מחקר חדש : קריאה בסמארטפונים מובילה להבנת הנקרא גרועה יותר

1033

יותר מתמיד, בני נוער וסטודנטים  קוראים באמצעות מכשירים אלקטרוניים – למשל, צורכים חדשות, קוראים ספרים ולומדים למבחנים בסמארטפונים ובטאבלטים. אבל בנוסף לגרימת מאמץ בעיניים וכאבי ראש, מחקרים מצביעים על כך ששימוש במכשירים אלה מוביל להבנת הנקרא גרועה יותר.  עכשיו התפרסם מחקר חדש המבסס מבחינה מדעית ממצאים אלו .

המחקר נערך ע"י צוות חוקרים ביפאן .

המחקר מראה כי קריאה בסמארטפון מקדמת פעילות יתר בקליפת המוח הקדם-מצחית ומפחיתה את הבנת הנקרא, כך עולה מהמחקר החדש שפורסם בכתב העת Scientific Reports

החוקרים היפאנים מצאו כי פעילות יתר בקליפת המוח הקדם-מצחית משמעותה הבנת הנקרא נמוכה יותר.

הממצאים גילו שהתלמידים הציגו ביצועים טובים יותר במבחן הקריאה כאשר הם קראו את הקטע על נייר לעומת סמארטפון – ללא קשר לסוג הספרים/טקסטים שהם קראו. תוצאה זו עולה בקנה אחד עם הספרות המחקרית המעידה על כך שקריאה בסמראטפונים מפריעה להבנה.

הממצאים חשפו עוד כי פעילות המוח הקדם-מצחית של התלמידים/סטודנטים עלתה במהלך הקריאה, בכל מצב. אבל באופן מעניין, פעילות המוח הקדם-מצחית הזו הייתה גבוהה יותר בקריאה בסמארטפון בהשוואה לקריאה על נייר. יתרה מכך, פעילות מוגברת בקליפת המוח הקדם-מצחית ( prefrontal cortex ) בסמארטפונים הייתה קשורה לירידה לירידה משמעותית בהבנת הנקרא.

 מקור

ראו גם : האם הלמידה של תלמידים וסטודנטים באמצעות סמארטפונים מועילה ותורמת מבחינה קוגנטיבית ? ממצאי מחקרים

· · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *