האם הלמידה של תלמידים וסטודנטים באמצעות סמארטפונים מועילה ותורמת מבחינה קוגנטיבית ? ממצאי מחקרים

1509

תוכניות חינוכיות המשלבות סמארטפונים וטאבלטים מחדדות עוד יותר את התהייה. האם למידה באמצעות טלפונים ניידים היא קוריוז שנועד בעצם למשוך את לב התלמידים, או שיש בה משהו ייחודי, ערך מוסף לתהליך הלמידה?

המצדדים בשילוב טכנולוגיה חדשה טוענים שבית הספר צריך להקנות את מיומנויות המאה ה-21, בין השאר אוריינות מחשבית ויכולת עבודה שיתופית, המבוססת על פרויקטים. לטענתם של אוהדי הטכנולוגיה, לא ייתכן שבתי הספר יהיו מנותקים מהמציאות. אם הסמארטפונים, הטאבלטים והאפליקציות הם חלק מחיינו, ומחיי הילדים, עד כדי כך שאיננו מסוגלים לדמיין את חיינו בלעדיהם, מדוע לא להשתמש בהם לחינוך?

דוגמה טובה לפרויקט שכזה, המעודד ילדים לעבודה משותפת דווקא באמצעות מכשירים ניידים, היא תוכנית Wandering, המוטמעת כיום ב-14 בתי ספר בתל אביב ועושה שימוש במכשירים ניידים נפוצים (סמארטפונים או טאבלטים). תוכנית זו מוגדרת על ידי מפתחיה כ"למידה תלוית מקום" – המתרחשת בקהילה הבית-ספרית סביב מרחב מסוים, בעבודה שיתופית, ובה מעלים תכנים שתלמידים יצרו בבית הספר, בשכונה או בעיר באמצעות תקשורת מחשבים

מקור

 מחקר 1 : דיווח של גדעון לב בעיתון "ארץ"

מחקר: אנשים נוטים לזכור תמונות טוב יותר ככל שהן גדולות יותר

בניסוי שערכו חוקרים ישראלים התגלה כי תמונות גדולות נזכרו פי 1.5 יותר טוב בהשוואה לתמונות קטנות, בלי קשר לרזולוציה או לכמות המידע בהן. זוהי ראיה ראשונה לכך שזיכרון ראייתי של תמונות מושפע מגודל התמונה על הרשתית

תמונות גדולות נזכרו פי 1.5 יותר טוב בהשוואה לתמונות קטנות. המחקר בוצע במעבדה של ד"ר שרון גילאי־דותן מבית הספר לאופטומטריה ומדעי הראייה וממרכז גונדה לחקר המוח באוניברסיטת בר־אילן, וממצאיו יפורסמו ביום שלישי בכתב העת PNAS.

במחקרי זיכרון ראייתי מבקשים לרוב מנבדקים ונבדקות לבצע מטלה כלשהי שקשורה בתמונות המוצגות להם, דבר המשפיע על העיבוד הראייתי. במחקר הנוכחי, שאותו ניהלו הדוקטורנטיות שיימא מאסרווה ואולגה קרייצמן, התבקשו הנבדקים רק להסתכל על התמונות, בלי שידעו כי בהמשך יעברו מטלת זיכרון. בשלב הראשון הוצגו להם 160 תמונות בגדלים שונים. בשלב השני הוצגו 320 תמונות, כולן באותו הגודל, בהן כל התמונות מהשלב הראשון בניסוי ותמונות נוספות שלא נראו קודם — והנבדקים והנבדקות התבקשו לציין אילו תמונות כבר ראו.

נמצא שתמונות גדולות נזכרו באופן מובהק הרבה יותר טוב, בלי קשר לרזולוציה או לכמות המידע שכללה התמונה. לדברי גילאי־דותן, "כיוון שהממצא מנוגד לתפיסה המקובלת בעולם המדע, עשינו סדרה של שבעה ניסויים, עם כמות גדולה של נבדקות ונבדקים". באחד מניסויי הביקורת, שנועד לבחון אם אכן הגודל הוא הקובע ולא כמות הפרטים, הציגו החוקרות תמונות גדולות מטושטשות וגילו שהן נחרטות בזיכרון טוב יותר מאשר תמונות קטנות וברורות שבהן אותה כמות פרטים.

המחקר הראה אפוא לראשונה שזיכרון ראייתי של תמונות מושפע מגודל התמונה על הרשתית. הסבר אפשרי הוא שככל שתמונה גדולה יותר, כך היא דורשת משאבי עיבוד רבים יותר ברשתית העין ובאזורי הראייה במוח. בנוסף, ייתכן שתמונות גדולות גם גורמות לתנועות מרובות יחסית של העיניים ומעוררות יותר קשב ועניין, התורמים לזכירתן.

לדברי ד"ר גילאי־דותן, לממצאים עשויות להיות השלכות על הבנת איכות עיבוד המידע בהתאם לגודל המסך שעליו מופיע המידע. "למשל אם מסתכלים על מסך מחשב או על מסך של טלפון חכם, עיבוד המידע המתקבל עשוי להיות שונה". החוקרות מתכוונות לבדוק נושא זה במחקר המשך.

שאלה נוספת הדורשת בירור היא האם הגודל משפיע על זיכרון גם כאשר מדובר בטקסט ולא בתמונה. "מקבלים היום בתיכונים ספרי לימוד בפורמט אלקטרוני, והתלמידות והתלמידים לומדים מהם לעתים גם מהטלפון החכם. הבן שלי אפילו למד לבגרות מהטלפון", אומרת גילאי־דותן. "למרות שהמסך מאוד זמין ונגיש, בפועל איכות הלמידה עשויה להיות פחות טובה מאשר אילו הלמידה היתה מתבצעת מול מסך גדול יותר. גם זה עניין שמצריך בדיקה".

הצעה נוספת היא שממצאי המחקר יהיו רלוונטיים לא רק בתחום הראייה. "גם בחושים אחרים נשאלת השאלה האם עוצמת גירוי חזקה יותר תעובד בצורה יותר טובה ותיחרט יותר טוב בזיכרון", אומרת גילאי־דותן. "למשל, ייתכן שנזכור מידע טוב יותר כאשר הוא מושמע בווליום גבוה, כל עוד זה בטווח הנורמטיבי".

קישור למאמר המלא בדף הפייסבוק של עוזי נבות

2. ראו גם  ממצאים של מחקר מסוג meta-analysis משנת 2021

Oluwafemi J. Sunday, Olusola O. Adesope, Patricia L. Maarhuis,

The effects of smartphone addiction on learning: A meta-analysis,

Computers in Human Behavior Reports,

Volume 4, 2021,

  • להתמכרות לסמארטפון יש השפעות שליליות על למידת התלמידים ועל הביצועים האקדמיים הכוללים.
  • ככל שהשימוש בטלפון גדול יותר בזמן הלימודים, כך גדלה ההשפעה השלילית על הלמידה.
  • הכישורים והיכולות הקוגניטיביות שהתלמידים הדרושים להצלחה בלימודים מושפעים לרעה משימוש מופרז בטלפון.
  • התוצאות של  מחקר מטה-אנליזה זה מלמדים כי תלמידים וסטודנטים הלומדים רק באמצעות סמארטפונים לומדים הרבה פחות טוב !!

קישור למחקר המלא

· · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *