למידה מקוונת בזמן כּוֹלֶרָה (קורונה): התמיכה המקוונת של המורים חשובה יותר מהעברת ידע

2798

המלצת  אהוד אבירן ,  מורה  לכימיה בביה"ס תיכון  ,וגם עתה במכון וייצמן ,   מהמורים הטובים בארץ , כיצד ללמד עתה ONLINE ?

Ehud Aviran

"להבדיל מהוראה בבית הספר, בו התלמידים "שבויים" (או שמא ללא מרכאות) של המערכת והמורים, ולכן מחוייבים להיות בגופם במקום – בלמידה מרחוק צריכים המורים להתחרות על תשומת ליבם של התלמידים עם עוד מגוון של דברים (וזה עוד בתקופה של סגר בשל מגיפה; תארו לעצמכם מה היה קורה ביום חופש "רגיל").

"לפיכך, ההוראה צריכה להשתנות: כתה הפוכה, מפגשים קצרים וממוקדים, להראות לתלמידים שמכבדים ומעריכים את הזמן שלהם (גם אם סוג של הכריחו אותם…) ולא More of the same:


אין מה לנצל את המפגשים המסונכרנים להקראת מצגות, הכתבת חומר או הקנייה בדרך הישנה.

תנו לתלמידים ללמוד בקצב ובדרך שלהם, והקדישו את הזמן שלהם איתכם באופן מקוון לפתרון תרגילים, מענה על שאלות, פיצוח בעיות – וגם כדי לשאול מה נשמע, ולהבטיח להם שיהיה בסדר".

אודות כיתה הפוכה

מאת: עמי סלנט

גישת הכיתה ההפוכה מתחילה להיות מיושמת כשיטה פדגוגית בקרב מוסדות חינוך לא מעטים ברחבי העולם. זו גישה למידה היברידית המשלבת למידה מרחוק ופגישות ONLINE. ההרצאה של המורה מועברת באמצעות קטעי וידאו מקוונים לא בותה נקודת זמן ( הוראה אסינכרונית) , בעוד תרגילים ופתירת בעיות מתקיימים ONLINE, מלווים , לעתים, בהנחיית  המורה ONLINE  .

היתרון בשיטה, מורים יכולים להקדיש זמן רב יותר בעבודה ישירה עם תלמידים במקום להרצות בפניהם. החיסרון הוא הצורך בגישה לטכנולוגיה ומוטיבציה של התלמיד בהכנה לקראת שיעור. קטעי הווידאו המיועדים לצפייה מובאים מתוך מקורות אינטרנטיים קיימים או שהם נוצרים על ידי המורה או התלמידים .

הוראה טובה צריכה להגביל את העברת הידע הפאסיבית בזמן השיעור ולקדם סביבות עבודה מבוססות חקירה, שיתוף פעולה בין תלמידים וחשיבה ביקורתית. .

יתרונות נוספים של הכיתה ההפוכה

משוב מידי: בסוג למידה זה, המורה מוצא/ת זמן 1:1 עם התלמידים  ONLINE וזאת הזדמנות מצוינת למתן משוב מידי ותיקון שגיאות.

התקשרות תלמידים: שיטה זו מדברת בשפה המותאמת לתלמידים שכבר מתמצאים במדיה דיגיטאלית, מידע ואינטראקציה בעזרת מחשב

למידה בקצב אישי: מאפשר למידה והתקדמות בהתאם לצרכים וקצב תפיסת החומר

 ראו גם :היהפוך מורה עורו, ותלמיד חברבורותיו? (כיתה הפוכה – ועוד קצת)

 והיכן נפגשים עם המורה /מרצה למיפגש סינכרוני לשעה פעם ביומיים ?

 צריכים גם להקים קבוצת פייסבוק סגורה על מנת לתמוך בתלמידים הלומדים מהבית. קבוצת הפייסוק הסגורה הופכת , למעשה לפורום מקוון התומך בתלמידים לכל אורך תהליך הלמידה מרחוק  וניתן , בעת הצורך לנצל את קבוצת הפייסבוק למיפגשים סינכרוניים קבועים בזמן אמיתי , כלומר , כל התלמידים יפגשו אחת ליומיים בשעה מוגדרת לדיון מקוןו בהנחיית המורה .

ניתן להעלות את קבצי ההרצאה/מטלות לתלמידים ישירות לאתר הפייסבוק. הנוחיות בשיטה זו היא נגישות ישירה של המשתמשים באתר לקבצים. ניתן לייצור ספרייה דיגיטלית שלמה בקבוצת הפייסבוק הסגורה , עפ"י נושאים .

מניסיוני, התלמידים  ניצלו את קבוצת הפייסבוק כבמה ציבורית לשאול את המורה שאלות בקשר לתכנים של שהועלו ע"י המורה כאשר השאלות והתשובות היו זמינות לכל הלומדים ונקראו על ידם.

אני ממליץ גם להטמיע את הפלפטפורמה המקוונת Workplace  של פייסבוק בלמידה המקוונת מרחוק עם התלמידים או הסטודנטים.

למידע נוסף ולהתנסות שלי  עם הפלפטפורמה המקוונת Workplace  של פייסבוק 

איך לפתוח חשבון פייסבוק Workplace?

על מנת לפתוח חשבון חינם או פרימיום בתקופת ניסיון, יש להיכנס לקישור הזה: www.facebook.com/workplace. בחלק זה יש להזין כתובת אימייל לפתיחת החשבון, 

· ·

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *