"לקחי הקורונה": במשרד החינוך בוחנים רפורמה מקיפה בחטיבות ובכיתה י'

1022
תקציר מתוך המאמר החשוב של אור קשתי בעיתון " הארץ"

התוכנית המתגבשת לקראת 1 בספטמבר כוללת צמצום מקצועות, הרחבת היכולת של מנהלים לבחור תכנים ואפשרות ללמוד מחוץ לבתי הספר. אלא שחלק מהמפקחים על המקצועות חוששים מהשינוי.

כמה יוזמות שבהן משתתפים אנשי חינוך ברשויות המקומיות, בכירים במשרד החינוך וקבוצות של מנהלות ומורות התגבשו לכלל תוכנית הנדונה כעת בצמרת המשרד, שמבקשת להעניק לבתי הספר אוטונומיה פדגוגית רחבה, תוך צמצום מספר מקצועות הלימוד והיקפם. מקורות המעורים בדיונים מדברים על "הזדמנות היסטורית" ו"מהלכים פורצי דרך", ועל התנגדות של כוחות שמרניים יותר, ובהם הממונים על המקצועות השונים.

המסר העיקרי של היוזמות השונות הוא "לא חוזרים לפברואר 2020", החודש האחרון שבו פעלו מוסדות החינוך במלואם ובאופן מסורתי.  בבסיס היוזמות עומד הרצון לברר אילו "גמישויות ניהוליות" כדאי לשמור מניסיון השנה החולפת כדי לעדכן את השגרה החינוכית שלאחר הקורונה.

לדברי מקורות הבקיאים בפרטים, בתוך משרד החינוך ומחוצה לו, התוכנית המתגבשת, הנחשפת כאן בפעם הראשונה, כוללת צמצום מקצועות הלימוד הנלמדים בחטיבת הביניים וחלוקתם לארבעה אשכולות: מתמטיקה ומדעים; שפות (אנגלית, ערבית ושפות נוספות); מקצועות רבי־מלל (ובהם ספרות, תנ"ך, היסטוריה וגאוגרפיה); ומקצועות "רכים" יותר כמו התעמלות, מוזיקה או אמנות.

לפי ההצעה, מחצית משעות הלימוד בכל אשכול יילמדו בהתאם לתוכנית הלימודים המחייבת — שתעבור עדכון וצמצום — והמחצית השנייה תהיה נתונה לבחירת כל בית ספר. משמעות הדבר היא הרחבה ניכרת בגמישות הפדגוגית של צוות הניהול, ובכלל זה כנראה גם יכולת להוסיף תכנים. מסמך המפרט את עקרונות התוכנית מונח על שולחנו של מנכ"ל המשרד, עמית אדרי.

לדברי המקורות, כדי להתחיל וליישם את התוכנית ב–1 בספטמבר, נדרשת החלטה בקרוב. עוד נכלל בתוכנית מתן אפשרות לבתי הספר להחליט על "ארגון למידה גמיש": אין חובה שהשיעורים יימשכו כ–45 דקות, ויכולים להשתתף בהם תלמידים מכמה שכבות גיל. סעיף אחר נוגע ללמידה מחוץ לכיתה או לבית הספר — ברחבי השכונה, בפארק או בתוך מתנ"ס עירוני, בתוך מערכת השעות עצמה ולא באופן חד־פעמי או אנקדוטלי. עוד מוצע כי חלק מהלימוד — בהתאם למקצוע, ליכולותיהם של עובדי ההוראה ולצורכי התלמידים עצמם — יהיה מקוון. העיקרון פשוט: מוסדות החינוך צריכים להשתנות וללמד את התלמידים כיצד ללמוד (גם) באופן עצמאי. במסגרת זו נבחנת האפשרות לייחד את אחד מימי השבוע ללימודים מחוץ לכותלי בית הספר.

"שומרי החותם"

עם זאת, מקור אחר במשרד משרטט מאבק פנימי, שצפוי להחריף אם תקודם התוכנית. "חלק מהאחראים למקצועות מאוד מתנגדים לתת חופש למנהלים", הוא אומר. "הם חוששים שלא יהיה להם ביקוש, שיימחקו. אלה שאלות שלא התעוררו כאשר המשרד קבע הכל". לדבריו, אצל המתנגדים למהלך אפשר למצוא בעיקר נציגים ממקצועות כמו מתמטיקה, ספרות, תנ"ך, היסטוריה, גאוגרפיה ואזרחות. "'שומרי החותם' כבר נערכים למאבק ומאיימים על ראשי המשרד שכל שינוי יהיה בכייה לדורות", הוא אומר. "הם לא מסוגלים לדמיין מצב שתלמיד לא ילמד את המקצוע שלהם. בניגוד לכך, הרבה בכירים חושבים שאי אפשר לחזור למצב הקודם. כדי ליישם את התוכנית, המפמ"רים (מפקחים מרכזי מקצוע) יצטרכו לשחרר את השליטה".  

למאמר המלא של אור קשתי בעיתון , הארץ"

ראו גם :

מה ניתן ללמוד על מערכת החינוך מפעילותה בימי הקורונה? (ד"ר אלונה פורקוש וד"ר ארנון הרשקוביץ)

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *