משאבי הוראה למורים בין תפיסה מרכזית לתפיסה מרחבית יישובית

16807

הסקירה עודכנה ב1 למרץ 2013

התעצמות רשת האינטרנט בחיינו המקצועיים והתרחבותה הביאה בעקבותיה גם התפתחויות  טכנולוגיות משמעותיות הנוגעות למשאבי חומרי ההוראה למורים בארץ ובעולם. הכלים המתוקשבים לניהול תוכן מאפשרים למורים נגישות יותר רבה יותר באינטרנט  לחומרי הוראה.

מורים שלפני עשור היו צריכים לכתת רגליהם למרכזיה פדגוגית או למרכז משאבים פדגוגי אזורי/עירוני לא צריכים  היום לצאת מביתם. גורמים במערכת החינוך הבינו את חשיבות הפעילות הממוינת והנגישה לריכוז משאבי הוראה באינטרנט והם משקיעים בכך תכנון חשיבה ואמצעיים.

 sp_g רקע ורציונאל פדגוגי :השימוש במאגרי מידע דיגיטליים כמסייעים למורה ככלי פדגוגי בעבודתו

sp_g בחינת השימוש במאגרי מידע דיגיטאליים כמסייעים למורה ככלי פדגוגי בעבודתו

 

001 פורטל התוכן המרכזי של משרד החינוך

 

נכון לשנת 2012 המאמץ העיקרי של ריכוז חומרי הוראה מתוקשבים באינטרנט נעשה ע"י משרד החינוך,  או"ח וע"י מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד.  במסגרת התכנית הלאומית – "התאמת מערכת החינוך למאה ה-21" הוקם פורטל תוכן חינוכי שמטרתו להנגיש לכלל הציבור, ולמורים בפרט את מגוון התכנים הדיגיטליים הקיימים בהתאמה לתכניות הלימודים.

החומרים הקיימים בפורטל התוכן החינוכי של או"ח מסווגים לשלושה:

  • חומרים שפותחו במשרד החינוך
  • חומרים שפותחו ע"י מורים
  • חומרים שפותחו ע"י גופים מפתחים

פריטי המידע בפורטל הגדול כוללים: תכניות לימודים, חומרי הוראה למידה, פעילויות לימודיות, מאגרי מידע, כלי הערכה, מאמרים, מצגות, מערכי שיעור, מבחנים דפי עבודה ועוד. הפורטל הגדול על מגוון החומרים בו משמש מאגר ידע ועזרי הוראה רחב ומהווה כלי עזר חיוני בעבודת המורה, תוך שיתוף הידע הרחב של כל מורה עם משתמשים נוספים.
החומרים בפורטל הגדול עוסקים בתכנון לימודים בכל תחומי הדעת, מקצועות הלימוד, סוג חינוך, מגזר חינוכי ושלבי חינוך ומוצגים לקהל המשתמשים באופן נוח וקל לשימוש.

חוברת הדרכה מאירת עיניים  משנת 2011 לגבי שימוש בפורטל התוכן של משרד החינוך

למידע נוסף ראה דיווח משנת 2009 בפורטל מס"ע

           למידע נוסף ראה דיווח משנת 2011

פורטל התוכן החינוכי המרכזי של משרד החינוך אשר היה יחסית רדום עד לפני שנה , "התעורר לחיים" . נראה כי צוותי מידענים ומומחי תוכן שנרתמו בשנה האחרונה למשימה בא"וח  ומינהל מדע וטכנולוגיה הפיחו בו חיים ופעילות שוקקת והתכנים החינוכיים  בפורטל הולכים ומתעבים ונעשים רלבנטיים למורים בכל רחבי הארץ.  כך לדוגמא ,

במאפייני התכנים בפורטל התוכן המרכזי של משרד החינוך  תוכלו לקבל פרטים על היחידה ) סוג פריט, נוצר על ידי, שפה, אמצעי תקשוב ומיומנויות המאה ה 21)

כמה מבדקי עומק בפורטל התוכן של או"ח

אם נבחן יותר לעומק את תכולת פורטל התוכן של או"ח  נראה  לדוגמא , כי נכון ליוני 2012  קיימים 73 חומרי הוראה במקצוע מולדת חברה ואזרחות לכיתה ד

עיון נוסף  החל משנת  2012  בפעילות הפורטל , מגלה כי  החלה פעילות נמרצת ושיטתית לעיבוי חומרים לפורטל התוכן של או"ח . מבחינה טכנולוגית פורטל החומרים החינוכיים של משרד החינוך בנוי על תשתית של פלטפורמת  Sharepoint, הבעיה , נכון לרבע השנה הראשונה של 2013 , היא שהפורטל החינוכי של משרד החינוך אינו נגיש תמיד ולעתים מזומנות יש בו מצבים של תקלות המונעות גישה לפורטל חשוב זה .  לאור רמת שירות זו , מורים מעדיפים להדיר את רגליהם מהפורטל ולהשתמש יותר במאגר קישורן .

קישור לפורטל התוכן החינוכי של משרד החינוך

002 פעילות של גורמי תוכן אחרים לצד משרד החינוך

  יצוין כי קיימת פעילות ניהול תכנים וריכוז מידע מאד יעילה גם במאגר קישורן של הסתדרות המורים אשר בו היקף החומר רב יותר ומגוון יותר מאשר בפורטל התוכן המרכזי של משרד החינוך. אבל צוות קישורן היעיל והמנוסה  התחיל  5 שנים לפני משרד החינוך ועוד ידם נטויה.

kishuran 2 start

קישורן – מאגר נגיש ומקצועי של קישורים לחומרי למידה ברשת האינטרנט

מאגר קישורן – תמונת מצב 2010

מאגר קישורן : תמונת מצב 2013

 

 

המרפ"ד של ניצן  ( מאגרי קישורים יעיל למורים)

אתר המרפ"ד של ניצן, אשר הוקם ביולי 2002, הנו אחד ממאגרי הקישורים הפדגוגיים המובילים ברשת האינטרנט. קישורים אלה יכולים לשמש את המורה בבואו לבנות שיעור ממוחשב/מתוקשב (ניצן אליקים)

קישור

הפורום הגדול למורים ולגננות: פורום המורים בחינוך היסודי

מאגרי קבצים של פורום המורים באינטרנט, קבוצת מורים פעילה קרוב ל10 שנים

מאגר חומרי הלמידה של תקשוב דרום

קישור 2 : מאגר חומרי הלמידה של תקשוב דרום

פורטל רשת המורים של "קו לחינוך" – הערכה ראשונית

מאגר המדע של מכון דוידסון במכון וייצמן ( מיזם התקשוב והמחשבים הניידים כתו"ם )

003 דגמים ודוגמאות של מרכזי משאבים חינוכיים באינטרנט

 פרויקט מאו"ר – מאגר אובייקטי-למידה ברשת
מאו"ר הנו מאגר לאומי של מידע (מטא-דאטה) וקישורים לחומרי למידה המצויים ברשת האינטרנט. המאגר פתוח לכל, חופשי לשימוש וזמין למוסדות החינוך, לגופים ציבוריים, לעוסקים בהוראה ובלמידה ולקהל הרחב, ומאפשר לכל אלה לשתף ביניהם משאבי למידה באופן פשוט, יעיל והדדי.מאור מקושר למרלו (merlot)- מאגר חומרי למידה אמריקאי ותיק, המכיל רבבות פריטים. חומרי הלימוד הנתרמים למאו"ר מפורסמים באופן מיידי גם במאגר מרלו.

קישור

ביוזמת איגוד האינטרנט הושק במאו"ר (מאגר אובייקטי למידה ברשת) נושא חדש "אזרחות דיגיטלית" המכיל כ-500 קישורים לאובייקטי למידה בתחום זה שנתרמו על ידי האיגוד.

האובייקטים כוללים סרטונים, מצגות, סיפורי מקרה ופעילויות.

חוק הכלים השלובים בין מינהל מדע וטכנולוגיה ובין הפורטל של או"ח

אחד התחומים שהתפתחו בשנה  האחרונה במינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך וגם בפורטל התוכן של המשרד הוא יחידות מתוקשבות שמפתחים מורים בשטח . מורים מפתחים יחידות מתוקשבות ( המינהל למדע ולטכנולוגיה במשרד החינוך)

היקפי שימוש

יותר ויותר מורים , מרכזי השתלמויות ומרכזי פסג"ה של משרד החינוך עושים שימוש בחומרים של פורטל התוכן של משרד החינוך , כך לדוגמא ,  ניתן לראות בהשתלמות של רכזי תקשוב במחוז הצפון .

המורה שושנה ואיתור חומרי ההוראה המתאימים

המשמעות מבחינת המורה בשדה היא ברורה : כל חיפוש סדור של חומרי הוראה מחייב חיפוש נפרד הן במאגרי פורטל התוכן המרכזי של משרד החינוך והן במאגר קישורן . אל תסמכו כאן רק על מנוע החיפוש של גוגל .

ההמלצה של כותב הסקירה  הנוכחית היא לפתח מנוע חיפוש אינטגרטיבי לאיתור שיטתי ומדויק של חומרי הוראה בכל המאגרים הנ"ל , משהו דומה בעקרון למנוע חיפוש חומרים נטולי זכויות יוצרים בחו"ל.

004 הפצת המידע – צעד אחד קדימה

 לזכותו של מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך יש לציין כי הוא נקט בשיתוף עם או"ח ביוזמה חשובה ומשמעותית של הפצת המידע לשדה . מזה כשנה הוא מפיץ בצורה נאה ושיטתית את מגזין יחידות ההוראה המגיש באופן מרוכז את יחידות ההוראה שפותחו במסגרת משרד החינוך וכן במסגרת קול קורא למורים. בכל חודש מתפרסם עדכון למגזין עם היחידות החדשות שנוספו.

קישור

מגזין יחידות הוראה -פיתוח תוכן דיגיטלי – מאתר מינהל מדע וטכנולוגיה. המגזין מרכז קישורים ליחידות הוראה חדשות שמוצגות בפורטל התוכן החינוכי – מומלץ למורים להיעזר בחומרים אלה בתכנון שיעורים מקוונים

מגזין יחידות הוראה אוקטובר 2011

מגזין יחידות הוראה יוני 2012

מגזין יחידות הוראה מאי 2012

מגזין יחידות הוראה אפריל 2012
מגזין יחידות הוראה מרץ 2012

005 חומרי הוראה של הספרייה הלאומית למורים

באתר הספרייה הלאומית, אצור האוסף הגדול והנגיש ביותר בישראל. האתר עובר התחדשות המותאמת למאה 21 הצוברת אוספים דיגיטליים לצד אוספיה הפיזיים. בדף זה, יפורסמו פריטים מקוונים מומלצים ישירות מהספרייה הלאומית לשימוש בכיתה מתוקשבת. כדי להשתמש בפריטיה המקוונים של הספרייה הלאומית תוכלו לעיין בהדרכות שהכנו עבורכם.

קישור

במסגרת פרויקט הדיגיטציה וההנגשה של הספרייה הלאומית, נבנה ארכיון דיגיטלי של פריטים סרוקים מתוך אוספי הספרייה הלאומית. באתר הספרייה הלאומית  ניתן למצוא תצלומים, הקלטות ומפות. מדי שבוע מפורסם פריט ייחודי מתוך הארכיון לכל בתי הספר בארץ בשיתוף עם אגף מנהל מדע וטכנולוגיה. המורים מוזמנים לעשות שימוש בפריטים אלו ואחרים ואף לפתח מערכי שיעור ופעילויות לימודיות סביב פריטים אלו.

הספרייה הלאומית פריט שבועי

  לכניסה לפריט השבועי

006 מאגר מאו"ר

יש פעילות  מידעית מבורכת  גם במאגר מאו"ר שהוקם על ידי מיט"ל מטעם מחב"א, ונתמך גם ע"י משרד החינוך ואיגוד האינטרנט ומכיל קרוב ל5000 פריטים בעברית ובהיותו מקושר למאגר חומרי למידה אמריקאי – Merlot- עוד כ  25,000. פריטי מידע בחינוך .

בעוד שפורטל התוכן החינוכי מוגבל בשלב זה רק למקצועות הליבה בביה"ס היסודי, מאגר מאור פונה לקהל יעד מביה"ס היסודי ועד האקדמיה ומכיל חומרי לימוד בתחומי דעת מגוונים ויש בו אפשרויות רבות נוספות כגון: יצירת אוסף פריטים, מחולל תוכן, והערכת עמיתים.

מאו"ר – מאגר אובייקטי למידה ברשת

קישור למאגר

 007 מאגר המשאבים היישובי

בשנה האחרונה אנו רואים עוד רמות הפקה של מאגרי חומרי הוראה :  מאגר המשאבים היישובי ומאגר המידע הכיתתי ( אליו נגיע בהמשך ) .

 

דוגמא מייצגת ויעילה של התארגנות להקמת מאגר משאבי הוראה יישובי ניתן לראות ביישוב שוהם .

"הפורטל החינוכי של שוהם שם לו למטרה ליצור קהילה רחבה מתוקשבת הלומדת ומתקשרת בכלים עדכניים.
הפורטל כולל את האתרים הבית ספריים של כל מוסדות החינוך ביישוב ויאפשר הקמתם של אתרים חדשים לעוד קהילות חינוך שתהיינה מעוניינות בכך.

בפורטל היישובי ניתן למצוא מאגר משאבים בית ספרי ייחודי לתחומי הלמידה של כל בית ספר ומאגר יישובי המאחד את כולם ומציע משימות מתוקשבות המזמנות תהליכי חקר ומידענות בסביבת האינטרנט. בנוסף,הפורטל מוסר מידע שוטף ועדכונים לקהלים שונים ( מורים, תלמידים , הורים ) , גישה פיסית לשירותי אינטרנט ודואר אלקטרוני , שיתוף ואחזור מידע, תקשורת ברשת פנימית לעבודה מכל מקום על קבצים אישיים ומשותפים.מרחב אישי לכל מורה ולכל תלמיד במראה חדשני ועדכני שנותן את המידע הנחוץ לכל משתמש ומאפשר הן למורה והן לתלמיד לעבוד מכל מקום, לנהל קבצים אישיים,ו להגיע לקישורים רלוונטיים בסיסמא אחת ובלחיצת כפתור אחת.".

היוזמה הזו יכולה להועיל רבות למורים ביישוב בתנאי שהמורים אכן יעבירו את חומרי הלמידה שלהם למאגר היישובי ( נכון לראשית 2013 המאגר היישובי עדיין דל במקורות מידע ) . 

008 מאגר משאבים יישובי בחינוך

יצויין כי מבחינה מידענית אין סתירה בין מאגר חומרי למידה מרכזי ובין מאגר יישובי . המאפיינים של התפתחות מאגרי המידע באינטרנט  בשנים האחרונות מצביעים על ביזור ולא רק על גישה מירכוזית. יתרה מזו , יש סיכוי לקבל יותר חומרי למידה שיעבירו המורים מיוזמתם במאגר היישובי מאשר במאגר המרכזי.

 

ראה גם : ברוכים הבאים למאגר חומרים למורה מקוון בבית ספר יסודי, מרכז פסג"ה ראשון לציון

המאגר מחולק על פי תחומי דעת ונושאי משנה מתוך תכנית הלימודים

מטרת המאגר הוא איגום משאבים של כל בתי הספר בעיר ראשון לציון של חומרים המתאימים למורה מקוון, לדוגמה: סרטונים, אנימציות, מערכי שיעור ועוד שנוצרו כולם למורה בכיתה בה יש מחשב וברקו בעמדת מורה בלבד.

כל החומרים מסודרים לפי תחומי דעת של בתי הספר היסודיים ותתי תחומים, כלומר כל תחום דעת מופה על פי תכנית הלימודים לתתי תחומים כדי להקל על ההתמצאות והחיפוש.

קישור למאגר חומרי הלמידה בפסג"ה ראשון לציון

009 מרכז המשאבים הכיתתי

הרמה החמישית של ניהול משאבי ההוראה והלמידה היא הרמה של מאגר המשאבים הכיתתי שמקים המורה הבודד בביה"ס או קבוצת מורים בביה"ס לטובת ההוראה בכיתה או בשכבה.  לעתים אנו  המוטיבציה של מורים יזמים המקימים מאגרי משאבים משל עצמם היא רבה ומשמעותית והנהנים העיקריים הם כמובן התלמידים והמורים העמיתים בביה"ס . כך לדוגמא אנו רואים במקרה של המורה זהר טלמור-רוטבליט בצפון.

כותבת המורה זהר טלמור-רוטבליט, שהיא ללא ספק מטובי המורים המתוקשבים בישראל, על  ספריית משאבים אינטרנטיים שהקימה בעצמה באינטרנט לטובת תלמידיה.

"ספריה זו מיועדת לנו, מורי חטיבת הביניים והחטיבה העליונה. מטרת הספריה היא לרכז מקורות מידע אטרקטיביים, ש"מדברים בשפתם של תלמידינו", ושיכולים לשמש כטריגר לשיחה ולדיון בכיתה.

זהר טלמור-רוטבליט

קישור לספריית המשאבים האינטרנטיים

ספריית המשאבים , צפונט  ( חדש!! )

מטרת הספריה היא לרכז מקורות מידע אטרקטיביים, ש"מדברים בשפתם של תלמידינו", ושיכולים לשמש כטריגר לשיחה ולדיון בכיתה

קישור

ראה גם :

מאגרי דפי עבודה  כיתתי מקצועי של מורה לאזרחות ( זהר טלמור-רוטבליט)

masa small 2012

   10 – פורטל מסע: מקורות מידע  פדגוגיים ,  מחקרים ומאמרים בנושאים פדגוגיים , דרכי הוראה , גישות פדגוגיות ואסטרטגיות הוראה

שילוב של קישורים , טקסטים , סיכומים , תגובות ואינטראקציה עם המשתמשים, דחיפת מידע למשתמשים ( ניוזלטר פעם בשבועיים)

פורטל מס"ע  הוא  דגם היברדי של מאגר מידע חינוכי  , מלבד קישורים  מוצגים סיכומי מחקרים, מאמרים וקטוגריות נושאים. יש אינדקס נושאים מפורט.

http://portal.macam.ac.il

11 – מאגר המידע של אתר "בין הצלצולים" במט"ח ( בשיתוף הסתדרות המורים ) .

bin hazlzolim database 2013

מאגר הפעלות ופעילויות  למורים בבתי הספר , הכולל מערכי שיעור והפעלות  בנושאים הבאים .

אלימות

מיומנויות חברתיות

יחסי מורים תלמידים הורים

קשיי למידה

קשיים חברתיים

דרכי התמודדות

מודלים בית ספריים

פעילויות

פעילויות ברשת

מומחים

סרטים

רשתות חברתיות

עיתון מקוון

  ניתן לבצע חיפושי מידע מורכבים עפ"י סוגי פריטי המידע וסוג ההפעלות החינוכיות . ניתן לבצע סינון/חיתוך של סוגי פריטי המידע .

 למאגר המידע של " בין הצלצולים "

bin hazilzolim 2 searching

· ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *