פדגוגיה דיגיטלית ( חלק ה') , מחקר: למידה מקוונת ופדגוגיות קונסטרוקטיוויסטיות

849

זו הסקירה החמישית  שלנו באתר "ידע וסקרנות דיגיטלית" על הפדגוגיה הדיגיטלית , הנה הקישור לסקירות הקודמות :

הטכנולוגיה השיגה את הפדגוגיה – אבל זה לא לטובה (חלק א')

הפדגוגיה הדיגיטלית לא צמחה בהכרח מהפדגוגיה המסורתית ( חלק ב' )

הפדגוגיה הדיגיטלית והאתגרים שלה כיום (חלק ג')

פדגוגיה דיגיטלית : המלצות קבוצת העבודה ( חלק ד' )

עם התקדמות הטכנולוגיה, למידה מקוונת  מאומצת יותר ויותר כשיטת הוראה במגוון רחב של מסגרות חינוכיות ופתחה אפשרויות חדשות בהוראה ובשיטות למידה. עם זאת, אין מספיק ראיות אמפיריות כדי להמחיש כיצד e-Learning מועילה להוראה ולתרגול למידה ביישומיה בעולם החינוך האמיתי. לכן, נשאלת שאלה חשובה – כיצד יכולה סביביבה מקוונת לצורך e-Learning להקל על קידום פדגוגי באופן מעשי בכיתה? במחקר זה מתמקדים החוקרים בהונג-קונג בפדגוגיות קונסטרוקטיביסטיות, תוך שימת דגש על הרפורמה החינוכית הדרמטית בהונג קונג מפדגוגיה ממוקדת מורה לגישה קונסטרוקטיביסטית ממוקדת תלמיד.

בהתבסס על תצפיות של 79 כיתות שלמדו בפלטפורמות מקוונות המוגדרות כ e-Learning בשמונה בתי ספר יסודיים, ארבעה בתי ספר תיכוניים ושני בתי ספר לחינוך מיוחד בהונג קונג, מחקר זה ממחיש כיצד סביבות מקוונות מסוג e-Learning יכולות לקדם לפחות חמש פדגוגיות קונסטרוקטיביסטיות: 1) למידה פעילה, 2) למידה ממוקדת תלמידים , 3) למידת עמיתים, 4) למידה מותאמת אישית ( (personalized learning ו-5 למידה מובחנת( differentiated learning)  

החוקרים מדגימים  ומוכיחים שהתכונות האינטראקטיביות, הקצביות, החוזרות והניתנות להתאמה אישית של מערכות/פלטפורמות  e-Learning מקלות על היישום של חמש הפדגוגיות הקונסטרוקטיביסטיות הללו.

המורה המכוון ללמידה קונסטרוקטיביסטית  בסביבה מקוונת צריך לטוות את התכנים על רשת קוגניטיבית עשירת תכנים דיגיטליים ומאגרי מידע מקוונים המאפשרים קשרים בין פריטי המידע הנלמדים כך שהידע יוכל להתפתח מהבנות בין הקשרים והפיכתם למשמעותיים עד לביצועי ההבנה (understanding performances).

במחקר יש פירוט דוגמאות מוצלחות מתצפיות נמשכות בכיתה כדי להמחיש כיצד מורים עושים שימוש פדגוגי מעשי בטכנולוגיית e-Learning.

מאמר זה ממחיש את היתרונות של למידה מקוונת ביישום  פדגוגיות  קונסטרוקטיביסטיות  בהשוואה להוראה בכיתה פנים-אל-פנים.

אינטגרציה בין הגישה הקונסטרוקטיביסטית לבין עקרונות הלמידה המקוונת ויישומה באתר לימודי או ברשת חברתית מקוונת/פורום מקוון  מאפשרת יצירת סביבה שבה יכולה לבוא לידי ביטוי הגישה של פדגוגיה פעילה היכולה לממש את הסקרנות של הלומד .

מקור:

Lam, Paul L. C.; Ng, Hilary K. Y.; Tse, Alan H. H.; Lu, Ming; WONG, Bernardo Y. W." ELearning Technology and the Advancement of Practical Constructivist Pedagogies: Illustrations from Classroom Observations", Education and Information Technologies, v26 n1 p89-101 Jan 2021

ראו גם:

למידה הבנייתית בסביבה מקוונת ולמידה מרחוק (קישור לסקירה בעברית)

גרסה מס' 10 , 14 באוקטובר 2022

ריכוז והתאמה: עמי סלנט

פרופסור עמי וולנסקי על מערכת החינוך בהונג קונג

בין המדינות בעולם שכבר מיישמות את רפורמות הגל השלישי בהצלחה  ניתן למנות את הונג קונג בה כבר ננקטו השינויים הבאים במערכת החינוך :

  • הצבת התלמיד במרכז כעיקרון יסוד
  • התאמה מרבית של תוכנית הלימודים לעניין של הילד
  • בתי הספר יוכלו לבנות תוכניות לימודים, כל עוד היא במסגרת תוכנית הלימודים המרכזית
  • הפחתה במשקלם המופרז של מבחנים ושל הערכה
  • פיתוח למידה מקוונת באמצעות פרויקטים
  • פיתוח מיומנויות הקריאה
  • שימוש בטכנולוגיות המידע והתקשורת ללמידה אינטראקטיבית

מקור :

תלמידי האתמול- תלמידי המחר, סקירת ספר חדש ( כרך א')

בהונג קונג  כבר פועלים מאות בתי ספר אשר מבססים את משנתם החינוכית על המודל הפסיכולוגי של פרופסור קרול דווק  תוך ניסיון לשלב תקשוב חינוכי מוגבר, והצלחתם לא נעלמה מעיני שר החינוך הסיני שאחראי על 300 מיליון תלמידים במדינה הענקית .  גם המילארדר הסיני מהונג קונג ,שהקים את פרס החינוכי  Yidan , שמע על כך והחליט כי ב2017 תזכה בפרס  היוקרתי  הזה ( 4 מיליון דולר!!!! ) פרופסור קרול דווק .

מקור

מדיניות רשות החינוך בהונג קונג לגבי למידה מקוונת

E-Learning – Department of Education Policy and Leadership

What Happened When Hong Kong’s Schools Went Virtual to Combat the Spread of Coronavirus

A temporary solution during months-long school shutdowns, the online classrooms may be an experiment the rest of the world can learn from

· · · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *