מאגרי מידע של עיתונים היסטוריים באינטרנט – תמונת מצב 2018

84570

איסוף ועריכה , עמי סלנט ,

עודכן ב10 בינואר 2018

המיתוס המקובל הוא ש"גוגל יודע הכול", אך בכל הנוגע למאגרי מידע לא זה המצב. על מנת להגיע לכיסוי מלא של המידע הרלוונטי לנושא מסויים באינטרנט, לא די בהסתמכות על גוגל כי היא תוביל רק לחלק מהמידע הסמוי באינטרנט. המידע הגלוי לגוגל זניח בהיקפו לעומת המידע המופיע בארכיוני "דבר" ו"מעריב" שבאתר "עיתונות עברית היסטורית" (דוד שי , 2011).   היקף המידע באינטרנט בנושאים היסטוריים זניח לעומת כמות המידע הנמצאים בעיתון "טיימס" הבריטי ו"הניו-יורק טיימס" האמריקאי לדורותיהם.

חלק א' : מאגרי מידע היסטוריים ישראליים באינטרנט

מיזם עיתונות עברית היסטורית, שהעלה לאינטרנט סריקה מלאה של גיליונות העיתון "דבר", מיום היווסדו ועד לשנת 1969, את גליונות העיתון "מעריב" מיום היווסדו ועד לשנת 1969 וכן עיתונים נוספים, נפוצים פחות אך בעלי חשיבות היסטורית, כ"חבצלת" וה"הצפירה". לארכיון מנוע חיפוש המאפשר חיפוש בטקסט מלא ואפשרות לעיין בכל ידיעה בנפרד או בעמוד השלם של העיתון.

במרבית המקרים , המאמרים של העיתונים עלו כסריקה של תמונה, כלומר, לא ניתן לערוך חיפוש בטקסט שלו אבל בהמשך הטקסטים עברו עיבוד OCR   (זיהוי תווים אופטי)  שמאפשר חיפוש בטקסט המלא. יכולת חיפוש בטקסט מלא היא , לכן כלי רב עוצמה בידיו של החוקר.

בארכיון דבר" מוצגים יותר מ13,000 גיליונות, ובארכיון "מעריב" מוצגים יותר מ6000 גיליונות, שבכל אחד מהם יש עשרות או מאות ידיעות ומאמרים , שכלל אינם מוכרים לגוגל. הדרך היחידה להגיע אליהם היא באמצעות מנוע החיפוש הפנימי של ארכיונים דיגיטאליים אלה.

העיתונות היהודית במגוון שפותיה היא מקור מידע ראשון במעלה להיסטוריה ולתרבות של יהודי העולם ושל ארצות מושבם בתקופה המודרנית. האתר "עיתונות יהודית היסטורית" מביא את מהפכת המחשוב לתחום זה, ומציע את האפשרות לבצע חיפוש מלא בכל המלל שפורסם בעיתון מסוים לאורך כל שנותיו. האתר מבקש להעלות על רשת האינטרנט את מרבית העיתונים וכתבי העת היהודיים שיצאו לאור בעבר, כולל עיתונים נדירים ביותר שהגישה אליהם הייתה עד כה בלתי אפשרית.

אתר עיתונות יהודית היסטורית הוקם בשיתוף פעולה בין הצוות של פרויקט דיגיטציה של אוניברסיטת תל-אביב לבין הספרייה הלאומית. הוא כולל גרסאות אלקטרוניות מלאות – ברות חיפוש בטקסט המלא של העתון – של עיתונים יהודים מתקופות ומקומות שונים.

בלחיצת כפתור אחת ניתן להגיע לכל האזכורים הנמצאים בעיתון על אודות אירוע מסוים, אישיות, קהילה או כל דבר אחר", מסביר מייסד האתר, פרופ' ירון צור. "למעשה, לחיפושי מידע שדרשו בעבר דפדוף רב-שנים בגיליונות עיתונים רבים יידרשו כעת רק שניות ספורות". לדבריו , הקמת האתר תאפשר לחוקרים, למורים, לתלמידים ולציבור הרחב גישה מהירה, קלה וחסרת תקדים למידע שעד כה היה רחוק מהישג ידם. "אין ספק כי מדובר בפריצת דרך", אומר מנהל הספרייה הלאומית, אורן וינברג.

"בעולם המערבי נעשים מפעלי דיגיטציה ענקיים, למשל בספריית הקונגרס בוושינגטון, בספרייה הבריטית באנגליה ועוד. אלה מפעלים ממשלתיים, ובארץ לא הייתה יוזמה ממשלתית כזאת", אומר בצער פרופ' צור, "היא מתרחשת בפרויקט שלנו. זה צומת שנפגשים בו הספרייה הלאומית, ההיי-טק הישראלי ואוניברסיטת תל אביב".

למרות מגבלות זכויות יוצרים, בחרו שני עיתונים גדולים מעריב ו"דבר" להעניק לפרויקט את הרשות להעלות את המידע הרב לרשות הציבור באינטרנט (קישור לכתבה המלאה בעיתון "מעריב" ).

בשלב זה מאפשר האתר לגולשים לעיין ולחפש ב-400 אלף עמודים של כ-20 עיתונים ישנים.

עד כה העלו עיתונים אלה אבק בארכיונים וקברו תחתם תרבות ענפה בת מאות שנים. כעת, לא רק שהם זמינים חינם באינטרנט אלא שגם ניתן לחפש תוכן ספציפי בתוכם. בולטים ברשימה: "דבר", ביטאון ההסתדרות, אשר נוסד ב-1925 בידי ברל כצנלסון ופעל עד 1996; "הצבי", אחד מעיתוניו של מחייה השפה העברית, אליעזר בן יהודה; השבועון "המגיד", שיצא לאור מאמצע המאה ה-19 עד תחילת המאה ה-20 באירופה; ו"המליץ", השבועון היהודי הראשון ברוסיה הצארית. לצד אלה, נסרקו גם היומון העברי הראשון, "היום", שראה אור בסנט פטרסבורג בסוף המאה ה-19, וכן היומון בשפה האנגלית, "Palestine Post", אביו של ה"ג'רוזלם פוסט". גם גיליונות "מעריב" של 1948-1968 זמינים לעיון באתר.

עדכניות אוסף Jpress

הערת המידען דניאל ליפסון מבית הספרים הלאומי : אתר עיתונות יהודית היסטורית Jpress מכיל כיום 213 כותרים שונים של עיתונים יהודיים בשפות רבות. העיתון הכי "חדש" הוא מעריב עד לשנת 1989 בשלב זה. בהמשך צפויים שנים נוספות.

  למאגר העיתונות באינטרנט

 JPRESSsp_g

אתר חדש ל- JPRESS, אוסף העיתונות היהודית ההיסטורית, מקור שאין שני לו לכל המתעניינים בהיסטוריה היהודית בארץ ישראל ובעולם. יותר ממיליון דפים מעשרות עיתונים בשפות שונות, והכל זמין אונליין, כעת באתר משופר, קל לשימוש ומהיר.

  למאגר העיתונות באינטרנט

חיפוש מתקדם באוספי עיתונות ( שאילתא ממוקדת)

לכל המעוניינים, האתר הישן עדיין זמין:

ארכיון העיתונים הדיגיטלי  www.jpress.org.il

מאגר עיתונות עברית היסטורית, טיפים לחיפוש

חיפוש מתקדם במאגר עיתונות יהודית היסטורית

palestine newspapers

חיפוש לפי תקופה – עיתונות יהודית היסטורית

 חיפוש מתקדם במאגר עיתונות יהודית היסטורית, חיפוש באנגלית ( למשל חיפוש ב The Palestine Post) .

sp_gמפתח לעיתונות יומית (בית אריאלה) – הספרייה הלאומית

Times Digital Archive

ארכיון היסטורי מקוון של עיתון הטיימס הלונדוני, בין השנים 2006-1785.

המאגר המקוון היחידי בישראל של  עיתון הטיימס הלונדוני מצוי בספרייה הלאומית בירושלים והוא בעל ערך רב למחקר היסטורי ולחוקרים היסטוריים.

 JPRESS

טבלת זמינות עיתונות יומית במאגר JPRESS בספרייה הלאומית

  קישור

 מאגר ידיעות אחרונות

הארכיון מכיל כתבות מהעיתון ידיעות אחרונות משנת 1939 ועד לפני שבוע ומהעיתון כלכליסט מ – 2007 ועד לפני שבוע.

אפשרויות חיפוש : באתר ניתן לחפש לפי מילים שהופיעו בכתבה ו/או לדפדף בעיתון. ניתן  לצפות, להדפיס ולשלוח במייל את תוצאות החיפוש.

 הספריה הדיגיטילית של ידיעות אחרונות מותקנת בספריית מדעי החברה , ניהול וחינוך באוניברסיטת תל אביב

הספרייה הדיגיטלית של ידיעות אחרונות מותקנת גם בספריית בית אריאלה בתל אביב

ארכיון ידיעות אחרונות מותקן גם באולם קריאה הכללי בספרייה הלאומית.

 

עיתונות ערבית

הספריה הלאומית , עיתונות ערבית בארץ-ישראל הע'תמאנית והמנדטורית

 

 מאגר המידע Middle East Newsstand

מאגר המידע Middle East Newsstand של יצרן מאגרי המידע ProQuest מכסה באופן שיטתי את כל העיתונים באנגלית ובצרפתית שנכתבים במדינות המזרח התיכון ובמדינות ערב.

היקף הכיסוי :המאגר הממוחשב מכסה עיתונים כגון Egyptian GazetteIran Daily ,Aljazeera.net. ועוד אלפי פרסומים נוספים על המזה"ת. סה"כ ברשימה 5,229 פרסומים , מה שהופך אותו למאגר המידע המקיף ביותר על מדינות המזה"ת.

כל אחת מהכתבות והמאמרים ברשימת העיתונים המקיפה הזו נמצאת בשלמותה במאגר Middle East Newsstand עם מילות מפתח לאיתור מהיר.

דליית מידע :ניתן לחפש עפ"י נושאים , תאריכים, מילות מפתח, סוג מקור המידע והשלמת המידע ממקורות זרים מחוץ למזה"ת.  ניתן לבצע הצלבות בין נושאים בחיתוכים בוליאניים .

במאגר נכללים לא רק נושאים פוליטיים –מדיניים , אלא גם נושאי כלכלה , חברה , תרבות ועוד.

זמינות ונגישות :המאגר הממוחשב אינו חופשי לשימוש באינטרנט וניתן לחפש בו רקבספרייה הלאומית בירושלים אשר רכשה את המאגר מחברת ProQuest ומאז מקפידה לעשות מנוי על המאגר כל שנה.

מאגר המידע Middle East Newsstand הוקם בשנת 2009 .

הארכיון הממוחשב של עיתון "הארץ" באינטרנט

הארכיון הממוחשב של עיתון "הארץ" מאפשר גישה לכל הידיעות, המאמרים והכתבות שפורסמו בעיתון מחודש מאי 1994 ועד היום. בנוסף לדיווחים חדשותיים על הנעשה בארץ ובעולם מתפרסמים ב"הארץ" מאמרים וכתבות בנושאים מכל תחומי החיים: אקטואליה, פוליטיקה, כלכלה ושוק ההון, משפט (פסקי דין, תקדימים, פרשנויות) היי-טק, מדע, ספרות, תרבות וסגנון חיים, ספורט וחברה, איכות הסביבה, מדע ועוד. הארכיון מתעדכן מדי יום, והמידע זמין וניתן לשליפה בחיפוש ממוקד וידידותי. החיפוש בארכיון "הארץ" אינו כרוך בתשלום. תוצאות החיפוש כוללות את הפרטים האלה: תאריך פרסום, שם הכותב, כותרת ראשית, כותרת משנה או שורות ראשונות של הכתבה. הורדת הכתבות כרוכה בתשלום. הארכיון באינטרנט אינו כולל תמונות. יש להשתמש בשם משתמש וסיסמא כדי לפתוח את הכתבה. התשלום נקבע על פי התעריפים שבטבלאות המחירים.

את הכתבות שנקנו אפשר להדפיס, לטעון למחשב האישי או לשלוח בדוא"ל.

  חיפוש בארכיון

למידע נוסף

חלק ב' : מאתיים ויותר שנות עיתונות בריטית מועלות לרשת – פרויקט אדיר וגן עדן לחוקרים

בחודש נובמבר 2011 השלימה הספריה הבריטית הלאומית את אחד מהמיזמים הדיגיטליים הגדולים בעולם : העלאת 300 שנה של עיתונים היסטוריים באנגליה כמאגר בר-חיפוש באינטרנט. מדובר  על מאגר אדיר של 65 מיליון דפים סרוקים באינטרנט. היקף מאגר העיתונות שנסרקו ועברו תהליך מקביל של OCR  הוא בסביבות  1700 עיתונים בריטיים. אפשר לעיין כאן אחרי חיפוש מהיר , לדוגמא , בדיווחים המקוריים על מלחמת העולם הראשונה והשנייה ואפילו לקרוא על התפתחויות מסחריות או מדיניות במאה ה19.

עד שנת 2020 מתכננים הבריטים להעלות עוד 650 מיליון של עמודים סרוקים של כל העיתונים בעבר ובהווה של הממלכה הבריטית.

לכל האוסף האדיר הזה יש מנוע חיפוש פנימי המאפשר לבצע חיפושים עפ"י פרמטרים שונים כגון , שם העיתון , הנושא, מיקוד עפ"י  מועד הפרסום של העיתון ( תקופה היסטורית) , סינון עפ"י סוג הפריט ( מאמר, כתבה, פרסומת, צילום) .

כך נראה מנוע החיפוש המתקדם במאגר העיתונות הבריטי

British Newspaper Archive: Home | Search the archive

קישור למאגר העיתונים ההיסטוריים הבריטי

חיפוש מתקדם במאגר העיתונים הבריטי

טיפים לחיפוש במאגר המידע הבריטי

sp_g רשימת מאגרי מידע של עיתונים בעולם , עפ"י חלוקה למדינות

  ריכוז כל הקישורים לעיתונים בעולם באינטרנט

Thousands of Online Newspapers on the Web : World Newspaper 

חלק ג' : מאגרי עיתונות היסטורית בארה"ב  

ארכיון העיתונים ההיסטורי בספריית הקונגרס

חיפוש בארכיון העיתונים ההיסטורי בספריית הקונגרס

חיפוש בעיתונות היסטורית סרוקה בארה"ב

sp_gsp_g ממשק חיפוש וידידותי , U.S. Newspaper Archives |

מאגר העיתונים ההיסטוריים במאגר  Proquest (מאגר בתשלום המחייב מנוי מוסדי)

ProQuest Historical Newspapers ™

ProQuest – ProQuest Historical Newspapers

This database offers full text and full image articles for newspapers dating back to the 19th century.

מאגר NewspaperARCHIVE ( בתשלום חודשי נמוך)

  Access To The Largest Online Newspaper Archive – Over 100 million pages.

  Newspapers covering more than 400 years – 1609 to 2011!

  Newspapers from more than 10 countries and growing!

  Historic newspapers from all 50 states!

קישור

ראה גם :

Free Newspaper Archives | XooxleAnswers

ICON: Newspaper digitization

Researching Newspapers – The Free Google News Archive – YouTubesp_gsp_g

 LexisNexis    

lexis nexis 2 2013                             

אחד המאגרים המקיפים ביותר בעולם לחיפוש בעיתונות נמצא במאגרי המידע הבינלאומיים של  lexis-nexis     ( נציגות בישראל " חברת ארד-אופיר ברמת השרון ) . המאגר מיועד למנויים  וקיים בחלק מהספריות האקדמיות בישראל.

Home – Using Lexis Nexis To Search for Newspaper

 במאגר Nexis ישנה אפשרות לחיפוש ביותר מ-20,000 עיתונים

  אוסף העיתונות ההיסטורית במאגר   Proquest

האוסף כולל מעל 3,000 עיתונים היסטוריים , מתוכם 1700 מאז שנת 2000.

מנוע החיפוש המשובח של Proquest יש בו כדי לסייע רבות בחיפוש מדוייק ומתקדם של נושאים שונים מאלפי עיתונות.

למידע כלל על המאגר ( מאגר בתשלום )


online newspapers 2013

ראה גם : רשימת עיתונים ישראליים באינטרנט כיום- לחיפוש עדכני באמצעי תקשורת ישראליים ( עיתונים המתפרסמים בכמה וכמה שפות בישראל)

ראה גם :  לדוברי השפה הערבית , הנה רשימת העיתונים במצרים שיש להם אתר באינטרנט , מצרים נחשבת כמדינה בעלת עיתונות חופשית ומגוונת

 ראה גם : שירות הניטור של הBBC אחרי עיתונים נבחרים בעולם ( בתשלום) . כתבות נבחרות מהעולם מתורגמות לאנגלית .

internet - blue earth

Newspapers and TV News Research Databases

Russia – Russian and East European Historical Newspapers ..

לחוקרים בתחומי דעת שונים :

FBIS: Foreign Broadcast Information Service Daily Reports-1974-1996 

The Foreign Broadcast Information Service (FBIS) was a United States government operation which translated the text of daily broadcasts, government statements, and select news stories from non-English sources. Succeeded by World News Connection after 1996; scope of coverage may be significantly different

למידע נוסף בנושא .

  מקורות המידע

שי, דוד (2011 ).  " עד כמה המידע שלך זמין? על קשיים וטעויות בפתיחתם לציבור של מאגרי ידע טקסטואליים עבריים" , מידעת, גיליון מס' 7 (2011 ), עמ' 10-13 .

עופר אדרת ( 2010 ) . העיתונות היהודית לדורותיה פותחת דף חדש – באינטרנט , עיתון  "הארץ" 2010

כרמית ספיר ויץ, היסטוריה בקליק, עיתון "מעריב" 28 לדצמבר 2010

Tami Neuthal, מאתיים ויותר שנות עיתונות בריטית מועלות לרשת – פרויקט אדיר וגן עדן לחוקרים , 28 בנובמבר 2011

British Library newspaper archive puts 300 years of history online, November 29 2011

עיתונות עברית היסטורית, http://jpress.org.il/view-hebrew.asp

http://jpress.org.il/view-hebrew.asp

הסקירה עודכנה בדצמבר 2017 

searching us historical newspapers 2013

· · · · · · · · · · ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *