תהליכי קריאה של טקסט דיגיטלי לעומת טקסט מדף מודפס והקשר שלהם להבנת הנקרא בקרב תלמידי חטיבות ביניים

2360

בהמשך לסקירה שפרסמתי השבוע אודות תוכנות ויישומים ליצירת ספר דיגיטלי , לרבות ההיבטים החינוכיים (קישור) המשכתי להתעניין ולחקור בנושא כאשר השאלה שעניינה אותי היא האם קריאה בספרים דיגיטליים תורמת להבנת הקריאה של תלמידים?

בינתיים מצאתי מחקר מענייין על כך בפורטל מס"ע המשובח של מכון מופ"ת .

Goodwin, A.P., Cho, S., Reynolds, D., Brady, K., & Salas, J. (2019). Digital Versus Paper Reading Processes and Links to Comprehension for Middle School Students. American Educational Research Journal, 57(4), 1837-1867

בשנים האחרונות התפשטה במהירות הקריאה בטקסטים המוצגים דיגיטלית. ניתן לומר שקריאה באמצעים דיגיטליים היא חלק מהחיים במאה ה-21. תופעה זו מחייבת מחקר באשר לתהליכי קריאה של טקסטים כאלה ואופני ההשפעה שלהם על הבנת הנקרא.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון תהליכים של קריאה דיגיטלית בהשוואה לקריאה מדף. ספציפית, המחקר בדק את שאלות המחקר הבאות:

  1. מהם ההבדלים בהבנת הנקרא ובהתנהגויות הקריאה (הדגשה, כתיבת הערות) בין קריאה דיגיטלית לבין קריאה מדף?
  2. מהו הקשר בין התנהגויות קריאה בכל מדיום (קריאה דיגיטלית או קריאה מדף) לבין הבנת הנקרא?

שיטה

נבדקי המחקר היו 371 תלמידים בכיתות ה' עד ח'. התלמידים קיבלו טקסט לקריאה, שחציו נקרא מממחשב נייד (לפטופ) וחציו נקרא מדף מודפס.

בקריאה מדף מודפס התלמידים יכלו להשתמש בטוש מדגיש, עט ופתקים דביקים ובקריאה דיגיטלית הם יכלו להשתמש בכלים דיגטליים של הדגשה, כתיבת הערות וחיפוש במילון. לאחר הקריאה ביצעו התלמידים משימה שבדקה את הבנת הנקרא בדומה למבחן סטנדרטי הבוחן מיומנות זו.

 ממצאים

  • תלמידים השתמשו יותר בהדגשות ובכתיבת הערות כאשר קראו טקסט מהדף בהשוואה לקריאת טקסט דיגיטלי.
  • תלמידים שהעדיפו לקרוא מדף נטו לכתוב יותר הערות מתלמידים שהעדיפו קריאה דיגיטלית.
  • קריאה מדף תמכה במידה מועטה בהבנת הנקרא בהשוואה לקריאה דיגיטלית כאשר הטקסט היה ארוך (מעל 500 מילה). לא נמצא הבדל בהבנת הנקרא בין אופני הקריאה כאשר הטקסט היה קצר (פחות מ-500 מילה). ייתכן כי היתרון לקריאה מדף נבע מהעבודה שהטקסט הדיגיטלי הארוך גלש אל מעבר למסך אחד והקורא נדרש לעבור בין מסכים. ייתכן כי המעבר בין המסכים פגע בהבנת הנקרא של הטקסט הדיגיטלי הארוך. 
  • התנהגויות קריאה נמצאו קשורות להבנת הנקרא:
    • ככל שסומנו יותר הדגשות בטקסט הנקרא מדף מודפס, כך הבנת הנקרא הייתה טובה פחות. מגמה הפוכה נמצאה עבור הטקסט הדיגיטלי: ככל שנרשמו יותר הדגשות בטקסט הדיגיטלי, כך הבנת הנקרא הייתה טובה יותר. ניתוח נוסף של הנתונים הראה שההדגשות שהתלמידים הדגישו בדף לא היו רלוונטיות לתכני הטקסט ולכן הפריעו לתהליך האינטרגרציה של המידע.
    • ככל שתלמידים חזרו אחורה לטקסט בדף מודפס כך הבנת הנקרא שלהם הייתה טובה יותר. בקריאה של הטקסט הדיגיטלי כתיבת הערות, שימוש במילון וחזרה אחורה לטקסט לא תרמו ולא פגעו בהבנת הנקרא. ייתכן כי קריאה בטקסט מדף  מודפס תומכת בזיכרון מרחבי ולכן חזרות אלה בטקסט בדף (אך לא בטקסט דיגיטלי) מסייעות להבנת הנקרא.

סיכום

ממצאי המחקר מצביעים על דמיון ושוני בתהליכי קריאה והבנת הנקרא של טקסט דיגיטלי וטקסט שנקרא מדף. חשוב לתמוך בתלמידים הן בקריאה דיגיטלית והן בקריאה מדף מודפס . בתי ספר צריכים לספק לתלמידים התנסויות בקריאה בשני האופנים (קריאה מדף וקריאה דיגיטלית). עם זאת, חשוב לשים את הדגש על קריאה דיגיטלית של טקסטים ארוכים, שכן ממצאי המחקר מלמדים על כך שקריאת טקסט דיגיטלי ארוך היא מאתגרת יותר בהשוואה לקריאה מדף של טקסט זהה באורכו. לבסוף, בין אם קוראים דיגיטלית או מדף נייר, יש לעודד את התלמידים לשקול את איכות ההתנהגות (כתיבת הערות, הדגשה, חזרה אחורה בטקסט) ולהתאימה לאופן הקריאה.

קישור למאמר המלא בפורטל מס"ע

· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *