חידושים נוספים בפלטפורמת WAKLET ככלי להפעלת תלמידים בלמידה מקוונת והיבטים פדגוגיים

1621

חקר, למד והתנסה , עמי סלנט , עורך האתר


Wakelet  הוא כלי דיגיטלי לאיסוף ולארגון תוכן  דיגיטלי המאפשרים לכם לשמור, לארגן ולשתף משאבים דיגיטליים. המאפיינים השיתופיים של Wakelet הופכים אותו לכלי בעל פוטנציאל חינוכי עצום עבור מורים ותלמידים.

אתם יכולים בקלות ליצור אוספים דיגיטליים עם מורים אחרים או להפעיל תלמידים במטלות שונות של איסוף וארגון מידע דיגיטלי ( למידה מידענית)  ולהתחיל ליצור חוויות למידה שמגבירות את המוטיבציה של התלמידים.

 Wakelet הוא יישום מקוון מועיל ביותר (וגם חופשי)  לארגון תוכן רשתי . הוא מאפשר לשמור ולארגן את פריט המידע הדיגיטלי בצורה ויזואלית לאוספים מקוונים .

כך לדוגמא , תוכלו להעתיק את הכתובת של סרט וידאו ספיציפי מיוטיוב לתוך אוסף מקוון  נושאי של Wakelet, כאשר הוא מוטמע ומאפשר לתלמידים או הסטודנטים לצפות בסרט הוידאו מבלי לעזוב את האתר של האוסף המקוון הנושאי שבניתם .

אפשר להוסיף לאוסף המקוון שאצרתם  את כל סוגי הפריטים הדיגיטליים (מאמרים , מסמכים וגם תמונות) .

הWakelet  מאפשר פריסה של כל הפריטים הדיגטליים שצברתם בתצורות שונות ( מבנה רשת , מבנה עמודות ועוד)

לאחרונה צוות הפיתוח של Wakelet הוסיף עשרות תבניות מקוונות  לארגון המידע הדיגיטלי המאפשרות מיגוון של דרכים לבניית מאגר מידע לימודי או פורטפוליו דיגיטלי הן עבור התלמידים והן עבור המורים.

למידע נוסף

ספריית תבניות Wakelet

Wakelet  מציעה ספרייה דיגיטלית הולכת וגדלה של תבניות חינמיות לשימוש עבור האוספים הדיגיטליים שלכם או של הלומדים . אתם יכולים לעיין בספרייה הדיגיטלית וכשתמצאו את אלה המועילים לכם או לתלמידים אז  לחצו  על תפריט שלוש הנקודות בראש האוסף ולחצו על 'העתק אוסף'. התבניות הדיגיטליות מאורגנות בקטגוריות שונות כולל: תבניות עמודות, מערכי שיעור, ניוזלטרים, שיתוף פעולה, למידה מרחוק, כרטיסי כניסה ויציאה, , מרחבים דיגיטליים , תבניות לסטודנטים, תבניות למידענות ועוד.

למידת עמיתים : איך להזמין שותפים עמיתים לאוסף/מאגר

שיתוף פעולה עם עמיתים הוא אחת התכונות הטובות ביותר ב-Wakelet אתם יכולים בקלות להזמין אחרים (למשל, מורים אחרים או תלמידים) להצטרף לאוסף הדגיטלי שלך ולהתחיל להוסיף פריטי מידע .

התהליך פשוט וקל: פתחו את אחד האוספים שלכם ולחצו על שתף ובחרו ב- Invite Collaborators. אתם יכולים להזמין מורים או תלמידים  באמצעות קוד, קוד QR, קישור, אימייל .המשתתפים אותם הזמנתם אינם צריכים חשבון Wakelet כדי להצטרף לאוסף.

תלקיטים דיגיטליים עבור התלמידים/סטודנטים

תלמידים וגם סטודנטים יכולים ליצור תלקיטים דיגיטליים ( פורטפוליו דיגיטלי)  כדי לתעד את הלמידה המתמשכת שלהם.

תלקיטים דיגיטליים ( פורטפוליו דיגיטלי ) הם דרך פדגוגית מועילה להעצים את קולם של התלמידים ולעקוב אחר התקדמות הלמידה לאורך תקופה ממושכת. ככל שהתלמידים הופכים מודעים לאופן התקדמות הלמידה שלהם באמצעות התלקיט , יש להם יותר מוטיבציה .

כמורים אתם יכולים  להשתמש ב-Wakelet כדי לבצע הערכה מעצבת

הנה דוגמה איך לעשות את זה. ראשית, הנחו את התלמידים ליצור שני סוגים של אוספים: אוסף מה שלמדתי ואוסף מה שקשה לי ללמוד. התלמידים משתמשים בכל אחד מהאוספים  הדיגיטליים הללו כדי להוסיף את המשוב שלהם  והרפלקציות שלהם .

תלמידים וגם סטודנטים יכולים ליצור אוספים דיגיטליים  כדי לגבש עבודת נושאית באמצעות משאבים/מקורות מידע דיגיטליים  שהם אצרו מהאינטרנט. פריסת המדיה ב Wakelet היא אידיאלית עבור פעילות זו. התצוגה הליניארית שלו קלה לניווט ומספקת לתלמידים מרחב דיגיטלי שבו הם מארגנים את האירועים או נושאי  העבודה שלהם לפי סדר נושאי  או כרונולוגי.

המחקר החינוכי מצא כי כי תלקיטים דיגיטליים (פורטפוליו דיגיטלי ) הם דרך למידה המאפשרת לתלמידים ולהבין טוב יותר את תהליך הלמידה והמורכב שלהם.

•  הם מספקים והזדמנות לחשוב לעומק על עבודתם: עם תלקיטים דיגיטליים  יש לתלמידים הזדמנות לחשוב בצורה מעמיקה וביקורתית יותר על הפריטים שאספו וארגנו באוסף/מאגר שבנו  כשהם מחליטים כיצד לארגן את המידע ומה להציג באוסף  הדיגיטלי שלהם .

 • התלמידים לומדים להבין היכן הם נמצאים בתהליך הלמידה: הם יכולים לראות כיצד הם מתקדמים לעבר יעדי הלמידה שלהם ולהבין טוב יותר את הצמיחה שלהם לאורך זמן.

 • מעניקים  קהל אותנטי: זה עוזר לתלמידים לרצות להצליח כשהם יודעים שמה שהם יוצרים מגיע למקום אחר מלבד ציונים!

 • התלמידים לומדים לספר את סיפור הלמידה העצמית  שלהם: הם יכולים להתחיל לתעד מה עברו  במסע הלמידה וגם חוזקות וחולשות.

 • קול התלמיד: ניתנת לתלמידים הזדמנות להרהר ולדבר על הלמידה שלהם – כי אם הם יכולים לדבר על מה שלמדו – רוב הסיכויים שהם למדו זאת!

 • בחירת התלמידים: מה שיפה הוא שניתן להוסיף עבודה שנעשתה על כל אפליקציה מקוונת לתלקיטים של Wakelet – מה שנותן לתלמידים הזדמנות לבחור כיצד הם יוצרים, מציגים ומשתפים את הלמידה העצמית שלהם.

כיתה הפוכה ולמידה היברידית

דרך מעשית נוספת להשתמש ב-Wakelet היא להפוך את הלמידה של התלמידים. במקום ללמוד רק בכיתה, התלמידים לומדים גם בבית באמצעות אוספים  דיגיטליים ומשאבים ששיתפתם איתם וכשהם מגיעים לכיתה הם עוסקים בפעילויות, דיונים ומתרגלים את מה שלמדו בבית.

ראו גם : ארגון תוכן רשתי : wakelet יצירת תלקיט

WAKELET היא חברת סטארט-אפ באנגליה שהוקמה על ידי Jamil Khalil,

למידע נוסף אצל מפתחי הפלטפורמה:

קישור 1

קישור 2

אודות פורטפוליו דיגיטלי בהוראה ובלמידה

התלקיט הוא אוסף מכוון של עבודות התלמידים (גמורות או בתהליך), המציג את מאמציהם, התקדמותם והישגיהם בתחום מסוים או בכמה תחומים. אוסף עבודות התלמיד/ה "מספר את הסיפור" של התפתחות הלמידה, צמיחה והישגים לאורך זמן, ומשקף גם את התהליך וגם את תוצרי הלמידה. הפריטים בתלקיט מעידים לא רק על מה שהתלמיד/ה יודע/ת ומסוגל/ת לעשות בהקשר מסוים, אלא הם משקפים גם את התקדמות התלמיד/ה בפרק זמן מסוים ואת מידת ההשקעה שנעשתה בלמידה.

לתלקיט שלושה עקרונות פעולה חשובים:

  1. משקף רצף של תהליך הוראה-למידה-הערכה
  2. במהלך העבודה על התלקיט מתקיים דו-שיח ושיתוף פעולה מתמשך בין המורה לתלמיד/ה
  3. נמצא בבעלות התלמיד/ה

תהליך בניית התלקיט

1. נקבע את המטרה של השימוש בתלקיט. להלן מספר מטרות לדוגמה:

  • מעקב אחר התקדמות התלמיד/ה
  • הערכת המיומנויות והכישורים שרכש/ה
  • הערכת השקעת התלמיד/ה בלמידה
  • הערכת הידע שנרכש

2. נשאל את השאלה, מה אנחנו רוצים שהתלמידים ילמדו או מה אנחנו רוצים שידעו לעשות ביחידת הוראה מסוימת או בתקופת זמן מוגדרת.

פעולות ברמת התלמיד/ה

7. כל תלמיד/ה בוחר/ת את הפריטים להכנסה לתלקיט. בפעולה של בחירת הפריטים התלמיד/ה לומד/ת להעריך את העבודה שנעשתה ורוכש/ת מיומנויות של בחירת דוגמאות המייצגות את הלמידה. כמו כן העבודה על בניית התלקיט מעבירה לידי התלמיד/ה את האחריות לניהול הלמידה.

8. במהלך התקופה בה נבנה התלקיט התלמידים יבצעו רפלקציה עצמית על המהלכים הלימודיים שלהם.
(ראו גם את הפרקטיקה: שיתוף התלמידים בבניית מחוון או כלי הערכה).
הרפלקציה תבוצע גם ברמת הפריט הבודד – נבקש מהתלמידים לצרף לכל פריט שהם מצרפים לתלקיט, דף הסבר עם הנימוק להוספתו – וגם ברמת התלקיט כולו.

9. נקבע עם התלמידים מועדים לקיום מפגשי מורה-תלמיד/ה. מומלץ לקיים מספר מפגשים כאלה במהלך תקופת העבודה על התלקיט.

10. הערכה ומשוב: מומלץ לקבוע מועדים קבועים בהם פריטים מסוימים ייבדקו ויהוו בסיס לשיח משותף של המורה עם כל תלמיד/ה. רצוי שהמשוב של המורה יהיה מילולי ומפורט.
ראו גם את הפרקטיקה: משוב מקדם למידה

11. בתלקיט ייכללו גם ראיות לכך שהתלמידים מעריכים את עמיתיהם ומתייחסים להערכות של אחרים.

מקור וקרדיט : פורטל עובדי הוראה , משרד החינוך

דגמים ודוגמאות

האוסף המקוון שלי בנושא ארגון תוכן רשתי  למשתלמים

 דוגמא מס' 2 בהיסטוריה

דפנה רוט , פעילות מידענית לתלמידי ביה"ס בנושא חיסון לקורונה

פרקי הדרכה

· · · · · · · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *