הבניית ידע בסביבה דיגיטלית : כלים דיגיטליים לארגון תוכן רשתי , כולל המלצות

2524

חקר, התנסה , ריכז וערך: עמי סלנט , מידען ועורך האתר

לתקופת הלמידה מרחוק במהלך שנת הקורונה יש השלכות גם על תוכניות הלימודים של המכללות להכשרת מורים ואחת המכללות המובילות במרכז הארץ כבר מתכננת לתגבר את החלק של אוריינות מידע דיגיטלית במהלך הכשרת המורים/מורות. על רקע זה פנתה אלי אחת המרצות שם שאני מאוד מעריך : 

"לצורך עבודה עם סטודנטים אם תוכל להציע לי כלי שיתופי לאצירת תוכן דיגיטלי. כזה שכל סטודנט יכול לשתף בסימניות, לתייג ולהגיב. המטרה היא ליצור מעין מאגר מידע קטן בנושא הנלמד. פעם היה את דליש'ס, אבל הוא כבר לא קיים. בתודה מראש."  

אז הנה רשימת הכלים הדיגיטליים הנותנים מענה לבקשת אותה מרצה מהמכללה להכשרת מורים , ובסוף הרשימה גם כמה המלצות שלי ומניסיוני . לפני כן ,בקצרה ,על חשיבות התהליך של אוריינות מידע דיגיטלית בחינוך.

 הרציונל הפדגוגי

שירות ה-Social Bookmarking-מאפשר לשמור ולראות את ה-  Bookmarks  מסודרים בסדר כרונולוגי או לפי קטגוריות או בהתאם לתגיות. הרעיון הוא שהשמירה מתבצעת ב-Web, במקום ב-Browser, וכך אפשר לשתף את אותם דפי Web עם אחרים.

ה-browser מאפשר לבצע Bookmark של דפים, אבל אלו נמצאים רק על מחשב המשתמש ולא ניתנים לשיתוף. Social Bookmarking נמצאים ב-web,  קשורים לחשבון של המשתמש וניתנים לגישה פרטית או ציבורית של משתמשים אחרים

בעידן ה-WEB 2 , גם הסימניות הינם משאב לחלוק עם משתמשים אחרים. באמצעות שיתוף זה, ניתן להרחיב את מאגר האתרים המועדפים הרלוונטיים לכל משתמש, ולהגיע למידע חדש ולא מוכר.

יתרון נוסף של תיוג הסימניות ברשת הוא זמינותם ברשת בכל מקום ומכל מכשיר, ולא רק במחשב עליו סומנו המועדפים במקור.

כיתה או קבוצה העובדת על נושא מסוים יכולה ליצור לעצמה רשימת קישורים הרלוונטית לנושא, על מנת להיעזר בה בשלבים שונים של העבודה.

שימושים אפשריים בחינוך

מורים – יכולים ליצור לעצמם רשימות אתרים רלוונטיות ומקולטגות, וכן לחפש אתרים נוספים לפי מילות מפתח ובכך להעשיר את הסביבה המקוונת שלהם.

המורה יכול לתת לתלמידים משימה הכוללת איסוף קישורים בנושא מסויים ומיונם לפי קריטריונים ביישום רשת מתאים, ובכך הלומדים יביאו לידי ביטוי אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה דוגמת מיון, זיהוי רכיבים וקשרים ועוד.

תלמידים – יכולים ליצור רשימות מועדפים אישיות, לשתף אותן ולהעשירן, ובכך להרחיב ולהעשיר את סביבת הפעילות ברשת.
כיתה או קבוצה העובדת על נושא מסויים יכולה ליצור לעצמה רשימת קישורים הרלוונטית לנושא, על מנת להיעזר בה בשלבים שונים של העבודה.

הרציונל מבחינת האוריינות הדיגיטלית

הרעיון העיקרי של תחום אוצרות התוכן הוא לסנן ולמקד את מקורות המידע שניתן לתת בהם אמון או מקורות המידע שיוצרים משמעות ברורה יותר . הגורמים שתרמו תרומה נכבדת להתפתחות הצורך בהבניית המידע או מה שאנו קוראים כיום : אוצרות תוכן , הם עודפות המידע ברשתות החברתיות כגון פייסבוק וטוויטר , שהביאו בעקבותיהם נחשולי מידע אדירים, מרביתם לא איכותיים ולא משמעותיים .

אוצרות תוכן אינו תהליך של יצירת תוכן חדש אלא מתן משמעות והקשר לתוכן קיים. אוצרות תוכן פירושו נסיון מתמיד לסנן את מקורות המידע ולהבנות אותם בהקשרים יותר משמעותיים .

 המיומנות הנדרשת מאוצר התוכן הדיגיטאלי אינה שונה ביסודה מהמיומנות של אוצר התערוכה במוזיאון לאמנות או בגלריה לאמנות , הנדרשים לבחור בקפידה ומתוך מחשבה מעניקה את פריטי המידע המשמעותיים ולקשור אותם בצורה נבונה ומעוררת עניין (Deslis, 2011 ).

פעולת האוצרות  (הבניית המידע) של התוכן הדיגיטלי  היא לא רק לייצור הבנייה של ההקשר המשמעותי אלא גם פעולת גילוי מתמשכת (discovery). בניגוד לאוצר האמנות אוצר התוכן צריך לחרוג ממסגרת המידע הקיימת ולגלות ממצאים חדשים שיוסיפו תובנות חדשות ומעניינות לאוסף או ללקט שהוא אוצר או מנסה להבנות.

רשימת הכלים הדיגיטליים להבניית המידע ( פעולת הבניית התוכן/אוצרות תוכן  

ארגון הסימניות שלכם באמצעות  DRAGGO

 כלי יעיל וחדשני לארגון מידעני של הסימניות שלכם או מקורות מידע שיש להם כתובת אינטרנט מזהה קבועה (URL ) באינטרנט .

 היישום בנוי כלוח סיווגים וירטואלי בתוכו מציבים ומסווגים את הסימניות . מאפשר בניית כמה וכמה לוחות סיווגים.

השימוש בו מאד ידידותי ומאד אינטואיטיבי. מגדירים קטגוריה של נושא ואח"כ ניתן להציב בתוכה את הקישור בליווי הסבר קצר או תיאור פריט המידע. ניתן למקם בקלות את הקישור במיקומים שונים בלוח האינטרנטי . ניתן לכתוב ערכים וסייוגים בעברית . מומלץ ביותר .

קישור ליישום

דוגמא ללוח סימניות שמבוסס על DRAGGO

Draggo – The New Way to Manage All Your Bookmarks

פרקי הדרכה

סרטון הדרכה על Draggo (עברית)

Draggo Join and Add link (אנגלית)

ארגון תוכן רשתי : wakelet יצירת תלקיט

Wakelet  הוא יישום מקוון מועיל ביותר (וגם חופשי)  לארגון תוכן רשתי . הוא מאפשר לשמור ולארגן את פריט המידע הדיגיטלי בצורה ויזואלית לאוספים מקוונים . כך לדוגמא , תוכלו להעתיק את הכתובת של סרט וידאו ספיציפי מיוטיוב לתוך אוסף מקוון  נושאי של Wakelet, כאשר הוא מוטמע ומאפשר לתלמידים או הסטודנטים לצפות בסרט הוידאו מבלי לעזוב את האתר של האוסף המקוון הנושאי שבניתם . אפשר להוסיף לאוסף המקוון שאצרתם  את כל סוגי הפריטים הדיגיטליים (מאמרים , מסמכים וגם תמונות) .

ה Wakelet מאפשר פריסה של כל הפריטים הדיגטליים שצברתם בתצורות שונות ( מבנה רשת , מבנה עמודות ועוד).

לסקירה המלאה בעברית אודות Wakelet כאן באתר (קישור)

LiveBinders – פלטפורמה לניהול תכנים מהרשת (קישורים, סרטונים, קבצים ועוד).

פלטפורמה זו מאפשרת יצירת מספר לא מוגבל של קלסרים, כל קלסר עם מספר לא מוגבל של חוצצים ותת-חוצצים המכילים קישורים מסוגים שונים. כך תוכלו ליצור קלסר לכל מקצוע או קבוצת עבודה וגם קלסר שהוא לגמרי אישי שלכם ולתת לכל אחד מהם את ההרשאה המתאימה – קלסר ציבורי, פרטי או לבעלי קוד גישה בלבד. 

לסקירה המלאה של אפרת מעטוף (קישור)

 פלטפורמת  Tagpacker   לניהול וארגון תוכן רשתי , שהיא מאד ידידותית ואינטואיטיבית

היישום מאפשר לתייג בקלות את פריטי המידע שצברתם לפי תגיות-נושא וגם לפי ספריות נושאים . ניתן לייצור סביב המאגר שהקמתם רשת שיתופית מקוונת.

לסקירה המלאה כאן באתר(קישור)

 RAINDROP  הפלטפורמה הכי מתקדמת בתחום ארגון התוכן הרשתי  .

מדובר בפלטפורמה חינמית שיש לה את כל התכונות של מאגר מידע מקוון : ניהול על פי ספריות נושא , ניהול על פי תגיות , ניהול מתקדם של שינוי תצורת התצוגה , יכולת עריכה ידידותית מאד . יכולת הוספת קבצים או תמונות לפריט המידע ועוד ועוד .

לסקירה המלאה כאן באתר (קישור)

ארגון תוכן רשתי באמצעות יישום Symbaloo,

symbaloo   פלטפורמה המאפשרת יצירת לוח קישורים וויזואלי, בו כל קישור מקבל אריח בעיצוב לבחירתכם.

נוח ליצירת לוח קישורים סביב נושא ספציפי. לצורך כך תוכלו ליצור מספר לוחות, אחד לכל נושא

 מקור וקרדיט : אפרת מעטוף , אתר כלים גדולים קטנים

פרקי הדרכה

יוסי ברק : ארגון מקורות מידע רשתיים באמצעות יישום  symbaloo

קישור לסרטון ההסבר של שרון מרגולין

דוגמאות

"מצורף לוח שיצרתי באמצעות הכלי ליחידה החמישית במדעי החברה – מאגר קישורים לתלמידים ומנחים. מדריך ליצירת לוח symbaloo, בעריכת: שיר בוים-שורץ.  "

דוגמא מס' 1 :

מדריכים ויחידות לימוד  Symbaloo  (עברית)

דוגמא מס' 2 : ארגון הסימניות של ביה"ס בארה"ב ,

 דוגמא מס' 3 : ארגון הסימניות של חטיבת ביניים בישראל

דוגמא מס' 4 : ארגון הסימניות של מורה בישראל(עברית)

דוגמא מס' 5 : ארגון הסימניות של השתלמות בנושאי תקשוב למורים  (עברית)

 השיפורים בחוויית המשתמש של תוכנת DIIGO לאצירת תכנים וניהול תכנים

השיפורים האחרונים ביישום המקוון של DIIGO לאצירת תכנים וניהול תכנים הופך אותו לכי מקוון ידידותי מאד המעניק חוויית משתמש משופרת.

DIIGO  הוא כיום אחד הכלים המתוקשבים היעילים ביותר לאיסוף תכנים ולארגונם במתכונת של מאגר מקוון של פריטי מידע .

בגרסה של Diigo 6.0  ניתן לארגן עץ-נושאים   (knowledge trees)

בגרסה Diigo 6.0 ניתן  לקטלג רשומה של פריט מידע בצורה הרבה יותר ידידותית וקלה, עם אפשרות שיוך לעץ-נושא נבחר או למאגר ידע קבוצתי.

מילות-המפתח ( נושאי המיתאר של הפריט) מופיעים בבירור בראש כל רשומה וגם כרשימה בצד ימין .

ניתן בקלות להוסיף תקציר לכל רשומה מקוונת. המשמעות היא שניתן להוסיף רובד פרשני (ביאורים) על טקסט דיגיטלי

  Diigo Groups   יתרון עצום של DIIGO  היא האפשרות לייצור פורום/קבוצה סביב מאגר הקישורים השיתופי Diigo Groups 

לסקירה המלאה כאן באתר (קישור)

דוגמא ליישום להבניית ידע שלי באמצעות DIIGO     מאגרי מידע בספריות אקדמאיות בישראל – מאגר ידע על מאגרי מידע בישראל

קישור

כלים ופלטפורמות לארגון תוכן רשתי: הגרסה החדשה של EVERNOTE

מערכת Evernote   היא שילוב יעיל בין צובר מידע דיגיטלי (Web Clipper) ובין מאגר מידע אישי שאתם מארגנים בו את כל הידע שצברתם לאורך זמן .

מנגנון הWeb Clipper מאפשר לכם בקלות  לאסוף/ללקט את המאמר/סקירה שראיתם באינטרנט ויוצר תקציר עם קישור ואחר כך אתם קובעים לאיזה ספריית נושא במסד המידע ישוייך פריט המידע הדיגיטלי ועל פי אילו תגיות/מילות מפתח הוא יקוטלג במסד המידע שלכם .

בחודשים האחרונים עברה מערכת  Evernote   שיפורים מהותיים מבחינת המימשק של הUI (ממשק משתמש) והיא עתה הרבה יותר ידידותית וקלה לתפעול גם למורים וגם לתלמידים.

לסקירה המלאה כאן באתר (קישור)

ארגון תוכן רשתי באמצעות ONENOTE

 Onenote   מול   Evernote

לשני הכלים המתוקשבים האלו יש כלי איסוף מידע הנקרא  Web Clipper  אבל אצל  Evernote הוא יותר מדויק ויותר גמיש . באופן כללי ניתן לומר כי  הפריסה  (layoutהכוללת של Evernote  יותר ידידותית ואינטואיטיבית.

למרות שבתחילה הוא נראה מעט מגושם ופחות אינטואיטיבי מבחינת הממשק עדיין  Onenote הוא כלי יעיל יותר לאיסוף וארגון מידע .

למערכת של Evernote יש מנגנון יעיל ונוח יותר לניהול תגיות tagging בהשוואה למערכת התיוג של  Onenote

בתחומי עריכת המידע והתכנים יש למערכת Onenote של  יתרון ברור : למערכת של Onenote  יש מנגנון הנקרא Templates, המאפשר לצבור , לייצור ולערוך מידע בתבניות תוכן שונות.

המערכת של Onenote מגיעה בחינם כחלק מחבילה של אופיס , לעומת המערכת המתקדמת של Evernote, גרסת הפלוס עולה כסף.

לסקירה המלאה באנגלית : Evernote vs. OneNote: Which Note-Taking App Is Right for You?   (סקירה מצויינת)

papaly

ניהול לוח קישורים באמצעות  papaly – יישום דיגיטלי  מאוד אינטואיטבי המאפשר בקלות  יצירת לוח קישורים שיתופי ע"י  מורים , סטודנטים ותלמידים . מאפשר גם חלוקה על פי קטגוריות-נושאים  

יישום נוסף לניהול קישורים והבניית מידע הוא Elink  שהוא מתקדם מאד ביכולותיו המתוקשבות להבניית המידע הדיגיטלי , אך יש לו 2 חסרונות : הוא לא אינטואיטיבי והוא בתשלום ( יש גם גרסה חינמית אבל היא מאפשרת להעלות רק לינק אחד ליום) .

 ניתן להבנות את התוכן הדיגיטלי לפי מסלולים , קטגוריות-נושאים , תגיות נושא ועוד .

כתובת האינטרנט (קישור)

המלצות

רציתי בהתחלה להמליץ על symbaloo   או DRAGGO   כי מדובר על יישומים אינטואיטיבים ונוחים לחינוך אבל לכל אחד מהם חסרון רציני , DRAGGO- מאוד בעייתי מבחינת אבטחת המידע ואילו symbaloo מחייב תשלום חודשי לא נמוך . לכן , שני יישומים אלו , מניסיוני לא יתאימו עתה לחינוך.

אז , ההמלצה של היא  כיום על היישומים הבאים שגם מתאימים לחינוך וגם תורמים רבות למיומנויות של אוריינות מידע דיגיטלית :

RAINDROP ( המורים המשתלמים  וגם הסטודנטים מאוד אהבו את היישום המעולה הזה להבניית תוכן דיגיטלי ) .

פלטפורמת  Tagpacker – מאד פשוט ליישום ומאוד אינטואיטיבי . עקומת למידה מהירה היא תמיד שיקול בהטמעת יישום בחינוך.

Wakelet  לארגון תוכן רשתי .יישום מאוד קל להטמעה , המורים המשתלמים וגם הסטודנטים מאוד אהבו אותו  (אפשר להוסיף לאוסף המקוון שאצרתם  את כל סוגי הפריטים הדיגיטליים (מאמרים , מסמכים וגם תמונות) .

עמי סלנט , 18 לאפריל 2021

 בהצלחה !! ( ממליץ מאוד להתנסות בכלים הדיגיטליים המומלצים)

.

· · · · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *