מאגרי מידע של עיתונים היסטוריים באינטרנט : חידושים 2020

2046

הערת העורך : העולם לא עוצר מלכת, ולכן כְּדַרְכִּי בַּקֹּדֶשׁ אני מעדכן כל שנה או שנתיים את הסקירות הקודמות שנכתבו בנושאים השונים . סקירה זו באה לעדכן את הסקירה הקודמת מלפני שנתיים : מאגרי מידע של עיתונים היסטוריים באינטרנט – תמונת מצב 2018

ארכיון העולם הזה

גליונות "העולם הזה" ממוינים לפי שנים, אך מקימי הארכיון לא הסתפקו בהעלאת הסריקות וסידורן הכרונולוגי – והפכו את אוגדני ה-pdf המצהיבים לקבצים חפישים. מי שירצו לאתר את כל ההתייחסויות לדוד בן-גוריון או משה דיין, למשל, או לרכז את כל המאמרים שפורסמו בחתימתו של אבנרי – יוכלו לעשות זאת בקלות ובמהירות.

העבודה המפרכת – מדובר בכאלפיים גליונות – נעשתה כשאורי אבנרי עוד היה בחיים. לאחר מותו, החלו להפיץ את הקישור לארכיון באמצעות מדיה חברתית.

הערת העורך : ככל הנראה, אורי אבנרי ז"ל דאג להעביר תקציב מכספו למפתחים עוד בחייו .

בשיחה עם "העין השביעית" מספר אחד ממפעילי הארכיון המקוון כי הקמת האתר היא הגשמה מאוחרת של רצונו של אבנרי. האיש, שביקש להתראיין בעילום שם, אמר שהאתר הוא יוזמה של כמה חברים שהחליטו לבצע מעקף: במקום לבקש את הגליונות ממוזס, הם סרקו אותם בעצמם.

האתר פועל כיום באינטרנט לאחר שהועלו בו יותר מאלפיים גליונות "העולם הזה" שנכללו בו, המקיפים ארבעה עשורים בחיי המגזין – מ-1950 ועד 1989. מפעילי האתר סרקו את הגליונות המצהיבים עוד בימי חיו של אבנרי, והעבירו אותם תהליך דיגיטציה שאיפשר לבצע בתוכם חיפושים מילוליים.

האתר 'עיתונות יהודית היסטורית' מטעם הספרייה הלאומית – רצה מאוד בהעלאת גליונות 'העולם הזה' לאתר  המקיף הנ"ל, אך הזכויות של 'העולם הזה' מצויות, בידי 'ידיעות אחרונות' ולכן פותח אתר עצמאי באינטרנט , עם מנוע חיפוש בסיסי אך יעיל יחסית  .

מקור

הערת הנסיין : הרצתי כמה חיפושים באתר האינטרנט של הארכיון הדיגיטלי של העולם הזה ומצאתי שהוא אינטואיטיבי וידידותי אפילו יותר  מהחיפוש באתר 'עיתונות יהודית היסטורית'

עם הקשת מילת החיפוש נפתחת תיבת גלילה המציגה בפניך את כל מילות החיפוש הקשורות ומתוכן  ניתן לבחור את מילת החיפוש  המתאימה .

כתובת הארכיון הדיגיטלי של העולם הזה

רקע היסטורי על שבועון 'העולם הזה'

'העולם הזה' היה פורץ דרך בסגנונו, וגם בבחירת נושאי הסיקור, שלא זכו לפרסום בעיתונות השמרנית של הזמנים ההם", מסביר פרופ' רפי מן, מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל. "זאת הסיבה שלאורך שנים הדליפו פוליטיקאים לאבנרי ידיעות עסיסיות, חלקן 'צהובות' ואחרות סנסציות פוליטיות שהפכו לסקופים".

בשיאו, באמצע שנות ה־60, הופץ "העולם הזה" ב־25 אלף גיליונות והיה השבועון השני בגודלו בארץ, אחרי "דבר השבוע". בסוף שנות ה־80 ירדה תפוצתו מאוד, והוא נמכר והפסיק להתפרסם..

מקור

כתובת הארכיון הדיגיטלי של העולם הזה

https://thisworld.online/

מאגרי עיתונים בינלאומיים : כמה חידושים

מאגר העיתונים הבינלאומי Elephind התרחב מאוד בשנתיים האחרונות והוא כולל כמעט 200 מיליון דפים דיגיטליים של עיתונים מרחבי העולם.  

גם מנוע החיפוש של האתר השתפר מאוד והוא מאפשר חיפוש מתקדם של מילים או מונחים מתוך העיתונים

יתרון משמעותי נוסף : מדובר במאגר עיתונים חינמי .

Elephind.com: Search the World's Historical Newspaper Archive

The purpose of Elephind.com is to make it possible to search all of the world’s free digital newspapers from one place and at one time.

קישור

ProQuest Historical Newspapers

מאגר העיתונות של ProQuest הגיע כבר להיקף של 55 מיליון דפים דיגיטליים כאשר הם מצליחים אחרי שכבת הדפים הסרוקים של העיתונים להוסיף עוד שכבה של  טקסטים בהם ניתן לחפש ושכבה  נוספת של  Metadata . השילוב הזה הופך את מאגר העיתונים של ProQuest לאחד הטובים מסוגו בעולם , במיוחד בחיפוש המתקדם המעולה שלהם .

מאגר העיתונות של ProQuest הוא מאגר מקוון המחייב מינוי שנתי והוא נמצא במערכת הספריות של אוניברסיטת תל אביב ובעוד כמה אוניברסיטאות בארץ .  

למידע נוסף

גם המתחרה של ProQuest לא יושב בחיבוק ידיים

התרחבות משמעותית של מאגר העיתונים ההיסטוריים של GALE

גם מאגר העיתונים ההיסטורים של אנגליה ( הספריה הלאומית הבריטית)  הולך ומתרחב והם הגיעו כבר ל38 מיליון דפים דיגיטליים מתוך העיתונים של אנגליה , מקור לא אכזב לכל חוקר בארץ ובעולם . הם הגיעו כבר לסריקת עיתונים בריטיים החל משנת 1700 !!

החיפוש הוא חינם אבל צריך לשלם על הטקסט המלא שמקבלים בתוצאות החיפוש .

גם כאן נעשית עבודה מידענית רצינית , סריקה של דפי העיתון , הוספת שכבת טקסטים והוספת METADATA  

אודות שיטת העבודה המידענית במאגר

British Newspaper Archive offers free searching, pay for full text

קישור ישיר למאגר

ראו גם : מאגרי מידע של עיתונים היסטוריים באינטרנט – תמונת מצב 2018

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *