לקראת סיבוב נוסף של למידה מרחוק : כמה עצות מועילות של מורים ותלמידים

1218

מאת: עמי סלנט, שעוסק בלמידה מקוונת ולמידה מרחוק כבר 30 שנה

70,000 תלמידים  צפויים היום  ללמוד בזום במקומות שונים בישראל וסביר להניח שמספרם יילך וייגדל מיום ליום.  ועל כן ליקטתי עבורכם המורים ומנהלי בתי הספר כמה וכמה עצות ותובנות מתוך מאות הסקירות שפורסמו באתר "ידע וסקרנות דיגיטלית " גם מתוך התובנות של המורים  וגם מתוך ראיונות שערכתי עם קבוצות מיקוד של תלמידים .

רוב התלמידים מקשרים את צורת הלמידה מרחוק למפגש בווידאו קונפרנס, בו הם רק אחד מהריבועים הקטנים על המסך שמרכיבים את סך הכיתה המלאה. אך למידה מקוונת יעילה זקוקה להרבה יותר מסתם "חדר ישיבות" מקוון וריבועים קטנים על המסך.

צריך להבין שגם הפדגוגיה משתנה. כל צורת הלמידה משתנה. אנחנו לא אמורים ללמד בזום כמו שלימדנו בכיתה. זה לא עובד. השיעורים צריכים להיות בנויים לגמרי אחרת, ברצועות זמן קצרות יותר, בצורה שהרבה יותר מפעילה את התלמידים, ובשילוב של יחידות סינכרוניות ואסינכרוניות. יש גם הרבה מאוד דגש על קשר אישי עם התלמידים".  (מקור )

רחל ארליך : הטעות הראשונה היא המחשבה שהשתתפות בשיעור בזום דומה להשתתפות בשיעור בכיתה.

וזו טעות, כי היא לא. גם אם השיעור "פעיל" (סקרים, הרמת יד, כתיבה בצ'אט, דיבור) – השיעור הסינכרוני מצריך יותר ריכוז והוא יותר מעייף מפעילות דומה בכיתה.

אני לא אומרת ששיחת וידאו מרובת משתתפים (זום, נו) אינה טובה. אני אומרת: זה טוב, לעשר דקות – רבע שעה. זה מצוין להתנעת שיעור או לסיכום שלו. אבל זה לא מחזיק שעה וחצי. פשוט לא.

מקור וקרדיט : הבלוג של רחל ארליך

כל זום נמשך רבע שעה

"הלמידה מרחוק לא יכולה להתבסס על זום. אני פותחת את היום בשיחה קצרה, כדי לראות שכל הילדים התעוררו, וסוגרת בשיחת סיכום. כל זום נמשך רבע שעה. באמצע יש הרבה למידה עצמאית. לקחנו בחשבון שיש הרבה אחים בבית ולפעמים רק מחשב אחד."

מקור

מתוך:

אפקטיביות של הוראה מקוונת בשיעור מקוון מבוסס ZOOM , כמה הצעות של מורים

אפשר גם אחרת

תלמידי חטיבת ביניים שראיינתי סיפרו כי המורה שהעבירה בחודשים האחרונים שיעורים מקוונים  ארוכים בזום במשך כל היום , שינתה את דרכי ההעברה והעבירה שיעורי זום קצרים מאוד של רבע שעה ובשאר הזמן  יצרה צוותי למידה מקוונים משותפים של תלמידים שלמדו באמצעות פורומים מקוונים בצורה אסינכרונית . המורה ביקשה כל פעם מצוותי הלמידה להיפגש יחדיו בפורום ( ומאוחר יותר אחרי החיסונים גם בבתים) .

 לשאלתי , האם יסכימו ללמוד במתכונת כזו גם בשנה הבאה , הופתעתי לשמוע תשובות חיוביות.  

הכלים הדיגיטליים המקוונים וסגנון הלמידה של התלמידים

 ביקשתי גם לבדוק את התחושה של התלמידים ללמידה באמצעות שפע הכלים הדיגיטליים  וסרטוני הוידאו שמיהרו המורים לשלב בשיעורים המקוונים  וגם חדרי בריחה מקוונים  ועוד ….ומתברר כי התלמידים לא ראו בהם גורם למוטיבציה התלמידים גם בביה"ס גם בלמידה מרחוק בבית (וגם באוניברסיטה!!) רואים בלמידה כורח ומעדיפים ללמוד בדרכים מסורתיות כגון סיכומים וכדומה.

הנה מה שכתב  על כך המורה והמנחה קידום למידה איכותית – במרחב הכיתתי, הקהילתי והדיגיטלי.  תומר ברץ :

"לא משנה העובדה שעבור רבים מהם השיטה הזו לא משיגה תוצאות,

לא משנה שהם מכריחים את עצמם לשבת ללמוד ככה למרות שיש כל כך הרבה תכנים שיכולים לסייע – סרטונים קצרים, פודקאסטים, משחקים, תרגולים, סדרות.

הם יושבים ללמוד 10 שעות, 15 שעות, 30 שעות – ועדיין מרגישים שהם לא זזים. משם קצרה הדרך למחשבה שאולי משהו לא בסדר איתם, לתחושת מסוגלות נמוכה.

ואולי זה בכלל סגנון הלמידה?

הבוקר שאלתי את כיתה י' המקסימה שאני מלמד היסטוריה את השאלה הזו. עניין אותי לדעת כמה יכתבו "אחר". אז אקצר: 1 מתוך 29.

רוב מוחץ – סיכומים זה העיקר. אני גם יודע משיחות איתם שקריאה של החומר פעם אחר פעם אחר פעם אחר פעם היא שיטה נפוצה גם".

מתוך הסקירה :למידה מרחוק מנקודת מבטם של התלמידים

שאלנו תלמידים על למידה מרחוק

הנתונים מחזקים את הטענה ששיעורים מקוונים צריכים להיות קצרים – יחידות מיקרו, תחומות, וקצרות בזמן. מאוד ממוקדות תוכן.

הכמות לא בהכרח מעידה על האיכות.

אנו רואים בצורה ברורה העדפה לכך שהקניית חומר חדש בצורת מקוונת תעשה על ידי המורה באמצעות מצגת. אבל לצד זאת,מספר לא מבוטל של תלמידים ציינו שהיו רוצים את האפשרות ללמידה עצמאית באמצעות מיומנויות: כגון שאילת שאלות, חקר, חיפוש ברשת, דפי עבודה ותרגול עצמי, שיח פרטני עם המורה.

הדגש כאן הוא על המורה כדמות מנחה ומלמדת לצד חיזוק מיומנויות הלמידה העצמאית.

לסקר המלא של קרן אייז בבלוג שלה :

 מהו הכשל העיקרי בלמידה מרחוק בתקופת הקורנה ? לא מה שחשבתם

מחקר חדש של אוניברסיטת ג'ורגיה בארה"ב בדק מה הם ההתנסויות המועילות  ביותר ללמידה מרחוק בתקופת סגר הקורנה ומצא כי לא בעיות של הבנה ותכנים לימודיים היו הבעיה העיקרית  בלמידה מרחוק אלא דווקא ארגון חומרי הלמידה והתכנים במרחבי הלימוד המקוונים. התלמידים לא התקשו בהבנה של תהליכים כמו פוטוסינתזה אלא התקשו דווקא באיתור חומרי הלמידה המתאימים אותם לימדה המורה בנושא .

גם מחקר משנת 2019 מצא כי מרחבי הלמידה דיגיטליים אינם מאורגנים היטב והמורים והמרצים לא השקיעו בהקמת מרכז משאבים דיגיטלי מאורגן היטב שיכול להקל על התלמידים/סטודנטים .

אותי זה לא מפתיע כי שמתי לב כי גם בישראל מרבית המורים ( וגם המרצים !!)  הזניחו את ארגון מרכז המשאבים הכיתתי (או של הקורס ) המקוון וחבל .

מקור 1

מקור 2

 ללומד, הניווט ב"מפת הדרכים" של הלמידה קשה מאוד, מאחר ובניגוד ל"מומחה" הוא לא מצליח להעלים את הערפל העוטף אותה. הפתרון צריך להיות כפול – מחד, מיעוט הפניות ומצד שני דיוק מהן. רק הפניות הנמצאות במקום הנכון במשימת הלימוד, ומובילות אל כמות "סופית" של ידע ממוקד באמת מסייעות ללומד בהבהרת העניין הנלמד.ריבוי עצים, כמאמר הידוע, בהחלט אמור לפגום בראיית היער (Michael Savin)

חלק ממה שמרגיע ומעלה מוטיבציה זה שהמידע והמשימות ברורים ומאורגנים. מורים עשו קפיצה טכנולוגית מטורפת בחןדשים האחרונים והם ככ עסוקים בללמד ולהכין שיעורים ולשרוד ולא מתפנים גם ללמוד איך לארגן הכל בדרך מסודרת ולסדר ולהתעסק בעניינים הטכניים ( שבעצם משפיעים מאוד על הצד הרגשי ועל הלמידה ). ואולי יש גם לחלקם תחושה שעוד מעט זה ייגמר ונחזור ללמד כרגיל , אז אין בעצם סיבה לארגן אלא רק לשרוד את הטווח הקצר.ואני עדיין מקווה שנשכיל לנצל את מה שהקורונה הביאה לשינוי משמעותי גם ביום שאחרי הקורונה ושמבנה שבוע העבודה ישתנה ויהיה זמן גם לדברים הטכניים האלה וללמידה ועיבוד והטמעה של שינוי משמעותי (אורית אריה) .

מתוך הסקירה :

מהו הכשל העיקרי בלמידה מרחוק בתקופת הקורנה ? לא מה שחשבתם

חשיבות המשוב בלמידה מרחוק , אפשר לשפר

בראיונות שערכתי בחודשים האחרונים עם תלמידים בכל שכבות הגיל מצאתי כי מעט מהם זכו למשוב נכון ושיטתי בעת הלמידה האסינכרונית ובוודאי לא במהלך הלמידה הסינכרונית (זום)

נקודות עיקריות :

  • למידה ומשוב הם תכונה חיונית בלמידה מקוונת , זהו תהליך מתמשך  שאינו אירוע בודד . כאשר תלמידים לומדים , לדוגמא, באינטרנט על תקופות, מושגים ויסודות במדע ונושאים אחרים הם אינם כפותים ע"י לוח זמנים מדוייק כמו בכיתה הפרונטלית . המורה בסביבה המקוונת צריך לעבוד קשה יותר כדי שהלומדים יגלו עניין ויתחברו למטלה  , משוב הוא הניצוץ והגירוי שמביא אותם לשלב הבא. משוב הוא התהליך שמניע למידה מקוונת.
  • עדיף לתת לתלמידים פחות מטלות מקוונות ולוודא שמטלות אלה אכן מקבלות התייחסות ראויה מצד המורה. 
  • משוב הוא לפעמים מתן תשובות ישירות לשאלות ישירות, אבל יותר מכך בהוראה מקוונת , הוא מתן כיוונים והכוונות לתלמידים כיצד הם יכולים למצוא את התשובות בעצמם. כלומר,  להניע אותם להעמקה ולחקר הנושא. משוב כיצד להשתמש בחיפוש בגוגל בצורה יעילה יותר, כיצד לשתמש ב- Google Scholar או לכתוב משהו בתמציתיות יותר .
  • בסקירה יש גם המלצות על כלים מתוקשבים פתוחים שמאפשרים למורים לכוונן משוב בצורה מאתגרת ויעילה .

 מתוך הסקירה:

משוב הוא שמן הסיכה של ההוראה והלמידה, עם זאת בלמידה מקוונת הוא לעתים התאדה

השילוב והמינון הנכון בין שיעור סינכרוני לשיעור א-סינכרוני : המפתח ללמידה מקוונת מועילה

למידה א- סינכרונית פירושה לימוד מרחוק, כאשר האינטראקציה העיקרית הינה בין הלומד לבין חומרי הלמידה, שחלקם מקושר ברמת היפרטקסט או לתמונה או לאתרי אינטרנט בהם מקורות המידע  וחומרי הלמידה.

התלמיד יכול לגשת לחומרי הלמידה מהמחשב בבית הספר או מביתו, וללמוד באופן עצמאי בכל שעות היממה, ללא תלות במורה.

הוראה/למידה שמתרחשת באופן מקוון כאשר המורה ולומדים נמצאים במקומות שונים והלמידה נערכת בזמנים שונים, לפי הנוחות. התקשורת בין הלומדים מתקיימת באמצעות סביבת למידה מקוונת הנגישה לכל המשתתפים כגון: מערכת לניהול הלמידה (LMS), רשת חברתית, או קבוצת דיון מקוונת .

במסגרת זו של למידה א-סינכרונית חשוב  לכלול גם את הפורום המקוון , המהווה מפגש לדיון א-סינכרוני. יש גם חשיבות  בלמידה מרחוק  לשילוב אתר אינטרנט -מרכז משאבים מקוון , , קבוצה סגורה בפייסבוק.

 מתוך הסקירה:

השילוב והמינון הנכון בין שיעור סינכרוני לשיעור א-סינכרוני : המפתח ללמידה מקוונת מועילה

ראו גם:

מרחבי למידה דיגיטליים כיתתיים בתכנית התקשוב המעודכנת של משרד החינוך

מרחב למידה דיגיטלי כיתתי הוא עוגן הלמידה מרחוק. ניתן לארגן במרחב  המקוון בנוחות את התכנים הדיגיטליים ,  לקיים שיח עם הלומדים ולספק להם תמיכה לפי הצורך,  לשלוח סרטונים, לתת לתלמידים להעלות בעצמם תכנים דיגיטליים וסרטונים.

הוא מאפשר למורה לעמוד בקשר רציף עם התלמידים באמצעות צ'אט או וידאו, לשלוח משימות לימודיות, לשתף קבצים ולעקוב אחר הלמידה.

מרחב למידה דיגיטלי מנגיש לתלמידים משימות למידה מגוונות ומאפשר לתלמידים להגיב, … חיזוק הקשר בין המורה והתלמיד הן באופן אישי, במפגש קבוצתי ו/או במפגש כיתתי יעצים את האינטראקציה בין המורה ותלמידיו.

מרחב למידה כיתתי מאפשר למורה לקיים שיעור א-סינכרוני באמצעות:

  1. הזמנת התלמידים למרחב הלמידה הדיגיטלי הכיתתי
  2. שליחת תוכני לימוד בנושא השיעור המתאימים ללמידה עצמית או בקבוצה
  3. צירוף משימה אישית או קבוצתית והצעת תמיכה ללומדים
  4. מתן משוב לתלמידים על ביצוע המשימה ועידודם לכתוב רפלקציה

מקור וקרדיט : משרד החינוך ,  פורטל עובדי הוראה (קישור )  

אז איך מתחילים?

ברגע שהמורה פותח כיתה ב Google classroom , היא ריקה מתלמידים. בדף של הכיתה, מוצג קוד, שהתלמידים יכולים להקליד אותו וכך להצטרף לכיתה.

תוך שתי דקות היו בכיתה 23 תלמידים, ואני הייתי מרוצה עד הגג. נכון שלתלמידים היה מראש מייל בית ספרי של גוגל, והם זכרו אפילו איך להכנס אליו. היו שני תלמידים שלא זכרו את המייל שלהם, אז איתרתי את המייל שלהם, הזכרתי להם אותו, ושלחתי לכל אחד מהם הזמנה אישית לכיתה.

בתהליך ההכנה של שיעור, אני מכניסה לכיתה שלי ב Google classroom את החומרים הרלבנטים, בסטטוס טיוטה. רק בזמן "הנכון" אני "מפרסמת" את החומרים, ואז לתלמידים יש גישה אליהם.

אחרי השיעור אני יוזמת דיון על נושא או מטלה מהשיעור. למשל, בשעור האחרון עבדנו על אלגוריתמים. לשיעורי בית נתתי להם להתמודד באמצעות משחק עם אלגוריתם המשבר המשפחתי, ואחרי השיעור יזמתי דיון על הפתרונות ובאופן כללי על שיטת המשחק כאמצעי להבין אלגוריתם. ההשתתפות הערה שלהם גרמה לי להבין ש"עליתי" פה על משהו. איזה כיף!

מקור וקרדיט : המורה תמי וייס

ראו גם :
ק
בוצת למידה ברשת החברתית FACEBOOK

אפשר גם אחרת : למידה מרחוק באמצעות רשתות חברתית: מיזם מחברת מְחברת בפייסבוק

· · · · · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *