יישום מיקרו-למידה גם בכיתות בתי הספר

673

הקדמה

כבר כתבנו בעבר על חשיבות  יישום ה Micro-learning בתחומי החינוך : "ההשלכות של תקופת הקורונה : חיזוק יכולות המיקרו-למידה של מורים ומרצים (קישור ), בשנה האחרונה , יש בארה"ב קריאה של מומחי חינוך לשילוב מיקרו-למידה גם בבתי ספר בכיתות הלימוד ולא רק בלמידה מקוונת .  עוד ראוי לציין כי שיטת המיקרו-למידה כבר מופעלת בהצלחה מזה שנים בכמה וכמה בסיסי הדרכה בצה"ל וגם במערך ההדרכה של משטרת ישראל .

מה היא גישת Microlearning?

בעולם שבו תהליכי הדרכה חדשים מפותחים ללא הרף, נותרו כמה אמיתות. ראשית, מעורבות התלמידים היא המפתח לתוצאות מוצלחות. שנית, טווח הקשב  של תלמידים הוא מוגבל. שלישית, מעורבות וטווח קשב קשורים מטבעם, והוראה טובה עוזרת לשמור על יכולת ריכוז של התלמידים על ידי העלאת המעורבות. כתוצאה מכך, שיעורים קצרים וממוקדים יכולים לעתים קרובות להיות מועילים יותר מאשר שיעורים ארוכים יותר שבמהלכם התלמידים יאבדו בהכרח את המיקוד.

המונח מיקרו-למידה מתייחס לניסיון לתחום את הלמידה אל תוך יחידות קצרות וממוקדות, המותאמות לקשב הקצר של הלומדים. יחידת תוכן מסוג זה עשויה לכלול סרטון, מאמר קצר או סדרת שאלות המשקפות רעיון אחד ברור.

״השיעור, אסור היה לו להיות ארוך מעשרים דקות. טווח הקשב של ילדים בתכניות טלוויזיה היה קטן מעשרים דקות. אז כשבניתי את השיעור, הגדרתי את מטרת השיעור ותחמתי איזה רעיון מתמטי עומד במוקד השיעור היום, והיה מבנה שתומך בהוראת הרעיון דרך גירוי הדמיון של התלמידים.״ (טליה גרינבלט-קולודני).

האיור למעלה באדיבות המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קישור)

גישת מיקרו-למידה יעילה במיוחד משום שהיא מסתמכת על יסודות אנושיים בסיסיים כדי להעביר הוראה. שיעורים קטנים יותר קלים יותר לקליטה לעיבוד בזיכרון, וניתן לאחזר בקלות רבה יותר ידע שנצבר. באמצעות הגישה של מיקרו-למידה  תלמידים נוטים פחות לחוות עומס קוגניטיבי, תופעה שבה הלומד ניסה ללמוד יותר מדי ומהר מדי. עומס יתר זה של מידע מוביל למעשה להפחתה בלמידה.

תכנון מיקרו-למידה לכיתה

בתוך שיעור אחד, תלמיד חייב להבין מטרה אחת. מטרת למידה אחת היא כל מה שעל הלומד לדעת עד שהשיעור יסתיים. במקום לסבך את השיעורים הקצרים האלה עם מטרות מרובות, בקשו מהתלמידים להתמקד רק במטרת למידה אחת . גם אם התלמיד לומד רק אוצר מילים, למשל, ניתן לקבץ את מונחי אוצר המילים הללו למונחים קשורים  ולהסבירם באופן שניתן ללמוד תוך 15-20 דקות.

אחת הדרכים שבהן מורים יכולים לשפר את שיעורי המיקרו-למידה  שלהם היא באמצעות וידאו, שעוזר להעלות את רמת המעורבות של התלמיד. אם אתם מתכננים לשפר את השיעור עם מדיה, כמו וידאו, חשוב לוודא שסרטונים אלו יהיו באורך מינימלי. למידה באמצעות וידאו אמורה להתרחש תוך פחות מארבע דקות. במקום להציג סרטון וידאו שעובר הרבה זמן כדי להציג לתלמיד את ההקשר הגדול יותר, הסרטון צריך להגיע ישר לעניין ולהתחיל להתייחס למטרת הלמידה.

אם אתם כמורים תעשו שימוש בווידאו במהלך שיעור מיקרו-למידה , חשוב שהתלמידים יתרגלו מיד את מה שלמדו. וידאו, גם כאשר הוא מועבר תוך מספר דקות, הוא תהליך פסיבי להעברת ידע. ביצירת שיעור מיקרו-למידה , חשוב להעביר מיד  את התלמידים  מסרט הוידאו  שבו צפו למשימה מחזקת שיכולה לעזור להם לחזק באופן אקטיבי את מה שנלמד זה עתה . זה, אמנם , קל יותר למורים המלמדים תלמידים באמצעות מחשבים בכיתה , עם זאת, מורים יכולים גם לספק דפי מידע ותרגול מודפסים  לתלמידים לצורך תרגול או כתיבה לאחר שסיימו לצפות בווידאו. באמצעות גישה זו, מורים עדיין יכולים להפנות תלמידים לסרטונים קצרים באינטרנט ולגרום לתלמידים להשלים משימות קשורות מיד לאחר מכן באמצעות  הגישה המסורית של שימוש בעט ונייר .

מיקרו למידה ולא רידוד תוכן

 3 "אסורים" שכדאי לשים לב אליהם

🧼אסור לנו לוותר על חלקים הכרחיים בתוכן. לדוגמא, לא נוכל לוותר על חלק של הבנת מושגים. בלעדיהם לא נוכל להסביר את תהליך העבודה, אלא אם כן מדובר ב common knowledge של קהל היעד או ששלחנו אותו למשימת חקר מקדימה, שתעזור לו למפות את עולם המושג של תהליך מסוים.

🔵אסור לנו להפוך כל תוכן לרשימה שטוחה של "בולטים". הם מסבירים את התהליך ללא הקונטקסט הרלוונטי ולא מאפשרים להבין את התמונה הגדולה יותר.

🔬אסור לנו לוותר על השימוש בדוגמאות רק בכדי לקצר את משך הלמידה. למידה דרך דוגמאות, עוזרת להבין תהליכי מחשבה, טעויות אפשריות ודרכי התמודדות עם אתגרים לאורך הדרך.

מקור

סיכום

גישת המיקרו-למידה  בהוראה תורמת להעברה של תכני לימוד .  למעשה, תלמידים שלומדים במתכונת של מיקרו -למידה הם יעילים יותר בהעברת מה שלמדו להקשרים אחרים. שיעורים  קצרים יותר עוזרים לתלמידים לקלוט את  החומר בקצב שלהם.. שיעורים אלו לרוב ממוקדים יותר, ומפחיתים עומס קוגניטיבי שעלול להפריע לתהליך הלמידה.

הנחת היסוד של תיאורית העומס הקוגניטיבי היא שזיכרון פעיל של הלומד במהלך התמודדות עם מטלה הוא משאב קוגניטיבי מוגבל יחסית ולכן יש לתכנן הן המטלה הלימודית ואת המטלה הלימודית המקוונת בהתאם.

יתרה מזו, יש לתכנן את המטלה הלימודית כך שתישאר יותר בזיכרון לטווח ארוך של הלומד ורק מקצתה תישאר בזיכרון הפעיל קצר המועד.

למאמר המלא באנגלית :Microlearning: A Complete Guide

 ראו גם:

סקירה בעברית של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט על מיקרו-למידה (קישור)

How Microlearning is Changing the K-12 Learning Process

Microlearning, a new way of teaching without losing attention

Psychological Capital Development Effectiveness of Face-to-Face, Online, and Micro-Learning Interventions Carter, Justin W.Youssef-Morgan, Carolyn Education and Information Technologies, v27 n5 p6553-6575 Jun 2022

Microlearning in the Education of Future Teachers: Monitoring and Evaluating Students' Activity in a Microlearning Course

Teaching Mathematics through Micro-Learning in the Context of Conceptual and Procedural Knowledge

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *