ארכיון הסרטים של הסינמטק בירושלים: מנקודת מבט מידענית

1304

סינמטק ירושלים השיק לפני כמה חודשים את אתר ארכיון הסרטים הישראלי, הכולל אלפי שעות מצולמות של סרטים ישראלים ותיעודים היסטוריים של אירועים בישראל. ההשקה מגיעה כחלק מפרויקט הדיגיטציה שהחל לפני חמש שנים, במטרה לשמר את אוצרות הפילם המתפוררים. הארכיון כולל יותר מ-30 אלף פריטים שהצטברו על גבי שני מיליון מטר של פילם, שהיתרגמו לנפח אחסון דיגיטלי של כ-6 פטה בייט.

אחרי שלוש שנים של סריקה ומיפוי, הסינמטק מציג את האתר החדש המנגיש לציבור את כל החומרים.

אוצרות קולנועיים בלתי ידועים, פילמים וסרטים נדירים שלא ניתן היה בעבר להקרינם, הובאו למסך הביתי באיכות גבוהה. האוצרות טמונים במרתפים מתחת לאדמה בתנאי טמפרטורה ושימור קפדניים.

סטי צילומים ששכבו עשרות שנים בקופסאות פח עגולות אפורות, נשלפו והתנקו במכונת שטיפה מיוחדת, עברו סריקה בסורק פילמים משוכלל, הסלילים הסתלסלו בסורק סאונד והוחזרו לקופסאות הפח ברזולוציה 4K, האיכותית ביותר הקיימת כיום. ב-2019 נערך בסינמטק פסטיבל הרסטורציה הראשון, בו הוקרנו קלסיקות בגרסה מחודשת בפורמט דיגיטלי – אחרי שעברו תיקון וניקוי והתאמת צבעים וסאונד. ארכיון הסרטים של הסינמטק הצטרף אחרי שדרוגו – לגופים נוספים ירושלמים, המשמרים תרבות והיסטוריה כמו גנזך המדינה, הארכיון הציוני, הספרייה הלאומית ויד ושם – אלא שהוא אינו ארכיון לאומי (זהו מוסד ללא כוונת רווח), אך בפועל מתפקד ככזה.

קישור

 האתר מחולק לשניים:

החלק הראשון – "המבט האמנותי", שבו זמינים לצפייה סרטים ישראליים עלילתיים ותיעודיים. לצד כל אלה ישנה גם אסופת סרטים שמאירה את הסרטים והיוצרים בהקשר רחב יותר – לדוגמא, ליאור דיין שמדבר על סרטיו של אביו, אמיר קמינר על סרטי עמוס גוטמן ועמוס גיתאי, ועוד.

החלק השני הוא "המבט ההיסטורי", שכולל אלפי קטעי ארכיון נדירים: מופעי בידור לחיילים בבקעת הירדן (1969), בחירת נציגים לקונגרס הציוני ה-20 (1937), הבריגדה היהודית (1928), תהלוכת פורים בתל אביב (1928), הלווית הרב קוק בירושלים (1935) ועוד. האוסף כולל גם סרטים שהופקדו למשמרת בידי המדינה ומוסדות תרבות שונים, בהם מוזיאון יד ושם, ארכיון תנועת מכבי ועוד.

הארכיון מנקודת מבט מידענית

ניתן לחפש את אלפי הקטעים של המגוון הרחב שנאגר, על ידי הקלדת שם הנושא (ישנם 7,000 נושאים), שם האדם (ישנם 4,000 אישים) והעשורים.

הפלטפורמה כוללת אפשרויות צפייה במתכונת  VOD כלים להעשרת חוויית הצפייה, חיפוש קטעים לפי שנים או על פי נקודות ציון במפה אינטראקטיבית, ולפי מקומות, נושאים, אישים ועוד. הפלטפורמה מונגשת ללא תשלום והחיפוש זמין גם בשפה האנגלית.

מקור וקרדיט : ד"ר אדם אקרמן

הפרויקט : רילקומרס פיתחה את אתר האינטרנט של סינמטק ירושלים, הכולל את ארכיון הסרטים הישראלי, על בסיס WordPress ככלי ניהול תוכן. מבחינה מידענית ומבחינת הUX והUI הם עשו עבודת פיתוח מעולה !!

האתר כולל אינטגרציה למערכת הליבה של הארכיון ומתבסס על פיתוח מודולים ייעודיים כגון:

• מפה אינטראקטיבית המציגה את סרטי הארכיון גם בהקשר הגיאוגרפי.
תהליך חיפוש מתוחכם, המאפשר לנווט בצורה אינטואיטיבית ונוחה במגוון התכנים ההיסטוריים שבארכיון הסרטים הישראלי

מקור

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *