חדשנות חינוכית והתחדשות חינוכית בבתי ספר בישראל – תמונת מצב 2022 , חלק א'

1320

הקדמת עורך האתר , עמי סלנט , מידען ואיש חינוך

בניגוד לתמונה האפורה המצטיירת באמצעי התקשורת נערכות השנה לא מעט יוזמות חינוכיות מעניינות בבתי הספר , מרביתן ביוזמת אגפי החינוך העירוניים/יישוביים וחלקם ביוזמת בתי הספר עצמם. ליקטתי כמה יוזמות חינוכיות מעניינות המעידות כי מערכת החינוך המקומית בישראל, אינה קופאת על שמריה , מנסה לחדש ולהתחדש , ואני ממליץ לכל המומחים שמתראיינים באמצעי התקשורת להגיע ולבקר בבתי הספר הפעילים ומתחדשים כאן ברשימה .

פ"ת

נפתחה מגמת רחפנים בתיכון ברנר במסגרתה לומדים התלמידים, לראשונה בארץ, 5 יחידות בתחום חדשני במיוחד. בשנה שעברה השתתפו התלמידים בקורס שנמשך מספר חודשים והיקנה להם ידע והעשרה במגוון נושאים כמו סרטוט תלת מימד, אווירונאוטיקה וקורס הטסת רחפנים. בתום הקורס ולקראת בחירת המגמות בתיכון, בחרו רוב תלמידי המכינה ללמוד 5 יחידות לימוד במגמת רחפנים במסלול טכנולוגי. הקורס מומן ע"י הקרן לקידום החינוך והוא התקיים בשיתוף מינהלת עתידים בצה"ל, הפועלת תחת יחידה 81.

בחטיבת ברנר נפתחה מעבדת דמיון ראשונה מסוגה בארץ, המשך לפעילות מגמת סמ"ל (סייבר, מנהיגות ולמידה טכנולוגית). התלמידים ילמדו השנה במעבדה אינטראקטיבית – מעבדת מולטימדיה ותלת מימד, תוך ייצור תכני הלימוד. מורי החטיבה עברו הכשרה מתאימה ותלמידי החטיבות האחרות יוזמנו אף הם ללמוד במקום.

באגף לחינוך יסודי  בפתח תקווה ממשיך גם השנה האגף לחינוך בתכנית "החינוך על פי אלפא" תכנית חינוך המקדמת חדשנות פדגוגית במציאות משתנה, המבוססת על תהליכי למידה וצמיחה המותאמים לדור הנוכחי – דור האלפא. כל זאת מתוך הבנת הצורך למענה לשונות, פיתוח לומד יצירתי, חושב ועצמאי תוך הקניית ערכים, מיומנויות וכלים הרלוונטיים לחייו. לתפיסה "החינוך על פי אלפא" יש ארבעה צירים מרכזיים: אלפא יזמות, אלפא מחקר ופיתוח, אלפא קהילה ואלפא סקול . כך גם החינוך היסודי מפתח מודלים ותכניות פדגוגיות בהתאם לתפיסה:

אלפא-סקול – זו השנה השנייה להפעלתו של בית הספר הווירטואלי העירוני. רשת למידה שמאפשרת שיתופיות וחיבורים בין בתי הספר. אפשרות לבתי הספר בעיר לקדם למידת העשרה ומיומנויות ולקדם שורה של מהלכים חינוכיים, ובהם את היכולת לתת מענים דיפרנציאליים וגמישים לנושא הפערים בהתייחסות רב גילאית וזאת באמצעות התנסות חווייתית, הפורצת את גבולות בית הספר. השנה ילמדו באלפא סקול מכלל בתי הספר גם מהבית. בין הקורסים: מתמטיקה שימושית, חוק וצדק. זואולוגיה, בניית אתרים, אנגלית וטכנולוגיה, חינוך פיננסי ועוד.

מקור

בתי הספר , רמת הנגב

תפיסת תלמידים מובילים למידה

"גם השנה אנחנו ממשיכים להעמיק בתפיסה הפדגוגית הרשותית, המפותחת אצלנו ועושה הדים בכל רחבי הארץ- תפיסת תלמידים מובילים למידה. התפיסה תתרחב והשנה תתחיל כבר בגני הילדים. המשמעות (למי שעדיין לא מכיר.ה) היא, שמרכז הכובד, האחריות וקבלת האחריות למרכיבי הלמידה השונים לא מתרכזים רק בצוותי החינוך, אלא עוברים באופן מונחה ומתווך לתלמידים, אשר מתנסים ומפתחים מיומנויות של בחירה, רפלקציה, הובלת למידה, דיאלוג ושיתופיות. התלמידים מתנסים בלקיחת אחריות על הלמידה, על בחירה והחלטות, מקדמים את הלמידה של עצמם, ןבאופן כללי, נמצאים בהלך רוח של הובלה, ולא של מובלים. גם השנה נמשיך ביישום התפיסה בשכבות נוספות בכל בתי הספר, תוך ליווי מטעם הרשות ומשרד החינוך, ותוך הצמחה של כוחות פנימיים בבתי הספר ובגנים שלנו."

מקור

למידע נוסף על התוכנית החינוכית ברמת הנגב

ראה גם :

תלמידים מובילים למידה מסע למימוש החזון

קישור

קרית ביאליק

בחט"ב אורט אפק תופעל תוכנית "היטקלאס, תוכנית ללימודי הייטק במערכת החינוך, שנועדה לחשוף את התלמידים לעולמות ההייטק ולאפשר להם להיות משתתפים פעילים בסביבה הדיגיטלית. תלמידי שכבה ז' יעסקו בלמידה בינתחומית בתהליך למידה הממזג ידע משלושה תחומי דעת: היסטוריה, ספרות ותנ״ך. עבור תלמידי שכבת ט' תוקדש שעה שבועית ללימוד כתיבת עבודות חקר.

מקור

נס ציונה: לימוד חווייתי מבוסס משחק

רמי שקד, ראש תחום חדשנות בעיריית נס ציונה, אמר כי השנה יושם דגש על לימוד חווייתי מבוסס משחק לפיתוח תוצרים באמצעות סביבת מיינקראפט. "פיתחנו מודל שבו תלמידים לומדים מקצועות חובה עם המשחק מיינקראפט. בנוסף, תלמידי נס ציונה ילמדו תוכנית קוד כשפה שלישית. נס ציונה היא העיר היחידה שמריצה תוכנית כזו לכלל בתי הספר בעיר".

מקור

רעננה: פרישת סיבים אופטיים למוסדות החינוך

כחלק מלקחי תקופת הקורונה, עיריית רעננה השלימה השנה את פריסת הסיבים האופטיים בכל מוסדות החינוך בעיר. את הפרויקט הובילה מנמ"רית העירייה, דגנית בן יעקב.

הפתרון מאפשר רמת שרידות גבוהה יותר של החיבור, המבוסס על סיבים, יכולות שליטה ותמיכה מרחוק במחשבי הפדגוגיה, אפשרות למידה מרחוק, וכן חיבור רשת המנהלה לרשת העירונית ויכולת התקנת מצלמות ביטחון בעתיד.

מקור

רמת גן: הקמת תשתיות תקשורת וטכנולוגיה מאפשרות

לדברי מנמ"ר עיריית רמת גן, קובי נוח, העירייה מבצעת "טרנספורמציה טכנו-פדגוגית", שבמסגרתה "מוקמת תשתית תקשורת וטכנולוגיה מאפשרת". "תשתית זו תומכת ומאפשרת מימוש שיטות לימוד חדשניות, שמסייעות לקידום הפדגוגיה, בהלימה להנחיות משרד החינוך, לתפיסת אגף החינוך בעירייה ולראיית העולם של ראש העיר, כרמל שאמה-הכהן", אמר נוח.

אחד הפרויקטים המרכזיים בהקשר זה הוא הקמת רשת גלים מילימטריים אלחוטית, שמחברת את כלל בתי הספר בעיר במהירות של 1 ג'יגה-ביט, דרך רשת עצמאית שפרוסה ומפוזרת על כל מגדלי המים בעיר, ללא תלות בספקים חיצוניים. עוד סיפר נוח שהתקשורת הפיזית הפנים כיתתית מבוסס על רשת GPON, שמצויה בעיקר בארגונים מתקדמים בשוק פרטי, תוך התאמה לסביבה ירוקה, עם חיסכון של עד 40% מצריכת האנרגיה. נוח ציין כי "הפרויקט הזה מנגיש למורה את היכולות החדשניות של מרחב העבודה במרחבים הפיזי והווירטואלי כאחד".

עוד פרויקט שהתאפשר בזכות התשתית הפיזית שהותקנה בבתי הספר הוא התקנת מסכי מגע ייעודיים בבתי הספר התיכוניים – מה שמייתר את הצורך בלוח והגיר.

כמו כן, השרתים של בתי הספר ברמת גן לא יהיו עוד במוסדות הלימוד עצמם, אלא כל אחד מהם יקבל "חוות שרתים" משלו בענן מנוטר, מגובה ומאובטח, ואלה יאוחסנו ב-MedOne. "בנוסף", אמר נוח, "ניתן דגש על עולם הסייבר – הותקנו אמצעי אבטחה ייעודיים לניטור בקרה ואבטחה של הנכסים הדיגיטליים הבית ספריים".

עיריית רמת גן אף הטמיעה רכיבים של בית חכם בכל בתי הספר התיכוניים בעיר. כמו כן, היא רכשה 6,000 מחשבים ניידים לתלמידים, בהשקעה כוללת של 10 מיליון שקלים.

מקור

ירושלים

מגמה חדשה: חילוץ והצלה במסלול בגרות

לראשונה בארץ – תכנית לימוד חדשנית ופורצת דרך: 'חילוץ והצלה' הכוללת לימוד מקצועות חירום ושיטות הפעולה של גופי ההצלה: מד"א, כב"ה ופקע"ר. מדובר במגמת רשות, הכוללת 5 יחידות לימוד עיוניות לבגרות לכיתות י' – י"ב. תוכנית לימוד זו קיימת כיום רק בירושלים.

תכנית הלימודים "אהלן": בתי הספר היסודיים בירושלים חוזרים ללמד ערבית – והפעם ערבית מדוברת ולא ספרותית. התכנית כוללת סטודנטים ערבים המלמדים ערבית מדוברת בבתי הספר היסודיים במערב העיר.

 מקור

 מעורב ירושלמי

כיתה: ט, י

תחומי דעת: ספרות חמ"ד, עברית: הבנה, הבעה ולשון, תנ"ך חמ"ד

אורט פלך בנים ע"ש ספניאן

תוכנית מעורב ירושלמי מבוססת על שיטת הלמידה "למידה מעורבת" (Blended Learning) לפיה התלמידים עובדים במרחבי למידה שונים (קבוצה, יחידים, חברותות), בדרכי למידה שונות (עצמאית, שיתופית, מונחית), באמצעים שונים (מחשב, למידה בכיתה) ובתחומי ידע שונים.
מטרת התכנית לאפשר לתלמידים אלו להתמודד עם שאלות בין-תחומיות, ללמוד לעומק תחומי ידע שונים סביב רעיון גדול אחד וללוות את הלומדים במסע לחקר ולגילוי של הזהות האמונית.
למידע נוסף 

 מקור וקרדיט

קרית אתא

בישיבה התיכונית בעיר תיפתח מגמת לה"ב – ללימודי הנדסה מתקדמים בשיתוף הטכניון ומוסדות אקדמיים נוספים.

קרית ביאליק

בשני בתי ספר יסודיים הוקמו שתי כיתות אימרסיביות, במסגרתם תתקיים למידה חווייתית אופפת, מציאות מדומה בשלבי ביצוע.

מקור

ראו גם:

למידה אימרסיבית (למידה אופפת) מתרחשת בסביבת למידה אינטראקטיבית, פיזית או וירטואלית המאפשרת לפעול על פי תרחישים שונים ומיועדת לרכישת ידע או מיומנויות בתחומי דעת שונים. במסגרת למידה כזו נעשה שימוש בטכנולוגיות כגון: הולוגרמות, סרטוני 360⁰, חיישנים ושכבות מידע, על מנת לעצב תהליכי הוראה מגוונים המעוררים עניין, מחיים טקסטים וממחישים דברים מופשטים, כל זאת כדי שהלומד יבנה ידע, יעבד ויזכור מידע תוך סקרנות והנאה.

האקדמית גורדון | חדר למידה אופפת (אימרסיבית) הראשון בישראל

הרצליה

חלל למידה חדשני בחט"ב רעות:  מבואת בית-ספר רעות הפכה למרחב  M21   חדשני ומעורר השראה. המרחב המעוצב יכלול פינות ישיבה, דלפק לעבודה עם מחשבים ניידים, פינות שיח למפגשים קבוצתיים ללמידה והפגה, מסך הקרנה, גלריית תוצרי התלמידים והתלמידות, ועוד.

מקור

מודיעין

מרחב למידה חדשני בבית ספר ענבלים

בבית הספר היסודי "ענבלים", שבשכונת הציפורים, התחדשו לאחרונה במרחב למידה חדשני. המרחב מאפשר סביבה לימודית חוץ כיתתית, התואמת את חזון בית הספר "נפש בריאה בגוף בריא", לעידוד אורח חיים בריא ותנועה משולבת למידה.

המרחב החדש ממוקם ליד שכבת כיתה ב' בסמוך לחדר המדעים ומתחבר בכך באופן הרמוני עם התכנים הלימודיים, הניסויים והמחקרים.

במרחב לומדים כיתות ב'-ו' על פי מערכת מותאמת לכל כיתה, ובו מתנסים התלמידים במרחב חוץ כיתתי עם פינות המאפשרות למידה עצמאית לצד פינות ישיבה המעודדות עבודת צוות ושיתוף פעולה. פינות הישיבה אינן קונבנציונליות כמו ישיבה בכיתה והן מזמנות ישיבה בשלל צורות שנוחות ונעימות לתלמיד.

בעיצובו של המרחב הושם דגש מיוחד על השראה של טבע וחיבור לערך "הקיימות" במטרה להעלות את הנושא למודעות התלמידים וחשיבות השמירה על הסביבה. כך למשל, המבנה מעוצב כמו בית על העץ, הדומי ישיבה בצורת עלים ושימוש רב בחומר של עץ.

מקור

 ביה"ס מעוז מכבים

 פתיחת יום בטבע: יום הלימודים נפתח בשיעורים בטבע, חמש פעמים בשבוע. למידה בטבע ומהטבע, של כלל תלמידי/ות ביה"ס, מתוך התבוננות וחשיבה יצירתית.

מקור

ביה"ס חוט השני

חדר ג'ונגל – מרחב למידה הרפתקני המדומה לג'ונגל מוחשי שבתוכו מתקיים מסע של חוקרים אמיצים. חווית למידה מרגשת המעשירה את הדמיון והופכת את המשתתף לפעיל בחוויה באמצעות כל החושים. למידה יצירתית המפתחת סקרנות, יוזמה ופיתרון בעיות בהנאה גדולה.

ביה"ס אמי"ת בנות

מסעות למידה לכלל השכבות, כל מקצוע יילמד בצורה של מסע, שהבנות בונות יחד עם המורה המלמד. מטרת המסע היא לצאת ללמידה משותפת של המורה עם התלמידים ובתוכו תשולב הלמידה ההיברידית מהבית ומבית הספר.

מקור

אשדוד

"עקרון של שקיפות": נחנך המוסד החינוכי באשדוד שבו הכיתות עם קירות שקופים מזכוכית

הישיבה התיכונית אמית

אמש, התקיים טקס חנוכת מבנה חדש לישיבה התיכונית אמית יגל אשדוד ברובע הסיטי באשדוד. מה שייחודי במבנה, מעבר לעיצוב החדשני, הוא עודף השקיפות במבנה, כך שכיתות הלימוד שקופות למסדרון ואפילו חדר המנהל ומשרדי המזכירות. בעיריית אשדוד מסבירים כי זאת גישה חינוכית מתקדמת

הישיבה התיכונית מביאה איתה בשורה חדשה בשדה החינוך ומציגה קונספט בנייה מודרני במיוחד: הקירות המפרידים בין הכיתות שקופים, השולחנות והכסאות חדשניים וניידים, והכיתות עצמן מודולריות המאפשרות למידה עצמית, למידה בזוגות או למידה בקבוצות. המסדרונות בבית הספר נבנו כמרחבי לימוד ענקיים והם כוללים ספות, דלפקים ללמידה עצמית ופינות ישיבה ללמידה קבוצתית. בכל קומה יש מרפסת רחבה עם ספסלי ישיבה ועצים, מתחמי ספורט ועוד. הקפיטריה ממוקמת בחצר בית הספר וסביבה מרחב נעים למנוחה והירגעות.

"אשדוד הוא המקום היחידי בארץ שכבר משנות ה-70 פועל בו בית ספר ללא קירות. זה חלל אחד שלם שבו שלוש כיתות לומדות באותו החלל, בלי קירות, לא זכוכית, בלי קירות. וזה אחד מבתי הספר הטובים בעיר – בית ספר צמח".

מקור

 חיפה

בית הספר הדו לשוני – מאות תלמידים והורים שחיים דו קיום הלכה למעשה

מתחילים את חטיבת הביניים

השנה, השכבה הבוגרת של ילדי המסלול הדו לשוני מתחילים ללמוד בכיתה ז'.
"השנה תפתח כיתה ז', שתהווה את הבסיס לחטיבה על-יסודית", אומרת סלם-זינגר, "המסלול ייפתח בבית הספר עירוני א' בקריית אליעזר ויכלול מערכת חינוכית ולימודית ייחודית המבוססת על עקרונות החינוך הדו-לשוני, בהתאמה לחזון הכולל של בית הספר.
תלמידי היסודי ימשיכו ללמוד בשנה הקרובה בבית הספר חופית ובספטמבר 2023 יעברו לבית ספר משלהם – בית הספר מזור בקריית אליעזר.

שיתוף הפעולה בין מנהלת בית הספר עירוני א', יפית כהן, לבין הצוות המקצועי של מערכת החינוך הדו-לשוני, הצליח לייצר מודל המציע לתלמידות ולתלמידי הכיתה מתווה לימודי בהובלת שני מחנכים – גיא אלוני ודועאא עודה, שניהם אנשי חינוך מנוסים במודל הדו-לשוני.

מקור

בנוסף להובלה בידי שני מחנכים, יהודי וערביה, המסלול מציע גם העמקה בלימודי שתי השפות, בתכניות לימוד ייחודיות הנסמכות על מודלים של פדגוגיה מתקדמת ובעיקר ביחס אישי, גישה דיאלוגית ותפיסה רב-תרבותית".

"את השנה עומדים לפתוח במסלול 20 תלמידי כיתה ז' והכוונה היא לייסד ולבסס מסלול צומח, אליו יעלו תלמידי היסודי הדו-לשוני, יהודים וערבים, באופן טבעי, לצד הקליטה של תלמידים ותלמידות נוספים בגילאי חטיבה, בהתאם למאפייני המודל הייחודי".

 רחובות

חדש ברחובות, לימודי רפואה בתיכון! בתיכון אורט רחובות תיפתח מגמת מצויינות בתחום מדעי הרפואה בשיתוף בית החולים קפלן. לבוגרי המגמה תינתן העדפה בקבלה לחיל הרפואה ולעתודה צבאית במקצועות הבריאות.

במסגרת לימודי המגמה בחטיבה העליונה התלמידים לומדים מקצועות בתחום מדעי היסוד כמו אנטומיה, פיזיולוגיה, אמבריולוגיה וגנטיקה לצד מקצועות קליניים כמו קרדיולוגיה, פולמונולוגיה והמטולוגיה בליווי סיורים ותצפיות במחלקות ביה"ח. הלימודים במגמה כוללים גם השתתפות בקורסים של מד"א והשתלבות במערך ההתנדבות של מד"א כאיש צוות באמבולנסים. ופותח לתלמידים אפשרות לבחור בהמשך לימודים אקדמיים במקצועות הבריאות השונים.

מקור

 אשקלון

בית הספר החדשני בשכונת אגמים

בית הספר החדשני באגמים תוכנן בהתאם לתפיסה הפדגוגית הבית ספרית. כשבסיסו עומד עקרון מוביל של  הכשרת תלמידים כפורצי דרך לחלום ולממש במציאות משתנה מתוך תחושת מסוגלות עצמאות. מרחבי בית הספר החדשני תוכננו בהתאם למודל פדגוגי ייחודי ללמידה עצמאית המאפשרת התנסות, חוויה, למידה מותאמת. החללים השונים בבית הספר משקפים תפיסה של איזון אינטלקטואלי, רגשי, תחושתי ומוטורי.

הייטק – ביה"ס מוביל לפיתוח חדשנות באמצעות שיטות לימוד חדשניות המתבססות על תקשוב וטכנולוגיה 

והקמת מסלולי לימוד חדשניים בתחומי המדע והחלל. התלמידים יסללו את דרכם אל העתיד, דרך פדגוגיה המושתת על עקרונות Project Based Learning  =P.B.Lהוראה ולמידה מבוססת פרויקטים      

מקור

 נתניה

אורט גוטמן  נתניה

תכנית “תרבות דיגיטלית”

"בחודש שעבר, נבחרנו להיות אחד משבעה בתי ספר דיגיטליים ברשת אורט ישראל. במסגרת פרויקט זה תיבנה תכנית “תרבות דיגיטלית” שתוטמע בקרב ההנהלה, המורים והתלמידים. רכזי המגמות והמקצועות בחטה”ב ובחט”ע יפתחו דרכים ל”הוראה חדשנית” המשלבת שימוש ב”לוח חכם”, ספרים דיגיטליים, שיעורים מתוקשבים, דיאלוג מקוון, למידה ניידת ולמידה מרחוק."

מקור

בתי ספר מאיצי אנגלית

בישראל ובעולם התעצמה המודעות לכך שאנגלית היא שפה קריטית להצלחה, לקריירה ולמוביליות חברתית.
עשרה בתי ספר בעיר נתניה , יסודיים ועל יסודיים, נבחרו להיות בתי ספר מאיצי אנגלית.


המטרה הגדולה היא, שבמהלך 3 – 5 שנים יהפכו בתי הספר לדו – לשוניים, בהם ילמדו התלמידים את הדיסציפלינות בשתי השפות (עברית ואנגלית).


תכנית מאיצי האנגלית הכוללת קידום אנגלית מדוברת והגדלת זמן הפרקטיקות לקריאה ולכתיבה באנגלית, הינה בשורה חשובה ומרגשת.

עשרה בתי ספר בעיר נתניה יפעלו כבתי ספר מאיצי אנגלית ובמהלך חמש השנים הבאות הם יהפכו למוסדות דו-לשוניים, בהם ילמדו התלמידים את מקצועות הלימוד בשתי שפות: עברית ואנגלית. בתי הספר הם: אילן רמון, אמי"ת עמיטל, ביאליק, דוידי, דבורה עומר, חיים חפר, נעמי שמר, רועי קליין, שטקליס וש"י עגנון.

מקור

מקור 2

 


כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *