אפשר גם אחרת : למידה מרחוק ולמידה מקוונת

3867

מאת : עמי סלנט , עורך האתר "ידע וסקרנות דיגיטלית", 30 למרץ 2020

גרסה מס' 4

אוכלוסיות יעד : חט"ב , ביה"ס תיכון , מכללות

הנהירה העצומה לעבר  ZOOM מתעלמת מכך כי מדובר במודל פדגוגי מיושן  של למידה פרונטלית ועל כך יכולה להעיד ההתנסות  מתסכלת של מורה מנוסה וחדשנית מהעברת שיעור באנגלית באמצעות מערכת ZOOM (קישור).

עם כל הכבוד הטכנולוגי למערכות לימוד והוראה סינכרוניות  כגון ZOOM בלמידה מרחוק , אנחנו יודעים, אחרי שנים של התנסוית ומחקרים, כי יש הצלחה גדולה יותר ללמידה  מקוונת א-סינכרונית .

בלמידה מקוונת אנו  מבחינים, בעת הזו, בשני ערוצי פעולה אפשריים :

1. ערוץ למידה מקוון סינכרוני , למידה סינכרונית בזמן אמיתי , כאשר המרצה/המורה משדר באינטרנט את השיעור והלומדים מגיבים ועונים בזמן אמיתי מולו) .

בלמידה סינכרונית יש מערכת  כגון ZOOM המאפשרת לתלמידים לשאול את המורה או את שאר התלמידים שאלות מיידית דרך הודעות מיידיות.

2. ערוץ למידה א-סינכרוני , משמעותו למידה בפרקי זמן עצמאיים ללא תקשורת בזמן אמת מול המורה/מרצה, אך בהמשך נוצרת אינטראקציה בין המורה ובין הלומד אם זה בפורום מקוון או בקבוצת לומדים בפייסבוק)

היתרון של למידה אסינכרונית היא שניתן לעשות הכול בקצב האישי שלך.

למידה א- סינכרונית פירושה לימוד מרחוק, כאשר האינטראקציה העיקרית הינה בין הלומד לבין חומרי הלמידה, שחלקם מקושר ברמת היפרטקסט או לתמונה או לאתרי אינטרנט. התלמיד יכול לגשת לחומרי הלמידה מהמחשב בבית הספר או מביתו, וללמוד באופן עצמאי בכל שעות היממה, ללא תלות במורה. במסגרת זו ניתן לכלול גם את הפורום, המהווה מפגש לדיון א-סינכרוני.

בשנים שהעברתי את הקורסים  המקוונים בגישה הסינכרונית ( באמצעות  Blackboard Learn  ) ה-Engagement של הלומדים היה נמוך ואילו בקורסים בלמידה מרחוק  בשיטה האסינכרונית ( שילוב אתר אינטרנט -מרכז משאבים מקוון , פורום מקוון , קבוצה סגורה בפייסבוק)   שיעור ה Engagement  היה גבוה יחסית.

"מילארד סינים לא טועים"

… ויש עוד סיבה טובה להשתמש בו בלמידה מרחוק בערוץ אסינכרוני , והיא : "מילארד סינים לא טועים", מאז התפרצות נגיף הקורנה בסין בסוף דצמבר 2019 נעשו שם הרבה ניסיונות עם פלטפורמות ללמידה מרחוק סינכרוניות ואסינכרוניות , ולאורך זמן התברר כי המורים וגם הלומדים שם מעדיפים למידה אסינכרונית וכיום מרבית המורים שם מלמדים בערץ אסינכרוני של למידה מרחוק (מקור ).

אז מה השיטה המוצעת כעת בתקופה הזו ?

שלב ראשון מוצע כי המורה יקים לכיתה קבוצה בפייסבוק …

מניסיוני, הלומדים  ניצלו את קבוצת הפייסבוק  הסגורה כבמה ציבורית לשאול את המורה שאלות בקשר לתכנים של שהועלו ע"י המורה כאשר השאלות והתשובות היו זמינות לכל הלומדים ונקראו על ידם.

אפשר לפתוח קבוצה סגורה או פרטית בפייסבוק עבור התלמידים , שם ניתן גם להעלות קבצים וחומרי למידה .

עדיף להשתמש בפלטפורמה החדשה יחסית של פייסבוק  הנקראת WORKPLACE שמיועדת היתה במקור למרחבי עבודה משותפים במקומות עבודה , אך כיום משתמשים בה לא מעט מורים ומרצים בארה"ב .

יש למערכת Workplace יתרון משמעותי בהשוואה לקבוצות הפייסבוק הסגורות או הפתוחות בפייסבוק העולמי והוא מתבטא בעיקר בניהול הקבצים ויצירת ספריית קבצים עפ"י נושאים.

באמצעות המנגנונים של הקבוצה בפייסבוק ( במיוחד בגרסה של Workplace ) ניתן לייצור מרכז משאבים ( קבצים וסרטי וידאו ) על פי נושאים ותגיות נושא .  

ניתן בקלות לייצור קישורים/לינקים ולהדגיש מילים או משפטים.

 ניתן לייצור בקלות לוח אירועים  מקוון לכל הלומדים במערכת הזו בפייסבוק .

היתרון הבולט של מבחינת המורה/מרצה הוא אופן העבודה עם, המערכת  Workplace היא זהה לפייסבוק עצמה ולכן עקומת למידה במקרה זה קצרה מאוד וכך יעילה יותר עבור מרבית המורים/מרצים.

כאן בקישור יש הפניה לסקירה קצרה על המערכת WORPLACE שכתבתי בזמנו

על מנת לפתוח חשבון חינם או פרימיום בתקופת ניסיון, יש להיכנס לקישור הזה: www.facebook.com/workplace בחלק זה יש להזין כתובת אימייל לפתיחת החשבון .

בחודש האחרון הודיעה פייסבוק שהמערכת של Workplace תינתן חינם לארגונים ציבוריים כגון מערכות חינוך .

אם וכאשר ייתקל המורה בקשיים ביורוקרטיים כלשהם אפשר אז להשתמש גם במנגנון הקבוצות הרגיל של פייסבוק , שגם הוא מאפשר העלאת קבצים וסימון פוסטים על פי נושאים .

 הנה  כאן בקישור כאן הסבר בעברית

 והנה הסבר נוסף למורים באמצעות סרט וידאו (קישור)

לאחר התחברות למערכת של הקבוצה בפייסבוק צריך  המורה לפרסם הודעות , או לייצור אירועים או סקר .

לאחר העלאת המטלות ע"י  המורה/מרצה כהודעות/פוסטים עם הקבצים , יתבקשו התלמידים לעבוד בזמנם החופשי על המטלות המקוונות . כמו כן יודיע המורה/מרצה כי כל הכיתה תיפגש באופן סינכרוני ( באותו זמן ) יומיים /שלושה לאחר מכן , נניח ב30 למרץ 2020 בשעה  10:00 בבוקר.  

ואז בתאריך הנקוב הזה כל התלמידים ייכנסו לקבוצת הפייסבוק באותו זמן, יעלו את המטלות שהכינו ויתחיל רב-שיח בין המורה והתלמידים הן כדי להבהיר נושאים או על מנת להפנות את התלמידים להרחבות/השלמות נוספות . המורה/מרצה ישאל שאלות והתלמידים יגיבו באותו זמו , כך שנוצרת, למעשה, למידה סינכרונית למשך 45 דקות.

ראו דוגמאות מקבוצה שלי בקורס מקוון למורים :  

דוגמא מס' 1 (קישור) , ראו גם תגובות הלומדים בפוסט זה

דוגמא מס' 2 , סיכום השיעור על ידי המרצה/מורה בסיום המיפגש הסינכרוני  (קישור)

דוגמא מס' 3 , העלאת מטלה ע"י המורה לשיעור אסינכרוני

דוגמא מס' 4 , העלאת מטלה ע"י המורה/מרצה (קובץ) ומטלות לומדים

דוגמא מס' 5 : העלאת מטלה ע"י המרצה/מורה  ושרשור המטלות של הלומדים/משתלמים בהמשך .  

 דוגמא מס' 6 : מיפגש סינכרוני של כל הלומדים בקבוצת הפייסבוק של הקורס/כיתה

ראו גם : תובנות של מורים המלמדים בסיוע קבוצה סגורה בפייסבוק

 פייסבוק והנעת לומדים : שינויים בהנעה שנגרמו על-ידי הפייסבוק בקורס מקוון בצרפתית

תובנות של ד״ר מירב אסף מרצה ומדריכה במכללת קיי לשעבר ראש המרכז ליוזמות חינוכיות מתוקשבות 

"בתור אחת שמלמדת קורסים אסינכרוניים זה יותר מעשור, לא צריך לשכנע אותי ביעילות של הלמידה (קורסים מורכבים כולל משימות חקר שיתופיות).

אבל – לא נענים צרכים אחרים של מפגש ושיח. דווקא בעת זו ( מצור הקורונה , מרץ 2020 )  סטודנטים הביעו צורך בשיחה איתי וביניהם וביקשו שלא להסתפק במשימות אסינכרוניות.

באופן עקרוני לא עושה שיעור שלם (90 דקות) סינכרוני אלא מפגשים קצרים ממש יציאה למשימה קבוצתית ובקביל ״שעת קבלה״ ליחידים ולקבוצות."

1

ראו גם : מחברת מְחַבֶּרֶת בפייסבוק

סביבות למידה מתוקשבות בפייסבוק : מחברת – מְחַבֶּרֶת (סקירה על היוזמה החינוכית המעניינת הזו)
מחברת מְחַבֶּרֶת היוזמה של Avi Gertzman  המורה המוביל ללמידה חדשנית

מרכז המשאבים של הכיתה או הקורס המקוון

 לכל מורה צריך שיהיה גם מרכז משאבים מקוון משלו באינטרנט ובו חומרי הלמידה, לוח הודעות מקוון ועוד .

 דוגמא מס' 1

 דוגמא מס' 2

דוגמא מס' 3  

דוגמא מס' 4 ( מורה למתמטיקה בארה"ב)

דוגמא מס' 5 ( מורה בביה"ס יסודי בארה"ב)

ניתן לבנות בקלות ובמהירות מרכז משאבים מקוון כזה באמצעות גוגל סייטס (קישור) ואפשר גם לבנות מרכז משאבים חינוכי מקוון באמצעות תוכנת WIX הישראלית .

ניתן להיעזר גם באחד התלמידים לצורך בניית מרכז המשאבים המקוון באחת התוכנות הנ"ל.

יש גם מורים או מרצים המשתמשים במערכת של Blogger לבניית מרכז משאבים משלהם או בלוג חינוכי  של המורה לכיתה או למקצוע הנלמד בביה"ס  

Blogger  הוא כלי דיגיטלי המאפשר ליצור בלוג בו ניתן לתעד אירועים, חוויות, רשמים ותובנות באופן שוטף ולאפשר לאנשים להגיב להם. Blogger מאפשר להוסיף לבלוג טקסט, תמונות, סרטונים וקישורים. תוכלו לבחור את תבנית הבלוג, לבחור צבעים ולשנות את הפריסה. 

רישום – שימוש ב-Blogger מחייב חשבון גוגל. ניתן לפתוח חשבונות לתלמידים מעל גיל 13 או לעבוד בדואר ארגוני.

אוכלוסיית יעד – Blogger משמש מורים ותלמידים. המורים יכולים ליצור בלוג לנושא נלמד, לכתוב בו שאלות לדיון ולאפשר לתלמידים להגיב. התלמידים יכולים ליצור בלוג כחלק מעבודת חקר ובו יתעדו את ההתקדמות שלהם בחקר נושא נבחר. 

שיתוף – ניתן לשתף את כתובת הבלוג באמצעות קישור. בנוסף ניתן להוסיף שותפי עריכה לבלוג

  סרטון הדרכה של משרד החינוך לבניית אתר באמצעות Blogger

סרטון הדרכה של משרד החינוך לבנייה עצמאית וקלה של אתר חינוכי באמצעות גוגל סייטס

מדריך לבנייה של אתר חינוכי באמצעות גוגל סייטס (2)

סרטון הדרכה  של משרד החינוך למערכת  WIX

הדרכה למורות לאנגלית על הקמת אתר משלהם באמצעות גוגל סייטס

וגם : 20 Ways to Revolutionize Teaching with Google Sites 

סיכום

למידה מרחוק על פי המודל הא-סינכרוני צריכה להתבסס על :

  • פורומים מקוונים או קבוצות דיון מקוונות בפייסבוק המאפשרים הוראה ולמידה מקוונים גם במצב סינכרוני וגם במצב אסינכרוני.
  • מרכז משאבים מקוון של חומרי הקורס/חומרי למידה אותו ניתן לבנות באחת הדרכים הבאות : א. מערכת קבצים ממויינת בתוך קבוצת הפייסבוק . ב. חומרי למידה בתוך אתר אינטרנט של המורה כגון גוגל סייטס .

פורטל האינדקסים שלנו בנושאי למידה מרחוק , מוזמנים לבקר

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *