הפורמט החדש של פייסבוק , ספטמבר 2020 – מנקודת מבט מידענית וחווית משתמש

2148

הפורמט החדש של פייסבוק , ספטמבר 2020  – מנקודת מבט מידענית וחווית משתמש

מאת : עמי סלנט , יובל ווליס , אודי סלנט

שינויים במימשק של אתרי אינטרנט (חוויית משתמש – UX קיצור של User Experience ) גוררים בעקבותיהם תגובות מעורבות של המשתמשים אשר התרגלו למימשק הישן וכל שינוי באתר מפר את שלוותם וההרגלים הקיימים ומאידך מעורר תגובות של משתמשים אחרים הרואים את התועלות של המימשק החדש . השינוי האחרון והדרמטי בספטמבר 2020 במימשק החדש של פייסבוק עורר ברחבי העולם יותר תגובות שליליות מאשר חיוביות .

בשונה מהגרסה הקלאסית של פייסבוק, העיצוב החדש מציע למשתמשים רענון עם לא מעט צבע לבן מסביב, התפריט העליון כולל כעת קיצורים ל-Watch, קבוצות, פייסבוק מארקט פלייס, Facebook Gaming ועוד. בין השינויים, ניתן למצוא תוספת שתהפוך את הגלישה בגרסה האינטרנטית עם אפשרות הפעלה למצב כהה..

שינוי מהותי ומבורך מאוד הוא הסרגל העילי בפייסבוק (Top navigation bar) עכשיו בגוון לבן ( מקודם כחול) המציג כמה פידים (רכיבי עדכון, FEEDS) המקבלים משנה חשיבות ומקלים ל העדכונים של המשתמש : מה חדש בקבוצות הפייסבוק שלך? עדכונים ממרחב העסקים/מכירות (Marketplace), מה חדש בתחום סרטי הוידאו העונים על תחומי העניין שלכם (WATCH), Facebook Gaming ועוד .

בימים האחרונים  הם החלו לנסות תכונה חדשה ב Facebook Watch אפשרות מעקב אחרי סרטי וידאו באצעות נושאים ( #Topics ) אחריהם תרצו לעקוב קבוע . התכונה  הזו עדיין בהרצה אבל היא בהחלט חשובה מבחינה מידענית (מקור). 

למידע נוסף

האם הפלטפורמה של פייסבוק נעשתה מהירה יותר ?

מטרת השינויים היא, בין היתר, להאיץ את מהירות ביצועי הפלטפורמה השולחנית של פייסבוק ,שהחלה זוחלת בשנתיים האחרונות . ניסינו את מהירות העבודה בחיבור אינטרנט רגיל וגם בחיבור של סיבים אופטיים ועל פניו עדיין לא ניכרים שינויים מהותיים במהירות העבודה של הפלטפורמה.

 האחראי על כל שינוי הUX בפייסבוק במהדורה החדשה של ספטמבר 2020 הוא דן לייבוביץ ( Dan Lebowitz, lead product designer at Facebook).

למעשה,  המימשק החדש הוצג באביב 2019 בכנס של פייסבוק, אבל חלפה שנה עד שמשתמשים רגילים קיבלו גישה ראשונה. לא נראה שהמימשק עבר שינוי מהותי מאז השנה שעברה…

לפני שהם שחרורו את הגרסה הסופית הם ערכו ניסוי באביב האחרון עם כמה אלפי משתמשים , כך שמבחינת תהליכי הUX הם עבדו נכון . אבל , ככל הנראה מבחינת הQA יש בעיה כי כמות הבאגים בגרסה החדשה היא לא מבוטלת.

יצירת תכנים

שינוי מבורך הוא הקלות של יצירת תכנים בפייסבוק , אם תקישו על כפתור ה+  בסרגל העילי תוכל לקבל ביריעה אחת את כל אפשרויות הוספת הפוסטים והתכנים שלכם אם זה לדפים או לקבוצות . שינוי שבהחלט מקל על העבודה של עדכון תכנים .

לא רק שינוי בחוויית המשתמש אלא גם שינוי אלגוריתמי

 אחד השיפורים בפורמט החדש של פייסבוק הוא הצבת כפתור "מה חדש בקבוצות שלך" בסרגל העילי וגם שיפור של האלגוריתם המדווח על פוסטים מעניינים בקבוצה שאתה מנוי עליה . הבחירה של האלגוריתם לגבי הפוסטים מבוססת על החברים שלך שנמצאים באותה קבוצת פייסבוק.

כאן בוצע שינוי אלגורתימי מהותי. אם קודם ניתן היה לראות בין 4 אחוז ל-6 אחוז מהפוסטים החדשים בקבוצות עליהם אתם מנויים אז עכשיו ניתן לקבל כאן בFEED כ-40 אחוז מהפוסטים החדשים בקבוצות שלכם , אבל , האלגוריתם של פייסבוק דוחף לך גם עשרות פוסטים של קבוצות שאתם בכלל לא מנויים עליהן . מסתבר כי פייסבוק מאפשרים עתה דחיפת פוסטים ממומנים מטעם קבוצות שונות ,שאין לכם כל קשר אליהן וחלק הן פוליטיות בכלל (מקור) .

רוחב סרגלי הצד

שינוי פחות רצוי מבחינת המשתמשים הוא רוחב הסרגל מצד ימין ומצד שמאל , ככל הנראה הוא נועד לאפשר יותר שטח לפרסומות .

הנה כמה תגובות של משתמשים :

"נורא. ענק. מגדיל ומעצים פרסומות ומכירות ומקטין למינימום את הפוסטים. לא אוהבת בכלל"

 אני חושבת שזה בדיוק מראה לפרצוף ממש, מה שהפלטפורמה מחפשת בנו- למכור לנו ולשווק לנו. מהיום שהגרסה עודכנה אני מופצצת בפרסומות ממוקדות על כל מילה שיוצאת לי מהפה (דיברתי על תה או קפה ואני מקבלת הצעות לרכוש משקאות קפה ותה ומכונות קפה) (חגית להב) .

כל המטרה של הפייס מבחינת קשר עם אנשים- זה ממש מקבל חלון מצומצם שקשה לעקוב אחריו ולראות עם כל ההסחות פרסום מכל כיוון (חגית להב) .

"אני מקווה שיתעשתו בפייסבוק וישיבו את העיצוב הקלאסי…העיצוב החדש לא רק שאינו נעים למראה, הוא מעצבן וכלל לא אינטואיטיבי (ד"ר שרון חליבהאמיר).

הגישה לקבוצות פחות נוחה בפורמט החדש ( ד"ר אלי מירון )

עוד תקלות בקבוצות:— רשימת הקבוצות מתחילה רק מחלק מהקבוצות הנעוצות. אחרי זה רשומות קבוצות אחרות.– כאשר אני כמנהל קבוצה מקבל הודעה במייל לאשר בקשה. אני לוחץ על הקישור לפייסבוק מאשר את הבקשה ונשאר בדף ניהול הקבוצה. לא מצאתי דרך לעבור מדף ניהול הקבוצה ישר לקבוצה עצמה. הדרך היחידה היתה לצאת מהדף לגמרי לדף הבית ומשם לחזור לקבוצה ( ד"ר אלי מירון) .

לקח לי הרבה זמן לאתר את "הגדרות הקבוצה". מצאתי אותן בקצה התחתון של ניהול הקבוצה.כמו שכתבתי קודם, כדי להגיע לדיון (או לדף הבית של הקבוצה) צריך לצאת מכאן ואז לחפש את הקבוצה ( ד"ר אלי מירון).

Troy J. Thomas, creative director of design studio A Small Team, said: "Cheers to the Facebook design team! I'm sure I'm late to the party, but I can only imagine the work that went into the new update. Such a needed evolution of the product. Well done!" (source)

Shelia Hunt  : "Regarding Facebook, I did note that the new format is slower; however, Facebook is free to all of us and I try not to complain about something we do not pay for… No monthly fees." I AM trying to stay in touch with family on the other side of the continent as well as friends. The new format makes everything more difficult & cumbersome for me to navigate just for simple check ins. I spent a long time setting up my facebook page to be exactly the way I wanted it – if I want it changed, I’ll do it to suit myself, not some stranger who obviously doesn’t understand what my needs are (source)

החיפוש בפייסבוק בגרסה האחרונה

מבחינת הUX הוא שיפרו את החיפוש בפייסבוק והציבו את תיבת החיפוש בצד שמאל כאשר אתם יכולים גם לראות את כל החיפושי המצטברים שלכם . מאד יעיל וגם מועיל !!

עם זאת , עדיין לא שופרו מנגנוני החיפוש המהותיים בפייסבוק , כגון סינון החיפוש בו-זמנית על פי נושא עם הגבלת תאריך  או חיפוש באמצעות אופראטורים בוליאניים .

תיבת הבקרה למנהלי דפים

שינוי נוסף מבורך הוא הוא הדגשת תיבת הבקרה למנהלי דפים ( דפי נושא ודפים עסקיים) . קל מאוד לקבל מידע מה קורא מבחינת הENGAGEMENT של המשתמשים בדף הפייסבוק שאתה מנהל , הנה דוגמא:

סיכום וכמה מחשבות לעתיד

נצטרך לחכות ולראות איך תהיה תגובת כלל המשתמשים. אם תקום מחאה מספקת, סביר שפייסבוק תחזור בה מהשינויים…
מן הסתם יצוצו תוספים לדפדפנים, שיציעו שיפורים במימשק ואולי יחזירו את הישן בצורה זו או אחרת.

אין ספק ששינוי כזה, שמקטין את כמות המידע שניתן לראות בעמוד הראשי, אינו מוצלח כפי שהיה יכול להיות.
דווקא האפליקציה לסמרטפונים/טאבלטים, משמרת יפה את המימשק הקיים ומאוזנת יותר (אם כי מתקשה לעיתים עם שירשורים ארוכים).

· ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *