שילוב לוחות השראה בלמידה מתוקשבת – תמונת מצב יולי 2013

18105

pinterest 2אחת המגמות המסתמנות בחינוך המתוקשב בארה"ב ובמדינות אירופה ואוסטרליה היא ירידה בצריכת מידע מהרשת החברתית פייסבוק מצד אחד והתגברות השימוש במשאבי מידע מתוך הרשת החברתית פינטרסט. ניתוח מגמות אלו מצביע על כך כי מורים ומחנכים  (במיוחד מורים לאנגלית ולמדעי החברה) מעדיפים לעשות שימוש בלוחות השראה של הרשת החברתית פינטרסט.

הסיבה העיקרית לכך הם היכולות המידעניות לפתח מאגרי נושאים ומאגרי פריטים ויזואליים בצורה ידידותית עפ"י סיווגי נושאים.

לוחות ההשראה הויזואליים ממחישים במהירות  בצורה ויזואלית לתלמידים נושאים מגוונים מתוך תכנית הלימודים או כהעשרה ללימודים. המורה יכול להפנות תלמידים ללוחות השראה שהוא יצר באינטרנט. מנקודת המבט של המורים ניתן לעשות שימוש בלוחות השראה של פינטרסט למטרות החינוכיות הבאות:

  • יצירת לוח השראה ( אוסף מידע מבוקר)  סביב ספר לימוד , כהעשרה לספר הלימוד.
  • יצירת לוח השראה ( אוסף פריטים ויזואליים) סביב נושא הנלמד בכיתה
  • יצירת מאגר מקורות מידע ויזואלי לקבוצת תלמידים. הכוונה למאגר שיתופי לקבוצת תלמידים היכולים לתייג לתוכו פריטי מידע ויזואליים חדשים בהתאם לנושא הנחקר על ידם.
  • בהוראת אנגלית כשפה זרה , ניתן לבקש מתלמידים לאסוף מידע  על תופעות שונות או ביטויים שונים כאשר כל ביטוי מקבל נעץ ויזואלי בלוח "השעווה" ( לוח השראה) .

לאחרונה גם פותח יישום מתוקשב חדשני למורים הדומה בעקרונותיו ללוחות פינטרסט.

educlipper 1EduClipper Launches Its “Pinterest For Education” To Bring Better Crowdsourced Curation And Sharing To The Classroom

eduClipper Is What Teachers Want Pinterest To Be – Free …

הבעיה של היישום החדש  educlipper הוא חוסר האינטואטיביות שלו ( מתוך בדיקה של היישם וניסיון להקים כמה לוחות השראה באמצעותו) .

 

דוגמא ללוח השראה באינטרנט בנושא תקשוב חינוכי , מנוהל ע"י קבוצת מורים מבתי ספר

הוראה מתוקשבת עם מחשבים בכיתה , מחשב לכל תלמיד

Project Based LearningPinterest

Inquiry and PBLPinterest

רקע ( מתוך סקירה קודמת בנושא)

פינטרסט  Pinterest היא רשת חברתית שמאפשרת לך לשתף תמונות, קליפים ואתרים ולרכז אותן בלוחות על פי תחומי עניין, להגיב על תמונות של אחרים ולשתף מחדש [רה-פין], לארגן לוחות לפי נושאים שלך ולשתף ברשת החברתית פייסבוק וטוויטר. היקף המשתמשים בפינטרסט בעולם גדל בצורה משמעותית ומגיע כיום כבר ל74 מיליון משתמשים ברחבי העולם.

פינטרסט מציעה אתר מעניין ויזואלית, מצויד בערימות של תמונות, צבעים, טקסט, תכנים וכדומה .

האתר הזה הוא רשת חברתית שכל כולה מלאה בלוחות השראה / לוחות אתרים מועדפים מכל התחומים, כל לוח מכיל המון המון דפי אינטרנט שאנשים בחרו לשמור לפייבוריטס בצורה ויזואלית. אפשר לשוטט באתר שעות ולנעוץ עוד ועוד דברים שאהבתם אצל אחרים, או שמצאתם בעצמכם ברשת.

אלו הם לוחות מחולקים לפי נושאים, אני בוחר או מגדיר את הנושאים. בכל נושא אני שומר בקלות את התמונות שאספתי באינטרנט .

מה בעצם הרעיון מאחורי פינטרסט ?  כל לומד כול בעת שיטוטיו ברשת לשמור לעצמו באתר תמונות וסרטוני וידאו (מדריכים, שיעורים , מוסיקה) של מה שאסף באופן ויזואלי על פי קטגוריות. ניתן אף להעלות תמונות מתוך המחשב האישי. היתרון באתר בוקמרקינג הוא שהמידע שמור במרחב האינטרנט (הענן) וניתן לגשת אליו מכל מחשב בעולם המחובר לרשת. ניתן אף לשמור מידע בכדי לשתפו עם אחרים. משמעות השם  Pin לנעוץ  + Interest עניין .

מה זה לנעוץ סיכה בפינטרסט?
נעיצת סיכה בפינטרסט זה לבחור אתר שבו יש תמונות שאנו אוהבים או מתחברים אליהם ולבחור תמונה מתוך התמונות שפינטרסט מזהה מן האתר או תמונה שנבחר מתוך המחשב.

לאחר שנבחר את התמונה שעונה למה שאנחנו רוצים או אוהבים, ננעץ אותה (נשייך) לתוך אלבומים (לוח השראה) שאנחנו יוצרים ומתאימים לנושא.

Pinterest הוא גם סוג של רשת חברתית שיתופית

המשתמשים מוזמנים לעקוב אחרי לוחות השראה של גולשים אחרים, וצוברים עוקבים בעצמם. בכל רגע תוכלו לראות את התמונות החדשות שכולם נעצו, או לחפש לפי פילוחים אחרים, ולשתף בעוד אלפי תמונות ורעיונות בחינוך.

פינטרסט מתאימה למורים בשדה, אשר מעוניינים לארגן את מצבור המדיה שנאספה – בין אם מלל או תמונות, ולאגד אותו במקום אחד, ובצורה אסתטית ומזמינה.

 מורים ואנשי חינוך יכולים להיעזר בפלטפורמה מתוקשבת זו על מנת לבנות לוחות הרשאה ובהם מתויגים מקורות מידע ויזואליים שיכולים להמחיש לקהילת לומדים נושאים שונים בצורה מוחשית יותר.

הרעיון: לעשות סדר בכל התמונות והלינקים הנפלאים שאנחנו דגים מדי יום. אחרי ההרשמה מורידים תוסף קטן לדפדפן שמאפשר להעתיק כל תמונה מעניינת מאתרים ומבלוגים, מלבד פייסבוק, ולנעוץ אותה בלוחות השראה שפתחנו על פי נושאים שונים.

רעיונות נוספים המיושמים כבר במערכת החינוך בישראל

  • לבנות כמה לוחות השראה לכיתה בביה"ס יסודי , כל לוח השראה שייבנה  באינטרנט מייצג נושא כלשהו ( לדוגמא : לוח השראה בנושאי גיאוגרפיה של המזה"ת בביה"ס יסודי במרכז הארץ, הלוח נבנה במשותף ע"י תלמידי הכיתה). 

למאמר המלא באנגלית

30+ Ways Teachers Can Use Pinterest

ראה גם:

 Tips For Using Pinterest In Your Classroom

20+ Ways to Integrate Bloom's Taxonomy in Pinterest

דוגמאות מנחות :

לוח "שעם " וירטואלי" בנושא היסטוריה

לוח "שעם"  וירטואלי בנושאי אמנות

רעיונות לבתי ספר יסודיים

אפשר לתת לילדים לבחור פריטי מידע מתוך ספר האגדה ( המתואם ע"י  עמותת סנונית/גלים  לילדים)  ולאפשר לתלמידים כל שבוע לנעוץ פריט מידע נבחר במאגר שלהם בפינטרסט .

דוגמאות מבתי ספר מחו"ל

לוח פינטרסט כיתתי שבו נועצים התלמידים אימרות ופתגמים ( באנגלית)

כחלק משיעורי הבית תלמידי הכיתה הזו בארה"ב נועצים פריטי מידע ע"י  הנושאים שלמדו . כך לדוגמא , בנושר קיימות , כל אחד מהתלמידים הקים לוח "שעם" באינטרנט ובו מתוייגים פריטי מידע שנמצאו מתאימים . התהליך הזה מקנה לתלמידים יכולות איסוף , מיון , בחירה מושכלת של פריטי מידע , וארגון התצוגה שלהם.

מצבור לוחות, חינוך

A Straightforward Guide To Using Pinterest In Education

The idea is we work through the lesson, and the class pins or re-pins social media

 פרקי הדרכה

הדרכה מעשית למורים :

פינטרסט pinterest – המדריך המלא לנעיצת תמונות ברשת החברתית

מדריך פינטרסט – איך נועצים סיכה?

37 Ways Teachers Can Use Pinterest In The Classroom

5 Tips For Using Pinterest In Your Classroom | Edudemic

10 Ways to Use Pinterest in the Classroom |

37 Ways Teachers Can Use Pinterest In The Classroom

מקור המידע

מדריך איך נועצים סיכה בפינטרסט

 הפינטרסט שלי – מדריך שימושי

מקורות המידע :

10 ways to use Pinterest in the classroom

How teachers use Pinterest in the classroom

How Educators Are Using Pinterest for Showcasing, Curation

· · ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *