תגיות וענן תגיות – שיעור מקוון במידענות

6146

  מאת : עמי סלנט, הסקירה עודכנה ב14 בדצמבר 2013

tag-cloud התיוג הוא דרך להרחיב את המידע על דפי אינטרנט או אטומי מידע בתוך דף אינטרנט, ולהוסיף עליהם מילות מפתח. מילת מפתח נקראת תגית או Tag באנגלית.

אחד מהכלים הנלווים העיקריים לתיוג הוא ענן התגיות – אופן הצגה של מילות המפתח כאשר הן מסודרות לפי א"ב וגודל הגופן בו כתובה כל מילה מרמז על כמות פריטי המידע המסווגים למילת מפתח זו.

בכדי למקד חיפוש ולהוריד ממנו תוצאות שאינן רלוונטיות, אתרי אינטרנט שונים ברחבי הרשת משתמשים בתגיות.

הדבר פשוט וקל לביצוע = לכל מאמר / תמונה / סרטון או תוכן מסויים נותנים תגיות אשר ממקדים את החיפוש , בעת הקלקה על תגית מסויימת – מתבצע חיפוש פנימי באתר בכל מקום שבה מופיעה התגית הספציפית ומציגה לגולש את כל התוכן הקיים באותו נושא.

ענן תגיות (Tag Cloud) הוא דיוקן ויזואלי של אוסף התגיות בנושא מסויים או באתר. ענני תגיות הפכו להיות אחד הסמלים של עולם ה-Web 2.0.

הענן בדרך כלל ממוין לפי אלפבית ותדירות השימוש בתגיות מוצגת בגודל הפונט ו/או בצבע התג. כתוצאה מכך יכול המשתמש לאתר תגים בענן התגיות לפי אלפבית או לפי פופולאריות.

בדרך כלל, כל תגית בענן התגיות מהווה לינק לרשימת תכנים המשוייכים לאותה תגית.

 להרחבה

חלק ממאפייניה הבולטים של תקופת ה- ווב 2.0 הוא השימוש ההולך וצובר תאוצה בתגיות. כיום, כל אתר שמכבד את עצמו מאפשר לגולשים להצמיד תגיות לכל פריט מידע: הודעה בפורום, רשומה, מתכון, תמונה או סרטון וידאו. 

תגיות (תג בזכר, תגית בנקבה, tag באנגלית) הן למעשה מילות מפתח חכמות המשויכות לפיסת מידע באינטרנט כמו טקסט, תמונה או וידאו, המתארות את המידע הזה, מאפשרות את סיווגו ומיונו של המידע (classification) ומאפשרות למנועי חיפוש להגיע לתוצאות שאנו מבקשים גם לפי הקונטקסט (ההקשר) של המילה.

  את התפיסה של ענן תגיות הכרנו רק בזכות אתרי ה-WEB 2.0  כי היא מסייעת לנו להבחין בנושאים העיקריים באתר ובסקירות האתר.  ככל שהמילה מופיעה יותר במאמרונים היא מופיעה בצורה מודגשת וגדולה יותר בענן התגיות. אתרים חדשים ההולכים ומתפתחים כבר כוללים מנגנון מידע יעיל לתצוגת ענן התגיות (“word clouds” ).  בעקרון , תפקיד התגיות  דומה לזה של מילות מפתח במידענות בהבדל עקרוני אחד :מילות המפתח  נקבעות בצורה מבוקרת ( ע"י תזראוס ) על ידי מידענים בעוד התגיות מוצעות ע"י  כותבי המאמרון .

 התגיות בכלל מאפשרות ניווט מהיר בתוך ים מידע ע"פ מילות מפתח. השימוש בענן תגיות בפרט מאפשר להציג את המידע גם לפי מידת השכיחות שלו (תגית המופיעה מספר פעמים רב תופיע בגופן גדול יותר). אתרים רבים מבססים את החיפוש על פי שיטה זו (כגון http://del.icio.us/, Flickr ועוד…) ואנו רואים אותה הולכת וצוברת פופולאריות רבה.  השיטה היא אינטואיטיבית, מקלה ומכוונת עבור הגולשים. אם זה טוב ויעיל מדוע לא לנצל זאת גם לאוסף המסמכים שלנו?  כך חשבו גם המפתחים של כלי העזר הנקרא Wordle המאפשר לנן ליצור ענן תגיות משלנו בפורמטים שונים. 

 כאמור, המידענים  משקיעים מאמצים רבים בקיטלוג בצורה סטנדרטית ומרוכזת ( מילות מפתח) בעוד הקהל הרחב מתייג  (Tagging) את המידע האישי שלו במהירות , בצורה לא סטנדרטית ומבוזרת והתוצאה פופלאריות של השימוש בתגיות. התגיות מאפשרות לקבץ יחד בעלי תחומי עניין משותפים , לכן התגיות יוצרות קהילות בעלי עניין וכן הן מסייעות בפיתוח רשתות חברתיות המבוססות על תגיות לבני אדם , כלומר , המטרה של התיוג היא שונה, היא בכלל לא קיטלוג אלא ייצוג עולם התוכן של הגולשים לעמיתיהם באינטרנט.

 אתרי התגיות מאגדים קבוצות משתמשים ומאפשרים שמירת פריטי מידע, שלעתים אינם אלא קישורים לאתרים, לפי משתמש או קבוצת משתמשים. למשתמש נתונה הבחירה אם לשתף את המידע שברשותו (תכנים שונים, למשל אתרי אינטרנט). כמו כן, ניתן לחפש תגיות באוספים של משתמש מסוים או של קבוצה, וכך להתחבר אל הקהילה המקוונת  ואל מה שמעסיק אותה באותו זמן.

להמשך הסקירה בוויקפדיה בעברית : פולקסונומיה

על תגיות ועננים

המונח "תגית" מתייחס למילת מפתח או מושג המוצמדים לפריט מידע כגון מסמך, תמונה, קובץ אודיו/וידאו וכו'. התגית, למעשה, מסייעת לתאר את המידע שנמצא בפריט ומאפשרת לו להישלף בצורה מדויקת יותר בתוצאות החיפוש. עובדה זו שימושית במיוחד עבור קבצי תמונות, וידאו ואודיו שאינם מכילים טקסט ועל כן, יותר קשים לאיתור בחיפוש. יתרון נוסף בשימוש בתגיות הוא באפשרות לאיתור מהיר של מידע שאינו נמצא תחת מבנה היררכי של עץ נושאים.

לסקירה של ענת קצנלבוגן  ,פורסם בירחון 2Know, נובמבר 2010

ענן תגיות באתרי אינטרנט

אחד החידושים העיקריים בתחום בניית אתרים וקידום אתרים הוא הנושא של ענן תגיות. מטרת ענן התגיות הוא לאפשר לגולש, למצוא מידע רלוונטי בהתאם לתגיות המפורסמות בדף מסוים, באתר ובכל פורטל אליו הוא מגיע.

בלוגים ואתרים רבים משתמשים בענן תגיות, כדי לנווט את הגולש למידע רלוונטי באתר בהתאם לתגיות המפורסמות, לאפשר לו לקבל מידע משלים בהקשר לנושא מסוים וכדומה.

לסקירה

תגיות באתר אינטרנט למעשה נוצרות על ידי מנגנון חכם שבודק אילו מילות מפתח חוזרות על עצמן הכי הרבה פעמים באותו אתר. ככל שמילת המפתח מוזכרת פעמים רבות יותר כך היא גם תופיע בגודל רב ומודגש יותר.

ענני תגיות – למה זה טוב?
ענני תגיות טובות קודם כל עבור ניווט יעיל וקל באתר. במידה והאתר שלכם עוסק בידיעות חדשותיות, כך יופיעו מילות מפתח שמופיעות הרבה באתר ויאפשרו גישה מהירה אליהן. כך למשל אם באתר קיים תוכן רב על גלעד שליט למשל, בהתאם תהיה תגית גדולה בתוך ענן התגיות, שלחיצה עליה תוביל לעמוד עם כל האזכורים והמאמרים בהם מוזכר גלעד שליט באתר. כך מתאפשר ניווט מהיר וקל יותר עבור הגולשים בחיפוש אחר המונחים הפופולאריים ביותר באתר. ייעוד ענני תגיות הוא קודם כל נוחות גלישה וקלות ניווט באתר עבור הגולשים אך לתגיות תפקיד חשוב גם בקידום האתר על בסיס אותן מילות מפתח.

מה היתרונות של תגיות כחלק מאתר האינטרנט שלך?

1. עריכה וקיטלוג יותר טובה של המידע באתר שלך – המידע מקוטלג ע"י שימוש בתגיות בצורה הרבה יותר נוחה וטובה, למשל אם קראתי כתבה על "בניית אתרים וקידם בגוגל" אני יכול לבחור להמשיך לקרוא כתבות על הנושא שיותר עניין אותי בכתבה – בניית אתרים או קידום בגוגל ע"י הקלקה קטנה על התגית הרלוונתית.

2. אופטימיזציה למנועי חיפוש, מעבר לכך שהתגיות הינן קישורים למידע רלוונטי, זהו גם חלק מהטקסט המופיע בעמוד והוא בתשעים ותשע אחוז מהמקרים טקסט רלוונטי אשר הרובוט של גוגל סורק ומעלה במעט את הדירוג של אותו עמוד מתוך האתר שלך.

3. הרבה יותר דפים מאונדקסים, כל עמוד תגית הוא בעצם עמוד, אם למשל לחצי על התגית בניית אתרים אז הגעתי לעמוד חדש ומאונדקס בנפרד בו מצויות כל הכתבות הרלוונטיות עבור בניית אתרים, מעבר למספר הדפים המאונדקסים – אלו גם דפים רלוונטיים מאוד וסביר להניח שיופיעו גבוה בתוצאות החיפוש מכיוון שיש בהם הרבה תוכן רלוונטי עבור מילת המפתח.

לסקירה

 ההקשר החינוכי : יורם אורעד , עורך רשת שלובים , על  יתרונות השימוש בתגיות נושא באתרי אינטרנט מסוג WEB 2 .0  

 נתחיל עכשיו לבקר באתרים שונים המנסים להשקיע בתיוג תגיות:

 

התגיות במאגר התמונות הישראלי פיקיוויקי

הרשימה של התגיות  באתר  YNET כוללת את כל דפי הנושאים ב-ynet. כל דף מכיל חדשות, כתבות, ערכים אנציקלופדיים, תמונות וסרטונים שפורסמו בנושא מסוים ב-ynet

תגיות באתר YNET

 תגיות "חמות"  באתר YNET

וואלה תגיות ( תגיות פופולאריות)

אתר לגאליזציה

   דוגמאות לאתרי ענן תגיות:

ענן התגיות של אמזון

כיוון שיש כל כך הרבה תגיות, פותחו הרחבות רבות שמתבססות עליהן. הכלי המרכזי והפשוט ביותר הוא ענן התגיות, שמראה בצורה ויזואלית אילו נושאים יותר פופלאריים ואילו פחות.

קישור לתגיות החכמות בעיתון כלכליסט

  דוגמא מס' 2  לחיפוש תגיות ולענן תגיות

דוגמא למנוע חיפוש המחפש גם בתגיות ( עיתון "כלכליסט"). 


  דוגמא לתגיות במאגר מידע של הפסיכולוגים בישראל

ענן התגיות

» רשימת כל התגיות

למאמר ספציפי  בו  נמצא ענן התגיות


תגיות ונושאים באתר המרפסת של עמי סלנט

 


ענן תגיות באתר העצות המועילות סטיפס ( אחד האתרים הכי שימושיים בישראל וגם אחד המועילים ביותר מבחינת הבניית ידע שיתופי מתועד)

 

שימוש בתגיות נושא משותפות ומוסכמות במערכת טוויטר

How to Find Hashtags, Search Hashtags and Use Them on Twitter

HOW TO: Get the Most Out of Twitter #Hashtags

 

הערכה מידענית של תגיות

 התיוג באתרי WEB 2.0 בעיני חוקרי האינטרנט

בכנס מידע ב-2008 בדקה ד"ר יפה אהרוני את יעילות האחזור בשפה חופשית ובשפה מבוקרת והקשר לתגיות. היא טוענת שלמרות ההבדלים בין תגיות ותארנים, מערכת התגיות היא בעלת ערך סמנטי רב באחזור מידע והוא קרוב יותר למפתוח מקצועי מבוקר מאשר למפתוח אוטומטי.

 

ד"ר נדב דפני , מטובי המומחים לניהול מידע , חיפוש מידע והבניית ידע בישראל ( הדברים להלן של ד"ר נדב דפני מעניקים לנו גם סיכום יעיל וממצה של כל נושא השיעור על תגיות )

"כמה מילים על ענן התגיות הרגיל והבעייתיות שיש בו. אין ספק שענן התגיות הוא מהאלמנטים שמסייעים להבין מהם התחומים החזקים של איזור המידע שבו אתה נמצא (לרוב, אתר שלם). גודלה של תגיות מייצג את הכמות היחסית של הרשומות שמתוייגות בה ולפיכך הוא נותן, במבט אחד, הבנה טובה של התחומים ה"לוהטים" או החזקים של אתר.

ואולם, אם נשווה את הפונקציונאליות של ענן התגיות לזו של המבנה ההיררכי של הספריות, אותו מבנה שהיכרנו ב-web 1.0, המושמץ-שלא-בצדק, הרי שהענן מפסיד בגדול. בניגוד לתת-ההכלה של תחומים, שקיים בהיררכיות של קטגוריות ותת-קטגוריות שנכללות בהן וכך הלאה, בענן התגיות אין מידרג של מה מכיל את מה. למעשה, הנושא של היררכיות בין תגיות אינו מטופל בה כלל."

בסטיפס, אתר עם עשרות אלפי פריטי מידע, מתוייגים לעילא (ועוברים מודרציה על ידי המערכת

 למאמר של ד"ר נדב דפני

 ההקשר החינוכי

כלי טכנולוגי- wordle – המרכז לטכנולוגיה חינוכית

· · · · · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *