ארגז הכלים למורים , למרצים וללומדים : תוספים ויישומים לשיפור חווית המשתמש ביוטיוב

2633

הקדמת עורך האתר , עמי סלנט , מידען

גרסה מס' 4 , 5 ביולי 2021

אחת ההתפתחויות המרשימות ביותר בעולם המידע החינוכי כיום קשורה למדיה הוויזואלית , כלומר סרטי וידאו . עשרות אלפי סרטי וידאו חינוכיים קצרים מועלים מדי שבוע לאתרי אינטרנט ייעודיים ובמיוחד לאתר המרכזי והחשוב YOUTUBE. הטכנולוגיות החדשניות של YOUTUBE מאפשרות בקלות למוסדות חינוך ולגורמי חינוך לייצור ערוץ סרטי וידאו ייעודיים בתוך YOUTUBE. כל מוסד חינוכי או מכללה בעולם דואג בשנתיים האחרונות להקים ערוץ סרטי וידאו קצרים במסגרת מרכז המשאבים האדיר של YOUTUBE.

בשנתיים האחרונות שמתי לב כי מורים , מרצים ותלמידים אינם משתמשים כמעט בתוספי הרחבה (extensions) לשימוש ולהשבחת חווית המשתמש בסרטי  YOUTUBE , ולכן , ריכזתי כאן רשימה מועילה של תוספי הרחבה לדפדם כרום וגם לעתים לדפדפן פיירפוקס . הרשימה גובשה על סמך  המלצות  של  אנשי חינוך בארה"ב ובישראל.

כאמור , יוטיוב הוא אתר הווידאו הענק ביותר בעולם המאפשר לכל גולש לצפות בסרטונים בחינם, אבל ליוטיוב יש גם כמה מגבלות שיכולות להפריע לחוויית הצפייה, לדוגמא: אין כפתור ביוטיוב שמאפשר לחזור על סרטון שוב ושוב, או שלא ניתן לבצע חיפוש חדש ביוטיוב בזמן שסרטון מתנגן, או שכאשר פותחים סרטון הוא מייד מופעל ולא תמיד זה נוח או מתאים ועוד.

למזלנו יש לא מעט תוספים מגניבים ליוטיוב שיודעים “לחפות” על חוסר המושלמות של יוטיוב ולתת פתרונות משלימים אשר יעניקו חווית צפייה חלקה ונעימה לגולשים. לפניכם רשימה של התוספים הכי מוצלחים ליוטיוב שאפשר להתקין בחינם בדפדפן ולצאת לדרך חדשה והרבה יותר חווייתית במהלך הצפייה באתר יוטיוב.

גם אם אתם מתאוששים עכשיו  משנת הלימודים שמרו לכם את הקישור של ארגז כלים זה , הוא יביא לכם תועלת רבה כאשר תלמדו !!

מבוא פדגוגי קצר

השימוש בסרטים כחלק מהוראת תחומי הדעת השונים, הופך להיות נפוץ יותר ויותר. מורים רבים מחפשים את הדרך לשלב אמצעים חזותיים בהוראה שלהם, ולהעשיר את הלמידה. הדבר מתבקש משום שאנו חיים כיום בעידן בו המדיה תופסת נתח רחב מאד מתשומת הלב שלנו ובעיקר של תלמידינו. השימוש באמצעים חזותיים הוא שימוש בשפה שאותה מדברים התלמידים שלנו, ולכן דרך טובה ללמד דרך ערוצים פתוחים מבחינתם.

ישנה תמימות דעים לגבי התרומה של סרט הוידאו  לתוספת עניין והנאה בשיעור, להיותו גורם מזמן ליצירת עניין בנושא השיעור, לגיוון הגשת התוכן הנלמד, להגברת המוטיבציה, למיקוד הקשב ולהעשרת תהליך הלמידה. רוב המורות התרשמו שהשימוש בסרטון תורם להבנה, לזכירה וללמידה משמעותית יותר.

​​​​עם התפתחות הטכנולוגיה, השימוש בווידאו בהוראה הולך ותופס תאוצה, והופך לאמצעי הוראה בעל חשיבות. הוידאו מאפשר הנגשה של חומרים, מגוון את תהליכי ההוראה-למידה, ומהווה כלי חשוב בהטמעת מודלים של הוראה כמו כיתה הפוכה. 

בין האפשרויות לשימוש בו:

  • שילוב סרטונים קיימים בהוראה מקוונת / פרונטלית 
  • הקלטה של הרצאות 
  • יצירת סרטונים על-ידי המרצים והלומדים כאחד. ​

YouTube ranked the highest as a preferred learning tool

מאמר חשוב בעברית :

תלמידי תיכון צופים בסרטונים לימודיים בדרכים מגוונות בעת הכנת שיעורי בית במתמטיקה (קישור)

מאמר עדכני ומועיל באנגלית :

Harnessing the Power of YouTube in the Classroom | Edutopia

A new meta-analysis provides insight into the effectiveness of instructional videos in higher education.

דפנה רוט הפכה את כל הסקירה הזו למצגת מופלאה

לרשימת תוספי הרחבה חשובים ומועילים  העומדים לרשותכם: 

חלק א': יישומים , כלים ותוספים למורה ולמרצה

תוסף Chrome זה מאפשר לך המורה/המרצה  לחזור ולהעביר אוטומטית סרטון שלם או רק חלק נבחר ממנו, כמה פעמים שתרצה.

ואפשר אפילו לבחור מאיזה שניה לאיזה שניה בסרטון זה יושמע ויוצג ללומדים שוב

Looper is a free extension that comes with the ability to loop a portion of a YouTube video. All you need to do is define the start and end time periods and Looper will take care of the rest. You can even configure the number of times a video should be replayed and whether Looper should save the settings for when you revisit the same clip.

Download: Looper (Free)

מעוניינים לשלוח לתלמידיכם לצפייה רק חלק מהסרטון או סדרה של סרטונים ?

הכלים – | youtube cut | 123apps – יאפשרו לכם לחתוך מהסרטון ברגע את החלקים המיותרים. לאחר החיתוך, יתקבל קישור חדש ובו הסרטון הערוך מוכן לפרסום.

   מקור וקרדיט : האתר של אפרת מעטוף 

WeVideo

A  good YouTube Video Editor alternative is WeVideo. It is a cloud-based video editor that allows the user to do the editing in any web browser. Just like the YouTube editing tool, the user must first upload the clips online in order to edit them, and create a video.

Link

וגם :

Top 5 Free Youtube Video Editing Software for in 2021

הוספת כתוביות – YouTube 

איך להוסיף כתוביות לסרטונים בצורה קלה ואוטומטית | דנה ישראלי

איך להטמיע באתר סרטון יוטיוב – בכמה צעדים פשוטים

כיצד להוריד סרטונים מיוטיוב ללא תוכנה

איך להוריד סרטון מיוטיוב בקלות

כיצד להוריד קליפים וסרטונים מיוטיוב

יצירת ערוץ חינוכי משלכם ביויטיוב (קישור)

Starting an educational channel on YouTube – YouTube

 Loom

"תוסף המאפשר הקלטת מסך, הקלטת סאונד ותמונה, על מנת ליצור סרטון וידאו שניתן לשיתוף בקלות ובמהירות. התוסף נועד לבטל את הצורך בשימוש במיילים כחלק מהמעבר לשימוש בוידיאו ושליחת סרטונים כדרך לתקשר עם הלומדים , באופן פשוט יותר.

מעבר לצורך של ביטול המיילים, אפשר להשתמש בתוסף גם כדי ליצור סרטוני הדרכה שונים, להציג בפני התלמידים או הסטודנטים  שלכם משהו נקודתי ועוד.

חשוב לציין כי הגרסה החינמית מוגבלת בזמן ההקלטה ובכמות הסרטונים שאפשר לייצר. הגרסה בתשלום עולה 8 דולר ואין לה הגבלת זמן ויש לה עוד מגוון פיצ'רים מעניינים להציע.

קישור להתקנת התוסף

הדרכה בעברית

Edpuzzle

שילוב אינטראקציות בסרטוני וידאו​. חופשי לשימוש.​​​​

תקציר

מערכת EdPuzzle מאפשרת שילוב של אינטראקציות שונות (שאלות סגורות, שאלות פתוחות, הערות, קבצי אודיו) על גבי ציר הזמן של סרטונים נבחרים.

מה עוד?

  • מדובר בכלי נוח וקל לשימוש, שהתוצר שלו הוא וידאו אינטראקטיבי שניתן להטבעה בכל אתר.
  • ניתן להשתמש בכל סרטון שנמצא באחת מרשתות שיתוף הוידאו המרכזיות (YouTube, Vimeo, Ted וכו')

שימושים פדגוגיים 

  • עידוד למידה פעילה: הלומד נדרש להשיב על שאלות כחלק מהצפייה בסרטון (קיימת אפשרות להתנות התקדמות בצפייה במתן מענה).
  • ניהול למידה: המערכת מאפשרת למרצה להקצות "משימות צפייה" עבור קבוצה לימודית
  • מעקב וניתוח עבור המרצה: המערכת מפיקה דו"ח ויזואלי ומספרי, המפרט את נתוני הצפייה והביצוע של הלומדים.

לחץ כאן לצפייה בסרטון אינטראקטיבי לדוגמה.

מקור וקרדיט : הבינתחומי הרצליה , היחידה לחדשנות בהוראה

thinglink

כלי להוספת שכבות מידע לתמונה או לסרטוני יוטיוב לשם יצירת פריט אינטראקטיבי.

הכלי מאפשר  להוסיף שכבת מידע לתמונות או לסרטונים בצורה של נקודות חמות המוטבעות בהם. לחיצה על הנקודה החמה תאפ​שר למשתמש לנווט בין הווידאו / תמונה לפריטי מידע ומדיה אחרים (קישור לאתרים, סרטונים, דיאגרמות וכו'), תוך השהיית הווידאו ברקע.

עלות: חינם, ניתן לשדרג בתשלום

​אתר: https://www.thinglink.com/

מדריך (אנגלית) – מתמקד ביצירת שכבות מידע על סרטון. 

מדריך (עברית) – מתמקד ביצירת שכבות מידע על תמונה. 

באופן דומה ניתן ליצור שכבות מידע על סרטון יוטיוב

דוגמא​

מקור וקרדיט 

   הוספת סימניות  והערות לסרטי הוידאו

Smart Bookmarks for YouTube: Productivity Up

קישור לתוסף

How to Bookmark or Share Specific Sections of YouTube Videos

Here's how to add timestamps to YouTube links, bookmark YouTube videos, and a few extensions to make bookmarking better.

לסקירת ההדרכה באנגלית

Nimbus allows students to capture screenshots and record video directly from the browser toolbar icon. Students can create screenshots from entire webpages or from one specific area. Then they can annotate those images with a variety of clever editing tools including arrows, shapes, and text boxes. With this mighty extension, students can also record and narrate videos of a 

single browser tab or an entire desktop screen.

https://bit.ly/3iWbjJz

Nimbus Screenshot & Screen Video Recorder

✅ Screencastify – The #1 Screen Recorder for Chrome.

Capture, edit and share videos in seconds. All of our recording features are now free! Enjoy unlimited recordings up to 5 minutes each – with no watermark, ever! We’ve also unlocked video trimming and export

ScreenCastify

אם אתם רוצים להקליט את מה שקורה על המסך שלכם, אם לצורך הסבר או הדרכה, או לכל צורך אחר. התוסף הזה יאפשר לכם לבצע זאת. יתרונו בכך שהוא קל מאוד לשימוש ומאפשר גם להוסיף קול מהמיקרופון של המחשב או וידאו ממצלמת הרשת. כך תוכלו למשל כיצד לבצע פעולה בפייסבוק או במחשב. הוא זמין בחינם אך עם מגבלה של 10 דק' הקלטה בכל פעם. הגרסה המלאה עולה 49 דולר בשנה ומסירה את המגבלה הזו.

קישור

ניהול קישורים ונקודות חמות בסרט וידאו

 YouTube Studio

בסרטון הזה נדגים איך לנווט בין כל הכרטיסיות ב-YouTube Studio.

ועוד כלי דיגיטלי חופשי

How to Use YouTube Cards and Annotations

חלק ב' : יצירת חוויית משתמש אצל הלומדים

מהירות נגינה של סרטונים

יוטיוב מציעה לגולשים לקבוע את מהירות נגינת הסרטונים. ברירת המחדל היא מהירות נורמלית, אבל אם אתם צופים למשל בסרטון הדרכה או הדגמה על תוכנה כלשהי, אולי תרצו להאט קצת את הקצב של נגינת הסרטון כדי שיהיה לכם יותר קל לעקוב אחר ההדגמה המוצגת בווידאו.

לחיצה על ההגדרות (גלגל שיניים) בסרגל כלים התחתון שנמצא על גבי הסרטון ובחירה באפשרות speed תפתח לכם טבלה עם המהירות הרצויה.

לסקירה המלאה בעברית

צפייה בסרטון עם רקע מסך מעומעם (לכבות את האורות)

התוסף המועיל הזה מאפשר לגולשים לצפות בסרטונים ללא הסחות דעת. לאחר שתורידו את התוסף Turn Off the Lights, יופיע לכם אייקון של נורה בתפריט העליון בסרגל הכלים. כאשר תלחצו על הנורה יוטיוב יידע “לעמעם אורות” בכל סביבת המסך שלכם ולעזור לכם להתרכז בצפייה. מאוד דומה להחשכה שעושים בהקרנה על מסך קולנוע. תענוג!

להורדת התוסף: Turn Off the Lights

קישור להורדה

לחפש ביוטיוב מבלי לעצור סרטון המתנגן ברקע

כאשר אתם צופים בסרטון כלשהו ורוצים באותו הזמן לחפש סרטון נוסף, יוטיוב מפסיק את נגינתו של הסרטון שצפיתם בו ומעביר אתכם לדף חדש עם רשימת תוצאות של הסרטון הנוסף שחיפשתם. כדי לפתור את הבעיה הזו, פשוט התקינו בחינם את התוסף QueueTube בדפדפן ומעכשיו כאשר תצפו בסרטון כלשהו ותבצעו חיפוש לסרטונים נוספים, תופיע לכם רשימה עם התוצאות מצד ימין מבלי שיוטיוב תפסיק את הסרטון המתנגן ברקע.

התוסף גם מאפשר לכם לבנות פלייליסט ולהגדיר עוד סרטונים שיתנגנו באופן אוטומטי אחרי הסרטון שמתנגן עכשיו. כל שעליכם לעשות הוא ללחוץ על כפתור add to queue המופיע על גבי כל סרטון ברשימת תוצאות החיפוש מצד ימין, והסרטון יתווסף לרשימת ההשמעה!

להורדת התוסף: QueueTube

לסקירה המלאה בעברית

השבחת חוויית הצפייה ביוטיוב :Enhancer for YouTube

זהו אחד התוספים הנפוצים ביותר בעולם החינוך בעולם , בעיקר בארה"ב  ובאנגליה .

Enhancer for YouTube

התוסף מאפשר שימוש בקלות והתאמה אישית ברמה גבוהה:

✔ שליטה בווליום ובמהירות הצגת הסרטון בעזרת גלגל העכבר

✔ מוחק פרסומות מסרטונים (באופן אוטומטי או לפי דרישה)

 
✔ מחק הערות (באופן אוטומטי או לפי דרישה)

✔ נגן באופן אוטומטי ב-4K, HD או כל פורמט אחר

✔ נגן סרטונים בלופ (בחלקים או בכל)

✔ שימוש בערכות נושא

✔ שימוש בנגן ווידאו גדול יותר

קישור להתקנת התוסף

https://bit.ly/2S6azXu

 קישור להתקנה לדפדפן פיירפוקס

DF Tube

תוסף מועיל למניעת הסחות דעת בעת הצפייה בסרטי וידאו חינוכיים .

Distraction Free for YouTube

Download DF Tube extension

להשהות נגינת סרטון (פאוז) כאשר עוברים לטאב אחר

כיום כולנו עובדים עם המון טאבים בו זמנית ומבצעים משימות במקביל. באופן עקרוני אם סרטון יוטיוב מתנגן באחד הטאבים, הוא ימשיך להתנגן ברקע גם כאשר תעברו לטאב אחר. התוסף Smart Pause יודע לזהות שיצאתם מהטאב בו מתנגן הסרטון ובאופן אוטומטי עוצר אותו כדי שלא תפסידו שום דבר. ברגע שתחזרו לטאב עם הסרטון, התוסף יזהה שחזרתם ויפעיל לבד את הסרטון מאותה הנקודה שהוא נעצר.

להורדת התוסף

https://bit.ly/3zJ7rSs

לנגן סרטון צף בכל גודל ובכל מיקום בדפדפן

אחד התוספים המוצלחים ביותר שנתקלנו בהם. התוסף של Sideplayer מאפשר לכל סרטון יוטיוב “לצוף” על גבי הדפדפן שלכם ולגרור אותו לאיזה מקום שתרצו בדפדפן. תוכלו גם לשנות בקלות את הגודל של הווידאו כך שיכסה יותר או פחות אזורים בדפדפן שלכם. מדובר בתוסף סופר שימושי אם למשל אתם רוצים לצפות בהדרכה כלשהי המוצגת בסרטון ובמקביל לכתוב או לבצע פעולה אחרת על גבי הדפדפן.

להורדת התוסף:

Floating for YouTube™

Controls for YouTube

Controls for YouTube is a very simple extension that adds a few more controls to the YouTube video player. These controls can be used to quickly fast-forward or backward the video. Typically, you need to use the keyboard shortcut but with this extension, you can use your mouse. So, if you are a heavy mouse user, this extension is pretty useful.

Download Controls for YouTube extension

Screenshot YouTube

As the name suggests, this is a simple extension that takes a screenshot of any YouTube video with one click. Nothing else.

https://bit.ly/2Uf9m0H


Crash Course
 
This YouTube channel includes videos that provide an introduction to different topics. They have a section on Economics, Chemistry, and plenty of Social Studies topics. These videos are around 10-15 minutes and includes speakers and animation.

· · · · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *