מהו הכשל העיקרי בלמידה מרחוק בתקופת הקורנה ? לא מה שחשבתם

2413

מאת: עמי סלנט , עורך האתר

מחקר חדש של אוניברסיטת ג'ורגיה בארה"ב בדק מה הם ההתנסויות המועילות  ביותר ללמידה מרחוק בתקופת סגר הקורנה ומצא כי לא בעיות של הבנה ותכנים לימודיים היו הבעיה העיקרית  בלמידה מרחוק אלא דווקא ארגון חומרי הלמידה והתכנים במרחבי הלימוד המקוונים. התלמידים לא התקשו בהבנה של תהליכים כמו פוטוסינתזה אלא התקשו דווקא באיתור חומרי הלמידה המתאימים אותם לימדה המורה בנושא .

גם מחקר משנת 2019 מצא כי מרחבי הלמידה דיגיטליים אינם מאורגנים היטב והמורים והמרצים לא השקיעו בהקמת מרכז משאבים דיגיטלי מאורגן היטב שיכול להקל על התלמידים/סטודנטים .

אותי זה לא מפתיע כי שמתי לב כי גם בישראל מרבית המורים ( וגם המרצים !!)  הזניחו את ארגון מרכז המשאבים הכיתתי (או של הקורס ) המקוון וחבל .

מקור 1

מקור 2

 ללומד, הניווט ב"מפת הדרכים" של הלמידה קשה מאוד, מאחר ובניגוד ל"מומחה" הוא לא מצליח להעלים את הערפל העוטף אותה. הפתרון צריך להיות כפול – מחד, מיעוט הפניות ומצד שני דיוק מהן. רק הפניות הנמצאות במקום הנכון במשימת הלימוד, ומובילות אל כמות "סופית" של ידע ממוקד באמת מסייעות ללומד בהבהרת העניין הנלמד.ריבוי עצים, כמאמר הידוע, בהחלט אמור לפגום בראיית היער (Michael Savin)

חלק ממה שמרגיע ומעלה מוטיבציה זה שהמידע והמשימות ברורים ומאורגנים. מורים עשו קפיצה טכנולוגית מטורפת בחןדשים האחרונים והם ככ עסוקים בללמד ולהכין שיעורים ולשרוד ולא מתפנים גם ללמוד איך לארגן הכל בדרך מסודרת ולסדר ולהתעסק בעניינים הטכניים ( שבעצם משפיעים מאוד על הצד הרגשי ועל הלמידה ). ואולי יש גם לחלקם תחושה שעוד מעט זה ייגמר ונחזור ללמד כרגיל , אז אין בעצם סיבה לארגן אלא רק לשרוד את הטווח הקצר.ואני עדיין מקווה שנשכיל לנצל את מה שהקורונה הביאה לשינוי משמעותי גם ביום שאחרי הקורונה ושמבנה שבוע העבודה ישתנה ויהיה זמן גם לדברים הטכניים האלה וללמידה ועיבוד והטמעה של שינוי משמעותי (אורית אריה) .

והנה מה שכתבתי לפני כמה חודשים:

חשיבותם הגוברת של מרחבי הלימוד הא-סינכרוניים בלמידה מרחוק

 גם לפני תקופת מצור הקורונה היתה חשיבות למרחבי לימוד כיתתיים מקוונים , אבל עתה החשיבות גברה שבעתייםמרחב הלימוד המקוון הוא העוגן של הכיתה הוירטואלית ונמל הבית היציב של הלומדים מרחוק .

מרחב לימוד א-סינכרוני מאפשר למורה יצירת תחושה של קהילה בכיתה הוירטואלית .

באמצעות מרחב לימוד א-סינכרוני  ניתן לתת לתלמידים אפשרות בחירה רחבה בחומרי למידה בהתאם לעניין שלהם.

מרחב לימוד מקוון  כיתתי באינטרנט צריך לכלול 4 נדבכים עיקריים :

  • תכנית לימודים שבועית
  • ספריית תכנים (דפי תוכן)
  • פורום מקוון לכיתה
  • לוח הודעות/אירועים מקוון לכיתה

לסקירה המלאה כולל דוגמאות של מרחבי לימוד כיתתיים מקוונים בישראל

בדיוק בשביל זה נוצר ה google classroom – הכל מאורגן להפליא!בכל כתה יש תוכן עניינים- כאשר לכל נושא מצורפים קבצי מידע, סרטונים, הדרכות ומטלות א-סינכרוניות (דפנה רוט)

יתרונות הTEAMS

בסביבת למידה מאורגנת כמו Teams שמאפשרת להעלות את כל חומרי הלימוד והמצגות לתיקיית חומרי שיעור וכן לעשות שימוש במחברת הכיתה השיתופית. בסביבת למידה מאורגנות כזאת שום תלמיד ושום מורה לא הולך לאיבוד בים של קישורים ומשימות (Shira Ohayon)

ראו גם :

מדוע בתי הספר עוברים עתה לפלטפורמה המקוונת TEAMS של מיקרוסופט?

ראו גם :

השילוב בין גוגל סייטס ובין גוגל קלאסרום מסייע לתלמידים

מהו מרחב למידה דיגיטלי כיתתי?
מרחב למידה דיגיטלי כיתתי הוא הזדמנות לזירה כיתתית בה המורה מפעיל את התלמידים במשימות באופן מגוון. קיימות שלוש זירות: גוגל קלאסרום, מחברת כיתה של מייקרוסופט, TEAMS ומוודל של משרד החינוך.

המרחב הכיתתי הדיגיטלי מתאים לשילוב סרטונים, משחקים, קישורים וחומרי תרגול מותאמים להוראה דיפרנציאלית. כמו-כן, המרחב הדיגיטלי הופך את הקצאת המשימות לתלמידים, המעקב אחר התקדמותם ומתן משוב אישי לקל ונוח בהשוואה לדרכים המסורתיות וגם בהשוואה לZOOM .
המרחב הדיגיטלי מתאים להנגשת חומרי למידה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים כי הוא מאפשר הקלטה קולית, תרגום אוטומטי ועוד. המרחב הדיגיטלי מטפח אוריינות דיגיטלית של התלמידים באמצעות האפשרות לכתוב במסמכים משותפים ולבנות תוצרי ידע דיגיטליים

ראו גם מה שכתבתי לפני 10 שנים בנושא וגם הדרכתי מורים כיצד להקים מרכז משאבים מקוון לכיתה שלהם  בניית מרכזי משאבים בחינוך באמצעות Google Sites

אם בעבר היה מרכז המשאבים הכיתתי, מדף ספרים או אוסף דפי עבודה וכרזות בכיתה, הרי היום האינטרנט מאפשר לייצור ולהקים מרכז משאבים כיתתי באינטרנט, באתר הכיתה או באתר השכבה. יש מורים שנענו לאתגר זה ואתרי המשנה שלהם באינטרנט בכיתות בהם הם מלמדים כוללים מרכז משאבים כיתתי מתוקשב , הכולל בעיקר פעילויות מקוונות המתאימות ורלוונטיות לנושאים שהם מלמדים . מרכז המשאבים הכיתתי אינו בהכרח מרכז טכני לאחסון קבצים או דפי עבודה אלא אוסף נבחר של פעילויות מקוונות שנועדו לאתגר את התלמידים ולהעמיק את הסקרנות שלהם.

הפלטפורמה החדשה של גוגל סייטס ליישומי חינוך בבתי ספר

דוגמאות של מרחבי כיתה דיגטליים שפותחו בעזרת גוגל סייטס :

 דוגמא למרחב לימוד מקוון שמורה בנתה בעצמה באמצעות גוגל – סייטס

דוגמא מס' 2

דוגמא מס' 3

דוגמא מס' 4 : מרחב למידה מקוון – שכבה ט' ( קמפוס אביב )

פרקי הדרכה :

  דוגמא למרכז משאבים מקוון שפיתח אז בשנת 2010 מורה

· ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *