ההשלכות של תקופת הקורונה : חיזוק יכולות המיקרו-למידה של מורים ומרצים

1560

 חקר , ליקט וערך מחדש : עמי סלנט , עורך האתר ידע וסקרנות דיגיטלית

Micro Learning

בעקבות מגיפת הקורונה והסגרים הארוכים יש כמה מגמות וכיווני התפתחות שהתעוררו לחיים בסביבות של למידה מרחוק ולמידה מקוונת  , אחד הכיוונים ההולכים ומתפתחים עתה הוא מיקרו-למידה ומתברר כי התפתחות זו יכולה לחזק ולשפר את יכולות ההבנה והתפיסה של הלומדים והתלמידים.

Microlearning היא גישה חדשה לחינוך מקוון בלמידה  מרחוק ולמידה מקוונת  שמטרתה להפחית את עייפות הלומדים, וגם למנוע עומס קוגניטיבי ולדאוג לקיצור טווחי קשב. מגמה זו כוללת העברת מידע תמציתי וקל לעיכול באמצעות סרטונים קצרים, משחקים, תמונות, חידונים, מבחנים ואינפוגרפיקות, שאליהם הלומדים יכולים לגשת כשנוח להם.

מחקר :מיקרו למידה הופכת את העברת הלמידה ליעילה יותר

,Microlearning makes the transfer of learning 17% more efficient

וגם :

הוראה מקוונת בשיטת המיקרו-למידה מגדילה את מעורבות הלומדים ב50 אחוז ( Numbers Don’t Lie: Why Microlearning is Better for Your Learners (and You too)

סקירת מחקרים בכתב עת שפיט

A review of the trend of microlearning

Kelvin Leong, Anna Sung, David Au, Claire Blanchard Journal of Work-Applied Management

ISSN: 2205-2062

Open Access. Article publication date: 17 December 2020

Issue publication date: 26 April 2021

קישור למאמר

מיקרו למידה – ההקשר הרחב 

  • העידן הנוכחי הוא עידן של מהירות גבוהה. אנחנו חווים את החיים שלנו כאינטנסיביים יותר, ולכן גם קצרים יותר. אנחנו בתחושה מתמדת שאין לנו זמן. אנחנו רוצים לקבל הכל עכשיו ומהר. טווח הקשב שלנו עומד על 8 שניות!  
  • המדיה משפיעה על התוכן. ערוצי המדיה (האינטרנט, הרשתות החברתיות, הסלולר) מעודדים אותנו לייצר תכנים קצרים וממוקדים, בעדיפות לתכנים ויזואליים, כמו: אינפוגרפיקות. עיצות וטיפים. ממים. סרטוני וידאו קצרים – לדוגמה סרטוני הבישול שלtasty (שמתפרסמים בפייסבוק וצברו כמעט 10 מיליון עוקבים).

         שירי דייטש , 2018

מיקרו-למידה

שינויים בדפוסי התקשורת הבינאישית בעשור האחרון וכניסתם של מכשירים ניידים לחיי היומיום השפיעו גם על דפוסי הלמידה והקשב שלנו. העלייה באינטנסיביות של החיים במקביל לירידה ביכולת הריכוז והציפייה לסיפוקים מיידיים הובילו לחשיבה מחודשת על אסטרטגיות ההוראה האפקטיביות, הן במסגרת מערכת החינוך הפורמלית והן בסביבות למידה עתירות טכנולוגיה. המונח מיקרו-למידה מתייחס לניסיון לתחום את הלמידה אל תוך יחידות קצרות וממוקדות, המותאמות לקשב הקצר של הלומדים. יחידת תוכן מסוג זה עשויה לכלול סרטון, מאמר קצר או סדרת שאלות המשקפות רעיון אחד ברור. תפיסה זו של למידה בטווחי זמן קצרים גם תומכת במגמת הלמידה בצורה מקוונת

״השיעור, אסור היה לו להיות ארוך מעשרים דקות. טווח הקשב של ילדים בתכניות טלוויזיה היה קטן מעשרים דקות. אז כשבניתי את השיעור, הגדרתי את מטרת השיעור ותחמתי איזה רעיון מתמטי עומד במוקד השיעור היום, והיה מבנה שתומך בהוראת הרעיון דרך גירוי הדמיון של התלמידים.״  

מקור , המורה שלומית דקל באתר קמפוס

סקירה של טליה גרינבלט-קולודני

 מיקרו למידה הלכה למעשה

בחר/י מטרה לימודית אחת בלבד

ההבדל העיקרי בין עיצוב מודול למידה רגיל  למיקרו-מודול לבין מודול מסורתי מסתכם במספר המושגים המכוסים.

מרבית המורים והמרצים יודעים ליצור יעדי למידה למודולים מסורתיים, אך במודול מיקרו למידה את/ה צריך לגבש רק מטרה לימודית אחת ברורה .

כמו מטרות לימודיות בקורסים מסורתיים, המטרה הלימודית צריכה להתייחס  למיומנות שאתה מלמד והיא צריכה להיות מדידה. כשעוברים למיקרו למידה , יתכן שתצטרך/תצטרכי יותר מטרות למידה ומודולים קצרים מבעבר כדי לכסות את אותו נושא.

השתמש באסטרטגיות תקשורת חזותיות

למידה והואה מתחילים לרוב בספר לימוד. עם זאת, אנשים לומדים טוב יותר מוויזואליות. למעשה, עזרים חזותיים שיפרו את הלמידה ב -400%. למטרות חינוכיות, אינפוגרפיקה והמחשות ויזואליות  יכולים לזקק רעיונות מורכבים בתוכן של יחידת המיקרו-למידה .  

כלול הערכות מקוונות קצרות בסיום כל יחידת לימוד קצרה של 15 דקות

אפילו לגבי מטרה לימודית מטרה אחת, הלומדים נהנים מהערכה מקוונת מהירה . זה נותן להם את ההזדמנות ליישם את מה שהם למדו זה עתה על ידי מענה על שאלה מבוססת תרחישים או חידון  מקוון רב ברירה או שיקוף על ידע שצברו . הם גם מקבלים משוב על הביצועים שלהם.

גם מורה/מרצה יכול לקבל מבט מאבחן לגבי נושאים/מושגים שלא הובנו

מכיוון שבני אדם שוכחים את רוב מה שהם לומדים, הם נוטים יותר לזכור זאת על ידי ריווח הלמידה על פני מספר ימים.  המחקרים מוכיחים  כי אפקט הבדיקה באמצעות הערכה מקוונת מהירה , משפר את שימור הידע.

יחידת המיקרו למידה מספקת מערכת לריווח בין חומר הלימוד ויכולת ניהול בדיקות ידע מהירות. כל זאת על מנת שהמורה/מרצה יוכל בעצמו לנתח את יכולות ההבנה של הלומדים ולשפר את ההבנה של  נושאים לא מובנים.

מקור

 פלטפורמות מקוונות חינמיות לביצוע הערכה מקוונת מהירה   

הכלי הנפוץ ביותר לבדיקות הערכה מהירות ביחידת מיקרו למידה הוא  KAHOOT

חמש היסודות למיקרו-למידה שאשכרה עובדת

שירי דייטש (זיקוקי למידה) 

 לפתח מיקרו-למידה זה קשוח. אל תראו אותה ככה, זה שהיא קטנה ומהירה זה לא אומר שהיא תעשה לנו חיים קלים.

לסקירה המלאה

מיקרו למידה בארגונים

המגמה לעבור מהכשרה ארגונית הכוללת קורסים ארוכים הנלמדים בקבוצות, אל למידה פרטנית של כל עובד, שלומד בזמן ובמקום המתאימים לו ביותר, ומתמקד אך ורק בידע הדרוש לו לביצוע הפרויקט שעליו הוא עובד באותו רגע, החלה לצבור תאוצה כבר לפני כמה שנים.

שנת הקורונה נתנה דחיפה משמעותית ביותר למגמה זו ונראה כי יותר ויותר עובדים מעדיפים ללמוד במסגרת קורסים קצרצרים באונליין, המעניקים להם את הידע הספציפי שהם זקוקים לו באותו רגע, בעוד שהלמידה המעמיקה בכיתה באמצעות קורסים יעודיים, בחינות וכל שאר סממני הלמידה המסורתית, הולכת ופוחתת בהתמדה.

 פלטפורמות מקוונות ללמידה בגישה של מיקרו למידה

פלטפורמות הלמידה המקוונות היעילות ביותר ללמידה מקוונת ולהכשרה לא נוצרו בהכרח על פי המודל הדידקטי המיושן של מערכת החינוך אלא על פי תפיסות הוראה והכשרה מתקדמות שמיושמות כיום בחברות טכנולוגיות בינלאומיות ,מכללות אקדמיות , תעשיות מתקדמות וגם בצה"ל . אחת הפלטפורמות החדשניות האלו שכדאי להכיר היא MYQUEST…

· · · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *