הגורמים והפתרונות האפשריים למשבר בלימודי האנגלית בישראל

725

מיומנות נמוכה

לימודי האנגלית בישראל, כמו תחומי לימוד אחרים, נמצאים במשבר. לפי דו"ח מבקר המדינה מ–2019, בבתי הספר בחברה היהודית קיים מחסור של יותר מ–6,500 מורים לאנגלית. לפי הדו"ח, 40% מהמורים לאנגלית בישראל לא עברו הכשרה לכך, אינם בעלי השכלה מתאימה או אינם עומדים בתנאי הסף להוראת השפה האנגלית. ככל הנראה, מאז המשבר רק החריף והלך.

נוסף על כך, הנתונים מצביעים על מיומנות נמוכה באנגלית של בוגרי התיכונים בישראל. לפי נתוני המרכז הארצי לבחינות והערכה, 31% מהנבחנים במבחני הפסיכומטרי ובמבחני אמיר ב–2018–2020 היו ברמה נמוכה במיוחד — המצביעה על כך שאינם מסוגלים לתקשר בשפה האנגלית — ו–18% נוספים הציגו שליטה בסיסית בלבד באנגלית.

כלומר, רמת האנגלית של קרוב למחצית מבוגרי התיכונים (בקרב בוגרים בעלי בגרות שמנסים להשתלב באקדמיה) היא נמוכה. בציבור החרדי המצב גרוע במיוחד, משום שמקצוע האנגלית הוא מקצוע הליבה המוזנח ביותר בבתי הספר החרדיים ביותר והוא נלמד בהם בהיקף הנמוך ביותר.

מקור וקרדיט : ליאור דטל , 16 ליולי 2023

“יש ברחבי הארץ מנהלים שמשוועים למורים לאנגלית, והמחסור הגדול ביותר קיים בפריפריה”, אומר אלון פוטרמן, מנכ”ל תוכנית תלמ”א – תוכנית לאומית למצוינות באנגלית, הפועלת בשיתוף משרד החינוך, רשויות מקומיות, תוכנית “מסע” של הסוכנות היהודית ו”קרן עתיד פלוס”. “אנחנו מכירים את המצב ברשויות. משיחות עם מורים לאנגלית בשטח, אנחנו שומעים שהם כמהים לעבוד על כישורי השיחה של התלמיד ועל הגדלת הביטחון שלו בשיחה, ולא רק לשנן אוצר מילים.

“המחסור הכי גדול מורגש בבתי הספר היסודיים ובתיכונים, וקשה מאוד למצוא מורים שמדברים אנגלית שוטפת, בעלי יכולת לנהל שיח עמוק במגוון נושאים, בדקדוק נכון ובמבטא שעובר גם אל התלמידים”, מסביר גם מנהל אגף חינוך ברשות מקומית בדרום. “לצערי, קשה לנו למצוא כיום מורים שיש להם כישרון גם בשפה עצמה וגם בהוראה. חלקם מיומנים רק בתוכן הנלמד, ולא בכל רזי השפה האנגלית”.

על פי נתוני משרד החינוך, 19% מהתלמידים ניגשים מדי שנה לבגרות ברמת שלוש יחידות לימוד, ואילו 20% לא ניגשים כלל.

מקור

בין הגורמים למשבר הוראת האנגלית בישראל :

  • כל העולות החדשות ( מארה"ב , אוסטרליה וקנדה )  שהגיעו מאז שנת 2006 לישראל כבר לא עוברות ללמד  אנגלית  בבתי הספר בישראל . הן נקלטות בתעשיות ההייטק בישראל.!!  חלקן גם מלמדות אנגלית בשיעורים פרטיים !!
  • יש ירידה משמעותית של סטודנטים הלומדים בחוגים של שפה וספרות אנגלית באוניברסיטאות בישראל.
  • אחוז נמוך יחסית של  כל בוגרי החוגים לשפה וספרות אנגלית באוניברסיטאות עוברים ללמד אנגלית בבתי הספר . גם להם,  יש ביקוש בתעשיות ההייטק הזקוקות לדוברי אנגלית. וגם הם מעדיפים ללמד אנגלית כמורים פרטיים.
  • בהשוואה לשנות ה60 , יש ירידה בהיקף שעות למידת אנגלית בבתי הספר בישראל .
  • משרד החינוך לא מצא דרך לתגמל בצורה מועדפת את מקצוע הוראת האנגלית.

ראו גם :

המחסור במורים לאנגלית לא חדש. מדובר בנתון המוכר היטב לאורך שנים. לפי נתוני משרד החינוך, קיימים כיום כ־13 אלף מורים לאנגלית. לפי מחקר שנערך לפני כשנה במכללת בית ברל, שיעור גדול ממורי העבר היו אנגלו־סקסים שעלו לארץ והוכשרו להוראה, ואילו בשנים האחרונות פחת מספרם משמעותית, בין היתר משום שהם מחפשים מקצוע מתגמל יותר.

מקור

 הפתרון שעדיין לא יושם

תלמידי כיתות י"א יתוגברו בלמידת אנגלית מקוונת. ( ניתן להפעיל היום למידה מרחוק באנגלית ע"י מורים הנמצאים בחו"ל ( הודו , אנגליה , ארה"ב) .

כמו כן, מומלץ להקים ספריות בשפה האנגלית בבתי הספר.

גיוס של כ־2,000 דוברי אנגלית רהוטה בישראל שישמשו כעוזרי הוראה עבור מורי האנגלית ובתוך כיתות הלימוד. 

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *