פלטפורמת הלמידה המקוונת classit פתרון ישראלי ייחודי שצמח מהשטח

2003

הקדמת  עורך האתר "ידע וסקרנות דיגיטלית", עמי סלנט  

בחודש אוקטובר 2020 פנו אלי  מתכנית EdStart   של משרד החינוך מטעם עמותת תעשיידע על מנת לראות פלטפורמה מקוונת חדשנית שפותחה מתוך צרכי ביה"ס ע"י מורה למחשבים . למראה הפלטפורמה החדשנית שפיתח המורה למחשבים גל אורון אורו עיני והתרשמתי מאוד מכיווני הפיתוח והייחודיות של מערכת Classit החדשנית .

מאז הפלטפורמה  Classit המשיכה להתפתח מאוד בעקבות התנסויות תלמידים ומורים בבתי הספר והיא עברה עתה לשלב מתקדם יותר של הפיילוט .

classit הינה מערכת הבאה לתת מענה לצורך למידה המותאמת למאה ה-21: למידה היברידית (בכיתה או מקוון), למידה משולבת (עזרים טכנולוגיים בכיתה), ולמידה פרסנולית (מותאמת לקצב התלמיד).

המערכת בנויה ממספר מודולים אשר מותאמים לשיעורים מבוססי הנחייה: תוכנה לבניית שיעורים, מערכת לבקשת עזרה, עזרים טכנולוגיים דיגיטליים בכיתה, ועוד.

הנה ראיון שקיימתי בימים האחרונים עם גל אורון, היזם חינוכי, מייסד המיזם Classit.

מה הביא אותך לפתח בעצמך פלטפורמה מקוונת ללמידה מרחוק ?

בכיתה יא' נשרתי ממערכת החינוך והבטחתי לעצמי שאחזור מתישהו בעתיד לחולל שינוי. אחרי שהשלמתי תואר ראשון במדעי המחשב, ואחרי שצברתי הרבה שנות נסיון בפיתוח תוכנה חזרתי לבית הספר בתור מורה ויזם חינוכי. כיזם החזון שלי הוא לשפר את חווית הלמידה ולהתאים אותה בצורה אישית לכל תלמיד לפי צרכיו.

Classit נולדה כדי לתמוך בדיוק בחזון הזה: מערכת ליצירת שיעורים מקוונים מבוססי הנחייה, המאפשרים לתת לתלמידים מענה יותר אישי לצרכים שלהם. השיעורים בנויים באופן דיפרנציאלי, כך שכל תלמיד יכול לעבוד בקצב שלו.

מה מייחד את המערכת שפיתחת ?

הפוקוס הוא על העלאת ה-Engagement של התלמידים, כך שיהיו אקטיביים, יבצעו משימות, וירצו להשתתף בשיעור. התלמיד הופך להיות חלק משמעותי בתהליך הלמידה שלו.

המערכת מתוכננת לפשטות לשימוש והפעלה, כך שהמורים והתלמידים ימצאו את כל צרכי השיעור מוכללים באותו הפורטל. כולל חיבור לזום, לפעילויות חיצוניות, הגשת משימות, וכדומה.

בנוסף, המערכת כוללת מודול בקשת עזרה, שיוצר לתלמיד ערוץ תקשורת דיסקרטית ישירות מול המורה, כך שיוכל לבקש ולקבל עזרה באופן אישי. 

מתי התחיל הפיתוח של פלטפורמת Classit ?

התחלתי את הפיתוח של classit מתוך צורך אישי שלי, כמורה בתחילת דרכו בשנת 2018. הגרסה הראשונית היתה כמו רשימת מכולת של משימות, שמנחה את התלמיד לבצע אותם לבד. מהר מאד הבנתי שהמערכת איננה נותנת מענה מספק לתלמידים, מאחר ובכיתתי למדו תלמידים שונים עם רצונות שונים ויכולות שונות. ולכן שכללתי את Classit כך שתוכל להכיל מטלות ברמות אתגר שונות במקביל, הוספתי רמזים לפיתרון כדי שהתלמידים יוכלו להתקדם לבד בלי עזרתי.

לצד המערכת פיתחתי את מודול בקשת העזרה. מטרתו של המודול היתה להקל עלי בניהול השעור, להפחית רעשים בכיתה, ולהעביר אחריות לתלמידים – דרך המודול התלמידים יודעים כמה זמן הם צריכים להמתין עד קבלת העזרה, ולפי הנתון הנ"ל הם יכולים לנהל את הלמידה שלהם, למשל, להיעזר בחבר או להחליף משימה. בהתחלה לא היו לי יומרות להפוך את הכלי הפרטי שפיתחתי לצרכי האישיים למוצר, אבל קולגות מבית הספר (על יסודי קציר משגב) שמעו על המערכת, ורצו להתנסות בה. ולכן שכללתי אותה כך שתוכל להתאים לעוד מורים ולמקצועות לימוד שונים. בשלב האלפא של הפיתוח היו שלושה מורים (למתמטיקה, לתנ"ך ולאנגלית) שהתנסו במערכת בכיתתם. בעקבות המשובים שקיבלתי התכווננתי והפכתי את המערכת למתוחכמת יותר.

האם מגיפת הקורונה לפני שנה השפיעה על כיווני הפיתוח ?

עם פרוץ הקורונה לפני כשנה, הבנתי שיש צורך מיידי בפיתרון עבור למידה מרחוק, וחשבתי ש-Classit תוכל לתת מענה רוחבי ופשוט לכל צוות המורים בבית הספר על יסודי קציר משגב. ההנהלה מאד התלהבה מהרעיון ונתנו לי גב חזק ויד חופשית, אולם בסופו של דבר, המורים הרגישו שהמערכת חדשה מדי ועדיין לא נוסתה מספיק, ולכן איננה מתאימה ליישום בתקופה מלחיצה של אי וודאות.

כמורה, גם אני שונא שמפילים עלי עוד מטלות ועוד עומס, ולכן, בשנה האחרונה התמקדתי להפוך את Classit לכלי עזר שמאפשר למורים להמיר שיעורים קיימים לפורמט מקוון בקלות, ולא לנטל שמכריח אותם ללמוד מערכת מקוונת מורכבת.

לדוגמא, מורה ללשון עם מערך שיעור קיים ללימוד פרונטלי בכיתה, יכול בעזרת Classit להמיר את המערך לפורמט של למידה מקוונת. כחלק מההמרה הוא יכול לחלק את המשימות והתרגילים לדרגות קושי שונות, כך שתלמידה מצטיינת תוכל למצוא אתגר בשיעור ואפילו  התלמיד הכי מתקשה יוכל לעבוד על תרגילים שמתאימים לרמתו. תלמיד שזקוק לעזרה, יוכל לפנות למורה דרך המערכת, ולקבל ממנו מענה אישי.

איך המערכת שונה מגוגל קלאסרום או מודל?

המערכת מאפשרת בניה של שיעורים דיפרנציאליים, המאפשרים לתלמידים להתקדם בקצב אישי, ולהיעזר בהכוונים שונים במהלך ביצוע המשימות השונות בשיעור.
המערכת איננה אתר להעלאת דפי עבודה או חומרי תרגול, אלא עבור בניה אינטגרטיבית של שיעורים שלמים שהתלמידים יכולים לבצע בלי לצאת מהמערכת.
בנוסף, יש לנו פיצ'רים נדירים שלא נמצאים באף מערכת אחרת (כמו בקשת העזרה) .

היכן מתנסים המורים בפלטפורמה החדשנית ?

classit נמצאת היום בפיילוט בחטיבת ביניים מג'דל שמס. זהו בית ספר קלאסי עבור Classit. כבית הספר שיושב למרגלות החרמון, בכל שנה יש מספר ימי שלג בהם בית הספר סגור ללימודים, ולכן היה לו צורך עוד לפני הקורונה, לתת מענה ללימודים מרחוק. מדובר בבית ספר חדשני, שתמיד מנסה להתפתח הן מהבחינה הפדגוגית והן מהבחינה הטכנולוגית. במסגרת הפיילוט, צוות עברית אשר מונה כחמישה מורים משתמשים בClassit על מנת ליצור שיעורי הנחיה מעניינים, מאתגרים והיברידיים. מהרגע הראשון, לצוות ולהנהלת בית הספר היו המון רעיונות לשיפורים ותוספות. החזון החינוכי שלנו עולה בקנה אחד, ובעזרתם אני יודע כיצד לממש אותו ולהפוך את Classit למערכת מהפכנית, פשוטה לשימוש, ומתאימה לכל בית ספר.

Classit נמצאת בתוכניות Edstart ו- חממו"פ של משרד החינוך, וממומנת ע"י תוכנית ממשלטק של הרשות לחדשנות.

המערכת  החדשנית לא דורשת שימוש במעבדת מחשבים או לפטופים.
ניתן להשתמש בטלפון הנייד במהלך השיעורים, גם בכיתה וגם בבית.
המערכות מותאמות לעבוד בצורה אופטימלית גם בטלפונים חכמים וגם במחשבים.

כמה דוגמיות של מסכים בפלטפורמה החדשנית Classit:

צד התלמיד

צד המורה

קישור לפלטפורמה החדשנית שמפתח גל אורון

https://bit.ly/3wRrzQM

הדף של גל אורון בפייסבוק

· · · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *