עולם ההאשטגים Hashtags: כלים ושיטות לאיתור מידע

3130

Hashtags

תחקיר וכתיבה : עמי סלנט , עורך האתר ידע וסקרנות דיגיטלית

האם ה'האשטגים' הם הגלגול הפוסט-מודרני של מילות מפתח במידענות ?

הַאשְׁטָאג (Hashtag ), תַּג הַקְבָּצָה או תגי נושא  הוא מחרוזת טקסט המשמשת לסימון וקטלוג נושאים ברשתות חברתיות ובאתרים נוספים ברחבי האינטרנט. זוהי דרך מהירה ופשוטה לתייג פוסט, תגובה, תמונה או "ציוץ" (כך נקראת הודעה בטוויטר) ולקשרו לנושא מסוים. תהליך התיוג מתבצע על ידי הוספת סולמית (#) לפני שם הנושא.

האשטאג הוצג לראשונה בשנת 2007 על ידי כריס מסינה בשירות המיקרו-בלוגינג טוויטר. טוויטר אימצה את הקונספט ושילבה אותו בפלטפורמה כאמצעי ארגון מידע.

רשת הטוויטר היא בעלת תזוזות מהירות מאוד של פוסטים (ציוצים), ולכן שיטת ההאשטגים/תגי נושא מאפשרת לעשות סדר בבלגאן, לקטלג ולהקל על המחפשים והעוקבים למצוא חדשות רלוונטיות.

ביוני 2013 הוסיפה פייסבוק את השימוש בהאשטאג לתיוג פוסטים   אבל ללא הצלחה רב ועד היום השימוש בהאשטגים בפייסבוק די מוגבל.  

הסיבות שהשאטאג כבר לא רלוונטי לאיתור מידע בפייסבוק:

  1. ההאשטאג בפייסבוק מנוצל באופן לא סביר –  לא חכם ולא יעיל. אנשים ״מרביצים״ תיוגים בתחומים מסוימים (מעצבי שיער כפי שנוכחתי לזהות מגמה) ללא אסטרטגיה ומחשבה. אפשר לומר שיש בתחומים מסוימים אינפלציה בשימוש בהאשטאגים, ולזה פייסבוק לא ערוכים לעומת הטוויטר.
  2. סיבה נוספת – מנוע החיפוש של פייסבוק יודע לזהות מילות מפתח בפוסטים, גם ללא האשטאגים. ואולי זו הסיבה העיקרית. מנוע החיפוש של צוקרברג ״מעקר״ את עולם ההאשטאגים (אושרי ביטון,  2018 ) .  

דווקא באינסטגרם ההאשטגים נכנסו לשימוש בצורה מקיפה, יעילה ונרחבת . הסיבה: לאינסטגרם לא היה מעולם מערכת חיפוש טובה ולכן הם נתנו עדיפות עליונה להאשטגים ומאז זה תפס ונקלט בקרב רוב אלו המעלים פוסטים באינסטגרם .

קפיצת המדרגה ב2018

קפיצת מדרגה נוספת נעשתה באינסטגרם בשנת 2018 כאשר הם איפשרו מעתה גם לעקוב אחר ההאשטגים/תגיות נושא ולא רק אחרי אנשים באינסטגראם.

"And this has just become even more important. In 2018, Instagram made it possible for users to follow hashtags they like. Which means that your posts could find their way into the feeds of users who don’t follow you. Which is gold!

המשמעות היא שיפור יכולות האיסוף שלנו .

כך לדוגמא , אני מתעניין בכל נושאי ההתפתחות של מנועי חיפוש באמצעות מעקב אחרי ההאשטאג/תגית הנושא  searchengine# אני מקבל כל בוקר עדכונים אודות התפתחות מנועי החיפוש באינסטגראם וחלקם בהחלט מועילים.  

כלומר , אינסטגראם זה לא רק תמונות של נופים , אנשים , וחתולים אלא גם כבר מקור לעדכונים מקצועיים .

הנה שתי דוגמאות ויזואליות של עדכונים מקצועיים שמצאתי השבוע באינסטגראם :

80 אחוז מהאנשים מעולם לא יגללו את הדף מעבר לתוצאות החיפוש בדף הראשון
יש חשיבות רבה ללינקים פינימיים מבחינת האלגוריתם של גוגל

גם בטוויטר אני מגלה הרבה עדכונים מקצועיים בנושאי מנועי חיפוש כאשר אני מחפש באמצעות ההאשטג/תגית הנושא #searchengine , אבל שם עדיין לא השלימו את המנגנון של מעקב קבוע/איסוף קבוע אחרי התגית הזו . בהשוואה לחיפוש רגיל בטוויטר , החיפוש על פי התגית #searchengine מעלה ב"חכתי" ממצאים הרבה יותר רלבנטיים וממוקדים.

 לדוגמא :

אתמול גיליתי מאמר מעודכן וחשוב אודות  מנועי חיפוש של הרשת הסמוייה באינטרנט  באמצעות ההאשטג הזה:

Meet Kilos, Dark Web's Biggest #SearchEngine Today – Edgy Labs https://edgy.app/meet-kilos-dark-webs-biggest-search-engine-today?pfrom=tech&fp=a1…

 כל מידען ואיש ניהול תוכן יודע כי בטוויטר יש הרבה יותר מידע מקצועי מאשר בפייסבוק ולכן מעקב וחיפוש באמצעות האשטגים/תגיות נושא משפר את יכולת איחזור המידע במנוע החיפוש של טוויטר .

חשיבות ההאשטאגים/תגיות נושא בטוויטר

בנוסף אם אתה משתמש בהאשטגים בפוסטים שלך בטוויטר אז יש סיכוי גדול יותר שאחרים ישתפו את הפוסט

Tweets with hashtags are 33% more likely to get retweeted than tweets without hashtags

 לצערי , טוויטר לא ממש חזק בישראל, וההפסד הוא שלנו.

למעקב ואיסוף מידע באמצעות האשטגים/תגיות נושא יש גם יתרון לאנשי המודיעין התחרותי  כי הם יכולים לעקוב  בקלות יותר אחר אחר הפעילות של חברה מתחרה בתחום טכנולוגי או שיווקי :

Monitor competitors’ branded hashtags to see their campaigns, if/how people are talking about them, etc.

יש יותר ויותר פרופילים עסקיים באינסטגרם וזה משמעותי לאנשי המודיעין התחרותי

האשטגים: כלי עזר ואסטרטגיות חיפוש

וכאן נשאלת השאלה כיצד יודעים באילו האשטגים/תגיות נושא להשתמש בפוסטים שלנו ובאיזה האשטtגים לחפש  בטוויטר ובאינסטגרם?

בשאלה דומה מתמודדים מידענים וספרנים כאשר הם צריכים לחפש במאגרי מידע אקדמיים מקוונים כגון מאגר המידע הבינלאומי ERIC . במקרה כזה ם פשוט נעזרים באגרון מילון מפתח , הידוע בלועזית בשם תיזראוס Thesaurus.

בדומה ל Thesaurus המידעני התפתחו בשנתיים האחרונים כלים מקוונים פתוחים ומועילים מאוד לאיתור ההאשטגים/תגיות נושא בטוויטר ובאינסטגראם והם הרבה יותר משוכללים מאשר התיזראוסים של המידענים והספרנים .

בין הכלים המקוונים האלו ניתן למצוא את :

hashtagify.me

RiteTag

TweetChat

TweetDeck

Hashtracking

Trendsmap

Tagdef

Instavast

Hashtag Generator #Hashme

All Hashtag

AutoHash 

בעזרת כלים כמו hashtagify.me או ritetag.com ניתן לבדוק את רמת הפופולריות של האשטאגים, למצוא האשטגים נוספים הקשורים לאותו הנושא ולמצוא מאגרי האשטאגים לשימוש חופשי.

המלצות

מאחר ואני נעזר רבות בטוויטר לצורך עבודתי המידענית , אני דבר ראשון ממליץ על hashtagify.me אשר מאפשר יצירת מיפוי מידע  מאד מקצועי של תגיות נושא/האשטגים וגם עוד אפשרויות מעקב קבועות כתובת היישום

 מידענים בארה"ב ממליצים גם על כלי העזר  החופשיים של  RITETAG המחוללים מיפוי נושאים והאשטאגים בו-סמנית גם בטויטר וגם באינסטגרם . כתובת היישום

חיפוש תגיות נושא/האשטאגים אפשריים באתר RITETAG

לצורך איתור תגיות נושא/האשטאגים באינסטגרם אני משתמש ביישום של instavast   אשר מקל עלי רבות באיתור תגיות הנושא המתאימות והנכונות לחיפוש ואיסוף מידע באינסטגרם. כתובת היישום

כלי עזר נוסף אשר אני משתמש בו הוא All Hashtag  , אשר ממפה בו-זמנית את הטוויטר , האינסטגרם והפייסבוק , יוצר אנליזה  ומציע מיפוי מלא של כל ההקשרים הנכונים של ההאשטגים המתאימים והאפשריים . כתובת היישום

חג פורים שמח ונטול וירוסים לכל קוראינו !! העיניים העצובות של 2 כלבים אשר נמנע מהם לרדת לטיול היומי ברחוב כי בעל הכלבים נמצא בבידוד . #dogeyes

· ·

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *