הפדגוגיה של למידה היברידית חשובה הרבה יותר ממצלמות ופלטפורמת זום

1334

מאת: עמי סלנט , עורך האתר " ידע וסקרנות דיגיטלית "

כבר כתבתי לפני כמה חודשים אודות למידה היברידית בבתי הספר : תמונת מצב 2021, סקירה שיטתית שזכתה להדים רבים , אבל לאחרונה כתבה פרופסור קלודי טל מאמר מאיר עיניים המדגיש את הההיבטים הפדגוגים של למידה היברידית , ועל כן , מצאתי לנכון להביא מתוכו כמה תובנות פדגוגיות חשובות :

"במהלך השנה האחרונה נתקלתי בשימוש וביישום מאוד בעיתיים של למידה\ הוראה היברידית. מדובר בניהול שיעור באופן סיכנרוני כשחלק מהתלמידים או הסטודנטים נמצאים בכיתה, וחלק אחר בבתים, מחוברים בזום לאותו שיעור. במצב זה על המורה או המרצה לפצל את הקשב בין הקבוצה הנמצאת בכיתה לבין מסך זום מפוצל לכמה תלמידים הנמצאים בבתים. כנגד היישום הזה אני יוצאת בפוסט וגם מציעה בהמשך חלופות למצב שבו חלק מהתלמידים או הסטודנטים נמצאים בבתים וחלק אחר בכיתת הלימוד"

מה ניתן לעשות כשחלק מהתלמידים נאלצים להישאר בבית וחלק אחר נמצא בכיתה?

"בעיני הפתרון הוא יישום של עבודה בקבוצות קטנות וקבועות. לא חלוקה אד הוק כל שיעור מחדש בהרכב שונה של תלמידים\סטודנטים. אלא מתחילת השיעור או הקורס יש לחלק את התלמידים לקבוצות. שיעור עשוי לכלול מפגש קצר בהשתתפות כולם ובו הצגת דרכי העבודה או הרצאה קצרצרה, אחר כך חלוקה לקבוצות קטנות שנקבעו מראש- אם הקבוצות מורכבות מילדים\סטודנטים שבכיתה וילדים\סטודנטים שבבית הדבר מחייב שימוש בזום. המרצה או המורה יצטרף לפי תכנון מראש לכל אחת מהקבוצות. המשימות והרכב הקבוצות צריכות להיות מוצגות באתר השיעור\הקורס. ייתכן מצב שמורה או מרצה לא יגיע לכל הקבוצות באותו שיעור. הכול אמור להיות מתוכנן מראש. 

חשוב לתת לקבוצות הנחיות ברורות לגבי מילוי משימות. משימות טובות הן כאלו שעל הלומדים לשקוד עליהן מספר שיעורים. לא בכל שיעור אמורה להיות משימה אחרת-אם מדובר בלמידת עומק ולא בלמידת מיומנויות. בסוף כל שיעור ניתן לרכז שוב את כולם כשכל קבוצה מדווחת על ההתקדמות שלה. בשלב זה ניתן לרכז גם שאלות ונקודות לדיון."

"כשמדובר בתלמידים צעירים-בכיתות א' וב' חשוב שהחלק הקבוצתי של הלמידה לא יהיה מבוסס על תרגול מיומנויות. בחלק הקבוצתי על הילדים לספר על ספר שקראו, להתלבט בפתרון בעיות, לעסוק בחקר. זאת ועוד, הכרחי להקנות הרגלי עבודה עצמאית לקבוצות הילדים כך שהמורה תוכל להצטרף כל פעם לקבוצה אחרת. בנוסף, בגילים הצעירים יש לתכנן היטב משימות לעבודה עצמאית לעומת משימות לעבודה מונחית. חשוב לא לבסס את רוב העבודה הקבוצתית על תרגול טכני של מיומנויות בסיסיות."

השלכות לגבי עבודת המורים\הגננות

"למידה\הוראה היברידית מחייבת תכנון, ניהול כיתה, בדיקת משימות, מעקב אחרי ניהול הלמידה של כל תלמיד. הדבר מחייב השקעת זמן רב מצד המורים או המרצים כדי להפוך את הלמידה לאפקטיבית, כדי לנצל את היתרונות של ההיברידיות שבלמידה. אחת הבעיות המרכזיות בעיניי בתפקוד בתי הספר היום הוא שמנסים בכל הכוח ליישם למידה מסורתית עם למידה חדשנית. אם באמת מתכוונים ללמידת חקר יש להפחית את העומס מהמורים ומהתלמידים. העומס מזיק ופוגע ברווחה הנפשית של התלמידים והמורים ובלמידת העומק. העומס משתלט על הזמן וגורם ללחץ נפשי ולהתנגדות. אין מנוס מהגדרה מחודשת של משרות המורים. בשלב זה הן בבתי הספר והן באקדמיה מה שמגדיר גודל משרה הוא כמות השעות הפרונטליות עם התלמידים. הרכיבים ה"היברידיים", שקשורים בתכנון אתרים, מעקב אחרי למידה והתכתבות עם תלמידים לא נלקח בחשבון בחישוב משרות ההוראה. אני לא חושבת שיישום מקצועי ומועיל של למידה היברידית אפשרי ללא בניית חוזים מעודכנים עם המורים".

הכשרת מורים ללמידה היברידית

"הכשרת המורים חייבת להכשיר אותם ללמידה משמעותית שעושה שימוש בשילוב של דרכי הוראה: פנים אל פנים, למידה מרחוק סינכרונית\אסינכרונית, למידה במרחב הפתוח. כדי שהדבר יקרה חשוב לא רק לדבר על כך אלא להביא לכך שמרצים ילמדו בשיטות מקבילות אלו שמצפים מהמורים ליישם. הבעיה היא שבאקדמיה נמצאים מאחורי השדה בכל הקשור ביישום למידה\הוראה היברידית. אני עצמי מעזה לומר שגם שם לא מבינים את ההקשר הרחב יותר של העבודה. הבעיה איננה רק לדעת להשתמש בטכנולוגיה. העניין הוא מהי תפיסת הלמידה הבסיסית של המרצים: קונסטרוקטיביסטית (נשענת על חקר ושיח בין התלמידים) או מסורתית (בבסיסה האמונה שעל הסטודנטים להקשיב למרצה). גם באקדמיה חשוב להביא בחשבון את העומס שנגרם מתקשורת דיגיטלית עם סטודנטים כיחידים וכקבוצות בחישוב משרותיהם של המרצים. גם שם איכות הלמידה ההיברידית ובכלל תלויה באיכות סביבת העבודה של המרצים.

לסיכום, בפוסט זה אני טוענת שלמידה\הוראה היברידית היא כורח המציאות בימים אלה ווהיא כאן להישאר גם אחרי משבר הקורונה. אחרי הגדרת הלמידה ההיברידית, הצבעתי על מצבי ניהול כיתה שונים שמחייבים סוג זה של למידה. תיארתי את בעייתיות היישום של הלמידה ההיברידית והצעתי חלופות לפרקטיקות הנפוצות המיושמות בשדה. הצבעתי גם על הצורך להגדיר מחדש משרות מורים כדי לאפשר יישום אפקטיבי לש למידה היברידית. התייחסתי לבסוף להכרת המורים הנדרשת כדי שסוג זה שלמידה יישום בצורה רחבה ואפקטיבית".

למאמר המלא של פרופסור קלודי טל בבלוג המרתק והמעמיק שלה (קישור)

לבצע למידה והוראה היברידית בשום שכל וליצור תנאים הולמים למורות ..

אודות פרופסור קלודי טל (קישור)

ראו גם :

למידה היברידית לתלמידים צריכה להיות עקביות

"כדי שהתלמידים יצליחו, הם זקוקים לשגרה, זמינות משאבים, מבנה ותמיכה. הדבר האחרון שמורה רוצה זה שהכיתה שלו תהיה, בין אם מקוונת או פנים אל פנים, בתהליך ובמצבים בלתי צפויים. לסביבות למידה היברידיות מוצלחות יש לוח זמנים עקבי. "בין אם תלמידים לומדים באופן אישי בימי שני ורביעי בכל שבוע, או מחצית מתלמידי בית הספר שלך לומדים בצורה מקוונת באופן אישי כל שבוע אחר, לוח הזמנים צריך תמיד להיות עקבי ואמין."

לשמור על תקשורת רציפה עם התלמידים

"תקשורת היא תמיד מפתח, אבל במיוחד כאשר מלמדים מכיתה מקוונת חלקית. שמירה על קו תקשורת אנושי רציף  עם התלמידים שלך המורה חיונית כדי להבטיח שהיחסים בין המורה לתלמיד שלו יבואו לידי ביטוי, כמו גם קהילת הכיתה שלו. עליך המורה לתקשר באופן עקבי עם התלמידים שלך, הן באינטרנט והן באופן אישי, בין אם זה באמצעות אחד על אחד, הודעות או דואר אלקטרוני."

תלמידים אוהבים להרגיש שרואים ושומעים. אותם  שימוש בכלי כמו גוגל סקולאר או כלי סקרים אחר הוא דרך מצוינת לתקשר עם התלמידים שלך תוך קבלת משוב לשיפור הכיתה שלך. אתה יכול לשאול על הפעילות המועדפת עליהם, הדרך המועדפת עליהם ללמוד ומה הם מאמינים שיכול לשפר את הכיתה ההיברידית שלך.

"חשוב לתקשר עם התלמידים שלך באופן קולקטיבי ופרטני, עודדו אותם להרגיש בטוחים לשאול שאלות ולהתנסות כדי לשפר את הלמידה. בין אם מילולית או באמצעות כלי טכנולוגי יצירתי, תקשורת חיונית כדי לגרום לתלמידים שלך להרגיש מחוברים"

מתוך המאמר למורים בארה"ב , המלמדים כיום בלמידה היברידית :

5 tips to create a successful hybrid learning environment

 ראו גם :

חשיבות המשוב של המורים במיוחד בלמידה היברידית (קישור למאמר בעברית)  

למידה היברידית בבתי ספר : דוגמאות , ביה"ס שז"ר

פעילות ערכית חברתית בנושא יצירת יער כיתתי לכבוד חג ט"ו בשבט.

בהובלת תלמידי מועצת התלמידים.

תודה רבה למורה לילך אסולין.

קישור

למידה היברידית סינרגיה שבין פיתוח הלומד העצמאי לבין למידה שיתופית!

למען האמת יש הרבה הגדרות למה זה "למידה היברידית", וכמובן שבבסיס מדובר על שילוב בין דרכי הוראה שונות בהתאם לסיטואציה שבה התלמידים נמצאים. 

אבל אנחנו מציעים להרחיב את ההגדרה ולראות בלמידה ההיברידית לא פשרה טכנית, אלא סינרגיה שבין פיתוח הלומד העצמאי לבין למידה שיתופית!

מצד אחד כל תלמיד לומד לפתח את יכולת הלמידה האישית שלו,
ומצד שני משתמשים בכח ההנעה החברתית בשביל לתת אנרגיה וחווית הצלחה לכלל תלמידי הכיתה!  וכמובן מי שיוצר את כל התהליך הזה הוא המורה שעובר לתפקיד של מאמן ומרשת של הכיתה, ובעצם מזמין ומאפשר את תהליך הלמידה היחודי.

מקור

נספחים

35 Exciting Blended Learning Statistics [The 2021 View]

אונסק"ו: תוכניות לימודים היברידיות הן העתיד של החינוך

הקומה השלישית" החלה לצמוח והיא מתקדמת היטב : למידה היברדית

The Hybrid Learning Myth: Fitting in Offline and Online Classwork Together

Improvement of Students’ Autonomous
Learning Behavior by Optimizing Foreign
Language Blended Learning Mode

· · · · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *