סיעור מוחין מקוון

14765

100-top-sites-illustratio-001סיעור מוחות הוא במהותו תהליך של חשיבה קבוצתית, נוהל לגיוס משאביה היצירתיים של הקבוצה לפתרון בעיות ופיתוח רעיונות. קבוצות יכולות להיפגש, לבצע סיעור מוחות, ולהפיק במהירות רעיונות ופתרונות אפשריים לבעיות. את אלה ניתן להעריך, למחוק את הבלתי-שימושיים וללטש וליישם את הרעיונות המבריקים.

את המושג "סיעור מוחות" (Brainstorming) הגה בשנות ה-50 אלכס פ. אוסבורן (Alex F.  Osborn) שותף במשרד הפרסום האמריקאי הגדול, "ברטון, דארסטין ואוסבורן", והוא פרסם אותו בשנת 1957 בספרו Applied Imagination.

סיעור מוחין  מקוון באמצעות  Wikibrains

שמש אסוציאציות וסיעור מוחות הם כלי הוראה מוכרים ושימושיים. המורה מציג בפני התלמידים מילה כלשהי, מושג, והתלמידים מעלים אוסף של אסוציאציות שהמושג הזה מעורר בהם.

סיעור מוחות מסייע לתלמיד להטמיע ידע חדש בתוך מערכת מוכרת של הקשרים, ומאפשר לכל תלמיד לתרום מהידע ומעולם האסוציאציות שלו לכלל התלמידים. ככל שיותר לומדים ישתתפו בסיעור המוחות, כך תיבנה מערכת הקשרים עשירה ומגוונת יותר. אם כך, האם לא כדאי לערוך סיעור מוחות עם עוד מאות, אלפים ואף עשרות אלפי תלמידים אחרים?

סיעור מוחות מקוון ורב משתתפים מאפשר יצירה של רשת מושגים עצומה. רשת המושגים הזו הופכת למעניינת ולשימושית עוד יותר כאשר היא יוצרת כלי המאפשר ללומד  למצוא מיד באינטרנט את המידע הרלוונטי והחשוב בעבורו. נשמע רעיון מעולה? כך חשבו גם בכמה אוניברסיטאות ובתי ספר בארצות הברית שבחרו להשתמש בWikibrains, כלי שפיתחו היזמים ישי אברס, ליאון מרקוביץ וגלעד מנור, שאת יכולותיו תוכלו לראות בסרטון בסקירה

Wikibrains לא יועד מלכתחילה ללמידה, אך כאשר ישי, ליאון וגלעד גילו שהמיזם שלהם עונה על צורך של עולם החינוך, הם פנו אל Mindcet כדי לקבל הכוונה להמשך פיתוח הכלי כדי שייתן מענה לצרכים חינוכיים.

מקור וקרדיט : אתר מט"ח

wikibrain 2

ראה גם : עיון תפישתי יוצא דופן. כיצד ניתן לשפר את תהליך החיפוש באינטרנט ? וויקיבריינס הוא מנוע חיפוש שעובד לפי אסוציאציות ולא אזכורים, והוא למעשה מתבסס על סיעור מוחות משותף לכלל המשתמשים. כותבים מילה ומקבלים מספר אסוציאציות שונות למילה. בנוסף, בצד העמוד, מקבלים אסוציאציות שהופיעו כאשר סטודנטים אחרים חיפשו את אותה המילה.

התוכנה לומדת מהמשתמשים מה חשוב ומה פחות חשוב, ומשתפרת בהתאם באופן קבוע. המשתמש מכניס למעשה אסוציאציות ולא תוכן, ולכן התוכנה מדרגת את התוכן הקיים ומסדרת אותו בהתאם.

עמי סלנט » Wikibrains – חשיבה אסוציאטיבית כחלק מתהליך חיפוש מידע

 ראה גם : שמש האסוציאציות (סיעור מוחות) ומיפוי מושגי : אמצעי המחשה, דרכי הוראה וכלים מקוונים באינטרנט

 Mindomo

תוכנה לתרשימים. מאפשרת לצוות מרוחק ומבוזר  לבנות ביחד באינטרנט מפה מושגית או נושאית על כל החלוקה לענפי משנה וקשרים ביניהם.  החידוש של התוכנה הוא האפשרות לנהל, לשנות ולעדכן את המפה המושגית ע"י צוות  פרויקט  באמצעות דפדפן רגיל באינטרנט. תוכנת MINDOMO מאפשרת כתיבה בעברית ובערבית. זהו כלי מקוון המאפשר יצירת תרשימים והקשרים בין רעיונות ומושגים. מאפשר מיפוי נושא, ריכוז חשיבה והקשרים בין מושגים. מאפשר חיפוש ושימוש במפות מושגים קיימות. הכלי מקל על בנית מסגרות תרשימים וההקשרים ביניהם. אפשר להוסיף טקסטים תמונות וקישורים לאינטרנט. ניתן בקלות לבנות מפה נושאית וכן מפת חשיבה עם עוגני זכירה. כמו כן מאד נוח וקל למצוא ולחפש מפות.

לתוכנת  MINDOMO

המלצת דוידה פולק :  taggalaxy

 taggalaxy  אתר המאפשר ביצוע סיעור מוחין ויזואלי כלל עולמי. מבוסס על תגיות שאנשים נותנים לתמונות שהם מעלים ל fliker זה עובד רק באנגלית מאוד ויזואלי ויפה. אין אחריות על התיוגים הם פרטיים של אנשים.  כותבת דוידה פולק:

"נחשפתי לכלי בהשתלמות מורים בבית ספר צמח בטירת הכרמל במפגש שהועבר על ידי לימור הררי.

 והנה אני מציעה לכם לנסות להריץ את שלושת התגיות הבאות באתר ולהתבונן בתוצאות. "

teaching

instruction

pedagogy

  מקור וקרדיט : האתר של דוידה פולק

 ראה גם :

משימות כתיבה באנגלית ומנוע חיפוש ויזואלי לתמונות

 ראה גם :

סיעור מוחין– ספיידר – 60 למגדל העמק – Google Sites

 דוגמא מביה"ס יסודי : שילוב סיעור מוחין בתכנון השיעור , מערך שיעור בנושא פורים , לכיתה ד'

שילוב סיעור מוחין בשיעור על ירושלים ,

ירושלים

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *