אפשר גם אחרת : מיקרו-למידה בלמידה מרחוק

5001

ליקט וערך : עמי סלנט , עורך האתר "ידע וסקרנות דיגיטלית"

גרסה מס' 6 , 7 לאפריל 2020

בארה"ב וגם באוסטרליה הבינו כי הצלחת הלמידה מרחוק מחייבת גישות חינוכיות אחרות ולא העתקת דפוסי ההוראה הפרונטלית באמצעות שעתוק הפלטפורמה של ZOOM.

באופן מעשי ומתוך תובנות עצמיות החלו מורים בארה"ב ליישם את המודל של מיקרו-למידה בלמידה מרחוק ובלמידה מקוונת.

כותבת גיתית אלנבוגן-אורן , מומחית חינוך ישראלית ומנחה ב״ערי חינוך״, שילדיה לומדים בארה"ב :

"אני חושבת שמי שהשכיל להתאים את הפדגוגיה שלו למאה העשרים ואחת, המעבר ללמידה מרחוק קל יותר. הקניות פרונטליות ארוכות פשוט לא עובדות בכיתה ובאונליין זה פשוט ״מתפוצץ״.

דרך אגב, הקניות ארוכות מצולמות גם בקורסי אונליין לא יעילות ולכן ברוב הקורסים עכשיו אין הרצאות שאורכן עולה על 5 דקות. דבר נוסף הוא העיקרון של Blended Learning – שילוב של צפייה, קריאה, כתיבה ובעיקר- יצירה עם הידיים ותנועה של הגוף. הבנות שלי לומדות בבית ספר בינלאומי שבו יש לפעמים 20 שפות בכיתה. כמובן, שאי אפשר ללמד את כולם ״אותו הדבר ״, המורה לא יכול ללמד את כולם ולכן התלמידים מלמדים אחד את השני (מי שכבר יודע אנגלית הופך למעשה למורה) ו… היום מגוון, עשיר ורלוונטי. כשהם עברו לאונליין הם עושים בדיוק אותו הדבר.. הקניות קצרצרות , עבודה משותפת והרבה סוגים של מיומנויות "   (Gitit Ellenbogen)

מיקרו למידה – ההקשר הרחב 

  • העידן הנוכחי הוא עידן של מהירות גבוהה. אנחנו חווים את החיים שלנו כאינטנסיביים יותר, ולכן גם קצרים יותר. אנחנו בתחושה מתמדת שאין לנו זמן. אנחנו רוצים לקבל הכל עכשיו ומהר. טווח הקשב שלנו עומד על 8 שניות!  
  • המדיה משפיעה על התוכן. ערוצי המדיה (האינטרנט, הרשתות החברתיות, הסלולר) מעודדים אותנו לייצר תכנים קצרים וממוקדים, בעדיפות לתכנים ויזואליים, כמו: אינפוגרפיקות. עיצות וטיפים. ממים. סרטוני וידאו קצרים – לדוגמה סרטוני הבישול שלtasty (שמתפרסמים בפייסבוק וצברו כמעט 10 מיליון עוקבים).

שירי דייטש , 2018

מיקרו-למידה

שינויים בדפוסי התקשורת הבינאישית בעשור האחרון וכניסתם של מכשירים ניידים לחיי היומיום השפיעו גם על דפוסי הלמידה והקשב שלנו. העלייה באינטנסיביות של החיים במקביל לירידה ביכולת הריכוז והציפייה לסיפוקים מיידיים הובילו לחשיבה מחודשת על אסטרטגיות ההוראה האפקטיביות, הן במסגרת מערכת החינוך הפורמלית והן בסביבות למידה עתירות טכנולוגיה. המונח מיקרו-למידה מתייחס לניסיון לתחום את הלמידה אל תוך יחידות קצרות וממוקדות, המותאמות לקשב הקצר של הלומדים. יחידת תוכן מסוג זה עשויה לכלול סרטון, מאמר קצר או סדרת שאלות המשקפות רעיון אחד ברור. תפיסה זו של למידה בטווחי זמן קצרים גם תומכת במגמת הלמידה בצורה מקוונת…

״השיעור, אסור היה לו להיות ארוך מעשרים דקות. טווח הקשב של ילדים בתכניות טלוויזיה היה קטן מעשרים דקות. אז כשבניתי את השיעור, הגדרתי את מטרת השיעור ותחמתי איזה רעיון מתמטי עומד במוקד השיעור היום, והיה מבנה שתומך בהוראת הרעיון דרך גירוי הדמיון של התלמידים.״  

מקור , המורה שלומית דקל באתר קמפוס

סקירה של טליה גרינבלט-קולודני

מחקר :מיקרו למידה הופכת את העברת הלמידה ליעילה יותר ,Microlearning makes the transfer of learning 17% more efficient

למידה בפסקי זמן קצרים

מפתחי השיטה, מורה מוביל ומדען מוח, ערכו ניסויים בקרב תלמידי ביולוגיה אנגלים בני 15-13. לא נמצא הבדל משמעותי בין ציוני המבחן של תלמידים שלמדו בלמידה בפסקי זמן קצרים ביום אחד בלבד לבין אלו שלמדו את אותו חומר במשך ארבעה חודשים (!). ניסויים אלה, המצביעים אל האפשרות כי למידה של 90 דקות בפרקי זמן קצרים יכולה להוביל לתוצאות דומות לאלו של למידה הנערכת במשך חודשים, זכו לפרסום תקשורתי כלל ארצי בבריטניה.

מקור : למידה בפסקי זמן קצרים (Spaced Learning) |

אז איך עושים מיקרו למידה?


בונים הרבה יחידות קטנות, טקסטואליות או בוידאו. אוסף של יחידות כאלו יכולים לכסות נושא באופן הוליסטי כך שניתן לעבור עליהן באופן לינארי כמו בקורס מובנה. התוכן עצמו מזוקק מאוד, מתמקד רק בעיקר והופך להיו תחליף לקורסים ארוכים. התוכן קצר ולכן הוא מעורר ורלבנטי,

ככל שהיחידה קצרה יותר (בודאי וידאו) כך יגדלו כמות האנשים שיכנסו ויצפו עד הסוף. ככל שמדובר ביחידה ארוכה יותר, כך גדלה הנטישה של הלמידה כבר בשלב מוקדם של הסרטון. דר' ערן גל ציטט לאחרונה את אחד המנחים בכנס בינלאומי בברלין, (היועץ הבריטי בן בטס), שאמר שוידאו באורך 4 דקות משאיר משתמשים בדף 9 דקות ויותר (ממשיכים לענות על שאלות לאחר הצפייה בסרט). לעומת זאת אם הוידאו באורך 9 דקות, המשתמשים נוטשים לאחר 40 שניות.. אין הוכחה גדולה מזה להתאמה שאנו נדרשים לעשות לעידן של קוגניציה ותרבות חדשה.

מקור , עופר להק

ניתן , כמובן, לפרק את מערך השיעור המקוון ליחידות תוכן קטנות באמצעות מצגות קצרות ממוקדות שאינן מעמיסות מידע על הלומד. צריך להקפיד על עקרון ה7X7 בהכנת המצגת , כלומר לא יותר מ7 שורות למסך אחד במצגת ולא יותר מ7 מסכים.

למידע נוסף  בעברית על עקרון ה 7X7

מקור וקרדיט לאיור באנגלית

חשיבות שמירת הקשר על הלומדים

המורה אמנם מעביר שיעור קצר סינכרוני של 20 דקות אך במהלך כל השבוע הוא או היא שומרים על קשר רציף עם התלמידים בקבוצת הפייסבוק שלו, הן באמצעות משובים על המטלות המתוקשבות והן באמצעות הסברים נוספים בצורה אסינכרונית בפורום המקוון או בקבוצת הפייסבוק של הכיתה/קורס.

דוגמא לקבוצת הפייסבוק בקורס להיות מורה מתוקשב (קישור)

מיקרו למידה ולא רידוד תוכן

 3 "אסורים" שכדאי לשים לב אליהם

🧼אסור לנו לוותר על חלקים הכרחיים בתוכן. לדוגמא, לא נוכל לוותר על חלק של הבנת מושגים. בלעדיהם לא נוכל להסביר את תהליך העבודה, אלא אם כן מדובר ב common knowledge של קהל היעד או ששלחנו אותו למשימת חקר מקדימה, שתעזור לו למפות את עולם המושג של תהליך מסוים.

🔵אסור לנו להפוך כל תוכן לרשימה שטוחה של "בולטים". הם מסבירים את התהליך ללא הקונטקסט הרלוונטי ולא מאפשרים להבין את התמונה הגדולה יותר.

🔬אסור לנו לוותר על השימוש בדוגמאות רק בכדי לקצר את משך הלמידה. למידה דרך דוגמאות, עוזרת להבין תהליכי מחשבה, טעויות אפשריות ודרכי התמודדות עם אתגרים לאורך הדרך.

מקור

חשיבות התכנון מחדש של הקורס בסביבה המקוונת

חשיבות שבירת הקורס מחדש

"תכננו מחדש את הקורס! שברו את השיעורים שתכננתם להעביר למקטעים קצרים, קצרים ככל הניתן. המחקר הקיים על למידה עצמית מראה יכולת קליטה טובה הרבה יותר של חומר שמפורק בצורה הזו. לא ניתן ללמד בפורמט זה כמו שלימדתם עד כה בכיתות ואתם חייבים להפנים את העולם החדש והאמיץ בו אנו חיים עכשיו… לכל נושא הגדירו מה מטרת המקטע, מה הכלי/כלים שאתם רוצים להעביר, עם מה הסטודנט צריך לצאת. זה ינחה אתכם אחר כך בתכנון החומר להוספה ובמה להדגיש בהוראה. ב. הלמידה של הסטודנטים בפורמט הא-סינכרוני היא למידה עצמית עם תמיכה שלכם כמרצי הקורס. האינטראקציה העיקרית מול הסטודנטים היא דרך אתר הקורס שלכם. אתר זה כבר מלא בחומרים שהעלאתם לסטודנטים בתחילת הסמסטר ותוך כדי התקדמותו. כרגע, חשוב מאד להעלות חומרים חדשים שיאפשרו התמודדות טובה יותר של הסטודנטים עם הלמידה העצמית אך גם יראו לסטודנטים שאתם עושים מאמץ מיוחד ומתאימים את הקורס למגבלות החדשות"

מקור : הקריה האקדמית אונו

חשיבות סיכומי הביניים במיקרו-למידה

סיכומי ביניים

חשוב לחלק את גוף השיעור המקוון  למספר חלקים כדי להקל על זכירת החומר. סיכום הביניים מאפשר למורה לוודא שהתלמידים מבינים את החומר שהועבר עד לנקודה מסויימת ומשם להמשיך לחומר הבא. כדאי לעשות סיכום ביניים  גם בשיעור המקוון לאחר סיום של נקודה עיקרית.

תפקידי סיכום הביניים:

אישור למורה להמשיך בשיעור המקוון לאחר וידוא קליטה אצל התלמידים.

ניצול אפקט הראשוניות והאחרוניות – אנו נוטים לזכור בדר"כ את ההתחלה והסוף של אירוע מסויים.

נותן אפשרות לתלמידים לשאול שאלות בנושאים לא ברורים.

מרכיבי סיכום הביניים:

חזרה על החומר מתחילת השיעור, תוך מתן דגש על החומר של החלק האחרון.

שאלות וידוא קליטה – יש להקפיד שהשאלות יהיו ברמת מטרות השיעור.

מתן דגשים בנקודות לא מובנות – נקודות שמנסיון שלנו ידוע שיש איתן בעיות בהבנה ולכן שווה להתעכב.

קישור להמשך השיעור המקוון – בסיכום ביניים אנו קוטעים את רצף השיעור וחייבים לחבר את התלמיד חזרה לרצף הדברים – אי אפשר לקפוץ חזרה ללא קישור ויצירת רצף.

מקור

האתגר

מרבית המורים , ובוודאי המרצים באוניברסיטאות , אינם מיומנים בהעברת שיעור במתכונת מיקרו-למידה ויש להכשיר אותם לכך בעיקר מבחינה פדגוגית . מיקרו למידה זה לא רק עניין של מסגרות זמן קצרות אלא גם של בניית יחידות תוכן מקוונות קצרות ומותאמות ללמידה . כיום כאשר המכללות להוראה סגורות יש בכך קושי לגבי מורי העתיד אך בהחלט ניתן להעביר קורס קצר של 4 מיפגשים מקוונים למורים של היום המתמודדים לבדם עם מציאות חינוכית שונה לחלוטין .

דגמים ודוגמאות (תבניות מקוונות בלבד)

דוגמא ליחידת לימוד מקוונת בשיטת מיקרו-למידה (ארה"ב)

דוגמא מס' 2 ליחידת לימוד בשיטת מיקרו-למידה (ארה"ב)

ראו גם :

The Importance of Microlearning in eLearning Design

The ultimate guide to microlearning: definition, benefits

  מחקר אקדמי :

MICROLEARNING IN THE INSTRUCTION OF TECHNICAL AND HUMANITIES COURSES

ראו גם :

פלפטפורמות LXP : הדור הבא של מערכות למידה מתוקשבות
·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *