חזון ביה"ס הריאלי: שינויים במבנה הארגוני, למידה גמישה, כיתות דו גיליות

1108

 הקדמת עורך האתר , ידע וסקרנות דיגיטלית" ,  עמי סלנט , מידען

יוזמות פדגוגיות של בתי ספר יש להן יותר חזון , יותר הנעה אצל המורים ויותר סיכויי הצלחה מאשר תוכניות  שנכפות מבחוץ  ע"י משרדי ממשלה שונים  , ולכן מצאתי לנכון להביא תקציר של הרפורמה הפדגוגית החדשנית של ביה"ס הריאלי בחיפה .

בסוף השבוע שעבר נפגשו הורים לתלמידים עם סמנכ"ל הפדגוגיה של בית הספר, זוהר גנוסר, ושמעו ממנו על התוכנית החינוכית החדשנית שתיושם החל משנת תשפ"ג. גנוסר, המודע לחששות ההורים ממודל ניסיוני מרחיק לכת, אומר: "הנחת היסוד היא שאנחנו לא לבד בזה, כל העולם הולך לסביבות למידה אחרות ולפדגוגיה יותר גמישה ויותר הטרוגנית"

מאת: חגית הורנשטיין

חמישה מרחבים פדגוגיים

על פי התוכנית, יעבור בית הספר למבנה ארגוני חדש החל מתחילת שנת הלימודים תשפ"ג (ספטמבר 2022). מבנה זה יכלול חמישה מרחבים פדגוגיים, שיפעלו במסגרת ארבעה מתחמים: מתחמי הדר, מטו"ס ואחוזה שיכילו את כיתות א'-ח' (בשני מרחבים פדגוגיים שונים), ומתחם ביתבירם, שיכלול את כיתות ט'–י"ב בשני מרחבים פדגוגיים שונים.

מרחבי הלמידה הפדגוגיים החדשים נשענים על מטאפורה חקלאית לשלבי צמיחה לגישתו של פרופ' עזרי טרזי מהטכניון: מרחב החריש לגילאי 6-3 ברשת הריאליגן; מרחב הזריעה לכיתות א'-ד'; מרחב הנביטה לכיתות ה'–ח'; מרחב ההנצה לכיתות ט'-י' במתחם בית בירם; מרחב הפריחה לכיתות י"א–י"ב במתחם בית בירם.

למהלך זה השלכות מעשיות רבות, שחלקן, ברמה הפדגוגית, יחולו כבר במסגרת תוכנית הלימודים בשנת תשפ"ב. ברמה הארגונית מדובר על מעבר למבנה ארגוני חדש החל מתחילת שנת תשפ"ג. מעבר כיתות ט' למתחם בית בירם והקמת מרחב ההנצה (ט'-י'), מעבר כיתות ה'-ו' באחוזה למתחם החטיבה לצורך איחוד מרחב הנביטה (מתחמי מטו"ס והדר כבר מאורגנים כך מראש), הקמה הדרגתית של מרחבי למידה חדשים במתחמים השונים, הקמת קמפוס מדעי הרוח והחברה בבית בירם, ועוד. בנוסף יבוצעו שינויים בסדר היום בכלל שכבות הגיל, יוטמעו אופני למידה והערכה חדשים, ותועמק ההטמעה של תכניות האוריינות הטכנולוגית וקוד הכבוד.

ההורים, שהגיעו למפגש במטו"ס, שמעו הסברים על למידה גמישה שהיא הגישה הפדגוגית המובילה שבית הספר כבר החל ליישם בגילאים הצעירים בממדים שונים. סדר היום יהיה גמיש ובנוי כך שבלב תכנון המערכת יעמדו זמן, מרחב וצוות מורים המאפשרים למידה גמישה. בית הספר יקדם יצירת מרחבי למידה גמישים המאפשרים לכל תלמיד מגוון מצבי למידה תוך שבירת המבנה הכיתתי הקלאסי, פריצת גבולות הכיתה ושימוש אחר במרחבי פנים וחוץ.

למידה דו גילית

סעיף אחר מדבר על למידה דו גילית, שהוא אחד השינויים המהותיים הקשור לפיתוח המיומנויות החברתיות של הילדים, תוך יצירת איזון חדש בין קבוצת שייכות יציבה עבור כל ילד (כמחצית כיתה), לבין היכולת ליצור חברויות חדשות במסגרת דו גילית. גישה זו היא המשך ישיר של גני הילדים במרחב החריש (הריאליגן), שבו הקבוצות הן דו גיליות. בהתאם לכך תהיה כל דו כיתה בנויה משילוב בין 15 תלמידים משכבת א' לבין מספר זהה משכבה ב', וכך גם בשילוב בין כיתה ג' ל-ד'. חלק מהנושאים ילמדו בשכבה חד גילית, וחלק במתכונת דו גילית. הריאלי ינסו להקטין את יחס החניכה ככל שניתן, בדומה למודלים מובילים בעולם.

"נפגשתי עם הורי קבוצת הגיל א'-ד' ביום חמישי", אומר זוהר גנוסר, הסמנכ"ל לפדגוגיה, "ועשיתי את המיטב. זו סיטואציה קצת מורכבת – הרבה שאלות, מעט זמן – תמיד כשיש מהלכים שיש מאחוריהם עומק תפיסתי, מאוד קשה להטמיע".

 לכתבה המלאה של חגית הורנשטיין

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *