האם השינוי שעובר ביה"ס הריאלי בחיפה מסמן את הכיוון של מערכת החינוך בישראל בעתיד

683

הוא נראה כמו אחוזת נופש ברמת חמישה כוכבים, אבל האם בית הספר הריאלי בחיפה מצדיק 26 אלף שקל בשנה?

חינוך פרטי לבעלי אמצעים – או מוסד שמייצר "אליטה מגויסת שתשתלב בתפקידי מפתח במדינה"? בית הספר הריאלי בחיפה נכנס אל השנה הראשונה שבה יתפקד ברובו כמוסד פרטי לחלוטין, בזמן שמערכת החינוך מצויה בקונפליקט. חלק מההורים מרגישים שהם לא מקבלים תמורה מספקת לתשלום הגבוה, אחרים חושבים שרק כך ילדיהם יקבלו חינוך על פי השקפת עולמם

לכתבה המלאה באמצעות פייסבוק  

לכתבה המלאה בעיתון "הארץ" , הכתבה נכתבה ע"י שלי קלינג

ראו גם: מיון וסינון של תלמידים לא הופכים בית ספר ל"ייחודי"

אפשר להבין את הצורך בבתי ספר ייחודיים מבחינה פדגוגית, אבל ה"ייחודיות" הזו לא יכולה להצדיק תשלומי הורים גבוהים להחריד ותנאי קבלה מנוגדים לחוק שמדירים אוכלוסיות חלשות כלכלית וחברתית

מאת: גיל גרטל ולילך אטיאס דרמון 15.12.2022 

במחקר של אסתי הוז נמצא כי בין השנים 1995 ל-2008 הוקמו בישראל 31 בתי ספר ייחודיים ביוזמות הורים. 11 מהם היו דמוקרטיים, 6 אנתרופוסופיים, 6 דיאלוגיים, והשאר כל מיני. חצי מהם (48 אחוזים) הוקמו ברשויות העשירות ביותר, המדורגות באשכולות 8 עד 10. החצי השני הוקמו ברשויות מעמד הביניים, אשכולות 4 עד 7. באשכולות הנמוכים, 1 עד 3, לא הוקם אף לא בית ספר ייחודי אחד. זה הסיפור.

ייחודיות פדגוגית היא דבר מבורך וראוי, ואין לנו שמץ של טענה כלפי צוותי החינוך בגנים ובבתי הספר הייחודיים. עם זאת, מאפייני ההורים הפונים לבתי הספר הייחודיים מעידים, שמדובר לא פעם באפיק של בדלנות מעמדית יותר מאשר ברצון ליישם השקפת עולם פדגוגית מיוחדת.

כדי להבטיח הומוגניות חברתית ותרבותית, או כפי שעמותות ההורים מציגות זאת – להבטיח התאמה ל"מרקם הקהילתי" של בית הספר הייחודי – מופעלים שני חסמים מרכזיים בפני הנרשמים: תשלומי הורים גבוהים במיוחד, ותהליכי מיון ארוכים במיוחד.

חיזוק לכך שמדובר בחסמים חברתיים ניתן למצוא בספרו של גדי ביאליק, שחקר את הנושא ) בתי ספר ייחודיים, מופ"ת 2020). לעניין החסם הכספי הוא כתב: "לא מצאתי כל תיקוף מחקרי לטענה הרווחת בקרב צוותי בתי ספר ייחודיים וקהילותיהם, כי לא ניתן לקיים את הייחודיות ללא התקצוב הפרטי הנוסף" (עמוד 28).

לעניין חסם המיון כתב ביאליק: "מטרתו של המיון היא ליצור סינון של אוכלוסיית בית הספר כדי לוודא שזו תתאים לאופי הייחודיות הבית ספרית. אלא שכמעט מיותר לציין כי מדובר במאפיין ארגוני שאינו מותר במדיניות משרד החינוך" (עמוד 29).

מקור

בתי ספר ייחודיים – האומץ להרהר ולערער על המובן מאליו

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *