GESA, שחוגגים עוד מעט כבר כמעט עשור. זו הייתה הזדמנות באמת יוצאת דופן להחשף לטרנדים עולמיים באדטק, עולם ההשקעות והפיתוח, בעיקר להיחשף ליזמי ויזמות אדטק סופר מוכשרים מכל העולם.

אגב, וכמו שפרננדו אמר, כל העולם איננו רק ארצות הברית ואירופה, כפי שנהוג לפעמים לחשוב. ברזיל, ארגנטינה, קניה וקזחסטן, יפן ואפילו ספרד.

עולם האדטק זכה להשקעות עצומות וחריגות בזמן הקורונה, ואחר כך הגיעה גם נפילה כואבת, אבל אחרי החורף, גם אם הוא ממש קשה, תמיד מגיע אביב. חייב להגיע אביב.

תודה אדירה לצוות מיינדסט על האירוח.

קצת על שלושה מהזוכים:

הכי מרשימים – nolej, ובמיוחד נדג'מה בלקדים, השותפה המייסדת, עמוסה בערימות אדירות של סטייל וגאונות מחשבתית. nolej יגיעו רחוק, נדג'מה תגיע יותר רחוק. כדאי לעקוב. הלוואי עלינו עוד מדעניות AI כמותה.

החברה פיתחה מערכת מבוססת AI שהופכת כל חומר גלם שמזינים למערכת לתוכן אינטראקטיבי. רוצו לנסות!

הכי גאווה ישראלית – Storywizard.ai שיצרו מערכת ממש מרשימה ליצירה, למידה והערכה בתהליכי למידת שפה.

הכי מרגש – קיקו מואואו מקניה שייצג את חברת angaza elimu. משמעות השם בסווהילית הוא להאיר את החינוך – החברה יצרה פלטפורמה מרשימה ללמידה היברידית ומותאמת אישית של מיומנויות STEAME. אין דרך אחרת לצמצם את הפער הדיגיטלי.

חיבור של טכנולוגיה 1:

התצוגה המרשימה של גוגל חינוך העולמית הביאה חזון טכנו-פדגוגי בהיר של חיבורים בין כלים ופלטפורמות שונות, ויצירה של כל דבר עם כל דבר בעזרת בינה מלאכותית בוגרת מתחת למכסה המנוע, ובינה מלאכותית יוצרת בשירות אנשי ונשות החינוך שגדלה ומתפתחת כל הזמן. גוגל חינוך ניצלו את העיתוי של בט להכריז על עשרות רבות פיצ'רים חדשים שיוצאים ממש עכשיו או ממש בקרוב לסביבות כל כך הרבה דברים, אבל אני כבר אדחה לסקירה נפרדת כדי לא להעמיס כאן.

תודה ענקית לגורן אלהרר מגוגל על הביקור, וגם על יצירת כיכר העיר הספונטנית לחיבור הישראלים בכנס.

חיבור של טכנולוגיה 2 – ג'ניאלי. סיפור של אהבת אמת. יש שתי אפליקציות שגורמות לי לחייך בכל פעם שאני חושב עליהן – ג'ניאלי היא השנייה כאמור. גאונות היא תמיד בפשטות וחזון טכנו-פדגוגי ברור ומדוייק לעיצוב למידה אחרת, כזה שרואה מורות ומורים ומעניק להם מתנות טכנולוגיות קטנות ללוות אותם בדרך פדגוגית חדשה. כי הפדגוגיה היא במרכז, והעיצוב הוא רק האמצעי.

אני גאה מתמיד להיות אחד מהשגרירים של ג'ניאלי בישראל, ובפעם הבאה שאגיע לביקור עבודה בישראל אגיע עם שקית ממש מלאה (!) של הפתעות שקיבלתי מהחברות בג'ניאלי לחלק לכם. מי אמר אני ולא קיבל?

חיבור של אנשים – בשל המצב בישראל, החלטנו השנה בצער רב לא לארגן מסע למידה בלונדון סביב הכנס. אבל למרות הכל, היו מי שהגיעו לכנס, כי החיים, והעבודה….פגשתי כמה קולגות יקרות, וגם חברות וחברים חדשים ששמחתי להכיר וללמוד מהם המון.

ככה פתאום לדבר עברית, בציבור, עם אנשים שגם מבינים גם עברית וגם טכנו-פדגוגיה! המתח הוא תמיד בין הרצון והצורך להיות גלובליים, בטח באד-טק וטכנו-פדגוגיה, אל מול התובנה שמהדהדת כל כך חזק שלחינוך חייב להיות תרגום מקומי, טעון בהקשר פוליטי, תרבותי וחברתי, עם כל המטענים שאנחנו סוחבים איתנו והופכים אותנו למומחים עמוסי ניסיון תובנות באקלים שממנו אנחנו באים. לא סתם קוראים לה מערכת החינוך.

אבל בכנס הפנים החוצה, בצניעות גדולה, ובהבנה שיש כל כך הרבה שאנחנו לא יודעים ולא מבינים. שנייה לפני שרצים לשפוט אם משהו שהרגע ראינו יעבוד/לא יעבוד בישראל.

היכולת לדבר על זה יחד ולנתח את זה יחד בתוך ההקשר והרקע המשותף שלנו, אבל כבר עם היכולת שלי לתרום כבר מהידע, ההבנה והניסיון שלי במערכת החינוך הבריטית, היה לי חשוב יותר ומוצלח יותר מכל דוכן בינלאומי מפונפן.

כמו שאמר מודי – הכל אנשים.

#Bett2024

קישור לפוסט של עמוס רבן בפייסבוק

  החידושים של  כלים דיגיטליים מבית גוגל שהוכרזו בכנס  BETT2024

Google Announces New Education Features and AI Tools, New Chromebooks

Google announces new AI-powered features for education

New education features to help teachers save time and support students

Shir Boim Shwartz

תחרות GESAwards שוב הצליחה לחשוף כישרונות בתחום הטכנולוגיה החינוכית מכל קצוות העולם. במשך כמעט עשור Mindcet – EdTech Innovation Center ומטח-חינוך פוגש טכנולוגיה מטח, יחד עם שותפינו ברחבי העולם, בוחרים את הסטארטאפים הטובים ביותר של השנה בתחום ה-EdTech. אתמול סטארטאפים מכל רחבי העולם הציגו את הפתרונות שלהם על הבמה המרכזית של כנס Bett בלונדון, והכרזנו על הזוכים של השנה.

אני רוצה לברך את 5 הזוכים בתחרות: Nolej מצרפת שזכו בפרס פתרון ה-EdTech הטוב ביותר, Angaza Elimu מקניה שזכו בפרס הפתרון הטוב ביותר לשווקים מתעוררים, SignLab מנורבגיה שזכו בפרס הפתרון בעל ההשפעה החברתית הגדולה ביותר, Árvore מברזיל שזכו בפרס הפתרון הפופולרי ביותר, וSkillsVista Consulting מאירלנד שזכו בפרס מסלול משאבי אנוש.

עוד פרס מיוחד הוענק ל Storywizard.ai מישראל כפתרון החדשני ביותר. אני חייבת לומר שזה היה רגע מאוד מרגש להיות בו, ותחושת הגאווה הלאומית בזמנים קשים אלו הייתה מעל ומעבר למה שציפינו..

 קישור לפוסט של שיר בוים שוורץ

Shir Boim Shwartz (חלק 2)

כמו בכל שנה גם השנה נסענו במשלחת קטנה מטעם מטח-חינוך פוגש טכנולוגיה לכנס bett בלונדון. השנה, כצפוי, הזרקור היה על יישומי בינה מלאכותית בחינוך עם ריבוי הרצאות בנושא וגם שפע של פתרונות מבוססי AI אם כי השימושים הם בדרך כלל גנריים ונמצאים בראשית דרכם.

המדענית הראשית של מייקרוסופט Jaime Teevan אמרה שאנחנו בעיצומו של טרנספורמציה דורית ושזה מתבטא בתקופה מפחידה ומרגשת, עם הרבה שינויים ואי בהירות. היא קוראת לקהילת החינוך לעשות שימוש מוגבר בכלי AI ולהיעזר בתהליך המדעי כתשתית- לפתח השערות, להתנסות ולבחון אותן כל הזמן. חשוב גם להשען על מידע מהימן שנאסף. בהקשר הזה היא שיתפה במגוון דוחות ומחקרים מעניינים שנעשו בתחום, למשל מחקר על כך שכלי AI יכולים לסייע למורים בהשלמת 45% מהמשימות שלהם, החל ממשימות מנהלתיות ועד ליצירת תוכן מורכב.

הדיונים באירוע התייחסו גם לחשיבות של שיפור רווחת המורים והנגשת הכלים החדשים לכולם. הפתיע לטובה השיח החיובי והפתיחות בהקשרי AI, שכנראה מעידים על הסכמה גוברת בקרב מחנכים לשלב את הטכנולוגיות הללו בשיטות ההוראה שלהם. הפוקוס היה כיצד הכלים הללו יכולים להקל על מחסור עולמי במורים ולחולל מהפכה של ממש בלמידה. קיים מחסור עולמי של כ-44 מיליון מורים, וכיתות הלימוד הופכות לצפופות יותר ויותר מה שמקשה על תהליכי למידה מעמיקים שמסייעים לכל תלמיד ותלמידה באופן אישי המותאם לצרכיהם. בינה מלאכותית יכולה להיות Game changer עבור מורים על ידי פינוי חלק מזמנם. זה יאפשר להם להקדיש זמן להתפתחות אישית ולספק תמיכה פרטנית לתלמידים. אחד המועמדים בתחרות GESAwards (חפשו את הפוסט הקודם שלי) תבע מושג מקסים בעיניי, Additional instruction = AI. הבינה המלאכותית מאפשר לכל מורה עוזר הוראה אישי המותאם לצרכיו הספציפיים בכיתה.

הפתיעו במיוחד השנה השחקנים הגדולים כמו מייקרוסופט, גוגל, אפל, לגו, אינטל, סמארט, מטא וכו'. ההתמקדות שלהם בחינוך מוכיחה עד כמה חשובים האתגרים שמציף עולם החינוך כיום, ושהם מזהים שוק שיש להם כיצד לתרום בו. כשהם מצויידים בתקציבי ענק, תשתיות חזקות, דאטה בייס עצום ואנשים מוכשרים הם לגמרי יכולים לחולל השפעה מרחיקת לכת על מורים ותלמידים. שמחנו לפגוש את החברים ממייקרוסופט Eyal Malach ו- Eran Gofer שחשפו אותנו לחידושים האחרונים בתחום החינוך וקידמו את העמקת השותפות בינינו.

לורד Jim Knight דיבר על כך שאנחנו צריכים לחשוב אחרת על תפקיד החינוך בעידן של AI. ילדים צריכים ללמוד לתקשר טוב יותר עם המכונות והאנשים, לפתח חשיבה ביקורתית, רפלקציה, מיומנויות מסדר גבוה ויכולות של עמידות והכלה לשינויים שיקרו בתדירות גבוהה. מערכות החינוך צריכות לחשוב אחרת על פדגוגיה, על הערכה, על הקוריקולום עצמו. להכין את הילדים לעתיד שונה לחלוטין ממה שאנחנו מכירים.

חברת Chegg היא מודל לחדשנות משבשת שמצליחה לבצע כל הזמן שיפטינג בהתאם לעולם המשתנה סביבה. Nina Huntemann שיתפה שבכל שנה הם מפיצים סקר גלובלי לסטודנטים מ-40 מדינות. השנה ענו 12,000 על הסקר. 40 אחוז מהם אמרו שהשתמשו ב-AI למגוון צרכים בלמידה, אבל הם בעיקר מצאו שזה פרודוקטיבי ומאפשר להם לחסוך הרבה זמן. לצד זה הם גם מדווחים על הפעלת חשיבה ביקורתית על התכנים שהם מקבלים. פחות מעשרה אחוז אומרים שהמרצה ביקש מהם להשתמש ב-AI. בחזון של Chegg הם רואים הזדמנות אדירה לטובת תמיכה בלומדים, בעיקר כדי לעקוב אחר ההתקדמות שלהם. הם פיתחו לאחרונה כלי שנותן להם תמיכה, מקדם שיח וגם נותן להם תובנות כלליות ביחס לכיתה מה שמשפר את הביטחון שלהם ככל שהם מתקדמים בלמידה.

חוץ מהשיטוט בהרצאות ובדוכנים ניהלתי שיחות מרתקות עם חברים ותיקים וחברים חדשים. מצטערת שלא הספקתי לפגוש את כל מי שתכננתי, היו ימים עמוסים…

תודה לונדון! היית טובה אלינו 🫶

קישורים

https://nolej.io/

https://arvore.io/

https://www.storywizard.ai/

https://www.facebook.com/angazaelimu

Angaza Elimu

Ofir Kerker is with Nadav Yaron and Rona Hayon Kerker.

 תחרות הטכנולוגיה החינוכית הגדולה בעולם GESAwards מתקיימת בכנס Bett בלונדון כבר עשור, ומשתתפים בה עשרות אלפי יזמים מ-134 מדיניות.

אני נרגש וגאה לספר שבשבוע שעבר Storywizard.ai זכתה בפרס החדשנות של התחרות העולמית! זהו הישג מדהים ומשמח לחברה ישראלית, במיוחד במצב המורכב והקשה שעובר על מדינת ישראל. 🇮🇱

למי שלא מכיר, Storywizard.ai זהו מיזם שמשלב חדשנות פדגוגית עם טכנולוגית AI מתקדמת שמאפשרת לתלמידים לרכוש מיומנויות שפה באמצעות יצירה עצמית ופרסונלית של תכנים אינטראקטיביים טקסטואליים וחזותיים, המותאמים לתחומי העניין ורמת הקריאה.

קישור לפוסט

מה חדש // Story Wizard
נדב ירון ואופיר קרקר יצרו פלטפורמה שבאמצעותה יכולים ילדים והורים לייצר סיפורים משלהם ותמונות שמלוות אותם בתוך פחות מדקה – באמצעות טכנולוגיה של בינה מלאכותית
קישור לכתבה

Sigalit Sobel Savyon

לפעמים כל הכוכבים מסתדרים ורק צריך לראות את זה. הבינה המלאכותית שפרצה לחיינו בסערה היא הזדמנות לשינוי בחינוך. זה היה המסר שכל כך התחברתי אליו בהרצאה ביום הראשון של תערוכת Bett בלונדון.

סיכום ההרצאה של המדענית הראשית של חברת מיקרוסופט בכנס  BETT בלונדון קישור

Jaime Teevan at Microsoft Research

ראו גם :

MY BETT 2024 HIGHLIGHTS

 

· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *