כיתה הפוכה: אופנה פדגוגית חולפת או שיטה פדגוגית מוצקה עם עתיד? סקירת מחקרים מעודכנים בעולם ותובנות של אנשי חינוך, מורים ומרצים בעולם 2021-2020

2310

 הקדמת עורך האתר , עמי סלנט , מידען

גרסה מס' 4 , 27 לנובמבר 2021

מגיפת הקורונה נתנה דחיפה חזקה למימוש שיטת הוראה ולמידה שקיימת בשוליים .

כבר 15 שנה , אני עוקב  בשיטתיות אחרי יישום מתודת "הכיתה ההפוכה "(flipped classroom)  ולכן,  בסקירה הנוכחית ביקשתי ללמוד מה התחדש מבחינת הישימות שלה , המחקרים אודותיה ומה הם הלקחים שנלמדו מהיישום של השיטה בסביבה מקוונת  .

לצורך כך , ערכתי חיפוש מקיף ושיטתי בעשרות מאגרי מידע מקוונים  בארץ ובעולם , ביניהם מאגרי פורטל מס"ע , מאגרי מכון סאלד , מאגר ERIC  בחינוך, מאגרי Academic Search Complete , מאגרי ProQuest Central , ProQuest's Education Database ועוד .

הסקירה מתייחסת הן לבתי ספר והן למכללות ואוניברסיטאות .

עיקרי דברים

  • במרבית המחקרים , השיטה של "הכיתה ההפוכה" אכן נמצאה מתאימה יותר לצרכים של הלומדים בעידן הדיגיטלי, ושהיא יכולה לגרום ללמידה להיות אפקטיבית יותר ויעילה יותר לעומת למידה כיתתית רגילה.
  • היעילות וההצלחה של  מתכונת הכיתה ההפוכה תלויה גם בסביבה לימודית מקוונת המקדמת למידה עצמית של הלומדים.
  • פלטפורמות מקוונות מסוג LMS  תורמות יותר להצלחת הלמידה במתכונת של כיתה הפוכה .
  • בתקופת מגיפת הקורונה מערכת החינוך ההולנדית הפעילה בהצלחה כמה וכמה בתי ספר בהולנד בלמידה הפוכה משולבת בלמידה מרחוק .
  • לא רק סרטוני וידאו אלא גם אינטראקציה : חשוב כי הלומדים (תלמידים וסטודנטים)  יהיו באינטראקציה עם תוכן הווידאו. המחקר קובע שלמידה פסיבית (אפילו למידה עם וידאו) לא עוזרת לתלמידים להשיג יותר.
  • החוקר ההולנדי , ואן אלטן,  ממליץ להטמיע חידונים  מקוונים בסרטוני הווידאו עצמם , למשל, על ידי שימוש בתוכנת יישום חינמית כמו edpuzzle כדי להימנע מבזבוז זמן במהלך השיעור בכיתה המקוונת.
  • מורה אוסטרלי : "הדבר שהכי עזר לי היה השימוש ב-Edpuzzle כי זה מונע מהילדים לדלג בתוך הסרטון, אתה יכול להטמיע שאלות ולראות מי צפה בו ומה יש להם בשאלות כדי שתוכל לטפל בתפיסות שגויות בתחילת השיעור בכיתה הרגילה . זו דרך קלה לשמור על הילדים אחראים  ומעורבים בלמידה בכיתה ההפוכה במקום לנחש מי צפה בסרטון ומי לא צפה בו מראש."
  • ניסוי ומחקר : למידת עמיתים יכולה לשפר את הישגי הלמידה של התלמידים במתכונת הכיתה ההפוכה . למידת עמיתים שיפרה יותר את המעורבות והאינטראקציה של התלמידים בכיתה ההפוכה.
  • לוקח זמן לבנות הרגלי למידה עצמית וחלק מהתלמידים עלולים לא להגיע לשם תוך שנה, או אפילו לרצות להגיע לשם.
  • טעות נפוצה היא שמתכונת הכיתה ההפוכה תלויה מאוד בשימוש בווידאו. למחנכים ולמרצים יש את הבחירה לשלב תוכן עם אינטראקציות למידה כגון שקופיות אינטראקטיביות, ציר זמן של אירועים, אינפוגרפיקה או אפילו מחווני תמונה.
  • התמיכה המקוונת של המרצים בסטודנטים צריכה להיות מוגדרת בבירור ומובנית היטב והיא עיקרון עיצובי חיוני לכיתה הפוכה מוצלחת, במיוחד עבור סטודנטים באוניברסיטה , שנה א'.
  • בסופו של דבר , ניתן לצמצם את תמיכת המרצים לאורך זמן כאשר לסטודנטים כבר נוח יותר בכיתה ההפוכה, אך בשלבים המוקדמים יש צורך בהבניית הנחייה מקוונת ותמיכה רבה יותר וציפיות ברורות.
  • סקירת ממצאים של יותר מ-317 מחקרים מצאה כי למידה במתכונת כיתה הפוכה במכללות מצליחה מאוד , אם כי כיתה הפוכה במתכונת חלקית (היברידית) עשויה להיות המתכונת הטובה הטובה מכולם.
  • הצלחתם של קורסים במתכונת הכיתה ההפוכה השתנתה לפי תחום הדעת.. שיעורי השפה והלשון חוו את ההישגים הרבים ביותר, אחריהם הטכנולוגיה (הכוונה למערכות מידע ותיכנות) ולאחר מכן מדעי הבריאות והרפואה. זה היה צפוי מכיוון שהלמידה הפוכה מתאימה במיוחד לקורסים המדגישים מיומנויות יישומיות ונהנים מהמיקוד ל מתכונת הכיתה ההפוכה בלמידה פעילה.
  • ההשפעות של מתכונת הלמידה ההפוכה היו גם שונות בהתאם למקום הגיאוגרפי שבו יושמה האסטרטגיה החינוכית. במחקרים נמצאי כי היתרונות היו ניכרים  יותר במדינות דרום מזרח אסיה ( סין ,  טייואן , יפאן) מאשר בצפון אמריקה, בעוד שמדינות באירופה היו  בדרך כלל באמצע.
  • מה היא יעילות הכיתה ההפוכה בהוראת מתמטיקה ?: מתכונת הכיתה ההפוכה מועילה יותר לתלמידים הבינונים ברמת הבנת מתמטיקה בהשוואה לאלה ברמות גבוהות או נמוכות יותר. כלומר , לתלמידים חלשים ולתלמידים מצטיינים שיטת הכיתה ההפוכה אינה תורמת להבנה או הישגים במתמטיקה.
  • למרות שלמידה בכיתה הפוכה היא חדשה יחסית בתחום ה- ESL/EFL  (אנגלית כשפה זרה ) , יש לה פוטנציאל רב לשפר את הישגי התלמידים אם מתכונת הלמידה כיתה ההפוכה מתוכננת ומיושמת כראוי עם פעילויות למידה לאורך כל שלבי הלמידה בכיתה ההפוכה. 
  • לא כל מורה בביה"ס מתאים ללמד במתכונת של כיתה הפוכה,  ועל כן , בתמיכת משרד החינוך הטייואני גובש  שם שאלון מתוקף Flipped-Classroom Teacher Scale (FCTS)   לבדיקת המוכנות של מורים בבתי ספר בטייוואן ללמד במתכונת של כיתה הפוכה .
  • מורים למתמטיקה ומדעים פתוחים יותר יותר ליישם מתכונת למידה בכיתה הפוכה והרבה יותר מוכנים להשתמש ביצירת חוויות למידה חדשות בהשוואה למורים ללימודי מדעי החברה ושפה אנגלית בחטיבות הביניים.
  • הממצאים מלמדים שהוספת רכיבי משחק לכיתה ההפוכה מניבה מוטיבציה גבוהה יותר מבחינת התלמידים , השתתפות וביצועי למידה טובים יותר. כמו כן, נמצא שהפלטפורמות, Moodle ו-Kahoot,  הן הפלטפורמות המועדפות ביותר בשילוב רכיבי משחק בלמידה בכיתה הפוכה  .
  • למידה שיתופית מקוונת בכיתה ההפוכה השפיעה לטובה על המוטיבציה של התלמידים בבתי הספר , אך לא בהכרח על ההישגים.
  • לעומת זאת , למידה שיתופית מקוונת של סטודנטים באוניברסיטה ובמכללות תרמה רבות להבנת החומר . לכן, כדאי להפעיל סטודנטים בכיתה הפוכה בלמידה שיתופית  מקוונת (כגון לרשום הערות בשיתוף פעולה או פעילות בפורום מקוון של הקורס ) שכן התועלות להבנת תוכן הקורס בלמידה שיתופית עולים על החסרונות.

מבוא

מודל 'הכיתה ההפוכה  (flipped classroom)

מודל 'הכיתה ההפוכה' (flipped classroom) היא מודל ההופך את ההתנהלות המקובלת של תהליכי ההוראה והלמידה בכיתה המסורתית, שבה הוראה של חומר לימוד חדש מתקיימת בכיתה ואילו בבית נדרש תרגול אישי. בכיתה ההפוכה, לעומת זאת, למידת תוכן חדש מתבצעת באופן עצמי לפני השיעור, לרוב באמצעות יישומים דיגיטליים כמו מצגות, סרטונים, הרצאות מוקלטות או מידע כתוב ואילו זמן השיעור מוקדש ללמידה פעילה, תרגול, דיון, הצגת שאלות ועבודה בקבוצות קטנות על פרויקטים שונים.

למידה בשיטה זו מאפשרת ללומדים לצפות שוב ושוב בתוכן הלימודי המוקלט או הכתוב שברשותם או, במידת הצורך, לדלג על חלקים פשוטים שכבר הובנו. בדרך זו הלומדים נחשפים לתכנים הנלמדים על-פי הקצב האישי שלהםכאשר הלמידה מתבצעת בכל זמן ובכל מקום בהתאם לבחירת הלומדים, והיא מותאמת למגוון רב של סגנונות למידה.

המורה, על-פי מודל הכיתה ההפוכה, מתפקד כמנחה אשר תפקידו לתת ללומדים מענה אישי. הוא עוסק בפתרון בעיות ובהתאמת התרגול והמשימות למידת ההתקדמות האישית של הלומדים. המרצה או המורה נדרש לענות על צרכים שונים של לומדים, לתפקד כמאמן וכמדריך; עליו ליצור הזדמנויות לתקשורת עם הסטודנטים, לענות על שאלותיהם, לפקח על העשייה שלהם ולספק להם תמיכה ומשוב מידי. כל אלה מאפשרים לתלמיד או לסטודנט להתקדם בקצב האישי שלו ובכך לעמוד בדרישות ההוראה …

בפועל, מודל הכיתה ההפוכה מהווה טכניקה חינוכית יישומית המורכבת משני חלקים:

  • פעילות של למידה מרחוק בבית הדורשת מהלומד לפעול כלומד עצמאי. בחלק זה הלמידה מתבססת על העברת ידע בסיסי מהמרצה ללומד באמצעות כלי טכנולוגיה.
  • ·        פעילות למידה בתוך הכיתה בקבוצות של למידה פעילה לצורך תרגול החומר שנלמד באופן עצמאי מהבית בהנחיית מורה.

מקור :

תמר שמיר ענבל ואינה בלאו , " הרחבת מודל הכיתה ההפוכה באמצעות למידה  דיגיטלית בהכוונה עצמית -אישית ושיתופית בקורס אקדמי (קישור)

ואז הגיעה מגיפת הקורונה

כנראה שהאמרה "הכל עניין של עיתוי בחיים", נכונה גם בתחום הפדגוגיה. הנה הגיעה הקורונה ונתנה משמעות מחודשת למודל. כולנו נאלצים ללמוד מרחוק, פעמים רבות לבד, בלמידה עצמאית וללא תיווך צמוד של מורה. בתוך שלושת התרחישים האפשריים של הלמידה בשנה זו: פנים אל פנים, למידה היברידית או למידה מלאה מרחוק, אין כמו שדרוג מודל הכיתה ההפוכה, המתאים לכולם (אדוה גבאי-עפר , 2020 )

השיטה של "הכיתה ההפוכה" אכן  נמצאה מתאימה יותר לצרכים של הלומדים בעידן הדיגיטלי, ושהיא יכולה לגרום ללמידה להיות אפקטיבית יותר ויעילה יותר לעומת למידה כיתתית רגילה.

בתקופת מגיפת הקורונה מערכת החינוך ההולנדית הפעילה בהצלחה כמה וכמה בתי ספר בהולנד בלמידה הפוכה משולבת בלמידה מרחוק .

מקור

גם בישראל החלו מורים ליישם את מודל הכיתה ההפוכה במהלך סגרי הקורונה

כיתה הפוכה נמצאה בפועל כאחד המודלים האפשריים במסגרת למידה משולבת. במודל זה המורה שולח/ת לתלמידים מראש משימה או קטעי מידע לקריאה או לצפייה, והשיעור הסינכרוני (או השיעור המועבר פנים אל פנים) מתבסס על התוכן שנלמד מראש ומתמקד בעיסוק מעמיק יותר באותם תכנים באמצעים שונים כגון: דיונים, פעילויות חקר, תרגול ועבודה משותפת. לאורך כל התהליך המורים משמשים כמנחים, ומספקים הבהרות ותמיכה ללומדים.

במקרה של למידה מרחוק המורה יכול/ה לשלב שיעורים אשר בהם כל המשתתפים פעילים באותו זמן (מפגשים סינכרוניים), עם שיעורים במרחב דיגיטלי כיתתי שאליו כל תלמיד/ה יכול/ה להיכנס בזמן המתאים לו/לה וללמוד בקצב אישי (שיעורים א-סינכרוניים). הדרך האפקטיבית ביותר היא לשלב בין סוגי הלמידה (Blended Learning).

  חשיבות הפיגומים של המורה ביישום "הכיתה ההפוכה"  

שלחו הנחיה ללמידה בבית

כותבת אדוה גבאי -עפר במאמר חשוב בעברית :

לאחר שבחרתם מקור ללמידה או יצרתם בעצמכם, עליכם לחשוב מה אמור הלומד להפיק מהמקור שבחרתם עבורו או ממספר מקורות שנתתם לו כבחירה. כלומר, עם איזה ידע (של תוכן או של תהליך), תרצו שיגיע לשיעור?

לשם כך, תצטרכו ללוות את מקור הלמידה בהנחיה ברורה, כי אינכם נמצאים עם התלמידים. למשל:

– כתבו לעצמכם 2-3 דברים שהתחדשו לכם בעקבות המקור.

– אילו תחושות מעוררת בכם הצפייה?

– איך המקור הזה מתקשר לחיים שלכם או למשהו אקטואלי שקראתם עליו?

– סכמו בנקודות 4 דברים מרכזיים שלמדתם.

– מה הייתם רוצים לעשות בעקבות הלמידה מהמקור?

הקפידו לכלול בהנחיה פיגומים ללמידה העצמית, להגדיר דד ליין ללמידה וניתן גם להציע ללומדים ללמוד ביחד עם חבר או לשלוח תובנות למסמך שיתופי או לפורום.

ולמשקיעים, זה המקום להתייחס גם לשונות של הלומדים שלכם ואולי להפנות קבוצות שונות של תלמידים למקורות שונים. לא בהכרח כולם צריכים ללמוד מאותו מקור. תוכלו להחליט על כך בעצמכם או לאפשר ללומדים שלכם בחירה. כאן החוזקה של המודל היא בכך שהתלמידים יכולים ללמוד את החומר החדש בקצב שלהם, במינון המתאים לכם ובשעה שנוחה להם ואולי גם לבחור את מקור הלמידה.

מקור

 למאמר המלא באתר  הגיע זמן חינוך

מודל הכיתה ההפוכה מצליח דווקא בלמידה מרחוק

מתוך הראיון עם פרופ' דינה בן יהודה, מנהלת האגף ההמטולוגי בבית החולים הדסה ודיקן הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית:

הקורונה שינתה את לימודי הרפואה?

בהחלט. הדבר הראשון שקרה מדהים, וזה השינוי בצורת ההוראה.

בזום?

בשנתיים וחצי שבהן אני משמשת דיקן ניסיתי לשנות, כי ברור ששיטת ההרצאות הפרונטליות, לפחות בחלקה, כבר לא מתאימה לכמות המידע האדירה שיש כיום ברפואה. לפני עשר שנים היה אפשר לדחוס את החומר על לוקמיה חריפה, למשל, בשעתיים, אבל כשבאים ללמד את זה היום, עם אינסוף מידע חדש, לעמוד שעתיים ולדבר על זה כבר לא עובד. ניסינו לעבור לשיטות חדישות של הוראה מתוקשבת, מה שנקרא "כיתה הפוכה" — קודם נותנים לסטודנטים ללמוד את החומר בבית, ואז מדייקים ומעמיקים בקבוצות קטנות. וזה היה קשה, כי רוב המורים היו רגילים ללמד אחרת.

וכמאמר הקלישאה — ואז הגיע הקורונה?

כן. כשהסמסטר היה אמור להתחיל וכבר היה ברור שהקורונה כאן, אז האוניברסיטה נערכה לכך שכל הלימודים יהיו מתוקשבים. ההיענות של הצוות ושל הסטודנטים היתה נס, כי בעצם אנחנו מלמדים בצורה רציפה את כל הלימודים בשנים הפרה־קליניות (השנים הראשונות והתיאורתיות) — ברפואה, סיעוד, ריפוי בעיסוק וגם רוקחות, וזה עבד בלמידה מקוונת מצוין. ביום ראשון אנחנו חוזרים סוף־סוף להוראה קלינית פרונטלית ולמעבדות.

מקור

ד"ר מרב אסף – ראש התכנית לתואר שני "חינוך בעידן טכנולוגיות מידע", המכללה האקדמית לחינוך קיי 

התוצרים והציונים במתכונת "כיתה הפוכה במכללה לא נפלו מאלו שלמדו בשנים קודמות.

"בתקופת קורונה זאת היתה הדרך המרכזית בה לימדתי בקורסים לתואר שני במכללה להכשרת מורים. ״ההפיכה״ לא היתה בספרות אלא ״בהקנייה״. כלומר את הדברים שלרוב לימדתי באופן מונולוגי (הרצאה) הקלטתי עם סרטונים (ובהמשך למה שעמי סקר עם טופס גוגל או edpuzzle)אותם ניתן היה לראות לפני או בזמן השיעור. במהלך השיעור חילקתי את הכיתה לקבוצות ובכל פעם נפגשתי עם קבוצה אחרת לעבודה דיאלוגית יותר (למשל לתכנון מחקר, לדיון, לשאלות וכולי), כל קבוצה 20 דקות. הזמן הנותר ניתן למשימות הקורס, קריאה, צפייה בסרטונים… שלהן. זה היה חשוב כיוון שבתקופת הסגרים למרבית הסטודנטיות שלי היו ילדים צעירים בבית והן אף נדרשו להפעיל את התלמידים שלהן בבית הספר (שתו להן את היום החופשי) וכך רבות למדו (צפו, קראו, כתבו…) בימים או שעות אחרים.כמובן שחלוקה לדיונים קבוצתיים מתאימה כאשר לא מדובר בכיתות ענק (אצלי כ30). הסטודנטיות נדרשו לאותן משימות (קריאה, בוחן, עבודת מחקר קבוצתית) והתוצרים והציונים לא נפלו מאלו שלמדו בשנים קודמות."

חוקר הולנדי  בחינוך : לא רק צפייה בסרטוני וידאו אלא גם הפעלה אקטיבית

הפוטנציאל של " כיתה הפוכה ", לדברי החוקר ההולנדי ואן אלטן, הכותב על כך עבודת דוקטורט כיום ,  לא נובע מכך שתלמידים צופים בסרטוני הדרכה בשעות הפנאי שלהם, אלא מהקצאת  זמן רב יותר לתלמידים בכיתה  ההפוכה ליישם את מה שהם לומדים ולתרגל אותו. בזמן השיעור הפרונטלי  קשה להשקיע ישירות בלמידה אקטיבית.

במחקרו הוא מצא כי חידונים מקוונים היו תכונה נוספת של כיתות הפוכות מוצלחות. החידונים מושכים  את התלמידים לצפות ולהקדיש תשומת לב להרצאות הווידאו לפני השיעור. לתלמידים  או סטודנטים אין את המשמעת או המוטיבציה לעשות את "שיעורי הבית" האלה אחרת ובסופו של דבר מדלגים לגמרי על ההסברים של  המורה או המרצה . החידונים המקוונים גם מאלצים את התלמידים לזכור מידע מסרטוני ההרצאות והחזרה הזו עוזרת לתלמידים לשמור  בזיכרון שלהם  לגבי מה שהם צריכים ללמוד.

החוקר ההולנדי , ואן אלטן,  ממליץ להטמיע חידונים  מקוונים בסרטוני הווידאו עצמם , למשל, על ידי שימוש בתוכנת יישום חינמית כמו edpuzzle כדי להימנע מבזבוז זמן במהלך השיעור בכיתה המקוונת.

מקור

אודות edpuzzle (קישור להסבר בעברית)

צפייה מול אינטראקציה

כדי לענות על השאלה הזו, יש מילה שהייתי רוצה להוציא מאוצר המילים של מורי המלמדים בכיתה הפוכה . המילה הזו היא "תלמידים אמורים לצפות בסרטון בבית ואז לבוא לכיתה מוכנים ללמוד." צפייה היא מילה פסיבית כל כך. תלמידים צופים בסרט של באטמן, הם צופים בתוכנית טלוויזיה כמו The Voice, אבל אנחנו לא רוצים שתלמידים יצפו בסרטוני וידאו בכיתה הפוכה .

יותר נכון. . .

אנחנו רוצים שהם יהיו באינטראקציה עם תוכן הווידאו. יש מחקר שקובע שלמידה פסיבית (אפילו למידה עם וידאו) לא עוזרת לתלמידים להשיג יותר.

הנה כמה דרכים מעשיות שבהן תוכלו להביא קצת אינטראקטיביות לסרטוני הכיתה ההפוכה שלך.

2. השתמש בתכונת החידון המקוון המובנית במערכת ניהול הלמידה של בית הספר שלך ( מערכת ניהול למידה מקוונת מסוג LMS , כגון מוודל )

3. השתמשו בכלים חינמיים כמו  PlayPosit eduCanon או  https://edpuzzle.com/ , שישהו את הסרטון בזמנים שנבחרו על ידי המורה וישלבו שאלות  מעניינות בסרטון . לאחר מכן, המורה יודע מי צפה בסרטון, כמה זמן הם צפו בסרטון, אם דילגו על חלקים מסוימים של הסרטון, ועד כמה הם הצליחו בכל שאלה.

מקור :

Jon Bergmann. "Flipped Classroom 101: Strategies to move past common flipped classroom obstacles when getting started." Edutopia.  2014

היתרונות של למידת עמיתים ביישום למידה מרחוק

השיטה ממוקדת בתלמיד ומתבססת על שילוב התלמידים בהעברת התוכן הלימודי כחלק מפעילות הלמידה.

גישת למידת עמיתים והנחיית עמיתים אומצה במתכונת של  הכיתה ההפוכה. מחוץ לכיתה  תלמידים עוזרים לתלמידים במהלך הלמידה כדי לשפר ביצועים.

87 משתתפים משתי כיתות היו מעורבים במחקר זה. כיתה אחת של 44 תלמידים הייתה קבוצת הניסוי עם גישת למידת עמיתים בכיתה הפוכה, והכיתה השנייה של 43 תלמידים שימשה כקבוצת הביקורת שלומדת על ידי במתכונת הכיתה ההפוכה המבוססת  בעיקר על צפיית וידאו. תוצאות הניסוי גילו שלמידת עמיתים שיפרה  יותר את המעורבות והאינטראקציה של התלמידים  בכיתה ההפוכה. בקבוצת הניסוי, התלמידים קיימו אינטראקציה לא רק עם מורים ועמיתים לקבוצה, אלא גם עם תלמידים מקבוצות אחרות. תוצאות הניסוי גם מראות שהגישה המוצעת של למידת עמיתים יכולה לשפר את הישגי הלמידה של התלמידים במתכונת הכיתה ההפוכה .

מקור :

Xu, Liu-Jie; Yu, Sheng-Quan; Chen, Shi-Deng; Ji, Shang-Peng. "Effects of the Flipped Classroom Model on Student Performance and Interaction with a Peer-Coach Strategy"Educational Studies, v47 n3 p292-311 2021

תובנות של מורים אוסטרלים המלמדים בביה"ס תיכון במתכונת של כיתה הפוכה

"קחו בחשבון את העומס הקיים על התלמידים במקצועות לימוד אחרים  כלומר,   גם מה יעשו המורים האחרים שלהם באותו זמן מבחינת הקצאת מטלות שיעורי בית .

בכל מקרה , זה יכול לקחת זמן לבנות הרגלי למידה עצמית וחלק מהתלמידים עלולים לא להגיע לשם תוך שנה, או אפילו לרצות להגיע לשם.

יהיו לתלמידים , לעתים ,  4 או 5 נושאים אחרים להתמקד בהם ולא תמיד יוכלו להשלים את המטלות של הכיתה ההפוכה הצורכות יותר זמן .  אם משהו חשוב עולה בנושאים אחרים במקצועות לימוד אחרים ,אז, או שהם עלולים להזניח את שיעורי הבית של הנושא השני בגלל הצורך להשלים  את מטלות הכיתה ההפוכה או להקדיש הרבה פחות זמן ללמידה עצמית במסגרת הכיתה ההפוכה."

"הדבר שהכי עזר לי היה השימוש ב-Edpuzzle כי זה מונע מהילדים לדלג בתוך הסרטון, אתה יכול להטמיע שאלות ולראות מי צפה בו ומה יש להם בשאלות כדי שתוכל לטפל בתפיסות שגויות בתחילת השיעור בכיתה הרגילה . זו דרך קלה לשמור על הילדים אחראים  ומעורבים בלמידה בכיתה ההפוכה במקום לנחש מי צפה בסרטון ומי לא צפה בו מראש."

מקור

תובנות של מורים ישראליים המלמדים במתכונת של  כיתה הפוכה

הוראה משוחררת – חינוך בצומת

  מאמר של המורה אמנון סדובסקי

תלמידים אינם צריכים מורים כדי ש"יעבירו" להם את החומר או "יכסו" אותו. הם זקוקים להנחיה, להכוונה ולדוגמה אישית (של מורה חקרן ונלהב). למידה טובה, משמעותית, היא למידה המנוהלת על ידי התלמיד עצמו מתוך ידיעה שלצידו נמצא מורה המוכן לעזור. המורים מגישים לתלמידים תפוחים מזינים מעץ הדעת. הם נוגסים, מתרגשים ורוצים לנגוס עוד, לדעת יותר (יש לקוות. אי אפשר לכפות גם את התפוחים המזינים והטעימים ביותר, אבל העיקרון הוא שהתלמיד מנהל את סדר הנגיסות שלו).

עבודת חקר: אין בחינות; ישנם ביצועי הבנה המגיעים לשיאם בעבודת חקר. המורה מציג את מבנה העבודה (שאלת מחקר, תוכנית מחקר, השערה, בדיקת ההשערה, מסקנה, רפלקציה) והתלמידים מבינים את ההיגיון שעומד מאחוריו (היגיון אנושי. כך חושב אדם שקול). העבודות מוצגות באופן שיטתי ורהוט ב"כנס מדעי" שאליו מוזמנים תלמידים, מורים, הורים וגם מומחים מהאקדמיה.

התביעות: למידה עצמאית, קריאה מעמיקה, כתיבה מיומנת ומיודעת. סטנדרטים תובעניים. רוב הקריאה נעשית בבית. בכיתה מתנהלים דיונים – כיתה הפוכה. הלמידה בכיתה מתחילה בשאלות ובהערות של התלמידים על הטקסט הנחקר או, אם "אין ברירה", בשאלה טובה של המורה. הדיון מעל טקסט פתוח, נטול היררכיה; המורה קורא, חוקר ומפרש יחד עם התלמידים. לעיתים הוא טועה ומטעה, כמו אחד התלמידים, וחוזר בו במהלך הדיון או בעקבות הערות של תלמידים. הוא מגיע לשיעור עם ראש פתוח ללמידה, מוכן ורוצה ללמוד מהתכנים ומהתלמידים.

רפלקציה: חלק ניכר מהשיעור מוקדש לרפלקציה או למטא־קוגניציה – תלמידים מספרים מה עבר עליהם בתהליך הלמידה, היכן פגשו בקשיים לא צפויים והיכן התעוררו בהם תובנות מפתיעות. יושבים במעגל והטקסט במרכז. חוקרים אותו, בודקים איך הוא מגיב על ההערות וההארות שלנו, אם הוא משיב על השאלות שלנו, אם הוא עוזר לנו להבין את העולם ואת עצמנו.

הבנה: השגת הבנה היא מטרתן הראשונה של ההוראה והלמידה המשוחררות. ההבנה נבנית ובאה לידי ביטוי בביצועי ההבנה של התלמידים – הדוגמאות, השאלות, הרעיונות שלהם. המגרש הוא תוכנית הלימודים אך לעיתים קרובות חורגים ממנו, סוטים מן הנושא העיקרי לנושאי לוויין בהתאם לעניינם של התלמידים. העניין של התלמידים מדריך את השיעור. השנה, לדוגמה, אחד הנושאים היה מלחמת האזרחים באנגליה באמצע המאה ה־17. תלמיד אחד התעניין במלחמת השושנים במאה ה־15. לא ידעתי הרבה על המלחמה הזאת ו"הודיתי" בכך לפני הכיתה. יכולתי לצנן את העניין של התלמיד בנושא ולבקש ממנו להיצמד לנושא השיעור. אבל ראיתי שהעניין שלו אותנטי אז ביקשתי שיכין הרצאה קצרה ויקשר אותה לנושא השיעור. הוא השקיע בהרצאה לא מעט עבודה ושמח מאוד להרצות. הוא עבר ללא ספק חוויה של למידה משמעותית. שאלו אותו על כך. בשיעור אחר שבו למדנו על משנתו המדינית של רוסו, תלמידה אמרה שהיא מתעניינת יותר בתורת החינוך שלו. ביקשתי שתלמד אותנו. היא קראה את אמיל או על החינוך של רוסו (808 עמודים!) ולימדה אותנו על "החינוך על פי טבעו של הילד". נכון, התלמידים מחוננים ומצטיינים, אבל את העיקרון המנחה – "סטיות בהתאם לעניינם של התלמידים" – אפשר וצריך ליישם בכל כיתה.

למאמר המלא של אמנון  סדובסקי

מחקר בהולנד : יש חשיבות לעבודה קבוצתית/צוותית ופיגומים  במהלך יישום מודל הכיתה ההפוכה באוניברסיטה

במחקר של Robin van der Velde  הסטודנטים התבקשו להכין מצגת קצרה בקבוצת הלמידה השיתופית שלהם  על נושא מסוים או להשתתף בדיון קבוצתי  מקוון. הסטודנטים השתתפו בעשר קבוצות עבודה (בנות שעתיים כל אחת) בהן עבדו על מטלות הקשורות לתוכן ההרצאות בקורס , ועל פוסטר קבוצתי להצגת כרזה לעמיתים. במהלך קבוצות העבודה  השיתופית הם פעלו בהנחיית חונכים (מרצים זוטרים).

הסטודנטים קיבלו מידע על מתכונת הכיתה ההיפוך בסילבוס הקורס ועל ידי הרצאת מבוא בתחילת הקורס. רק בזכות הפיגומים ( תמיכה והנחייה מקוונים ) קבוצת העבודה השיתופית בקורס הצליחה בלמידה יותר מאשר הסטודנטים הרגילה בקורס המסורתי הפרונטלי .

שנה א' באוניברסיטה פחות מתאימה ליישום למידה בשיטת הכיתה ההפוכה

עוד נמצא במחקר הזה של Robin van der Velde כי בשנה א' באוניברסיטה יש עדיין 'מוכנות' נמוכה מבחינת הסטודנטים ללמוד בכיתה הפוכה , הסטודנטים של שנה א' באופן כללי פחות 'מוכנים' לכיתה הפוכה בהשוואה לסטודנטים  בשנים יותר מתקדמות ( שנה ג' וגם בתואר שני ) .

ממצאי המחקר מצביעים על כך שהתמיכה המקוונת של המרצים בסטודנטים צריכה להיות  מוגדרת בבירור ומובנית היטב והיא עיקרון עיצובי חיוני לכיתה הפוכה מוצלחת, במיוחד  עבור תלמידי שנה א'. במיוחד בסביבה של כיתה הפוכה בקנה מידה גדול ( קורס מרובה משתתפים)  שבה ככל הנראה מושקע פחות זמן בתמיכה בסטודנטים בהרצאה  מאשר הנדרש  בכיתה ההפוכה . בסופו של דבר , ניתן לצמצם את תמיכת המרצים לאורך זמן כאשר לסטודנטים  נוח יותר בכיתה ההפוכה, אך בשלבים המוקדמים יש צורך בהבניית הנחייה  מקוונת ותמיכה רבה יותר וציפיות ברורות.

הוויסות העצמי והמסוגלות העצמית של סטודנטים שנה א' עדיין בשלבי התפתחות , וזה הופך אותם לפחות "מוכנים" למסגרת הכיתה ההפוכה בקנה מידה גדול ( קורס רב משתתפים ) ,  פיגומים (הפחתת תמיכת המורים לאורך זמן) ושימוש ראשוני בתמריצים חיצוניים כגון משוב ודירוג עמיתים יכולים לסייע ביישום העיתה ההפוכה באוניברסיטה , והחשוב מכל, הגמישות של למידה משולבת  חשובה לעיצוב קורס המותאם במיוחד להקשר של צורכי סטודנטים בשנה א', ומוריהם באוניברסיטה .

מקור :

Robin van der Velde & Nadine Blignaut – van Westrhenen & Nanon H. M. Labrie & Marjolein B. M. Zweekhorst . "The idea is nice… but not for me’: First-year students’ readiness for large-scale ‘flipped lectures’—what (de)motivates them?

Higher Education (2021) 81:1157–1175

חשיבות הפיגומים המקוונים בלמידה בכיתה הפוכה באוניברסיטה

מחקר שנערך ב2020 באוניברסיטה יפאנית  חשף את ההשפעות החיוביות של גישות הכיתה ההפוכה על מעורבות הלמידה והביצועים של הסטודנטים בהשוואה לכיתות רגילות מבוססות הרצאות. עם זאת, בגלל היעדר תמיכה בלמידה מחוץ לכיתה, תלמידים רבים לא מצליחים להכין באופן מקיף את חומרי ההרצאה שסופקו לפני השיעור. אחד הפתרונות המבטיחים לבעיה זו הוא יצירת פיגומים בסיוע מערכות המלצות  ממוחשבת  מבוססת  נתוני חקר (learning analytics   ), אשר מסייעת ללומדים לזהות חומרי הרצאות שימושיים ורלוונטיים העוים בדיוק  על  צורכי הלמידה שלהם., במחקר זה, נבדקה היעילות  של  מערכת המלצות מקוונת  לגבי התאמת  חומרי הרצאות לסטודנטים , המשולבת במערכת קריאת ספרים אלקטרוניים כחיזוק לגישת הכיתה ההפוכה . נמצא כי מערכת מקוונת  זו מסייעת לסטודנטים לזהות דפים המכילים ידע חיוני שיש ללמוד ביסודיות לפני השיעור. במחקר זה, נערך ניסוי בקורס לתארים מתקדמים שיישם את מודל הכיתה  ההפוכה : תלמידי קבוצת ניסוי למדו עם המערכת  המקוונת המוצעת, בעוד שלתלמידי קבוצת הביקורת לא הייתה גישה לתכונות של המערכת המקוונת. ממצאי מחקר זה מצביעים על כך שסטודנטים הלומדים עם מערכת ההמלצות ממוחשבת מבוססת  Learning analytics  מתקדמים באופן משמעותי  יותר בהשוואה לאלו הלומדים ללא המערכת  המקוונת בכיתה הפוכה הן מבחינת  מבחינת תוצרי הלמידה  והן מבחינת והמעורבות שלהם בהכנה לפני הכיתה.

מקור

Yang, C. C. Y., Chen, I. Y. L., Akçapınar, G., Flanagan, B., & Ogata, H. (2021). Using a Summarized Lecture Material Recommendation System to Enhance Students’ Preclass Preparation in a Flipped Classroom. Educational Technology & Society, 24 (2), 1–13

כיצד מזהים מוכנות והתאמה של מורים ללמד במתכונת של כיתה הפוכה : המקרה של טייוואן

במערכת החינוך של טייוואן ערכו  מאז 2016 כמה עשרות ניסויים לבדיקת  הישימות וההתאמה של מודל הכיתה ההפוכה בבתי ספר  וגילו כי לא כל מורה בביה"ס מתאים ללמד במתכונת של כיתה הפוכה,  ועל כן , בתמיכת משרד החינוך הטייואני גובש  שם שאלון מתוקף Flipped-Classroom Teacher Scale (FCTS)   לבדיקת המוכנות של מורים בבתי ספר בטייוואן ללמד במתכונת של כיתה הפוכה .

מטרת המחקר הנוכחי היא לבחון את ממדי המוכנות של מורים בחטיבות הביניים ליישום גישת כיתה הפוכה ולבנות ולאמת שאלון  מתוקף לזיהוי  מוכנות מורים  ללמד במתכונת הכיתה ההפוכה.    

שתי קבוצות של מורים  (170 ו-495 מורים בחטיבות ביניים) שימשו על מנת  לחקור ולתקף את ההרכיבים של שאלון  FCTS שהוצע על ידי מחקר זה. המודל אומת אמפירית  במחקר .  המורים השתתפו במחקר היו  ממקומות גיאוגרפיים שונים בטייוואן.

שאלון ה-FCTS מורכב מארבעה רכיבים : תמיכה מוסדית, מסוגלות עצמית טכנולוגית  (TSE), אמונות מורים ואסטרטגיות הוראה   (TS)

ממצאי המחקר  מראים  שמודל FCTS הוא הוא תקף ומהימן. מפקחים , מנהלי בתי ספר ומורים יוכלו עתה להשתמש בשאלון -FCTS כדי לקבל מראש  מידע על התאמת מורים ללמד במתכונת של כיתה הפוכה בבתי הספר .

מקור :

Chih-Lun Chou, Min-Ling Hung, Chia-Wen Tsai and Yu-Chih Chang. "Developing and validating a scale for measuring teachers’ readiness for flipped classrooms in junior high schools ". British Journal of Educational Technology  Vol 51 No 4 2020 1420–1435 

האם מתכונת הלמידה בכיתה הפוכה מתאימה להוראה ולמידה של מתמטיקה בחטיבות ביניים ?

מחקר זה , שנערך בסין  , בדק  האם  מודל הכיתה ההפוכה  יכול להביא לשיפור ביצועי הלמידה במתמטיקה של תלמידי חטיבת הביניים. 

במהלך הלמידה בכיתה ההפוכה התלמידים רשמו , באמצעות דפי צפייה , הערות ושאלות  תוך כדי צפייה בסרטונים בבית ולאחר מכן המורה השתמש בהערות לדיון בכיתה.

בסך הכל השתתפו במחקר זה 88 תלמידי כיתה ו' בבית ספר תיכון בבית ספר בסין .

במהלך המחקר נערך ניסוי כדי להעריך את היעילות של הגישה המוצעת באמצעות קבוצת הניסוי שלמדה במתכונת כיתה הפוכה וקבוצת והביקורת בכיתה רגילה .

כאשר תלמידים צופים בסרטון במהלך הלמידה שלהם מחוץ לכיתה, הם יכולים להשהות את סרטון הוידאו ולרשום הערות באמצעות טופס ההערות שניתן להם על ידי המערכת. טופס ההערות התבניתי ניתן לכל תלמיד לפני שהוא צופה בסרטון. הערות אלו יעזרו לתלמידים לדון יחד עם המורה בשאלות שלהם  במהלך הפגישות הפיזיות בכיתה.

 טופס ההערות התבניתי נועד לסייע לתלמידים לחשוב לעומק על תכני הלמידה של סרטון הוידאו  ולזהות קשיים שלהם. יתרה מכך, על ידי כתיבת הערות, התלמידים לא רק צופים בסרטון אלא גם משהים או משמיעים את הסרטון, רושמים תוכן ושאלות חשובות. לאחר צפייה בסרטון, התלמידים נדרשו לענות על חידון מקוון לפני כל שיעור בכיתה הפיזית .  

 התוצאות של המחקר מראות כי הגישה המוצעת של למידה מונחית בכיתה הפוכה משפרת באופן משמעותי את ביצועי הלמידה המתמטית של התלמידים. עם זאת , מדגישים עורכי המחקר כי הגישה המוצעת מועילה יותר לתלמידים הבינונים ברמת הבנת מתמטיקה בהשוואה לאלה ברמות גבוהות או נמוכות יותר. כלומר , לתלמידים חלשים ולתלמידים  מצטיינים שיטת הכיתה ההפוכה אינה תורמת להבנה או הישגים במתמטיקה.

מקור :

Xuefeng Wei  · I‑Ling Cheng  · Nian‑Shing Chen Xianmin Yang  · Yongbo Liu  · Yan Dong. "Effect of the fipped classroom on the mathematics performance of middle school students " . Education Tech Research Dev (2020) 68:1461–1484

יעילות המתכונת של כיתה הפוכה בלימודי שפה ולשון

386 תלמידי תיכון בצ'ונגלי, טייוואן, היו חלק ממחקר ניסיוני ותוצאות המחקר הן : (1) תלמידים שהשתתפו בלמידה אקטיבית במתכונת של כיתה הפוכה הפגינו רמות הבנה טובות יותר של תכני ההוראה בשפה ולשון (2)  אבל יש צורך להניח פיגומים של תמיכה לעזרת התלמידים  התת-משיגים כדי לשפר בהדרגה את יעילות למידת הבנת השפה והלשון לגבי קבוצת תלמידים מסוימת זו שלמדה במתכונת של כיתה הפוכה. חשוב לשלב סרטי וידאו המתאימים ליכולת האישית של התלמידים המתמודדים עם הבנת שפה חדשה הנלמדת בשיעורי שפה זרה (3)  יש לשקול הקבצה של תלמידים על פי רמות  במיוחד בהוראת שפה במתכונת של  כיתה הפוכה כי תלמידים תת-משיגים אינם משתלבים בקבוצות למידה חזקות בכיתה הפוכה  .

מקור :Chi-Pu ChouKuo-Wei Chen and Chia-Jen Hung. "A Study on Flipped Learning Concerning Learning Motivation

and Learning Attitude in Language Learning" , Front. Psychol., 22 September 2021

מחקר : כיתה הפוכה במתכונת חלקית (היברידית) עשויה להיות המתכונת הטובה הטובה מכולם

סקירת ממצאים של יותר מ-317 מחקרים מצאה כי למידה במתכונת כיתה הפוכה במכללות  מצליחה מאוד , אם כי כיתה הפוכה במתכונת חלקית (היברידית) עשויה להיות  המתכונת הטובה הטובה מכולם.

במטא -אנליזה שפורסמה  לאחרונה בReview of Educational Research Bredow  ושותפיה בחנו 317 מחקרים   המתייחסים ללמידה של  51,437 סטודנטים במכללות , בהם הושוו כיתות הפוכות  לשיעורי הרצאות מסורתיים שנלמדו על ידי אותם מרצים. הם מצאו יתרונות משמעותיים ללמידה במתכונת של  כיתה הפוכה לעומת למידה מסורתית הן מבחינת מיומנויות אקדמיות  נרכשות והן מבחינת שביעות הרצון של הסטודנטים אבל פחות מבחינת ההישגים של הלומדים . 

באופן מפתיע קורסים במכללות , שבהן רק  חלק מהחומר, אך לא כל החומר, הועברו  בהתאם למודל הכיתה ההפוכה הפגינו ביצועים טובים יותר של הסטודנטים הן בכיתות ההרצאות המסורתיות והן במתכונת הכיתה ההפוכה.

החוקרת Bredow מאמינה שזה יכול להיות מוסבר על ידי שני גורמים. ראשית, בקורסים משולבים היברידים  בהם לומדים גם מתכונת הרצאות מסורתיות וגם  במתכונת כיתה הפוכה בחלק מהזמן ,  מאפשרים למרצים ולעוזרי ההוראה בחור את היחידות המתאימות ביותר לכיתה הפוכה. "ייתכן שיהיו כמה יחידות  לימוד , לדוגמא בתוך, קורס מתמטיקה, שבהן המרצה חושב כי  בכיתה רגילה ההעברה תהיה יותר יעילה  מאשר ההעברה בסרט וידאו  בכיתה הפוכה ", היא אומרת.

מתכונת הכיתה הפוכה ותחומי הדעת

הצלחתם של קורסים במתכונת הכיתה ההפוכה השתנתה לפי תחום הדעת.. שיעורי השפה והלשון חוו את ההישגים הרבים ביותר, אחריהם הטכנולוגיה  (הכוונה למערכות מידע ותיכנות) ולאחר מכן מדעי הבריאות. זה היה צפוי מכיוון שנראה שהלמידה הפוכה מתאימה במיוחד לקורסים המדגישים מיומנויות יישומיות ונהנים מהמיקוד של מתכונת הכיתה ההפוכה בלמידה פעילה.

לעומת זאת קורסי הנדסה לא חלקו את אותה הצלחה, מסיבות שאינן ברורות. "זה לא שכיתות הנדסה שלמדו במתכונת הכיתה ההפוכה הביאו לתוצאות גרועות יותר, אבל הן הראו ,במקרה הטוב,  שיפורים קטנים יחסית מבחינת הישגי הסטודנטים והבנתם טוענת החוקרת  Bredow .

היא סבורה כי יש צורך במחקר נוסף כדי להבין מדוע בלימודי הנדסה , שיטת הכיתה ההפוכה פחות מועילה .

ההשפעות של  מתכונת הלמידה ההפוכה היו גם שונות בהתאם למקום שבו יושמה האסטרטגיה החינוכית. היתרונות היו ניכרים  יותר במדינות דרום מזרח אסיה ( סין ,  טייואן , יפאן ) מאשר בצפון אמריקה, בעוד שמדינות באירופה היו  בדרך כלל באמצע. שוב, הסיבות לכך אינן ברורות.

מקורות:

       Erik Ofgang . New Research: Flipped Classrooms Improve Student Academics and Satisfaction" , techlearning.com,  July 16, 2021

Bredow, Carrie, Roehling, Patricia, Knorp, Alexandra,Sweet, Andrea

"To Flip or Not to Flip? A Meta-Analysis of the Efficacy of Flipped Learning in Higher Education" , Review of Educational Research, vol. 91,  June 2021

כיתה הפוכה באוניברסיטה : לא בהכרח רק צפייה בסרטי וידאו

טעות נפוצה היא שמתכונת הכיתה ההפוכה תלויה מאוד בשימוש בווידאו. למחנכים ולמרצים יש את הבחירה לשלב תוכן עם אינטראקציות למידה כגון שקופיות אינטראקטיביות, ציר זמן של אירועים, אינפוגרפיקה או אפילו מחווני תמונה. H5P היא פלטפורמת קוד פתוח להפקת מגוון של תוכן נושא הפוך שקל ללמוד ולהשתמש בו. מאמר זה מדווח על הניסיון של שימוש ב-H5P כדי להפוך תוכן בחינוך מדעי בשנה הראשונה באונובסרסיטה  (n=45). המתודולוגיה כללה שימוש במודל הכיתה ההפוכה בהפעלות אינטראקטיביות  באמצעות  H5P שאינן בהכרח רק צפייה בסרטוי וידאו לימודיים .  ממצאי המחקר מלמדים שגישה זו של הפעלות אינטראקטיביות בכיתה הפוכה היא יעילה מאד מבחינת הסטודנטים והתוצאות הלימודיות  .

מקור :

Reyna, Jorge; Hanham, Jose; Todd, Brett. "Flipping the Classroom in First-Year Science Students Using H5P Modules" ,

Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, v40 n1 p51-63 Jan 2021

האם שילוב gamification תורם ללמידה במתכונת של כיתה הפוכה ?

מחקר זה מציג סקירת ספרות שיטתית על השימוש במישחוק בלמידה  ( gamification  ) במחקרים אודות  למידה הפוכה. נערכו חיפושים במאגרי המידע  ומסדי הנתונים של Web of Science, Scopus, Wiley Online Library, ERIC ו- Science Direct נסקרו ובסך הכל עשרים ושניים מאמרים נבחרו לסקירה. הממצאים מלמדים שהוספת רכיבי משחק לכיתה ההפוכה מניבה מוטיבציה גבוהה יותר מבחינת התלמידים , השתתפות וביצועי למידה טובים יותר. כמו כן, נמצא שהפלטפורמות, Moodle ו-Kahoot,  הן הפלטפורמות המועדפות ביותר בשילוב רכיבי משחק בלמידה בכיתה הפוכה  .

מקור :

Ekici, Murat . "A Systematic Review of the Use of Gamification in Flipped Learning" , Education and Information

Technologies, v26 n3 p3327-3346 May 2021

למידה שיתופית מקוונת והבנה של סטודנטים בקורס אקדמי

מחקר זה  (n=171) נערך באוניברסיטה בהקשר של קורס כתיבה מדעית בכיתה הפוכה לבחינת ההשפעות של רישום הערות שיתופי על רמות העומס הקוגניטיבי  וההבנה של הסטודנטים . תלמידי הקורס חולקו לשתי קבוצות, כאשר חברי הקבוצה הרגילה  הופנו לרשום הערות שיתופיות במסמך מקוון משותף וחברי קבוצת הביקורת לא קיבלו הנחיות כאלה. המחקר גם מדד את רמת שיתוף הפעולה של כותבי הערות השיתופיות במערכת המקוונת , כמו גם את רמת השלמות של ההערות שהם הפיקו. התוצאות הראו כי קבוצת הלמידה של כתיבה שיתופית דיווחה על רמות גבוהות יותר של עומס קוגניטיבי יהבנה בהשוואה לאלו של קבוצת הביקורת, כלומר, סטודנטים בקבוצת הניסוי של כתיבת הערות בשיתוף פעולה חוו רמות גבוהות יותר של הבנה של תוכן הקורס,. שנית, רמת שיתוף הפעולה הייתה בקורלציה חיובית ומובהקת עם רמות עומס קוגנטיבי (הבנה ).  בהתאם לכך, החוקרים מציעים שכדאי  להפעיל סטודנטים בכיתה הפוכה בלמידה שיתופית  מקוונת  (לרשום הערות בשיתוף פעולה) שכן התועלות להבנת תוכן הקורס עולים על החסרונות.

מקור :

Costley, Jamie; Fanguy, Mik. "Collaborative Note-Taking Affects Cognitive Load: The Interplay of Completeness and Interaction",Educational Technology Research and Development, v69 n2 p655-671 Apr 2021

במחקר זה, נערכה השוואה לגבי ההשפעות של למידה שיתופית (CFL)  בכיתה הפוכה על הישגים מדעיים ומוטיבציית למידה לאלו של למידה רגילה בכיתה הפוכה  , (SFL) והרצאות מסורתיות (TL) תוך שימוש בתכנון של שיטות מעורבות. שלוש כיתות המכילות בסך הכל 65 תלמידי תיכון שנה א' בדרום קוריאה הוקצו באקראי למצבי למידה  CFL, SFL   ו TL ולמדו את תוכן שיעורי הכימיה של תכנית לימודים משולבת למדעים ב-12 שיעורים במשך כ-4 שבועות. הניתוח הכמותי במחקר אישש את השערת המחקר כי  למידה שיתופית  CFL בכיתה ההפוכה השפיעה לטובה על המוטיבציה של התלמידים , אך לא בהכרח  על ההישגים.

קבוצת הלמידה ברגילה בכיתה ההפוכה  SFL, לעומת זאת , הדגימה את התוצאות ההפוכות.  כלומר , מוטיבציה יותר נמוכה , אך הישגים יותר משופרים . בניתוח איכותני, צפייה בווידאו בכיתה הפוכה  דורגה באופן משביע רצון ברוב המקרים, אך חלק מהתלמידים דיווחו שחסר להם זמן. 

לסיכום , למידה שיתופית  בכיתה הפוכה תורמת רבות למוטיבציה , אך לא תמיד להישגים .

מקור :

Lee, Gyeong-GeonJeon, Young-Eun; Hong, Hun-Gi . "The Effects of Cooperative Flipped Learning  On  Science Achievement and Motivation in High School Students", International Journal of Science Education, v43 n9 p1381-1407 2021

האם למידה במתכונת כיתה הפוכה ללימודי אנגלית כשפה זרה  ESL/EFL היא משמעותית  ?

לאחרונה, השימוש בלמידה במתכונת הכיתה ההפוכה הפך להיות פופולרי בהקשר של לימוד אנגלית כשפה שנייה/זרה /(ESL/EFL) עם זאת, לא נערכה סינתזה   על תוצאות מחקרי ESL/EFL לגבי למידה בכיתה הפוכה עד כה. לכן, לאור הפער הזה  החוקרים, במאמר הנוכחי ,  ערכו מטה-אנליזה שהורכבה מ-69 מחקרים בתחום ה-ESL/EFL שבה הם השוו בין הכיתות הלומדות במתכונת של כיתה הפוכה לבין הכיתות הלומדות בכיתות רגילות עם הרצאות, וזאת מבחינת שיפור הישגיפ בלמידת שפת אנגלית כשפה זרה .

החוקרים מצאו שהשפעת הלמידה בכיתה הפוכה על הישגי התלמידים בלמידת אנגלית כשפה זרה הייתה משמעותית  וחיובית. כמו כן, הממצאים של ניתוח המחקרים הצביעו על כך שהקבוצה הלומדת במתכונת כיתה הפוכה תפקדה טוב יותר  מבחינת מוטיבציה והבנה כאשר כמה פעילויות ותרגילים נוספים לוו בחומרים לפני השיעור בכיתה ההפוכה .

מסקנת החוקרים היא שלמרות שלמידה בכיתה הפוכה היא חדשה יחסית בתחום ה-ESL/EFL יש לה פוטנציאל רב לשפר את הישגי התלמידים אם מתכונת הלמידה כיתה ההפוכה מתוכננת ומיושמת כראוי עם פעילויות למידה לאורך כל שלבי הלמידה בכיתה ההפוכה. 

מקור :

Shahnama, Mojdeh; Ghonsooly, Behzad; Shirvan, Majid Elahi. "A Meta-Analysis of Relative Effectiveness of Flipped Learning in English as Second/Foreign Language Research", Educational Technology Research and Development, v69 n3 p1355-1386 Jun 2021

עמדות מורים לגבי הוראה מפעילה במתכונת של כיתה הפוכה

מחקר זה בחן את התפיסות של חמישים ושבעה מורים בחטיבת הביניים בארה"ב לגבי הוראה מפעילה  במתכונת של כיתה הפוכה . שאלון המורים שעוצב על ידי Gough et al. (2017)  שימש לאיסוף הנתונים. תוצאות המחקר העלו כי מורים למתמטיקה ומדעים פתוחים יותר יותר ליישם מתכונת למידה בכיתה הפוכה והרבה יותר מוכנים להשתמש ביצירת חוויות למידה חדשות בהשוואה למורים ללימודי  מדעי החברה ושפה אנגלית בחטיבות הביניים. תוצאות המחקר גם העלו שלפני כניסה של בתי ספר למתכונת של למידה בכיתה הפוכה  , מורים צריכים לשפר את הידע הפדגוגי והמיומנויות שלהם לגבי שימוש יעיל בכיתה הפוכה .

מקור :

Unal, Aslihan; Unal, Zafer; Bodur, Yasar. ." Using Flipped Classroom in Middle Schools: Teachers' Perceptions, Journal of Research in Education, v30 n2 p90-112 Spr 2021

ההשפעה של פלטפורמות מקוונות לניהול למידה (Lms ) על למידה במתכונת כיתה הפוכה במכללה

היעילות וההצלחה של  מתכונת הכיתה ההפוכה תלויה גם בסביבה לימודית  מקוונת המקדמת למידה עצמית של הלומדים.

מאמר זה, חקר  כיצד מערכת ניהול למידה (LMS), במקרה זה BrightSpace D2L,  במכללה , ממלאת תפקיד מפתח בתמיכה בכל ההיבטים של הכיתה ההפוכה .

החוקרים  בדקו כיצד מטלות  מקוונות במערכת הLMS המוצגות בכיתה ההפוכה עוזרות לתלמידים לתכנן טוב יותר את הלמידה שלהם וללמוד באופן עצמאי בהתאם; באמצעות מערכת הLMS , הערכות מעצבות תכופות ומשוב מקוון אפשרו לסטודנטים לעקוב אחר התקדמותם בכיתה ולקבל משובים מהמרצים .  הסטודנטים בכיתה ההפוכה הנעזרים במערכת LMS שולטים באילו משאבי לימוד  דיגיטליים הם בוחרים להשתמש; ויש  להם הזדמנויות רבות לבצע רפלקציה באופן קבוע על עבודתם. בנוסף המחקר בחן כיצד יומני למידה/בלוגים  (צורה של כתיבה רפלקטיבית), עם תכונות LMS Journaling ו-Dropbox, משמשים כדי לעקוב אחר התקדמות הסטודנטים וכן לספק למרצים במכללה  מידע בעזרת פלטפורמת LMS  כדי להניע ולעודד תלמידים לפתח  את ויסות הלמידה העצמית שלהם .

מקור :

Onodipe, Grace; Keengwe, Jared; Cottrell-Yongye, Adrienne. "Using a Learning Management System to Promote Self

Regulated Learning in a Flipped Classroom" , Journal of Teaching and Learning with Technology, v9 p3-18 2020

· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *