למידה היברידית בבתי הספר : תמונת מצב 2021

1946

הקדמה

שנת הלימודים החולפת שהתנהלה תחת הגבלות מגפת הקורונה, הציבה בפני עולם החינוך אתגר גדול בניהול שגרה בתנאים משתנים ובסביבה של אי ודאות. כמענה לכך מתפתחות בעולם ובארץ כמה יוזמות מעניינות וחשובות של למידה היברידית . ריכזנו בסקירה זו מידע על כמה מיוזמות אלו . אף לא אחת מיוזמות פדגוגיות מופלאות אלו לא צמחה ממשרד החינוך אלא מרשתות החינוך ובתי הספר.

בחלק האחרון של הסקירה הוספנו גם כמה המלצות לכלים דיגיטליים להקמת מרחב לימוד היברידי כיתתי על ידי המורה עצמה/עצמו. הכלים הדיגטלים האלו פשוטים וידידותיים מאד להקמה על ידי כל מורה ומורה .

אז גם בעולם שאחרי הקורונה, המודל יהיה של חינוך היברידי יותר?

"בהחלט, למידה היברידית תהפוך לדעתי ל'נורמלי החדש'. תהליך המעבר הזה התרחש גם לפני הקורונה, אבל בקורונה דברים שהיו בתכנון, הפכו להכרח. אם נרצה שתלמידים יחזרו עכשיו לחשוב שהזמן בו הם לומדים הוא רק הזמן בו הם בכיתה – זה צעד ענק אחורה. האפשרות ללמוד בכל זמן, מכל מקום, היא פרדיגמה רחבה בהרבה עבור אנשי חינוך, שיכולים לתמוך ולנווט את התלמידים שלהם בתוכה. כבר אימנו את השריר שמאפשר לנו לשתף פעולה, וללמוד מעבר ליום לימודים של 6-8 שעות, וזה משחרר חיים שלמים של למידה משמעותית בהרבה. לצורך זה נצטרך לספק משאבי לימוד דיגיטליים לתלמידים, מה שלא רק יהפוך אותם לזמינים יותר, אלא גם יחסוך עלויות בטווח הארוך. בנוסף נצטרך הרבה יותר דאטה כדי לספק תובנות שיעזרו לבצע התאמה אישית של תהליך הלמידה וגם יעזרו לאנשי החינוך למצוא כלים שונים עבורם".

"בעולם שבו הורים עובדים מהבית, למידה מרחוק זה קל, וכשהורים עובדים בחוץ וילדים נשארים בבית זה לא יעבוד. אבל כשאני מדבר על למידה היברידית, זה לא בהכרח במהלך יום הלימודים", הוא מדגיש ומסביר – "הקונספט של למידה הפוכה יהפוך ליותר נפוץ – במקום שיעורי בית, אולי בשעות שאחרי יום הלימודים, תלמידים יצפו בהרצאה מקוונת, או ילמדו דרך קורס דיגיטלי. למחרת, הם יגיעו ללימודים מלאי אנרגיות ממה שלמדו, ויעבדו על פרויקט בצוות או ישתפו ברגשות שלהם. אנשים חושבים שלמידה היברידית או מרוחקת קשורה לשימוש במחשב. אבל בפועל הנקודה היא לא רק שילוב חוויות פיזיות ודיגיטליות, אלא שילוב שיטות לימוד וקונספטים – כמו שילוב של צפייה בווידאו, עם השתתפות בהרצאה פיזית, למידה דרך פרויקטים, רפלקציות אישיות עם המחנך, או לעשות מדיטציה בכתה. הטכנולוגיה פשוט תאפשר את כל זה לאנשי חינוך. זה ידרוש מהם לאמץ דרכי לימוד חדשניות, וזה מסע שאני חושב שהתחלנו במהלך תקופת הקורונה".

מקור : ראיון עם אנתוני סלסיטו, סגן נשיא במיקרוסופט העולמית שמוביל את תחום החינוך בחברת הענק,( קישור)

ראו גם :

Hybrid Learning Is Here To Stay, Says AT&T’s 2021 Future of School Report

 בית הספר ההיברידי של רשת אמית

אם יש משהו שהקורונה הוכיחה זה שלא צריך לשבת האחד ליד השני כדי שיתקיימו לימודים, ובקהילה הצפונית של רשת אמית החליטו למנף את ההבנה הזו לפיילוט של בית ספר היברידי, בית ספר שנבנה לצד בית הספר הקיים ומציע באופן מקוון ברובו יותר מגמות וקורסי העשרה. הפיילוט החל בשנת הלימודים הנוכחית, ובמסגרתו תורם כל מנהל מ־11 בתי הספר של אמית בצפון מורים מצטיינים, מגמות מגוונות וקורסי השכלה כללית, שאליהם יכול להירשם כל תלמידה ותלמיד.

את תוכנית בית הספר ההיברידי רקחו, בשיתוף מנהלי בתי הספר, דקלה בר, מובילת המרחב ההיברידי של קהילת צפון ברשת אמית, ודני שטיינר, המל"ת – מלווה לשינוי תרבותי, שתפקידו לתמוך בבתי הספר של הרשת בתהליכי התחדשות פדגוגית. התוכנית מאפשרת גם לבתי ספר קטנים בצפון, שסבלו מהיצע מועט של מגמות, לזכות בבחירה מגוונת בהרבה בעבור התלמידים.

המהלך ההיברידי שינה להרבה עובדי הוראה את עיקר המשימה המקצועית שלהם. הם הפכו מ"ספקים" של תכניות מוצעות של תוכן, ליצרנים של תהליכי למידה – מסעות למידה עבור הלומדים שלהם. דבר נוסף שהתרחש הוא שכשיש מורה שהוא טוב במשהו, זה לא משנה מאיפה הוא בארץ.

"ראינו בתקופת הקורונה כתקופה כאוטית, הזדמנות של ממש להובלת שינויים בקונספציות שהיו מאוד מובנות ולא גמישות", אומרת בר, "מפמרי"ם (מפקחי מרכז מקצוע, מ"פ) מוכנים ללכת יד ביד למהלך מפתיע שבמסגרתו תלמידים ממוסדות שונים ילמדו בתוך אותה מגמה. קיימת אי ודאות רבה, אך כל השותפים סובלניים כלפי אי הוודאות הזו. הם מבינים שבלי להיות קצת באוויר אי אפשר יהיה להגיע ליבשת חדשה, ובכל זאת הם מוכנים להימצא במקום הזה. לו כל אחד מאיתנו היה מוריד את העיסוק בהיברידי לרמה הטכנית, אי אפשר היה לעוף מספיק גבוה".

"גם ההורים רוצים"

 להמשך הכתבה

מקור וקרדיט

קישור לבית הספר ההיברידי של רשת אמית

מה מייחד את מרחב הלמידה ההיברידי

מרחב למידה היברידינראה שהכי הגיוני לארגן את "מערכת המטרות" ברמה השבועית, כאשר צריך לוודא שלא נוצר עומס גדול מידי על התלמידים או המורים. תפקיד המחנך ו/או הרכז הפדגוגי יהיה לסנכרן את המשימות ברמה השבועית. יום הלמידה של התלמיד צריך לכלול היבטים של "איסוף" כמו גם חיבור חברתי לקבוצה.

מקור 

מרחב לימוד מקוון  כיתתי באינטרנט צריך לכלול 4 נדבכים עיקריים :

  • תכנית לימודים שבועית
  • ספריית תכנים (דפי תוכן)
  • פורום מקוון לכיתה
  • לוח הודעות/אירועים מקוון לכיתה

סיוע של המורים בניהול הזמן בלמידה היברידית

ההיבט הנוסף—ניהול זמן, משפיע גם הוא על קבלת החלטות בהוראה היברידית

בעוד שהכיתה הפיזית תוחמת את הזמן, לדוגמא, תלמידים צריכים לסיים מטלה בזמן הקצוב של השיעור; בכיתה הווירטואלית הזמן יותר גמיש ותלמידים הופכים לעצמאיים יותר בניהול הזמן שלהם. לכן, מורים צריכים לקבל החלטות אשר יסיעו לתלמידים לנהל ביעילות את הזמן שלהם, לדוגמא: לספק לתלמידים הזדמנויות לרפלקציה על הזמן הדרוש שלהם לביצוע משימות, תיווך ניהול זמן כמו למשל שימוש בלוחות זמנים, לתת לתלמידים אפשרות בחירה רחבה בחומרי למידה בהתאם לעניין שלהם.
כתבה זו פורסמה במסגרת של סדרת קיץ מטעם אוניברסיטת הרווארד, בה יתקיימו ויפורסמו וובינרים, כתבות הכוללת ידע ומשאבים למורים, הורים, תלמידים ומחנכים עבור פתיחת שנת הלימודים הבאה בצל מגפת הקורונה."

מקור וקרדיט :רונית מאור

עקרונות לכיתה היברידית

קמפוס אורט אביב מציג מרחב למידה היברידי חדש במתמטיקה

שנת הלימודים החולפת שהתנהלה תחת הגבלות מגפת הקורונה, הציבה בפני עולם החינוך אתגר גדול בניהול שגרה בתנאים משתנים ובסביבה של אי ודאות. כמענה מהיר, מותאם ורלוונטי לתנאים החדשים, פותחה במרכז למחקר ופיתוח ברשת אורט ישראל תכנית חדשנית וגמישה להקניית כלים פדגוגיים מעשיים להוראה ולמידה היברידית, המשלבת למידה סינכרונית, למידה א-סינכרונית ומפגשי פנים אל פנים. הצורך התגבר ככל שאילוצי הלמידה מרחוק בשל מגפת הקורונה התמשכו חודשים ארוכים.

פעילותו השוטפת של קמפוס אורט-אביב ואירועי השיא במרחביו המגוונים, הותאמו במהירות למציאות החדשה של למידה היברידית בניסיון לתת מענה רלוונטי להיעדרות הממושכת של התלמידים מבתי הספר ולשגרת הלמידה מרחוק, ולסייע לאנשי החינוך בבתי ספר בהתמודדות עם אתגרי השגרה בצל המגפה.

ההתמודדות עם מקצוע המתמטיקה, הנחשב גם בשיגרה לאחד המאתגרים ביותר בקרב תלמידים, הפכה על רקע מגפת הקורונה והלמידה מרחוק, למאתגרת אפילו יותר. במרכז למחקר ופיתוח ברשת אורט הוחלט להרים את הכפפה ולפתח עבור תלמידי כיתות ז', בוגרי בתי הספר היסודיים שלמדו במהלך תשפ"א תחת אילוצי מגפת הקורונה, מרחב לימודי חדש למתמטיקה. לטובת העניין הוקצו משאבים וגוייס כ"א מקצועי, המתמחה בהוראת המתמטיקה.

כבר בשנת תשפ"ב, יוכלו מורי המתמטיקה ברשת אורט, לקבל גישה חופשית אל המרחב החדש בסיוע צוות הקמפוס, ובעזרתו להתקדם להוראה היברידית המשלבת תרגולים מקוונים לקידום תלמידי שכבה ז' בלימודי המתמטיקה. הלימוד במרחב החדש יתמוך בהוראה בכיתה על ידי הקנייה נוספת ותרגול וירטואלי של החומר והוא כולל:

  • תרגולים לחזרה ולסגירת פערים בחומר שנלמד בכיתה ו'.
  • תרגולים ברמת לימוד מתפתחת בכל נושאי הלימוד של כיתה ז'.
  • מגוון תרגולים ומבדקים אינטראקטיביים.
  • מצגות וסרטונים בנושאי החומר הנלמד.
  • מעקב נוח אחר התרגול של הלומדים (עבור המורה ועבור התלמידים)

מקור

 קישור למרחבי הלמידה ההיברידים של אורט

אלפא סקול מבית היוצר של צוות מו״פ באגף לחינוך יסודי פתח תקווה

עכשיו מותר לפרסם, הכירו את אלפא סקול מבית היוצר של צוות מו״פ באגף לחינוך יסודי פתח תקווה בהובלתה של Tali Toledano האלופה. בתהליך אג׳ילי (ספרינטים , mvp והכל) שלא מבייש אף חברת סטארטאפ פותח לו בחודשיים האחרונים בית ספר עירוני היברידי בו תלמידי כל בתי הספר היסודי בעיר יוכלו ללמוד בתשפ״ב נושאים מגוונים כמו משבר האקלים, קוד, מיומנויות חברתיות ואישיות ועוד דברים חשובים ״שלא לומדים בבית הספר״ וזאת מכל מקום, בכל זמן , ובכל דרך שיבחרו. אלפא סקול משתלב בתוך בית הספר ״הרגיל״ ומופעל ע״י הצוותים החינוכיים שנבחרו למייזם בשיתוף פעולה פדגוגי וניהולי המשתף את הקהילה ומומחי תוכן ומתבסס על תשתית פדגוגית וטכנולוגית חדשנית.

שאפו גדול לכל צוות מו״פ שמוביל את המייזם החדשני והחשוב, למייקרוסופט, לצוותי החינוך בעיר פתח תקווה ולכל שאר השותפים.

חדשנות פדגוגית היא לא סיסמא, זוהי תפיסת עולם ושגרת ניהול שמנהיגים אמיצים מאמצים ועושים👏🏻

נטע מימון מטודי Karina Batat

מקורות וקרדיט

מקור 1

מקור 2

מודלים אפשריים של בתי ספר היברדיים ליישום בישראל 2020-2022 ( קישור )

כיצד נראית יחידת לימוד היברידית?

 פעם התלמידים מבצעים את השיעור בכיתה ופעם בלמידה מרחוק בבית ובכל מקרה יש קשר בין החלקים השונים של היחידה הנלמדת (למידה היברידית מהלכה למעשה,  נב גל  2020 ).

מודל השילוב העצמי

דגש: הלומד בוחר את מינון הלמידה המקוונת, כהשלמה ותמיכה למערכת השעות הרגילה.

הגדרה: יישום בו התלמידים בוחרים בלמידה מקוונת על מנת לתמוך בלימודיהם במסגרת מערכת השעות הרגילה.

המורים המעבירים את הלמידה המקוונת מוגדרים כמורים המלווים את התלמידים(teachers of records)   והלמידה יכולה להתבצע בתחומי בית הספר או כלמידה מרחוק.

דוגמה: ב"ס קהילתי בפנסילבניה מציע לתלמידים מכיתות ו' עד יב' להשתתף בקורסים מקוונים . התלמידים אשר בוחרים באפשרות זאת עוברים הדרכת אוריינטציית סייבר לפני הרישום. הקורסים נלמדים בצורה א-סינכרונית בזמן שנבחר ע"י התלמיד. התלמידים יכולים לבחור אם ללמוד קורסים אלו בחללים ייעודיים בבית הספר או בלמידה מרחוק. המורים המלווים הם המורים המעבירים את הקורסים המקוונים.

רוב מורים אלו מלמדים גם בהוראה פנים אל פנית בבית ספר זה. מצבי הלמידה כוללים למידה פנים אל פנים במסגרת הכיתה ולמידה מקוונת בבחירה אישית של התלמידים.

מקור וקרדיט :

ליאת צבירן וד"ר עופר מורגנשטרן . למידה משולבת (היברידית),  סקירה לבקשת אגף בכיר אסטרטגיה ותכנון, משרד החינוך יוני 2020 .

מודל העשרה וירטואלי  (Enriched virtual model)

דגש : מרבית הלמידה מתבצעת מרחוק ובאמצעים מקוונים. הלמידה פנים אל פנים נועדה להעשרת חווית הלומד. מודל זה מתאים אינהרנטית לאילוצי למידה מרחוק העשויים להידרש במצבי חירום.

הגדרה: מודל בו בכל תחום למידה הלמידה מתחלקת בין למידה מקוונת מרחוק ולמידה בבית הספר.

רבות מתוכניות ההעשרה הווירטואליות החלו כתוכניות למידה מקוונת מלאות, ופיתחו תוכניות למידה משולבות(blended)  עם תוספת של לימודים בבתי ספר פיזיים על מנת להעשיר את חווית הלומדים. כלומר תהליך הלמידה מבוסס ברובו על למידה מקוונת מרחוק, והמפגשים פנים אל פנים נוספו כרכיב להשלמה והעשרה. בתוכניות אלו הלומדים בדרך כלל מגיעים לבית הספר בחלק מימי השבוע בלבד.

דוגמה: תלמידי כיתות ח' ו-יב' בב"ס ב- Albuquerque נפגשים ללמידה פנים אל פנים בשיעור הראשון. במידה והם שומרים על ממוצע ציונים מעל סף מסוים, הם יכולים לבחור להשלים את שאר לימודיהם בלמידה מרחוק.

מודל בחירה מאפשרויות (a la carte)

דגש: הלומד יכול לבחור ללמוד נושאים עם מורים באופן מקוון, כתוספת למערכת הרגילה. מודל זה מעניק ללומדים גמישות רבה יותר בנוגע ללוח הזמנים שלהם.

הגדרה: מודל זה מאפשר ללומדים לבחור בקורס לימוד מקוון מוכר. קורס זה מתווסף ללמידה פנים אל פנים. מודל זה מאפשר להרחיב את הגמישות המוצעת ללומדים ואת היצע הקורסים. מסיבות אלו, זהו אחד מהמודלים המועדפים בבתי ספר תיכון בהם בהם מתבצעת למידה משולבת.

מקור

כלים ופלטפורמות דיגיטליות ללמידה היברידית

מרחב למידה דיגיטלי כיתתי , מאפיינים , כלים ודגמים (קישור)

חשיבותה של פלטפורמת גוגל סייטס

מעבר לפלטפורמות המקוונות המוזכרות לעיל  ע"י משרד החינוך יש עוד פלטפורמה  מקוונת חופשית אשר באמצעותה פיתחו מורים בעצמם מרחב כיתתי מקוון , הפלטפורמה הזו שנקראת גוגל סייטס עברה כמה וכמה שידרוגים בשנים האחרונות והיא מאוד ידידותית וניתן בקלות לפתח באמצעותה מרחב דיגיטלי כיתתי וגם לחבר אליו פורום מקוון כיתתי של גוגל . על חשיבות הפורום המקוון הכיתתי כחלק מהמרחב בכיתתי דיגיטלי תוכלו לקרוא בהמשך .

דוגמאות של מרחבי כיתה דיגטליים שפותחו בעזרת גוגל סייטס :

 דוגמא למרחב לימוד מקוון שמורה בנתה בעצמה באמצעות גוגל – סייטס

דוגמא מס' 2

דוגמא מס' 3

דוגמא מס' 4 : מרחב למידה מקוון – שכבה ט' ( קמפוס אביב )

מרחב למידה כיתתי בביה"ס היסודי אביטל ( רמת הגולן ) , מבוסס על גוגל סייטס.

פרקי הדרכה :

מדריך לשימוש ב-Google Sites | אורט דיגיטל

מקור

השילוב המומלץ למורים : גוגל סייטס עם גוגל קלאסרום

Google Classroom Plus Google Sites work together

חשיבותה של פלטפורמת גוגל קלאסרום

לסקירה

תבניות WIX למרחב לימוד מקוון

 פלטפורמת בלוגר של גוגל , פלטפורמה חינמית וידידותית לניהול למידה היברידית

Blogger in the Classroom – Google

לסקירה  המועילה בעברית בנושא זה

Wakelet הוא יישום מקוון מועיל ביותר (וגם חופשי)  לארגון תוכן רשתי . הוא מאפשר לשמור ולארגן את פריט המידע הדיגיטלי בצורה ויזואלית לאוספים מקוונים . כך לדוגמא , תוכלו להעתיק את הכתובת של סרט וידאו ספיציפי מיוטיוב לתוך אוסף מקוון  נושאי של Wakelet, כאשר הוא מוטמע ומאפשר לתלמידים או הסטודנטים לצפות בסרט הוידאו מבלי לעזוב את האתר של האוסף המקוון הנושאי שבניתם . אפשר להוסיף לאוסף המקוון שאצרתם  את כל סוגי הפריטים הדיגיטליים (מאמרים , מסמכים וגם תמונות) .

הWakelet מאפשר פריסה של כל הפריטים הדיגטליים שצברתם בתצורות שונות ( מבנה רשת , מבנה עמודות ועוד ).

מקור

 TEAMS –  Class Notebook- מחברת דיגיטלית שיתופית

קישור

 קישור 2

מה ההבדל בין OneNote ל-OneNote Class?

OneNote Class היא גרסה מתקדמת של OneNote.

בעוד הכלי OneNote פתוח לשימוש כל משתמשי Office, הכלי OneNote Class מצריך מנוי Office 365 לחינוך.
OneNote Class מיועדת לשימוש במערכת החינוך, היא מאפשרת לתלמידים להגיש משימות למורה באופן פרטי, או לשתף פעולה בפרויקט כיתתי.


היתרונות המרכזיים של OneNote Class הם ביכולת של מספר משתמשים להזין תוכן במחברת, כאשר ניתן לקבוע שהתוכן שהזינו יהיה זמין רק למנהל המחברת או לקבוצת העבודה בה הם שותפים. למנהל המחברת יש היכולת להוסיף ולהסיר מורים ותלמידים. מנהל המחברת יכול ליצור ספריית תוכן של משאבים ומדיה עבור כל משתמשי המחברת. 

· · · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *