המרכיבים היעילים הנדרשים ללמידה מרחוק

936

מאת: נדב אבני

 המגפה גרמה למעשה לעקירתם של 1.2 מיליארד תלמידים ברחבי העולם, שברגע אחד עברו מלמידה פרונטלית בכיתה מול המורה, ללמידה מרחוק, סיטואציה אשר תפסה בתי ספר ומורים רבים בהפתעה מוחלטת.

רוב התלמידים מקשרים את צורת הלמידה הזו למפגש בווידאו קונפרנס, בו הם רק אחד מהריבועים הקטנים על המסך שמרכיבים את סך הכיתה המלאה. אך למידה מקוונת יעילה זקוקה להרבה יותר מסתם "חדר ישיבות" מקוון וריבועים קטנים על המסך.

למידה מרחוק יעילה דורשת לפחות 3 פלטפורמות למורה: פתרון ניהול כיתתי המעניק למורה את הסמכות והכלים לשמור על כלל התלמידים בשליטה תוך כדי שמירה על תשומת ליבם, תוכנת וידאו קונפרנס יעילה ואיכותית המשמשת כאמצעי העיקרי לתקשורת החזותית והשמע בין המורה והתלמידים ולבסוף, מערכת ניהול למידה מבוססת ענן, עבור מסמכים הקשורים לבית הספר וללימודים, כדוגמת: סילבוס, חומרי לימוד וכו'…

יום "טיפוסי" בכיתה וירטואלית דורש מהמורה ריבוי משימות וטיפול באתגרים מרובים בו זמנית: הקפדה על נוכחות, הכנת כל חומרי הלמידה, ניהול הכיתה ועוד. בהתחשב בשעות הכיתה המוגבלות, המורים נלחמים למעשה במלחמה אבודה כאשר מדובר בטכנולוגיות בחינוך ובמקום להקדיש את רוב שעות היום שלהם לחינוך התלמידים, הם "מבזבזים" את זמנם בניהול הטכנולוגיה ווידוא שכל התלמידים נשארים מחוברים.

תוכנות וידאו קונפרנס שונות, כמו למשל זום, סיפקו לנו בשנה האחרונה דרך זולה ונוחה לחבר את כל הכיתה בקלות. היכולת לשתף מסכים הפכה גם היא לתחליף פופולרי ללוח, אבל המורים למעשה צריכים להסתמך על הכנות והמסירות של התלמידים שלהם כאשר מדובר בפעילויות שהם צריכים לעשות באופן עצמאי.

גישה מודרנית לחינוך בטכנולוגיה כרוכה בשילוב הפונקציות הדרושות למורים כדי לנהל בהצלחה שיעור מקוון. משמעות הדבר היא מתן פלטפורמת למידה מרחוק מבוססת ענן, המשלבת יכולות ניהול כיתות ושיחות ועידה בווידאו וגישה למערכות ניהול למידה. כך, תיחסך מהמורים התעסקות עם הגדרות ויתאפשר להם יותר זמן ללימוד התלמידים הצעירים.

התקופה האחרונה לימדה אותנו ששום דבר אינו ברור עד הסוף. אם חשבנו ש"ניצחנו" את הקורונה וחזרנו לשגרת חיים רגילה וללמידה מסורתית, החיים כמו החיים הראו לנו אחרת. בעוד העתיד עדיין לא ברור, מה שכן ברור הוא שרוב מערכות החינוך בארץ ובעולם מצפות לזינוק אדיר של תלמידים בכיתות בשנים הקרובות וכיתה של 40+ תלמידים, לא תעבור בקלות בגרון כמו שעברה פעם. הבחירה במערכות הוראה מרחוק הופכת לקריטית ובתי הספר ייאלצו להבין שהם צריכים לאמץ שיטות חדשות לטובת העברת מערך שיעור.

מתוך המאמר של נדב אבני בעיתון גלובס , 26 ליולי 2021

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *