קורסים דיגיטליים בבתי ספר תיכוניים – יוזמה חדשנית של משרד החינוך

868

שר החינוך יואב קיש מקדם תוכנית שתאפשר החלפה של חלק מבחינות הבגרות בהשתתפות בקורסים אקדמיים והגדלה של מספר התלמידים הניגשים לקורסים אקדמיים במהלך הלימודים בתיכון. כחלק מהתוכנית, המשרד מבקש גם שהאוניברסיטאות יכירו בעבודות גמר ובחלופות אחרות לבחינות הבגרות שיגובשו במשרד – כך שיזכו את התלמידים בנקודות זכות אם ימשיכו ללימודי תואר ראשון. במשרד רוצים למסד את שיתוף הפעולה עם אוניברסיטאות ולא עם מכללות בשלב ראשון, מתוך שאיפה לזכות בהכרה רחבה במהלך מצד מערכת ההשכלה הגבוהה. בפגישות שנערכו באחרונה, הטילו נציגי מוסדות ההשכלה הגבוהה ספק באפשרות להכיר בחלופות שיגבש משרד החינוך כנקודות זכות אקדמיות.

לצד בחינות הבגרות הרגילות, בחלק ממקצועות הלימוד קיימים בשנים האחרונות מסלולים חלופיים, המאפשרים לתלמידים לקבל ציון לבגרות על בסיס עבודות מסכמות או פרויקט מחקרי אחר. כחלק מהתוכנית המקודמת כעת, יוכלו התלמידים להשלים את המסלול החלופי לבגרות בכיתה י"א, ובכיתה י"ב ימשיכו תלמידים המעוניינים בכך ליחידת לימוד נוספת – המבוססת על קורס דיגיטלי שייבנה בשיתוף עם מוסד אקדמי נבחר. בסוף הקורס יוכלו התלמידים לגשת לבחינה מטעם המוסד האקדמי, והצלחה בה תקנה להם נקודות זכות אם ימשיכו ללימודי תואר. בשלב זה מקדמים במשרד החינוך את יישום המסלול האקדמי, המכונה "מיטיבי לכת", במקצועות תנ"ך, היסטוריה, ספרות, לשון ואזרחות. לפי התכנון, בתי ספר יוכלו לבחור באיזה היקף, אם בכלל, ללמד את יחידת מיטיבי הלכת, ואם להפנות אותה לכל התלמידים בשכבה או לחלקם.

בנוסף, מבקשים במשרד החינוך לשלב הוראה של קורסים באקדמיה באופן שיאפשר לתלמידים לגשת לבחינה שתיערך באוניברסיטאות בתום הלימוד, ולקבל בתמורה נקודות זכות אקדמיות. מודל כזה פועל כיום עבור תלמידים מצטיינים ומחוננים, הניגשים לקורסים אקדמיים כחלק מתוכניות מצוינות שונות או באופן עצמאי. במשרד מבקשים להרחיב את המודל ולהטמיעו בהיקפים גדולים יותר במגוון מקצועות, ובהם גם מתמטיקה ומדעים.

במשרד בוחנים אפשרות כי המורים שיבחרו ללמד במסלול זה יקבלו הכשרה מטעם המוסדות האקדמיים, כך שיוכלו להעביר את תכני הקורס לתלמידיהם. אפשרות נוספת היא שהתלמידים יגשו לקורסים שהלמידה בהם זמינה באופן מקוון, למשל דרך פלטפורמת "קמפוס IL" במסגרתה פועלת גם התוכנית המקוונת של "הפסיכומטרי של המדינה". גם במקרה הזה, יוכלו בתי הספר לבחור אם להשתתף במהלך ולהחליף את חומר הלימוד בחלק מהיחידות לבגרות בקורס אקדמי. הצלחה בקורס האקדמי תקנה לתלמידים גם הכרה ביחידות לימוד לתעודת הבגרות. את כל אלו מתכוון שר החינוך להוציא לפועל כשההתקשרות בין בתי הספר למוסדות האקדמיים תיעשה בתיווך משרד החינוך ובתקצובו.

מקור וקרדיט : שירה קדרי-עובדיה

לכתבה המלאה בדף הפייסבוק של עוזי נבות

https://tinyurl.com/yc6ejxre

 ראו גם :התפתחות הקורסים המקוונים בישראל : תמונת מצב , נובמבר 2022

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *