מידענים כמסנני מידע ואוצרי תוכן – מצגת הרצאה בכינוס "מידע 2015" בירושלים

14203

Door to Fractal Realms

המצגת המלאה שתוצג בכינוס במלון וולדורף בירושלים 

כלי חיפוש מתקדמים ומרכזי איסוף בתחום חקר ישראל 2015 final

בניגוד לגוגל שהוא אגרגטור (צובר מידע טכנולוגי ממוכן  מתפתחים כיום תפקידים של מידענים  אקטיבים המשמשים בתפקיד "אגרגטורים אנושיים". כלומר , אנשים שתפקידם להתעדכן בתוכן ממקורות שונים ומגוונים, להעביר אותו דרך הפילטר שלהם ( שהוא בדרך כלל איכותי יותר ממנוע חיפוש) וזאת  על מנת  לסנן, למיין ולקשר למקורות המידע המשמעותיים יותר בתחומי תחום הדעת או הנושא הנחקר.

רקע מידעני

אנו חיים במציאות של עודף מידע

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה שונה ומרתקת. המידע כבר אינו משאב במחסור אלא נהפוך הוא, המידע זמין במגוון רחב של צורות ובהיקף עצום.

האדם הסביר וכן הארגון הסביר נדרשים להקדיש זמן, תשומת לב ומחשבה רבה לאופן ההתמודדות עם עודף המידע, ומציאת דרכים יצירתיות להפיק את המיטב מהמידע תוך סינון ועיבוד יעיל.

למהפכה זו השפעה מרחיקת לכת על התהליך המידעני. אם בעבר עיקר משאבי התהליך הושקעו באיסוף המידע כאשר הניתוח התבצע באמצעים פשוטים יחסית, הרי כיום עיקר התהליך המידעני  עוסק במיון, ניתוח והערכת המידע. מעבר לכך, המידען  נדרש להקדיש מחשבה מיוחדת לאופן הצגת המידע והפצת המידע  למשתמשיו  אשר חשופים במיוחד לסכנת עודף המידע.

keyword in green  2012

תוספת הידע לא בהכרח גרמה להתייעלות, הגברת התפוקות והביצועים אלא לתופעות אחרות. לא במודע, משתמשים כגון מורי מורים וחוקרים  מצאו את עצמם עוסקים בהמצאת אמצעי מילוט מההצפה של מידע וידע. לכל משתמש  יש  "תיבת נח" משלו על מנת לשרוד את המבול. לדוגמא: לשים במגירה את כל המאמרים  ולחפש כשיעלה הצורך, לסמוך על משתמש  אחר אשר קורא את הכול ויודע לסמן את הדברים החשובים, לקרוא מלמעלה בכותרות ולבחור מה שנראה חשוב, לשמוע מה המגמות העיקריות  אומר ולהתמקד בזה בלבד.

ספקי הידע, חשו שהדברים לא עובדים כראוי ולכן המשיכו ואף הגבירו את הפצת המידע. הפצת המידע המוגברת גרמה יותר ויותר להצפה במידע ולגיבוש שיטות יצירתיות לבלימה המאפשרת קיום בארגון וחוזר חלילה.

עודף מידע מעבר לנקודה מסוימת, המוגדרת כנקודת רווית המידע, מביא לירידה בביצועי הפרט והקבוצה ובהכרח מוביל לירידה בביצועים ארגוניים. עודף מידע גורם גם למתח נפשי אשר גורר עימו תופעות בריאותיות הנלוות לכל מצב של דחק (סטרס).

בין השנים 1999 ל2009 היקף המידע הדיגיטאלי באינטרנט גדל כל שנה ב30% .

נכון לשנת 2014 , האינטרנט גדל בהיקף של 12 וחצי מיליון מסמכים כל יום.  כל שמונה חודשים כמות המידע באינטרנט מכפילה את עצמה. 

התחזית: בשנת 2018 , כמות המידע הדיגיטאלי באינטרנט תכפיל את עצמה כל 11 שעות.

המספרים ,אם כן ברורים וחד משמעיים ומשקפים קצב גידל אקספוננציאלי בהיקפי המידע הקיימים, בעיקר ברשת. עם זאת, אל לנו לשייך את היקפי המידע הגדלים לרשת בלבד אלא להבין שגם בתחומי המידע ה"מסורתיים" כגון עיתונות וספרות ממשיך ומתעצם הגידול.

עומס המידע נובע לא רק מהכמויות האדירות של המידע, אלא גם מהפער שבין הכמות והאיכות של המידע והחסר בכלים שיתעלו את המידע לכיוון של ידע שימושי וממוקד.

כלי חיפוש מתקדמים ומרכזי איסוף בתחום חקר ישראל 2015 final

libro antico con occhiali

· ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *